Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: da 50

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    29
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard da 50

    Hej har en da 50 som gärna vill starta baklänges.
    Är det någon som vet något om detta fenomen?
    När den startar rätt går den perfekt.
    Senast redigerat av thommy den 2016-08-20 klockan 16:57.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    2 906
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Tändningen står för högt. Vrid pick-uppen några grader med rotationsriktningen.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    29
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    har vridit den så långt det går ingen skillnad.
    Någon som vet hur mycket för tändning det skall vara på en da 50.

  4. #4

    Standard

    I manualen: https://cdn.shopify.com/s/files/1/08...73435843125876

    Står det under trouble shooting:

    "Engine starts backwards: 2 stroke reed valve engines can generally run in either direction. Make
    sure the prop is flipped forcefully through the compression stroke. Without enough force, the prop
    may "bounce" off compression and run backwards."

    Såg i ett forum: "i just replace my ignition on a da50 with a rcexl ignition,works great at 28* BFTDC"

    Men även 28-30: http://www.rcextremepower.net/DAIgnitions.html

    28: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2514279

    Har du en ignition-testare (finns lite överallt), sån där med gradskiva och en liten elektornikgrej så kan du mäta. Har sån själv, men inte använt än på en motor som baktänder ibland. ;-)

    Det är i alla fall inte samma tändningsvinkel på en DL/DLE som på en DA, eller om det var tvärtom. Olika är dom.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    29
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    Jag har hört 27 grader före dödpunkt.
    Men det är möjligen fel.

  6. #6

    Standard

    Ska inte tändpunkten ändras lite beroende på oktan-talet på bränslet? Har för mig att ECUn på min turbobil justerar tändningen beronde på om jag gör tex 95, 98 eller 99 oktan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    29
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    jag kör på asp.
    Och har ca;10 bensinare av olika märke,och ingen annan går baklänges.
    Senast redigerat av thommy den 2016-08-22 klockan 23:19.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    2 906
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Motorn tänder när tändstiftet ger en gnista. Vid lågt varv - som när man startar den - vill man ha gnistan precis när kolven befinner sig i det övre dödläget. Detta för att den inte ska slå baklänges. När motorvarvet ökar vill man ha gnistan tidigare - 25 till 30 grader FÖRE kolven har kommit upp i toppläge. Detta beroende på att bränsleblandningen brinner. Den exploderar inte. Så när bränsleblandningen antänds lite tidigare vid högre varv hinner kolven passera övre dödläget innan kraften byggts upp.
    Om motorn slår bakåt när man vill starta den kan tändmodulen eventuellt vara defekt.
    Ove (AM) Nielsen

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •