Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips rörande JST batterikontakter.

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Tips rörande JST batterikontakter.

    Det nämns in emellan problemet med att det går att koppla JST-batterikontakter fel. Har nu i snart ett år kört med att jag med permanent tusch markerar jordsidan på alla kontakter jag har (se bild). Underlättar i dåligt ljus, då jordsidan syns lätt. Köpte nyss en begagnad kärra och fick två batterier med den, som jag tog ut, innan jag märkt dem. Höll på att koppla fel. Hoppas det kan vara till nytta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Markerad Jord JST-kontakt.JPG 
Visningar:	161 
Storlek:	586,8 KB 
Id:	59493

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har från tid till annan gjort precis som du för det är inte jämt så lätt att i stridens hetta (mellan pylon-heaten) byta batteri och sätta in kontakterna rätt...
    Roger

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Usch ja, blir det fel kan det sluta oftast sluta med blå rök, speciellt om jstn är till nån fpvkamera eller vtx som ofta är fallet, jag brukar se till att röd möter röd etc men detta med markeringar var ju också ett bra tips

    Vad köpte du för kärra?,
    mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #4

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Är sådant som man som nybörjare skulle vilja ha listat i en tipslista, speciallt med alla varningar för JST på nätet. Visst, man måste bättra på färgen då och då, främst på laddaren och på planens kontakter.

    Bara en begagnad ersättare till min Hubsan SpyHawk, då sista reparationen sabbade min. Ersättningkroppen jag använde var till en äldre, lite mindre version med borstad motor, så min borstlösa passar inte riktigt. Alla filmer har "CMOS jelly" pga vibrationer, medan denna är OK. Skall slakta den gamla och bygga en 1.5m FPV-kärra med elektroniken. Den nya flyger bra, men ..... är för lätt för min miljö. Tror en 1.5m på 6-700 gr blir lite mer vindstabil.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag gjorde på det sättet... tills jag bytte alla JST till XT30
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Jag märker alltid upp kontakterna med "permanent marker" (oavsett jst eller XT-kontakter)

    Det är såå mycket lättare att bara kolla efter en färg istället för att granska kontakterna och se om den skall vändas eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Röd kabel till röd kabel och svart till svart är ju enkelt och säkert också

  8. #8

    Standard

    JST är OK... förutom just ovanstående problem vilket jag inte stött på än, jag kollar kablarna och så har jag även svartmålat med permanent tusch. MEN, det jag stör mig på mer är att isoleringen på kablarna glider ut lite efter ett tag och så har man mitt i allt ledarna framme och efter ett tag till så börjar nån tråd vilja hoppa ut. De borde ha längre "kanaler" för kablarna så det inte gör nåt om isoleringen rör sig lite. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •