Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Ny på rc flyg.

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Jag tänker som så att jag tycker nog det är roligare att lära mig med en riktig maskin och med en erfaren flygare vid min sida, (eventuellt några fler flygningar med dubbelkommando) som hjälper mig att landa och starta i början och ifall det uppstår en situation som han kan berätta vad som gick fel osv än i simulator. Jag vet att jag kommer krascha men alla delar finns som reservdelar, så knäcker jag en vinge eller något annat och det inte går att laga så finns det ändå hopp att få upp maskinen igen för några hundralappar. Jag funkar så att jag lär mig bäst på att tvingas ut och göra misstagen på riktigt men det är nog från person till person Jag är väldigt tacksam för alla tips och råd jag får iallafall Jag tror jag kommer tycka detta är skit skoj!

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kommer säkert att gå bra med den inställning du har. Dessutom är dessa kärror av EPO-liknande material ofta relativt enkla att laga - om ändå olyckan är framme. Köp en tub UHU Por när du köper kärran så har du ett bra lim för reparationerna. Endera använder du det som kontaktlim eller så limmar du som vanligt ("våtlimning") och låter det torka några timmar efter att du satt ihop bitarna. Har bitarna blivit lite komprimerade vid smällen så går de ofta att "expandera" igen via varmt vattenbad - men det problemet tar vi när det dyker upp. Sen skall du satsa på en bra laddare också. Kan du ladda på fältet via 12V ladduttag så finns det många bra modeller att välja bland. Vill du ha inbyggt nätaggregat för att kunna ladda hemma från 230 V är urvalet av bra laddare lite sämre.
    Lycka till återigen !
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Just det laddare och batteri måste jag fråga om. killarna på fältet sa att jag behöver iallafall tre batterier och en bra laddare till bilen så skulle jag kunna flyga i princip hela kvällen med några korta fika pauser emellan, delar ni samma uppfattning? Det fanns batterier som var standard batterier till just den maskinen men finns det bättre batterier? och vad för laddare rekommenderar ni? man får med en 12v till bilen med adapter för vägguttag men den tar väl god tid på sig att ladda antar jag? vad rekommenderar ni för laddare?

  4. #24

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Originalbatterierna kan nog vara en aning dyra men det finns ofta billigare alternativ.
    Ett litet problem är att det finns så många "standarder på batterikontakter. Ett tips är att ganska snart fixa en adapter såa tt du även kan använda den nu mycket vanliga XT60-kontakten.
    Jag tror att det följer med en 12V-laddare med paketet.
    Du kommer långt med en laddare på 50 eller hellre 80W som du kan köra på 230 hemma i väggen för de kan du även köra på 12 v från bilbatteriet. Du laddar vanligen med 1C vilket i praktiken är mellan 1,3 och 2 Ampere. Har du bråttom på fältet så är det inga problem att ladda med 2C vilket är dubbla Amperen.
    När du sen köper Corsairen så behöver du inte mycket större batterier till dina servon eller tändningen till stjärnmotorn ;-)

    http://www.mft.nu/?ProdID=374675

    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #25

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    ALLA på fältet luras................inte!
    Starta INTE med Mustang o Sbash i alla fall (Fråga inte hur ja vet)
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du laddar (=har en laddare som klarar det) med 2C eller 3C på fältet och har tillgång till 12V så anser jag att du klarar dig med max 2 batterier. Men kan du inte ladda med 2-3C så behövs säkert minst 3. Men sträva efter att ha så få batterier som möjligt och försök standardisera på få storlekar också för batterierna skall användas för att må bra. Skulle tro att denna kärra kan klara 3S2200 men kolla gärna nån tråd på RC Groups - där kan man få många tips. Klarar den 3S2200 så köp i så fall sådana. Till min Parkzone Sportcub S2 så rekommenderas 3S1300 (som till din) men den kärran bär 3S2200 utan minsta problem. Och just 3S2200 är lite av en standardstorlek. Jag skulle a s a p byta kontaktsystem till XT60 för många nýa ackar som man köper har just det kontaktsystemet - eller ev Deans. Men även laddaren måste ju klara XT60 i så fall. Inga problem om du köper en ny, bra laddare men den som följer med kan ju möjligen vara lite struligare att ändra - ev behövs en konverteringssladd för att det skall gå bra. Mycket är det att tänka på...
    Skall du ladda en 3S2200-ack med 2C (=4,4 A) så behöver du en laddeffekt på strax över 50W så det är det absolut minsta du skall välja. Med 3C-laddning på fältet så behövs för samma ack ca: 80 W laddeffekt. Kommer du sen att köpa större ackar till framtida farkoster så förstår du själv att behovet av laddeffekt ökar - i vart fall för lite snabbare laddningar på fältet. Hemma har man ju ofta inte riktigt samma krav på snabbhet.
    Roger

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Hm det var mycket info att ta in. Jag gör nog så att jag köper ett extra batteri och ser hur jag tycker det funkar med grejerna som finns med och tycker jag det är för lite så kollar jag på det då jag behöver säkert lite extra vila mellan flygningarna i början efter all koncentration så det funkar nog till en början.

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vila mellan flygningarna = social flygning = det som de flesta sysslar med ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #29

    Standard

    På plan som inte har så hög strömförbrukning så hippt det bra att använda adaptrar till batteriet. Som tex de här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...3pcs_bag_.html

    De tre eflite originalbatterier som jag köpt har varit extremt bra. Men de är väldigt dyra här i Sverige.

  10. #30
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Köp en så dyr laddare du har råd med, många av de billigare säljs som laddare för 5S-6S men är bara användbara med de 3 första cellerna då de inte är kalibrerade på cell 4, 5 eller 6. Om du nån gång skulle köpa en större kärra behöver du inte köpa en ny laddare. Jag rekommenderar iCharger, t.ex. iCharger 106B. När du köper batteri är "C" = Coloumb (eller laddningsöverföring) viktigt. Framför allt för urladdning, men även för laddning. Tyvärr ljuger tillverkarna i dessa siffror då det inte finns något standardiserat sätt att mäta. Om du behöver 30A vid start, så köp helst ett batteri som är märkt att klara 60A, så bör det fungera. De som tävlar kör med dyra batterier, många andra köper kinabatterier eller billiga batterier i svenska shoppar.
    fredrik

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här kommer en ny variant av iCharger 106B+/Turnigy Reaktor 250W - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...p-1068233.html
    Har både iCharger och motsvarande Turnigy-laddare och har inte upptäckt några skillnader (frånsett porten för temp.sensorn) - t o m samma programvara.
    Och Charsoon-laddaren är tydligen precis densamma som Turnigy Reaktor 250W.
    Har sett nån lite djupare användartest av Charsoon och den klarade sig mycket bra.
    Roger

  12. #32

    Standard

    Köp bra sändare, bra mottagare, bra laddare och bra ackar för de kommer du ha länge.
    Grejers kvaliteteskontroller kan vara helt olika fast de ser likadana ut under skalet.
    Snåla inte för mycket på elektroniken eller annat för den delen, för det blir dyrt i längden.
    Att köpa det dyraste behövs inte för en nybörjare. Proffs-grejer som ska slitas till max så måste palla trycket och de kostar mer, som tex motorer, servon, osv.

    Bygg noggrant så gott du kan så du känner att om något går fel så var det pilotfel och inte tekniska fel.

    För mig personligen så är jag mer mån om mina fina grejer än de billiga och det är mer lärorikt för man sätter lite mer press på sig själv att veta vad man gör, att kunna, att förstå osv. Och då får man ett annat förhållningssätt och respekt för grejerna. Än om man bara köper slit och släng. Man kliver helt enkelt upp från whatever-nöjesröjande till hobby på en annan nivå.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Som det ser ut nu så kommer jag beställa en Hobbyzone sportsman s+ med en spektrum DX6 sändare och ett extra batteri. Laddaren som Roger länka till borde man klara sig på fältet med, och hemma när man har mindre bråttom så kan ju medföljande laddare kanske funka bra. Det borde väl vara en hyfsad start in i flyghobbyn?

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låter helt OK tycker jag.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Haha, snart är du fast och alla pengar går till rc-prylar!

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Haha risken är stor rc har jag pysslat med sen barnsben men då var det bara bilar och båtar, sen kom sonen till världen och jag köpte en liten rusta helikopter för att roa honom. Jag tyckte själv det var skit roligt så den lille rusta helikoptern byttes mot en skydancer v913 och tillslut blev det en kyscho solo PRO 228. Helikopter är kul men dom är inte lika snygga att titta på som flygplanen när dom flyger i mitt tycke

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använd gärna den bättre laddaren även hemma men du behöver inget bamse-nätagg utan du klarar dig med nåt enkelt typ 12V/5A som ger mellan 12--18V. Ja - vill du kräma på med mycket ström även hemma så behövs det kanske lite mera men för normal 1C-laddning klarar du dig långt med ett det jag nämnt. Jag har använt ett par nätadaptrar liknande denna under många år - http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4...lboxar/31-1567
    Bara att byta kontakt och ansluta laddaren. Jag brukar sätta XT60 kontakt även på inkommande till laddaren - samma typ av kontaktdel som sitter på fartreglaget (hanstift). Då kan jag även använda lite större "utomhus-ackar" som strömkälla när jag laddar småackar för inomhusflyget så slipper jag leta 230 V-uttag... T ex så räcker ett 3S2200 till många laddningar av 2S300-ackar för inomhusflyget.
    Roger
    Roger

  18. #38

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Jag skicka ett mail och fråga om dom kunde fixa ett liknande paket med en DX8 istället, fick då till svar att han skulle ordna det och lägga upp på hemsidan. Här e resultatet http://fullkontroll.se/?ProdID=396936.
    Det får nog fasen bli en beställning snart

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den sändaren växer man inte ur i första taget.... Jag har "bara" 63 modellminnen, och har bara använt 7 kanaler på mitt gamla värstingplan, men planerar att bygga en bensinare med 4-servovinge och choke och då behöver jag 8 kanaler, din påtänkta DX8 skulle räcka även till det scenariot. Så jag tror det är ett jättebra paket du blir nöjd över.
    fredrik

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    20
    Jobb
    Rostskyddstekniker

    Standard

    Perfekt, tanken är att den ska hänga med ett bra tag utan att jag ska behöva byta Man får mycket tips och råd både av er på fältet och här.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •