Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: fjäder dle20ra

  1. #1

    Standard fjäder dle20ra

    Hej råkade skjuta bort fjädern som sitter i tändhatten när jag skulle ta av den.vad har den för funktion?kan man köra utan?.Någon som vet.Andreas

  2. #2

    Standard

    Om det är som jag tror och det brukar vara så är det egentilgen inte en fjäder även om den ser ut så. Tanken är att man ska trä stålspiralen över tändstiftet. Fjädern om vi kallar den så ska i andra änden vara bockad i vinkel och den yttersta delen trycks igenom kabeln eller om den är rak trycks in i tändkabeln. Med andra ord överför den tändströmmen från kabeln till tändstiftet. Utan kabeln kommer gnistan förmodligen att hoppa i stället. Motorn kan mycket väl starta men tändningen överbelastas och risken för störningar blir stor. På modellmotorer brukar det även finnas ett litet motstånd mellan kabeln och tändhatten som avstörning. Nya tändhattar finns att köpa lite här och var. HAB är jag ganska säker på att dom har.

    (I vissa fall kan faktiskt gnistan bli lite kraftigare om den får hoppa en bit innan den når stiftet. När jag jobbade på bilverkstad och stiften hade blivit sura så kunde vi ibland lossa tändkabeln några mm och då kunde ofta den cylinder motorn inte gick på komma igång. Varför det blev så kan jag inte förklara men det funkade oftast.)

    /Mats

  3. #3

    Standard

    ok tack får höra med HAB om dom säljer "lösa fjädrar" såg vart den landade trodde jag men kunde inte hitta den

  4. #4

    Standard

    Jag misstänker att du måste köpa en hel tändhatt. Fjädern är nog svår att få dit utan att ta isär tändhatten. Den ser ut så här innan man monterat ihop den. http://www.hab.se/tandhatt-for-10mm-...961-c-611.aspx Fjädern sitter inuti den transparenta innerdelen av tändhatten. Om du ska köpa en så tänk på att få en till rätt typ av tändstift.

    /Mats

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej!

    Jag har en DLE 40 twin som i princip är 20cc ihopkopplade. Jag misstänker att fjädern du syftar på är den stora som du ser sticka ut ur tändhatten! Dessa har i varje fall lätt för att hoppa loss. Se bild.

    Jag har kört utan hur mycket som helst utan problem. Efter vad jag förstår av konstruktionen så har den ingenting med tändningen att göra. Jag tolkar det som att den är tänkt att jorda ytterhöljet av tändhatten mot motorn för att undvika ev. störningar. Jag har inte mätt men gissar att även tändningskabel och kåpan på boxen är jordad. Troligen är det en säkerhetsgrej utifall man får jordfel i tändningen.

    MVH

    //Magnus

  6. #6

    Standard

    Ja precis det är den fjädern jag menar tror inte den satt fast i tändkabel utan bara var inträdd i tändhatten har bara kört motorn i bänk å där går den hur fint som helst

  7. #7

    Standard

    Ok! Då var jag helt fel ute. Den jag menade är en helt annan liten grej. Vad fyller den där fjädern för funktion?

    /Mats

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Den ligger bara och trycker mellan toppen på motorn och metallhöljet på tändhatten. Enda funktionen jag kan se är som en extra säkerhet för jordningen. Kan tänkas att om jorden av någon anledning blir dålig så kan det bli överslag vid tändhatten som kan orsaka störning.

    //Magnus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •