Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Billigt Kit - tips?

  1. #1

    Standard Billigt Kit - tips?

    Hej,

    Frågan har nog varit uppe flera gånger men här kommer den igen. Tips på ett Kit, eller ihopplock, på ett så billigt "fpv-kit" dom möjligt med följande önskemål:
    * Ca 500meter räckvidd
    * 800*480 i upplösning eller bättre
    * Enkel att hantera samt installera
    * Batteritid på 30min+
    * (Bonus) möjlighet att snabbt växla kanal för att t.ex. ha fler kameror på en farkost.
    * (Bonus) möjlighet att montera på en gimbal


    Tanken med "bonus" funktionerna är att ha t.ex. en gimbal kamera, en framåt och en bakåt eller motsvarande för att kunna ses sig omkring enkelt :-)

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Krångliga krav. =) Du pratar alltså inte om ett flyg eller en multicopter utan ett system för flera kameror?
    Ska du alltså ha en videolänk som klarar 500 m... (inga problem)... du ska ha 800x480 i upplösning (där föll många videolänkar bort, tror inte jättemånga billiga klarar över 640?)... batteritiden är väl bara att skaffa en ack som klarar 30+ minuter för detta videosystem? Finns fjärrstyrda "kameraväljare".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Krångliga krav. =) Du pratar alltså inte om ett flyg eller en multicopter utan ett system för flera kameror?
    Ska du alltså ha en videolänk som klarar 500 m... (inga problem)... du ska ha 800x480 i upplösning (där föll många videolänkar bort, tror inte jättemånga billiga klarar över 640?)... batteritiden är väl bara att skaffa en ack som klarar 30+ minuter för detta videosystem? Finns fjärrstyrda "kameraväljare".
    Yes, har en Quad men vill ha fpv till quaden. Tanken är en kamera fram, ev en bak samt en på gimbal och alla vill jag kunna växla mellan för att få olika upplevelser.

    Jasså, var 800*480 högt? Trodde det var en typ.. näst lägsta haha.
    Kan man mer eller mindre plocka valfria kameror á 9-10usd samt en tx och en rx för inte mycket mer och kombinera med en enkel skärm sålänge kontakten stämmer?



    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför behöver du så lång flygtid ? Att lasta i större batterier innebär ju också högre vikt och högre strömförbrukning så det kan vara en ond spiral.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Varför behöver du så lång flygtid ? Att lasta i större batterier innebär ju också högre vikt och högre strömförbrukning så det kan vara en ond spiral.
    Roger
    Fullt medveten om detta, men att bara flyga 5-10 min för att landa och ladda/byta batterier känns beiget. Dji inspire har en flygtid Med 4k gimbal på typ 25+min så varför skulle det vara så otroligt att få till mer om man bygger själv? :-)

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns väl trots allt mellanlägen mellan 5--10 min och + 30 minuter ?
    Känns som du är relativt oerfaren flygare eftersom du vill ha så långa flygtider (inte ovanligt när man är relativt ny inom detta område) men det är klart - är det bara en farkost som skall parkeras och inte flygas aktivt så kan det ju fungera. Alltså en fotoplattform som man parkerar och sen styr kameran ifrån. Sen skall man inte glömma att om det blåser så drar kärran mera ström även om man bara skall stå still. Har hört en del historier om "långflygare" med Phantom som överraskats av att strömmen i acken var slut innan farkosten hittat hem.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hm... Du kan inte jämföra avancerad dyr lätt teknik som tex en Inspire har mot något billigt. Tex en kamera med gimbal till DJI Phantom 2 Vision kostar ca 500-600€. Du ska ha flera såna och ändå ha bättre flygtid än vad DJI klarat av? Hur sjutton ska du klara det? :-)

    Det är som att säga att jag ska bygga en egen dragracingmotorcykel och köra en sekund snabbare än de andra som tävlat på elitnivå i 20 år.

    MEN... man kan bygga en STOR quad (800+?) och ha små kameragrejer samt MYCKET batteri (6S 15000+). Då får du längre flygtid, fast du inte släpar runt på en tung kamera som quaden annars är byggd för. Du behöver hitta en väldigt lätt rigg som orkar bära batterier och kamera den tid du ska flyga, dvs över 30 minuter.

    Batteritiden är det svåraste som finns OM du ska använda multicoptern till något annat än att slå flygtider.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hm... Du kan inte jämföra avancerad dyr lätt teknik som tex en Inspire har mot något billigt. Tex en kamera med gimbal till DJI Phantom 2 Vision kostar ca 500-600€. Du ska ha flera såna och ändå ha bättre flygtid än vad DJI klarat av? Hur sjutton ska du klara det? :-)

    Det är som att säga att jag ska bygga en egen dragracingmotorcykel och köra en sekund snabbare än de andra som tävlat på elitnivå i 20 år.

    MEN... man kan bygga en STOR quad (800+?) och ha små kameragrejer samt MYCKET batteri (6S 15000+). Då får du längre flygtid, fast du inte släpar runt på en tung kamera som quaden annars är byggd för. Du behöver hitta en väldigt lätt rigg som orkar bära batterier och kamera den tid du ska flyga, dvs över 30 minuter.

    Batteritiden är det svåraste som finns OM du ska använda multicoptern till något annat än att slå flygtider.
    Kanske missade det, men tanken är en bra kamera på en lätt gimbal och sen små 5-10g kameror runt om.

    Med erfarenhet av bilbygge och dator/serverbygge är jag fullt medvete n om att stora företag ofta har superbra egna lösningar men majoriteten av gpngerna kan man göra samma sak eller bättre för en mindre peng då märket inte är med o bilden. Därav ser jag inte att det skulle vara omöjligt att bygga detta flygande "fort" jag tänker mig hehe

    Jag har tänkt införskaffa ett 10 000mahs li-ion eller bättre, dom klarar runt 100A discharge och väger runt 400-500g. Kanske paralellkoppla två?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    LiPo menar du? Hur många cells? Mina 4S 4000 väger 416 gram st. Du ska ha så många celler som möjligt för lägre strömåtgång och således längre flygtid. 4s minst.

    Lätt gimbal... servostyrda är lättare än borstlösa. =)

    Jag tror ditt bygge är helt klart möjligt. Det är fortfarande tiden som är boven i dramat. Mer ackar = mer vikt = kortare flygtid. Allt måste vara superlätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    LiPo menar du? Hur många cells? Mina 4S 4000 väger 416 gram st. Du ska ha så många celler som möjligt för lägre strömåtgång och således längre flygtid. 4s minst.

    Lätt gimbal... servostyrda är lättare än borstlösa. =)

    Jag tror ditt bygge är helt klart möjligt. Det är fortfarande tiden som är boven i dramat. Mer ackar = mer vikt = kortare flygtid. Allt måste vara superlätt.
    Nädå, menar li-ion. Finns sådana med nu förtiden som är tillräckligt bra för quadcopterflygning, dock ganska sällsynta. Vill minnas att li-ion ofta ger runt 5-10c vilket på 10 000mah ger tillräcklig discharge för min quad. Idag kör jag på 3s2600mah20c.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill man ha nåt a'la Phantom 4 så vete f-n om det inte är bäst att köpa originalet trots allt. Har svårt att tro att man, i vart fall som nybörjare, överhuvudtaget har nån möjlighet att bygga ihop nåt såpass avancerat. Det är ju liksom ingen leksak vi talar om längre utan nåt som är mycket tekniskt avancerat. Egentligen är det märkligt att den inte kostar mera än den gör... Även om jag inte kan hitta nåt eget behov för en sån så kan man inte låta bli att bli imponerad av all funktionalitet som man byggd in i denna skapelse.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Phantom görs i så många exemplar, därför rasar priserna. Om en DJI Phantom 4 4K kostar 600 USD så är det inte lätt komma upp i samma summa om man skulle göra något eget, helt omöjligt. Quad med alla grejer + ack + sändare + laddare... Min TBS Discovery kostar ca 1500€ som den är nu. Och den är inget monster. Det är lutan laddare och sändare.

    Jaså Li-Ion har jag inte tänkt på att titta på ens. Intressant att de inte används av alla multicopterflygare om de är så pass bra, nåt måste det vara som gör att LiPo används av alla än. Kanske de är känsligare för kyla än LiPo, som knappt klarar +5 grader. Hur laddar man ett Li-Ion? Hur mycket kan man dra ur dem?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver nog inte vara orolig Ålänning - det är nog LiPo som gäller för oss fortfarande...
    Roger

  14. #14

    Standard

    Enda sätt som jag tror du kan få 30 min flygning, är nog med gasburner en i varje hörn, och en 10l dunk att bära på.
    Om du tänkt använda det batteriet du föreslog tidigare så blir det väll typ max ca 50 amp i kont och 100 amp i burst.
    det som är mera rimligt är nog om du använder 10,000 mah och perfekt motor och propp för maximal tid, så skulle jag nog tippa på ca 15-20 min max. Du ska ju driva fartreglage, video och kort med ström också.
    Även om det känns vindstilla på marken så kan jag garantera dej, att så är det inte där uppe i himlen blå, ca 1-2 sekund meter, och då går strömmen åt fortare.
    Det måste kännas enformigt att stå still så länge bara på ett ställe, jag själv tröttnar efter 1 min och bara titta.
    Spana på k-objekt eller tuttar i höghusen eller.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast skall man flyga typ +30 min så lär man ju se till att ha väldigt låg strömförbrukning så höga strömuttag är väl knappast aktuella. Generellt ger ju t ex ett genomsnittligt 10C-uttag en praktisk flygtid på max 5 minuter så tillämpar vi det på 30 minuters flygtid så får inte den genomsnittliga strömförbrukningen vara mera än runt 1,5C. Och då gäller det verkligen att optimera vikt/effekt/ack-kapacitet och dessutom se till att det är helt vindstilla på den höjd man flyger. Sen håller jag med Cummins - vem orkar stå och flyga i 30 minuter ? I mina ögon en typisk nybörjarfråga - alltså typ "hur långt bort kan man flyga" eller "hur länge kan man flyga"...
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast skall man flyga typ +30 min så lär man ju se till att ha väldigt låg strömförbrukning så höga strömuttag är väl knappast aktuella. Generellt ger ju t ex ett genomsnittligt 10C-uttag en praktisk flygtid på max 5 minuter så tillämpar vi det på 30 minuters flygtid så får inte den genomsnittliga strömförbrukningen vara mera än runt 1,5C. Och då gäller det verkligen att optimera vikt/effekt/ack-kapacitet och dessutom se till att det är helt vindstilla på den höjd man flyger. Sen håller jag med Cummins - vem orkar stå och flyga i 30 minuter ? I mina ögon en typisk nybörjarfråga - alltså typ "hur långt bort kan man flyga" eller "hur länge kan man flyga"...
    Roger
    Frågan är inte så mycket om man orkar, utan att man ska ha möjligheten :-)

    Att flyga i 5-10 minuter känns halvt menlöst - tycker inte ni? Då inte på en racequad utan på en "flygande pansarvagn" hehe

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad skall du ha den till ? Det är mycket väsentligt om också vi skall tycka att 5--10 minuters flygtid är "halvt meningslöst" eftersom det annars är rätt vanliga flygtider i alla fall på flygmaskiner som man styr själv hela tiden.
    Sen kan du ju fundera lite över det jag skrev i mitt förra inlägg avseende snittförbrukningen för att klara 30 minuters flygtid. För Ohms lag kan man inte rubba oavsett hur gärna man vill. Och tänker du ha 4 motorer så får du ju räkna med 1/4 av 1,5C som snittförbrukning/motor - alltså runt 0,35--0,4C per motor.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-08-26 klockan 11:22.

  18. #18

    Standard

    När jag flyger 250-race-quad så tycker jag 4 minuter har varit lite i minsta laget, men 5 hade räckt alldeles utmärkt. När jag ska fota något så startar man, flyger upp, fotar o har sig lite, landar. Detta har man gjort inom 8 minuter. När jag filmar så har jag ännu inte kunna starta och stoppa filmningen från marken, så jag har flugit korta vändor istället och stoppat och startat filmen eller så har jag flugit slut på acken (9 minuter). Jag har aldrig känt att jag behövt flyga mer än 15 minuter. Jag tror jag flugit längst med en DJI F450 med KK2 och större proppar. Den var instabil men jag flög ca 12 minuter om jag minns rätt, som längst, endast för att jaga tid, som RC. När jag lade på FPV, gimbal och kamera samt landställ och bytte till 4S samt mindre proppar så flög jag... 4.

    Det är fortfarande lite av det jag nämnde tidigare: "Det är som att säga att jag ska bygga en egen dragracingmotorcykel och köra en sekund snabbare än de andra som tävlat på elitnivå i 20 år." Känner en europamästare (ålänning) och han har väl lagt ut 140.000€ på sin hoj och kört hoj hela livet. Om man ska jämföra...

    Kolla annars på Aerovironment Qube som svenska polisen köpt, den flyger längre än 30 minuter och har flera kameror. Vet inte vad den kostar och vad det är som får den att flyga så länge.

    Stora pancake-motorer med låga KV och som drar lite ström + stora proppar (15"+) och sen ultra lätt ram, inget extra alls, alla kablar lödda, inga skal på grejerna, rätt sorts låga-C-LiPo's, alla kontakter borta förutom ackens, väldigt platt konstruktion för att vara vindtåligare, ... så nog kommer du lyckas bygga nåt som flyger över 30 minuter. Och sen dit med lite keychain-cameror och den där lilla videoswitchen (de väger inte många gram) samt en 5-grams-servo-gimbal... och tex Lumeniers videolänk som inte väger många gram, samma som de har i tex QAV210... så jo... jag tror nästan på detta. Köp o bygg nu! Vart lite sugen själv. Haha! ;-) Jag vet dock inte vilken storlek som är smartast. Bygger du den lätt så blir den skör, men den ska ju flygas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Phantom görs i så många exemplar, därför rasar priserna. Om en DJI Phantom 4 4K kostar 600 USD så är det inte lätt komma upp i samma summa om man skulle göra något eget, helt omöjligt. Quad med alla grejer + ack + sändare + laddare... Min TBS Discovery kostar ca 1500€ som den är nu. Och den är inget monster. Det är lutan laddare och sändare.

    Jaså Li-Ion har jag inte tänkt på att titta på ens. Intressant att de inte används av alla multicopterflygare om de är så pass bra, nåt måste det vara som gör att LiPo används av alla än. Kanske de är känsligare för kyla än LiPo, som knappt klarar +5 grader. Hur laddar man ett Li-Ion? Hur mycket kan man dra ur dem?
    Min vän köpte ett liion 3s7ah och denna klarar ej mer än 5c urladdning, samt dessa 3s accar kan man ladda ur till 7V och då slutar nog många 12vsystem på farkosten, denna liionacc är mkt lätt (lättare än 3s5200 10c) men den skulle brinna om jag satte den på min hexakopter t ex, enda situationen där dessa är bra, och riktigt bra är i LRS där strömförbrukningen ej är hög, batteriet blir varmt redan vid 6-7A belastning och du är under 10V vid 2500mah förbrukade i detta exempel (av 7000mah)

    Så att få ur 100A ur denna acc skulle få den att svälla som en ballong med största sannolikhet

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ska också lägga till att när jag flyger multirotor är mer än 5min flygtid bara jobbigt i princip, jag flyger iofs ganska intensivt men det känns ändå som ett bra spann och du har ju flera accar så det är bara spänna på en ny och du är uppe igen!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •