Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

mne: Hjlp! Nybrjare som behver tips p drnare/googles

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Har flugit Futaba under mnga r men sger nd att en Taranis skulle fungera bra fr dig........
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Jag hade turen att tidigt f kpa en bra futabasndare billigt men som folk skriver r en Taranis mer n du behver frsta ret iaf!.......
    Tack, bestllde en Taranis nu inklusive laddare och vska + X8R mottagare frn http://www.t9hobbysport.com/

Fick dessutom hem mina Quanum Googles nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Product=104151 dock fick jag inga batterier till.

Vad ska jag kpa fr batterier som passar till dessa? Kanske ven ngon vettig laddare till det batteriet d, som ven kan ladda andra batterier? Samma som Taranisen, hehe, fast en laddare fr en nybrjare som klarar att ladda mer n en typ?

Mvh, Emil

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlgg
    Tack, bestllde en Taranis nu inklusive laddare och vska + X8R mottagare frn http://www.t9hobbysport.com/

Fick dessutom hem mina Quanum Googles nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Product=104151 dock fick jag inga batterier till.

Vad ska jag kpa fr batterier som passar till dessa? Kanske ven ngon vettig laddare till det batteriet d, som ven kan ladda andra batterier? Samma som Taranisen, hehe, fast en laddare fr en nybrjare som klarar att ladda mer n en typ?

Mvh, Emil
    Ditt quanumvisir vill ha 3s dvs 12V, jag kr dock mitt med 2s (8.4-7.2V) utan problem alls, tnk dock p att dessa visir drar en del strm s ha koll p mottagaraccen el anvnd flera.

Jag gillar mitt quanumvisir, man fr nstan hela synfltet fullt av videolnken, goggles r smidigare men upplevelsen r starkare i visiret!

Kul att du kpte en taranis, nr du brjar leta godis till den kommer du se frdelen m frsky.

Mvh Gustaf

Skickat frn min SM-T211 via Tapatalk

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlgg

Mvh, Emil
    Jag rekommenderar (nu kommer McRegor vga in) en laddare du kan kpa hr p teknikmagasinet fr nra samma pris som online, skillnaden r att teknikmagasinet kastar p dig en ny om det r nt strul, den heter "B6AC+" och kostar 500kr, inbyggt ntagg(220v i vggen, andra laddare behver separarat ntagg) och 5A laddstrm, du fr med connectors fr de flesta frekommande accar och krokodikllmmor fr att lDda frn 12v-klla, du kan ladda 1-6s lipo/life/livh/liion/nihm mfl , jag anvnder den och lskar den, en femhunka fr en sn laddare r en nobrainer tycker jag, den har givetvis storageladdning (50% av accens kapacitet) s nr man kommer in stller man p storageladd och skickar p accar, tomma eller fulla spelar ej roll, den laDdar ur accar om det behvs.

Kr den du, den r fullt tillrcklig fr mig iaf och jag kr mkt race-multirotor, d behver man ladda en del accar !
    Mvh Gustaf

Skickat frn min SM-T211 via Tapatalk

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Den mottagare till Taranisen som jag tipsade om r mycket smidigare n den 8-kanalers som fljer med s p en mindre quad skulle jag absolut rekommendera den istllet. Inte minst antennerna r enklare att hantera p den mindre mottagaren.
    Och laddare har det skrivits mycket om och jag tillhr son Gustaf antyder inte B6AC+ fanclubben utan rekommenderar annat men det diskussionen har tagits flera gnger redan i andra trdar s den avstr vi ifrn hr.
    Grattis hursomhelst till "intrdes-biljetten" till vr spnnande hobby. Och precis som fr mnga av oss andra s blir det nog andra farkoster n "quaddar" ven fr dig vad det lider.. Och skert ocks mnga bestllningar till Banggood och andra Kina-shoppar. Nya paket r kul - ven fr en gammal gubbe som undertecknad..
    Roger

Standard

Grattis till inkpen, alltid kul med nya prylar. Rekommenderar Painless360 p Youtube som gr grymt bra filmer om allt, 48 filmer om Taranis: Introduction to the FrSky Taranis Radio/OpenTX: https://www.youtube.com/playlist?lis...eSTc3svqWx-pa1

Ang batteri s klarar de ju enligt spec 7.4-12.6 volt, kr du Lipo betyder det 2S eller 3S. Jag brukar kra mina goggles p vad som helst batteri, oftast samma sort som jag flyger p d jag kan ladda allt samtidigt. Ibland ngot annat storageladdat jag har liggande.

Flyger man p ngot som har 2S r det ju smidigt att ocks kra goggles p 2S och motsvarande p 3S.

Men din miniquad gr ju p 1S s de ger ju bara ca 4V s det gr inte att kra p dem. Du skulle kunna seriekoppla 2-3 celler och kra med dessa och du har nog 30-60 min batteritid. Fast d fr du nog kpa fler batterier.

Ska du kpa batteri och laddare har du typ tv alternativ. 1) billigast mjligt. Kp allra billigaste 2S/3S laddaren som kan g p 240V. De ligger p under hundringen, ven i svenska butiker och kp billigaste 2S Lipo p 1000-1500mah (strre blir tungt och klumpigt) fr ngra tior.

Andra alternativet r att kpa en riktigt laddare men f skulle jag rekommendera minst 250W och d behver du ocks ett powersupply p mer n 250W och du hamnar en bra bit ver tusenlappen. Men fr din miniquad behver du ju inte detta men tnker du sedan flyga strre s kommer du aldrig ngra detta inkp d det segaste med denna hobby r att vnta p laddning..

Skickat frn min D5803 via Tapatalk

Standard

Ok, hemma och sjukskriven och uttrkad s raljerar vidare p laddare. Sannolikt scenario r att du till nsta sommar antingen: lagt av, brjat med flyg istllet eller str dr med vrsta 5" quaden totalt vermotoriserad r rtt stor.

Sg att du str med en 210 quad med 5" proppar och 2205 motorer som gr p 4S. Den maxar ut p en 25A vilket innebr 100A totalt. Till den har du 4st 4S accar p 1300mah, allt ganska standardgrwjer idag.

Sen beror det p hur du r som person. Jag, ltt stressad heltidsarbetande med 3 grabbar i dagisldern och andra hobbys har marginellt med tid och luckorna fr flyg r spontana och korta. Laddar snabbt ett gng accar, sticker ut och brnner av dem och sen hem igen. Jag r glad ver min 250W laddare jag alltid maxar ur fr att hinna flyga, trotts att jag bara flyger smgrejer.

Min polare som har sin grabb varannan vecka hnger grna hela dagar p fltet, meckar, dricker kaffe, snackar och snackar och hinner alltid ladda klart med marginal mellan flygningarna, hur lngsamt han n laddar. Han klarade sig lnge p sin 50W laddare, som hade som smsta egenskap att den balanserade i all ondlighet.

Sg d att du vill ladda dina 4st accar hemma och sen sticka ut och flyga. D de r storageladdat ska du typ i med 700mah per batteri. Laddar du dem p 3C krvs d 3(C)*1.3(Ah)=3.9A samt 3,9A*4S*4.2V=65W per batteri. Laddar du en i taget tar det dig ca 1.5 h att komma ut om du har en (minst) 80W laddare med 5A. Om du som jag vill komma ut snabbt och laddar 5C parallellt behver du 26Aoch 450W, d r du ute p en kvart men behver rejlare laddprylar.

Skickat frn min D5803 via Tapatalk
    Senast redigerat av erolwi den 2016-08-20 klockan 10:29.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Rtt tnkt Erik - men Tobbe har numera lite starkare laddare ven han... Men det r givet att man mste dricka kaffe och snacka...
    Roger

Standard

Okey! Tack fr era svar.
    Jag gillar verkligen konceptet som killenheladagen beskriver, att man fr med adaptrar etc etc i ett kit fr 500kr. Dock hller jag med om frdelarna med att kunna ladda upp batterierna snabbt. Erolwi du snackar om runt tusenlappen, vad exakt skulle en sn laddare du pratar om kosta? r det inklusive adaptrar som den som finns p teknikmagasinet? Eller mste man d kpa till adaptrar eller ngon annan dold kostnad man behver fr att det ska funka smrtfritt?

Frresten Roger s bestllde jag X8R mottagaren. Den kostade 200kr har jag fr mig. (skriver p mobilen nu s kan inte kolla men den finns dr p hemsidan) jag fr bita i det sura pplet och kpa den som du tipsade om senare isfall. Sorry.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 391
    Jobb
    Klubb

Standard

Att ladda miniquadbatterier med 5A (max laddstyrka p b6AC+ p 4s) r egentligen lite i verkant.

Vra Lipobatterier hller 50% laddning nr de inte anvnds (storageladdning) och drifrn tilll fulladdad acc tar det inte mnga minuter att ladda, kpte laddaren fr jag behvde ladda 4s-accar, hade ej snt behov innan, just nu finns det absolut noll frdelar med hgre laddstrm n 5A som jag skrev r lite i verkant, man br ladda lipos lite lngsammare fr att f dom att hlla s lnge som mjligt!

Tror f andra laddare r s kompletta fr den slanten, om min b6ac fr vara hel s ser jag ingen anledning till att byta till en med strre kapacitet

Du kan m gott samvete kpa den, skulle du vilja ha nn icharger sedan kan du ju kpa det d och ha b6AC:n som fltladdare om inte annat? (du fr med krokodilklmmor fr att driva laddaren m 12V likstrm t ex frn bilbatteriet)

och ja, det r rtt bekvmt med sladdarna man fr till det br dock ej vara anledningen till kpet, men det R sknt att slippa lda ihop connectors till alla olika accar jag hade frn brjan, nu kr jag bara 2 standarder, xt60 och DEANs.
    lycka till
    mvh
    Gustaf

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 595
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast det r ju frmst p fltet (om det finns 12 V tillgngligt) som man behver hgre laddeffekt - hemmavid har man ju i regel mera tid p sig att ladda. Sen r det inte bara laddeffekten vi talar om utan precisionen vid laddningen (kalibreringen vid olika laddspnningar) och hur snabbt balanseringsladdningen gr i de fall cellerna r lite ur balans innan laddningen. Vill man sen parallell-ladda s kommer ju hgre laddkapacitet som ett brev p posten... Jag har personligen inget behov av ett kraftfullt "power-supply" hemma fr dr nyttjar jag bara en ringa del av max kapacitet men p fltet r det sknt att kunna "krma p" lite mera fr de ackar som tl detta. Men som jag redan sagt - laddare har diskuterats i diverse trdar s gr en skning p t ex iCharger eller Turnigy Reaktor s kommer du att finna en hel del skrivet om detta. Men fr den som vill klara sig lite billigare undan n iChargers billigaste laddare (106B+) s har den en tvilling i form av denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html Jag ger bda och ser ingen skillnad - inte ens i programvaran. Frutom bakgrundsfrgen i displayen dr jag faktiskt fredrar Turnigyn.
    Betrffande kontakter s kr jag numera bara XT60 p "utomhusackarna" och JST p "inomhusackarna" (smackar - max runt 600 mAh) s nt behov av mngder av kontakter har man knappast.
    Roger

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •