Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Ny på rc flyg.

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Började flyga för 1,5 år sedan, skulle aldrig lägga 3800 kr på det första planet som du garanterat kommer krascha ett antal gånger.

    En Bix 3 inkl frakt från HobbyKing EU kostar endast 1540 kr. Därefter kan du börja kika efter lite snyggare/fräckare plan.


    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ehouse%5F.html

    //R
    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Det finns även en ny Mini Apprentice:

    http://www.hobbyzonerc.com/Products/...#quickOverview

    http://it-konsulten.se/?page_id=16

    Kika lite på den om du tycker den kan vara nåt som kan passa dig.
    Sändaren som följer med, en Spektrum 6 kanal DXe, kanske inte är nåt att växa med så jättelänge i din modellflygkarriär, men får man blodad tand brukar man skaffa en lite mer avancerad radio efter ett tag.

    /Bo

    Tack för tipsen hörni! Och tack alla er andra den här tråen har hjälpt mig jätte mycket

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pellepolly Visa inlägg
    Perfekt, tanken är att den ska hänga med ett bra tag utan att jag ska behöva byta Man får mycket tips och råd både av er på fältet och här.
    Ja, om man är hyfsat säker på att man kommer att hålla på ett tag så är det lika bra att köpa en radio man kan växa med enligt min åsikt. Kommer själv ihåg när jag började flyga RC för sisådär 43 år sen då köpte jag först en 4-kanalare och den lärde jag mig flyga med men ganska snart behövde jag fler kanaler (infällbart landningställ, klaff, servokontrollerad bränslenål) så det blev bara efter nåt år en ny 7 kanalare som kostade en förmögenhet (det var 1975) men den hade jag sen i rätt många år och var väldigt nöjd med den radion (en EK logictrol super pro, det märket EK finns inte kvar sen många år). Numera har jag en 14 kanalare, inte för att jag behöver 14 kanaler men för att jag tycker radion har alla de funktioner jag vill ha och lite till (det är en Futaba 14MZ som jag haft i snart 10 år).
    Själv är jag en sällanköpare av ny radio, men när jag väl köper en skall den hålla många år, vilket de faktiskt gjort, de jag haft.
    Den Spektrum DX8 G2 som du länkade till med det paketet med flygplan m.m. lär bli en bra startpunkt för ditt flygande framöver. Observera att den allra senaste DX8 är G2 (generation 2) men huruvida den är bättre än föregående DX8 Black Edition eller den första DX8 med silverhölje har jag ej koll på.
    https://www.spektrumrc.com/Products/...ProdId=SPM8000

    Lycka till.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-09-21 klockan 12:28.

  3. #43

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Någon nämnde Spektrum DXe som ingick i ett paket, om möjligt välj en DX6i eller liknande i stället.

    Har använt DXe i ett halvår, och även om Spektrum nu fått lite bättre fart på den smartphone-app man konfigurerar med, har den en hel del brister. Omkonfigurering av radion (om man har flera modeller) är krånglig och appens kvalitet är minst sagt tveksam, med +30 års IT-bakgrund, den får bara en 2:a av mig jmfrt Google Appstore. Vidare behövs två specialkablar som kostar 200 resp. 300 kr extra, vilket gör orginalkostnaden på 8-900 kr till 1300-1400 kr. Smart grundidé, med amatörmässigt genomförande av Spektrum. Tyvärr är ca 1500 kr för sändaren minimum idag, för att inte stå med för enkel radio.

    Vad jag förstått är DX6i en lite större, mer flexibel variant. Eller ett helt annat motsvarande märke. Tyvärr är vi kunder för dåliga på att begära standardisering, RC är hästhandel rörande radiosidan så väljer man ett märke är man fast där. Till Spektrum finns iof en del billiga mottagare, HobbyKings OrangeRC och kinesiska LemonRC, mottagare för ca 100-150 kr.

    Som nybörjare (flugit i ett år), en halvseglare typ Bix3 är en OK startmodell. Har själv en Hubsan SpyHawk som första köp och kan få ut ca 3-4 segelglygminuter från en 12 min flygning med ett 500 mAh-batteri, 8 min om mer "avancerad" flygning. Rekommenderar inte Hubsan, även om det är hyfsade grejor, så säljer de efter principen "ett plan, ny radio", vilket blir dyrt. Sedan säljs de nästan inte idag, ett par quaddar bara.

  4. #44

    Standard

    Jag skulle rekommendera en taranis. Hade en orange t6 ett tag och innan dess ett antal RTF-radior som jag fått med olika flygplan. Efter taranisen har jag aldrig känt behov av en annan radio. Förutom taranis finns också en turnigy som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu men som också ska vara bra och billigare än taranis. En stor styrka med taranis tycker jag är moduluttaget som gör att du kan flyga nästan vad som helst, bara du har modulen för det. Allt från dsm2 till olika UHF-system. Det är inte omöjligt att du vill börja med FPV så småningom och då är en sådan radio en fantastisk tillgång.

    Jag skulle också rekommendera bix3 som nybörjarplan. Det är stabilt tack vare polyhedral men ändå trevligt att flyga. Dessutom är det ett plan att växa i.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •