Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Ri-testare?

  1. #21

    Standard

    Jag kan förstå att man använder apparaten till statuskontroll av batteri, då har du redan batteriet, säger inget om vilket batteri som man bör skaffa in för din applikation, det är dit jag vill komma.

  2. #22

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Jag kan förstå att man använder apparaten till statuskontroll av batteri, då har du redan batteriet, säger inget om vilket batteri som man bör skaffa in för din applikation, det är dit jag vill komma.
    Egentligen väldigt enkelt för man vet ju i princip vilken C-rating/egenskaper batteriet borde ha. Men, det är ett problem, håller med. Så länge det inte finns någon standard som talar om hur batteriers kapacitet/egenskaper ska specificeras/innehållsdeklareras så förblir detta ett problem. Inom tävlingskretsar och liknande finns ändock relativt bra kännedom om vilka batterier som är bra resp. dåliga för ändamålet.
    Själv vet jag inte riktigt hur man ska hitta de bästa batterierna utan går mer på hörsägen från andra. Viktigt är att inte alltid lita på det som skrivs på etiketterna för oftast är t.ex. C-ratings överdrivna. Vet inte hur andra gör men det lär vi väl få veta snart...

    /Ville

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Kenneth i stort och det var ungefär min slutsats också. Man har ju trots allt de batterier man har och vet förmodligen i vilka applikationer man kan använda dom. Mera som att verifiera att man köpt rätt eller fel - men det vet man antagligen också redan. Så för de allra flesta, säger inte alla, är det nog mer eller mindre onödig info. I alla fall om man är allmänt skeptisk till de C-ratingvärden som tillverkarna uppger och grovt räknat halverar dessa när man skall bedöma ackar före inköp. Dessutom är det i många flygmaskiner knappast så kritiskt. Betänk att en snittförbrukning på låga 10C ger en motortid på max 4,5--5 minuter. Det säger visserligen inget om maxbehovet men väldigt många flygmaskiner har betydligt längre motortid - seglare och EDF-maskiner undantagna där motortiden kan vara relativt kort med tidvis stora effektuttag.
    Köper jag ackarna "över disk" så har jag alltid med mig en mätare för att kunna kolla cellbalansen - det är ju ett enkelt sätt att slippa nya ackar med obalans vilket sällan brukar rätta till sig även om handlarna ofta påstår det. Och är dom inte i balans som nya så är säkert också Ri varierande.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •