Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Spektrum kompatibla

  1. #1
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Spektrum kompatibla

    Jag har varit ifrån Rc flyg 6-7 år och nu har jag köpt en
    spektrum DX 9 dsmx den är väl inte kompatibel med dsm2 ?
    Mvh Mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Välkommen tillbaka till hobbyn!

    Tyvärr så uppfyller inte DSM2 de nya EU reglerna så nya sändare som stödjer DSM2 får inte säljas. En DX9 som sålts utanför EU stödjer DSM2.

    Jörgen

  3. #3
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok
    ser man det på dom?
    jag köpte en beg och får väl den på måndag.
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  4. #4

    Standard

    Dom första modellerna av DX9 stödjer dsm2 då jag själv har en dx9 och kör med dsm2 mottagare och den är köpt i Sverige.

    Läs detta: http://www.rcheliaddict.co.uk/spektr...port-dsm2.html


  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att datumgränsen är 2015-01-01 - de som importerats av distributör till EU fr o m det datumet får bara stödja DSMX. De kan alltså vara sålda senare men fick inte importeras till EU efter årsskiftet 2014/2015. Om det är exakt 1/1 eller 15/1 vet jag dock inte.
    Men köper du nya mottagare finns det ju ingen anledning att köpa DSM2-mottagare.
    Roger

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag är rätt säker på att det är den 1 Jan 2015 som är det magiska datumet när all inom eu retail såld utrustning måste stödja EN 300 328 v1.8.1. Så köp en begagnad sändare - de är inte olagliga att köpa eller sälja - om du måste använda DSM2.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja Fredrik - det gäller nog IMPORT till EU fr o m 2015-01-01 (av distributör el liknande). Redan lagerförda fick nog säljas vilket jag tycker bekräftas av att Lindinger (tror jag det var) för inte alltför länge sen sålde en Spektrum-sändare som faktiskt klarade även DSM2. I annat fall skulle ju EU konfiskera allt berört som våra handlare hade i lager och så hårda tror jag inte att reglerna var. Sen berörde ju detta även andra märken och inte bara Spektrum.
    Roger

  8. #8

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    De nya har även svårare för att prata med t,ex "apelsiner" om de inte är nära varandra!
    Vill man utmana det ödet så gör det på en frigolitbit (nåt med räckvidden, tror det finns en tråd om detta)
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Orange mottagarna verkar ha problem efter Spektrums senaste uppdateringar, Lemon funkar däremot utan problem.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Orange mottagarna verkar ha problem efter Spektrums senaste uppdateringar, Lemon funkar däremot utan problem.
    Menar du att OrangeRX DSMX mottagare fungerar ÄNNU sämre efter de sista uppdateringarna? Redan från början så fick man ju vara glad om man fick 250m med deras full range DSMX mottagare om man har något nyare än DX6i och DX8. Jag har en DX18 G1 som inte uppdaterats sedan den var ny, både Orange DSM2 och DSMX trillar ner någonstans mellan 200 och 300m när jag provat.

    Jörgen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nyare Orange full-räckvidds-mottagare med DSMX har fungerat helt OK hos oss med bl a Spektrum DX7S.
    Dom har alltså INTE trillat ner efter 200--300 m.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Dom nya V2 mottagarna är grymt bra, kör R620X V2 i flera av mina plan och quads


  13. #13

    Standard

    Jo, det verkar som sagt som att de äldre spektrum sändarna fungerar ok med Orange DSMX, men har ni samma erfarenheter med DX9, DX18 och G2 varianterna av DX6, DX7 och DX8?

    Satelliter gör det ju givetvis mycket svårare att störa ner ett flygplan även om det sitter en Orange mottagare i det.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag vet bara vad jag läst på rc-groups, det verkar vara många som har problem nu för spektrum har ändrat något i de senaste uppdateringarna. Lemon har inte de problemen, jag har själv några som funkar klockrent med min Dx9.

  15. #15

    Standard

    Kul att V2 mottagarna verkar fungera. De har jag inte provat.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att det är R620X V2 resp R720X V2 som kompisen kört en hel del med tillsammans med sin DX7S. Äldre Orange-mottagare har han dock haft dålig erfarenhet av för utomhus-flyget.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Dx7s är inte en av de nyare airware-sändarna utan en äldre generation så då funkar det säkert bra med orange-mottagarna.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Medveten om det Ted men det är trots allt en DSMX-sändare av lite nyare modell än t ex DX6i. Men det kan säkert vara som du säger att den nyare generationen av sändare fungerar sämre med dessa mottagare.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •