Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Hjälp! Nybörjare som behöver tips på drönare/googles

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har flugit Futaba under många år men säger ändå att en Taranis skulle fungera bra för dig........
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag hade turen att tidigt få köpa en bra futabasändare billigt men som folk skriver är en Taranis mer än du behöver första året iaf!.......
    Tack, beställde en Taranis nu inklusive laddare och väska + X8R mottagare från http://www.t9hobbysport.com/

    Fick dessutom hem mina Quanum Googles nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Product=104151 dock fick jag inga batterier till.

    Vad ska jag köpa för batterier som passar till dessa? Kanske även någon vettig laddare till det batteriet då, som även kan ladda andra batterier? Samma som Taranisen, hehe, fast en laddare för en nybörjare som klarar att ladda mer än en typ?

    Mvh, Emil

  2. #42
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlägg
    Tack, beställde en Taranis nu inklusive laddare och väska + X8R mottagare från http://www.t9hobbysport.com/

    Fick dessutom hem mina Quanum Googles nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Product=104151 dock fick jag inga batterier till.

    Vad ska jag köpa för batterier som passar till dessa? Kanske även någon vettig laddare till det batteriet då, som även kan ladda andra batterier? Samma som Taranisen, hehe, fast en laddare för en nybörjare som klarar att ladda mer än en typ?

    Mvh, Emil
    Ditt quanumvisir vill ha 3s dvs 12V, jag kör dock mitt med 2s (8.4-7.2V) utan problem alls, tänk dock på att dessa visir drar en del ström så ha koll på mottagaraccen el använd flera.

    Jag gillar mitt quanumvisir, man får nästan hela synfältet fullt av videolänken, goggles är smidigare men upplevelsen är starkare i visiret!

    Kul att du köpte en taranis, när du börjar leta godis till den kommer du se fördelen m frsky.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #43
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlägg
    Tack, beställde en Taranis nu inklusive laddare och väska + X8R mottagare från http://www.t9hobbysport.com/

    Fick dessutom hem mina Quanum Googles nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Product=104151 dock fick jag inga batterier till.

    Vad ska jag köpa för batterier som passar till dessa? Kanske även någon vettig laddare till det batteriet då, som även kan ladda andra batterier? Samma som Taranisen, hehe, fast en laddare för en nybörjare som klarar att ladda mer än en typ?

    Mvh, Emil
    Jag rekommenderar (nu kommer McRegor väga in) en laddare du kan köpa här på teknikmagasinet för nära samma pris som online, skillnaden är att teknikmagasinet kastar på dig en ny om det är nåt strul, den heter "B6AC+" och kostar 500kr, inbyggt nätagg(220v i väggen, andra laddare behöver separarat nätagg) och 5A laddström, du får med connectors för de flesta förekommande accar och krokodikllämmor för att lDda från 12v-källa, du kan ladda 1-6s lipo/life/livh/liion/nihm mfl , jag använder den och älskar den, en femhunka för en sån laddare är en nobrainer tycker jag, den har givetvis storageladdning (50% av accens kapacitet) så när man kommer in ställer man på storageladd och skickar på accar, tomma eller fulla spelar ej roll, den laDdar ur accar om det behövs.

    Kör den du, den är fullt tillräcklig för mig iaf och jag kör mkt race-multirotor, då behöver man ladda en del accar !
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den mottagare till Taranisen som jag tipsade om är mycket smidigare än den 8-kanalers som följer med så på en mindre quad skulle jag absolut rekommendera den istället. Inte minst antennerna är enklare att hantera på den mindre mottagaren.
    Och laddare har det skrivits mycket om och jag tillhör son Gustaf antyder inte B6AC+ fanclubben utan rekommenderar annat men det diskussionen har tagits flera gånger redan i andra trådar så den avstår vi ifrån här.
    Grattis hursomhelst till "inträdes-biljetten" till vår spännande hobby. Och precis som för många av oss andra så blir det nog andra farkoster än "quaddar" även för dig vad det lider.. Och säkert också många beställningar till Banggood och andra Kina-shoppar. Nya paket är kul - även för en gammal gubbe som undertecknad..
    Roger

  5. #45

    Standard

    Grattis till inköpen, alltid kul med nya prylar. Rekommenderar Painless360 på Youtube som gör grymt bra filmer om allt, 48 filmer om Taranis: Introduction to the FrSky Taranis Radio/OpenTX: https://www.youtube.com/playlist?lis...eSTc3svqWx-pa1

    Ang batteri så klarar de ju enligt spec 7.4-12.6 volt, kör du Lipo betyder det 2S eller 3S. Jag brukar köra mina goggles på vad som helst batteri, oftast samma sort som jag flyger på då jag kan ladda allt samtidigt. Ibland något annat storageladdat jag har liggande.

    Flyger man på något som har 2S är det ju smidigt att också köra goggles på 2S och motsvarande på 3S.

    Men din miniquad går ju på 1S så de ger ju bara ca 4V så det går inte att köra på dem. Du skulle kunna seriekoppla 2-3 celler och köra med dessa och du har nog 30-60 min batteritid. Fast då får du nog köpa fler batterier.

    Ska du köpa batteri och laddare har du typ två alternativ. 1) billigast möjligt. Köp allra billigaste 2S/3S laddaren som kan gå på 240V. De ligger på under hundringen, även i svenska butiker och köp billigaste 2S Lipo på 1000-1500mah (större blir tungt och klumpigt) för några tior.

    Andra alternativet är att köpa en riktigt laddare men få skulle jag rekommendera minst 250W och då behöver du också ett powersupply på mer än 250W och du hamnar en bra bit över tusenlappen. Men för din miniquad behöver du ju inte detta men tänker du sedan flyga större så kommer du aldrig ångra detta inköp då det segaste med denna hobby är att vänta på laddning..



    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  6. #46

    Standard

    Ok, hemma och sjukskriven och uttråkad så raljerar vidare på laddare. Sannolikt scenario är att du till nästa sommar antingen: lagt av, börjat med flyg istället eller står där med värsta 5" quaden totalt övermotoriserad är rätt stor.

    Säg att du står med en 210 quad med 5" proppar och 2205 motorer som går på 4S. Den maxar ut på en 25A vilket innebär 100A totalt. Till den har du 4st 4S accar på 1300mah, allt ganska standardgrwjer idag.

    Sen beror det på hur du är som person. Jag, lätt stressad heltidsarbetande med 3 grabbar i dagisåldern och andra hobbys har marginellt med tid och luckorna för flyg är spontana och korta. Laddar snabbt ett gäng accar, sticker ut och bränner av dem och sen hem igen. Jag är glad över min 250W laddare jag alltid maxar ur för att hinna flyga, trotts att jag bara flyger smågrejer.

    Min polare som har sin grabb varannan vecka hänger gärna hela dagar på fältet, meckar, dricker kaffe, snackar och snackar och hinner alltid ladda klart med marginal mellan flygningarna, hur långsamt han än laddar. Han klarade sig länge på sin 50W laddare, som hade som sämsta egenskap att den balanserade i all oändlighet.

    Säg då att du vill ladda dina 4st accar hemma och sen sticka ut och flyga. Då de är storageladdat ska du typ i med 700mah per batteri. Laddar du dem på 3C krävs då 3(C)*1.3(Ah)=3.9A samt 3,9A*4S*4.2V=65W per batteri. Laddar du en i taget tar det dig ca 1.5 h att komma ut om du har en (minst) 80W laddare med 5A. Om du som jag vill komma ut snabbt och laddar 5C parallellt behöver du 26Aoch 450W, då är du ute på en kvart men behöver rejälare laddprylar.



    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Senast redigerat av erolwi den 2016-08-20 klockan 11:29.

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rätt tänkt Erik - men Tobbe har numera lite starkare laddare även han... Men det är givet att man måste dricka kaffe och snacka...
    Roger

  8. #48

    Standard

    Okey! Tack för era svar.
    Jag gillar verkligen konceptet som killenheladagen beskriver, att man får med adaptrar etc etc i ett kit för 500kr. Dock håller jag med om fördelarna med att kunna ladda upp batterierna snabbt. Erolwi du snackar om runt tusenlappen, vad exakt skulle en sån laddare du pratar om kosta? Är det inklusive adaptrar som den som finns på teknikmagasinet? Eller måste man då köpa till adaptrar eller någon annan dold kostnad man behöver för att det ska funka smärtfritt?

    Förresten Roger så beställde jag X8R mottagaren. Den kostade 200kr har jag för mig. (skriver på mobilen nu så kan inte kolla men den finns där på hemsidan) jag får bita i det sura äpplet och köpa den som du tipsade om senare isåfall. Sorry.

  9. #49
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Att ladda miniquadbatterier med 5A (max laddstyrka på b6AC+ på 4s) är egentligen lite i överkant.

    Våra Lipobatterier håller 50% laddning när de inte används (storageladdning) och därifrån tilll fulladdad acc tar det inte många minuter att ladda, köpte laddaren för jag behövde ladda 4s-accar, hade ej sånt behov innan, just nu finns det absolut noll fördelar med högre laddström än 5A som jag skrev är lite i överkant, man bör ladda lipos lite långsammare för att få dom att hålla så länge som möjligt!

    Tror få andra laddare är så kompletta för den slanten, om min b6ac får vara hel så ser jag ingen anledning till att byta till en med större kapacitet

    Du kan m gott samvete köpa den, skulle du vilja ha nån icharger sedan kan du ju köpa det då och ha b6AC:n som fältladdare om inte annat? (du får med krokodilklämmor för att driva laddaren m 12V likström t ex från bilbatteriet)

    och ja, det är rätt bekvämt med sladdarna man får till det bör dock ej vara anledningen till köpet, men det ÄR skönt att slippa löda ihop connectors till alla olika accar jag hade från början, nu kör jag bara 2 standarder, xt60 och DEANs.
    lycka till
    mvh
    Gustaf

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast det är ju främst på fältet (om det finns 12 V tillgängligt) som man behöver högre laddeffekt - hemmavid har man ju i regel mera tid på sig att ladda. Sen är det inte bara laddeffekten vi talar om utan precisionen vid laddningen (kalibreringen vid olika laddspänningar) och hur snabbt balanseringsladdningen går i de fall cellerna är lite ur balans innan laddningen. Vill man sen parallell-ladda så kommer ju högre laddkapacitet som ett brev på posten... Jag har personligen inget behov av ett kraftfullt "power-supply" hemma för där nyttjar jag bara en ringa del av max kapacitet men på fältet är det skönt att kunna "kräma på" lite mera för de ackar som tål detta. Men som jag redan sagt - laddare har diskuterats i diverse trådar så gör en sökning på t ex iCharger eller Turnigy Reaktor så kommer du att finna en hel del skrivet om detta. Men för den som vill klara sig lite billigare undan än iChargers billigaste laddare (106B+) så har den en tvilling i form av denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html Jag äger båda och ser ingen skillnad - inte ens i programvaran. Förutom bakgrundsfärgen i displayen där jag faktiskt föredrar Turnigyn.
    Beträffande kontakter så kör jag numera bara XT60 på "utomhusackarna" och JST på "inomhusackarna" (småackar - max runt 600 mAh) så nåt behov av mängder av kontakter har man knappast.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •