Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turnigy Reaktor Måndagsex?

  1. #1

    Question Turnigy Reaktor Måndagsex?

    Hej

    Har precis skaffat en ny laddare - Hobbyking Reaktor 300w/20a.

    Nöjd än så länge, men inte helt säker på om den är defekt eller ej.

    Laddar 4S oftast, och såg igår att den totala volten var uppe strax över 16.80 under laddning av ett 4S igår. När jag tittade individuellt på cellerna under laddning var de ok men det var tillräckligt för att reagera.

    Ikväll var det samma sak. Jag parallellladdade 3st 4S batterier på 1400mah styck på 2C, dvs 8,4 amp.
    Efter 10 minuter står det att den totala volten är på 16.97 (!!). Kollade cellerna snabbt i laddaren innan jag stängde och de var inte över 4.2 utan strax under 4.1.
    Direkt stänger jag laddaren och mäter batterierna separat och de ligger på 16.37, 16.38, 16.39.

    Har jag fått ett måndagsex till laddare eller är det "normalt" för denna på nåt vis?
    Laddaren var inställd att 16.8 är max för 4s...

    //Hebbe

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Det där låter väldigt farligt, släpp den inte med blicken en sekund och var beredd att kasta ut allt på utsidan när du laddar tills du rett ut det här. Jag laddar själv alltid parallellt, MEN låt bli tills du har ordning på laddaren! Den verkar bära sig väldigt illa åt som det är nu.

    Det bästa är att prova att ladda batterierna med en laddare som du vet att laddar korrekt. Om du inte har möjlighet att göra det så får du hålla mycket bra koll på laddaren när du laddar ett av batterierna och mäter med en bra multimeter eller med en bra lipotestare. Om den sköter sig som den skall med det första så får du kolla samtliga batterier. Glöm ej kolla om något av dem tappar spänning onaturligt fort efter laddningen. Ett defekt batteri är den största faran när man laddar parallellt.

    Jörgen

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Det är om du laddar med mer än 1C som du kan se att cellspänningen går något över 4,2V under själva laddningen.
    Jag tror det har att göra med att mätning av spänning inte sker över batteriet, utan i laddaren, och siffran inte är helt rättvis nät det går mycket ström i laddkabeln. Prova att dra ner till 0,8C, om överspänningen försvinner är laddaren korrekt. Min ICharger 208B gör samma. Det syns också tydligare i snabbladdningsprogrammet, och syns nästan inte alls i balansladdningsprogrammet. 4.25V/cell är över kritiska gränsen för cellkemin. I själva batteriet ska det inte vara mer än 4.23V. När jag mäter med separat voltmeter under laddning är det grönt.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Skick tillbaks/släng och köp en bra laddare. Snåla inte när det ska köpas laddare, köp bra grejer. Finns en orsak till att de är billiga. Tillverkaren bryr sig inte. Ingen vill ha eld i ackarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Om det är som Freddan säger så ser du rätt spänning per cell i laddaren även om totalsumman inte stämmer. Det är spänningen på balanskontakten som är intressant, det är den äkta batterispänningen.

    Prova på ett batteri under uppsikt och kolla direkt efter laddningen så att cellspänningen inte är över 4.20v. Använd en bra mätare!

    Turnigy Reaktor är en kopia på iCharger, vilket är en bra laddare. Men man vet ju inte hur bra de kopierat...

  6. #6

    Standard

    Tack för alla snabba svar. Har läst på lite mer och hittat info här som säger att det är som det ska:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...2115921&page=6

    Men ska givetvis kontakta HK för att att verifiera (källkritik ). Mina mätningar bekräftade att även om totalvolten inte stämde så stämde cellspänningen under laddning, vilket lutar åt att det är som det ska - troligtvis.

    mvh
    Senast redigerat av Hebbe den 2016-08-25 klockan 14:30. Anledning: stavfel

  7. #7

    Standard

    Totalspänningen som visas i dispöayen brukar sällan stämma på mina laddare. Den kalkyleras oftas fel (det är alltså en kalkylerad spänning och inte mätt). Tror inte att du har ngt problem med din laddare. Cellspänningsmätningen brukar dock vara väldigt exakt. Har kollat med en bra multimeter då jag såg samma fenomen som du.
    "Allting beror på allting"

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det är helt okej som du läser av spänningen. Det blir spänningsfall i laddsladdarna och därför matas det ut lite extra spänning. Mätningen sker över balanssladdarna och där är knappt något spänningsfall. Det är rätt, det visar att allt är som det ska.

    Som exempel kan jag säga att när jag laddar med 40A ser det ut som spänningen är 4.25-4.3 V. Det är dock 4.200 på balanssladdarna. Allt eftersom strömmen sjunker minskar skillnaden och den slutar på 4.2V.
    Senast redigerat av Håkan den 2016-08-26 klockan 10:02.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •