Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Ny på rc flyg.

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard Ny på rc flyg.

    Hej, jag råkade få syn på rc flygfältet i Eslöv och blev väldigt nyfiken eftersom jag alltid tyckt att det var roligt, jag har dock bara sysslat med bilar och lite helikopter innan. Jag blev varnad för att åka dit eftersom det påstods vara beroendeframkallande och det var det verkligen minst sagt. Jag har fått prova flyga ett plan där med dubbelkommando och jag är helt fast till frugans förskräckelse (antar att hon förstår att det blir mindre pengar till skor och väskor i framtiden). Självklart har man börjat spana lite på ett eget nybörjare plan och jag har väl fastnat för en hobbyzone sportsman s+ Rtf. Så min fråga är, är det ett bra plan? Det känns ju som att man har råd att göra några nybörjare missar utan att det ska gå helt åt skogen med ett sånt plan.

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Började flyga för 1,5 år sedan, skulle aldrig lägga 3800 kr på det första planet som du garanterat kommer krascha ett antal gånger.

    En Bix 3 inkl frakt från HobbyKing EU kostar endast 1540 kr. Därefter kan du börja kika efter lite snyggare/fräckare plan.


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ehouse%5F.html

    //R

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har inte sett denna men däremot ett antal E-Flite Apprentice (samma tillverkar-företag) och de har varit utomordentliga nybörjarkärror - i alla fall när man har tillgång till ett bra RC-fält.
    Så den kommer säkert att fungera bra.
    Själv skulle jag nog välja utförandet med en bättre/flexiblare radio (inför framtiden) nämligen denna variant - http://www.fullkontroll.se/?ProdID=382521
    Balcke - vi har haft flera nybörjade som startat med Apprentice och ingen har slagit sönder kärran speciellt mycket utan den kärran har fungerat mycket bra för rena nybörjare.
    Säger därmed inte att en Bixler eller motsvarande är fel men just Apprentice är nog den bästa nybörjarkärra jag upplevt under mina 45 år som RC-flygare. Och grejen är nog dels en mycket välflygande modell (kan flyga väldigt långsamt men samtidigt stabilt) men även stabiliseringssystemet som räddar kärran när man hamnar i tokiga situationer som nästan alla nybörjare gör.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Tror säkert att en Apprentice är mycket bra för en nybörjare, men att lägga 3800 kr på det första planet tycker inte jag är vettigt när det finns andra alternativ till under halva priset. Tänk på frugan som vill ha skor och väskor.

    Tror de flesta håller med att det riktigt roliga börjar med plan 3 eller 4 när man hittat/kommit på vad man verkligen vill ha.

    //R

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bara säga att alla som börjat med Apprentice har, såvitt jag vet, kärrorna kvar fortfarande och de flyger lika bra som när de var nya - i alla fall senast jag såg dom. Det har jag inte upplevt med andra nybörjar-kärror. En har konverterats till FPV-kärra och just den kärran har oerhört många timmar i luften totalt. Men man gör som man själv tycker är bäst - jag svarade bara på TS fråga även om min refererade modell inte är exakt den han frågade om. Hans förslag är väl att se som en uppdaterad Apprentice kan man hoppas.
    F ö är det väl inte fel att satsa lite på sig själv och sin egen hobby när man äntligen (?) hittat nåt som verkar kul.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det finns även en ny Mini Apprentice:

    http://www.hobbyzonerc.com/Products/...#quickOverview

    http://www.mft.nu/?ProdID=396548

    Kika lite på den om du tycker den kan vara nåt som kan passa dig.
    Sändaren som följer med, en Spektrum 6 kanal DXe, kanske inte är nåt att växa med så jättelänge i din modellflygkarriär, men får man blodad tand brukar man skaffa en lite mer avancerad radio efter ett tag.

    /Bo

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Jag tackar för alla svar och åsikter. Det som kändes bra med sportsman s+ var alla hjälpmedel den kunde erbjuda en nybörjare. skulle jag välja den så skulle man kanske satsat på den som McRegor länka till med DX6 radion istället, kan man då använda den till tex hobbyzone F4U Corsair BNF i framtiden? Corsair är utan tvekan mitt favorit plan så det är väl målet just nu att en dag kunna behärska en sådan.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag hade säkert valt en Sportsman S+ BNF - då med en modern spektrum sändare i stället för en enklare som kanske följer med i RFT.
    Det är riktigt bra grejor från Horizon Hobby och om man får lite hjälp från någon i en klubb så kommer det att gå bra.
    Det kostar pengar och om man tror att man kommer lika smärtfritt in i hobbyn billigare så har man nog inte räknat in strulfaktorn som ofta infinner sig med lite billigare prylar.
    S+ är ingen garanti att man inte tabbar sig. Förr eller senare så kopplar man bort de begränsningar som gör flygningen enklare och då hinner man nog inte med någon panik-knapp. Men med dessa grejorna så vet man i alla fall att det finns reservdelar att få tag på rimligt enkelt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - mitt länkade paket innehöll nya versionen av DX6 - en helt OK sändare.
    Och visst kan du använda en DX6 till andra Parkzone BNF-kärror.
    Själv skulle jag som 2:a kärra rekommendera Parkzone T-28 Trojan.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej!
    Håller med McRegor. Ingen indé att skaffa grejer som inte är bra från början. Sedan tycker väl jag att det kanske inte är fullt naturligt åt gå i Trojan spåret. Visst är den trevlig men om man vill börja flyga acro så tycker jag MP Parkmaster PRO is da shit. Galet lyckat plan som tål ruskigt mycket stryk och funkar till allt från 3D till IMAC träning.

    MVH

    //Magnus

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Herrarna i rc flygklubben i Eslöv har erbjudit sig att lyfta kärran första gången och ställa in den så det kommer dom absolut få göra, dom kommer även att hjälpa mig att lyfta och landa dom första gångerna just för att jag inte ska krascha det första jag gör och tappa lusten, och givetvis vara med under mina första flygningar. Safe systemen ska man väl inte lita fullt ut på och automat landning kan jag tänka mig har sina begränsningar men skulle det hända något vet man iallafall det "kanske" kan rädda planet om man hinner med att slå till dom �� Alla delar finns i reservdelar vad jag kunde läsa mig till och jag förstår att det kommer gå åt en del landningsställ osv. Det verkar som att många tycker att det är ett vettigt plan att börja med så det blir nog en beställning inom snar framtid. Som 2a kärra sen ska jag spana in både trojan och mp parkmaster PRO Och det kommer säkert många fler frågor om det i framtiden.
    Senast redigerat av Pellepolly den 2016-08-28 klockan 23:42.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låt gärna en erfaren flygare testa de olika lägena på Safe-systemet inkl "panik-knappen" för att dels verifiera funktionen och dels så att du får se hur den fungerar. Om man sen skall välja en acro-kärra eller nåt annat som 2:a kärra är ju väldigt personligt - det vara bara det att jag uppfattade att TS gillar "warbirds" och då är T-28 Trojan från Parkzone en utmärkt "inträdes-biljett" eftersom den är så välflygande och förhållandevis enkel att flyga - och dessutom relativt robust trots att den har nosställ.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Corsair är målet men är trojan lättare att flyga så kan det bli en sådan emellan. Jag har blivit erbjuden all hjälp jag vill ha i flygklubben här med att ställa in kärran och att lära mig hantera den. Det är väldigt trevligt folk som håller på med hobbyn både här och på fältet och det gör ju också att man blir ännu mer taggad att börja med den��

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då säger jag bara Lycka till - och risken är uppenbar att detta blir vanebildande speciellt om man har en aktiv klubb med trevliga kompisar... Jag började som sagt för drygt 45 år sedan med RC-flyget och nu är det lika roligt att träffa kompisarna på fältet. Vi kanske inte flyger lika intensivt längre men vi träffas, fikar, grillar och snackar flyg - förutom själva flygandet.
    Som du redan sagt så tycks du ju få hjälp av dina nya flygkompisar och den hjälpen skall du definitivt ta för det brukar bespara nybörjarna en hel del onödigt reparationsarbete. För det är roligare att flyga än att reparera - det brukar de flesta trots allt tycka...
    Kan inte uttala mig om Parkzone Corsair men deras Trojan har jag och den har mycket gott rykte för att vara en bra flygmaskin och det kan jag helt klart skriva under på. Det finns Trojaner som har lite snyggare finish och likaså infällbara ställ i samma storleksklass men fortfarande har jag nog inte sett nån av dessa som flyger lika bra och okomplicerat som denna. Och infällbara ställ är visserligen snyggt men mycket känsligare - speciellt på gräsfält och med nybörjare bakom spakarna.
    Roger

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Corsairen var faktiskt favoriten innan Trojan. Den flyger precis lika bra. Nu har den kommit i ny utgåva och man kan nog förutsätta att den inte har blivit sämre. Jag kunde jämföra en PZ Corsair med en nästan identisk från annat håll för ett par år sedan. Skillnaderna i flygegenskaper och material var STORA trots att man knappast kunde se skillnad på planen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kul att höra Patrik. Kanske dags för en Corsair nästa gång köpfingret darrar...
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Tack så mycket �� Det här är drömmen https://youtu.be/fWhKUfgFWcc

  19. #19

    Standard

    För några år sedan så köpte man simulator, lärde sig flyga i den, sen hade man även köpt en 40-size metanoltrainer som man körde in motorn på. Taxade runt på fältet och flög sen utgående från timmarna man flugit i simulatorn. Vissa fick hjälp, de flesta behövde inte ens det. Idag är det lite att man ska inte öva utan allt ska funka ändå... Apprentice flyger fint, men flyger du bara i stabiliseringslägena så får du inte in känslan så du kan flyga själv. Har haft en Corsair, den var rätt snabb. =) Krascha gör du säkert. Men idag är det klokast göra det med en "friggolit". Det är dock något helt annat att flyga ett RC-flyg (tex trä) än att yra runt med en frigolitbit. Välkommen till en skoj hobby!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Simmen är nog väldigt aktuell även i dag.
    Dubbelkommando med riktigt luft och en trainer kan ändå inte ersättas av att sitta på en stol och titta på en datorskärm.
    De nya SAFE har uppenbarligen givit många en extra trygghet.
    + med GPS ser jag som en stor hjälp för att inte komma utanför avstånd som är bekvämt. Speciellt i lite medvind är det lätt att åka så långt bort att man har svårt att se orienteringen på planet. Det är inte minst ett hjälpmedel för många seniorer som lätt kan få ögonflimmer och tårar när man tittar upp i himlen. Där ser jag en stor säkerhet att trycka på knappen och få hem planet så att man kan ta över och landa.

    Corsairen och Storken är två plan som jag drömt om sedan jag var liten - men de kommer nog att få förbli drömmar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •