Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilken c-rate behövs för min quad?

  1. #1

    Standard Vilken c-rate behövs för min quad?

    har följande spec

    Quad 450

    Motorer NTM 28-26 1200kv
    Model: NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv (short shaft version)
    Kv: 1200rpm/v
    Max current: 17A
    Max Power: 215W @ 12v (3S) / 286W @ 15v (4S)
    ESC: 20A


    Prop Tests:
    7x6E - 11.1v - 90W - 8A*********
    7x6E - 14.8v - 192W - 13A***************
    8x4E - 11.1v - 100W - 9A
    8x4E - 14.8v - 222W - 15A
    8x6E - 11.1v - 145w - 13A

    8045 proppar
    30Amp escar

    Vad räcker?
    hittade någon program som räknade ut att jag klarade på 20 C på ett 5000mah batteri och min 33 C på ett 2200mah
    Dock svårt för mig som nybörjare att veta om det är korrekt...

    Någon som vill peka mig i rätt riktning?
    Har idag 3st zippy 2200mah 35C men dessa verkar lida av "voltage sag" vid trottel, då mitt voltage alarm börjar varna vid belastning.
    Senast redigerat av zalsson den 2016-08-29 klockan 14:46. Anledning: O2

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 459
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vid full trottel är det nog inte så ovanligt att spänningsövervakningen larmar kortvarigt. Sen skall man ju inte ta tillverkarnas uppgifter om C-rating så allvarligt för de allra flesta överdriver denna uppgift rejält. Har du mätt vad din setup drar maximalt ?
    Roger

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vid full trottel är det nog inte så ovanligt att spänningsövervakningen larmar kortvarigt. Sen skall man ju inte ta tillverkarnas uppgifter om C-rating så allvarligt för de allra flesta överdriver denna uppgift rejält. Har du mätt vad din setup drar maximalt ?
    Roger
    varnar nog tidigare än full trottel också, men hur som haver.
    Nej inte mätt vad den drar som max, hur gör jag enklast det, multimeter och ta bort propparna (iofs dom som står för motståndet)? Om inte annat måste det väl gå att få ett "hum" bara av motor specen?

  4. #4

    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    67
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    själv strävar jag efter de bättre lipoacktillverkarna och de högsta c-tal som finns

    efter flygning ligger cellspänningen runt 3,8v/cell alltså lagringsnivå och ackarna håller lääääääänge :-)

  5. #5

    Standard

    Jag beställer gärna billigt från hobbyking, kräver bara jag vet ungefär vad

  6. #6

    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    67
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    mitt tips är tattu ackar på ex autopartner

    riktigt bra ackar

    över 500 fraktfritt jämfört med dryga hundringen som hk vill ha i frakt

    du väljer men du kommer nog upp i en femhundring totalt sett på hk åsså :-)

  7. #7

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    129
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zalsson Visa inlägg
    Jag beställer gärna billigt från hobbyking, kräver bara jag vet ungefär vad
    först måste vi veta om du använder 3s eller 4s och vilka proppar du använder.
    Men som exempel så kan vi ta 3s med 8x4E

    Enl. din lista ska då varje motor dra 9A. 4x9=36A
    Batteriet kan enl. spec leverera 2200mha x 35C eller 2.2Ax35=77A vilket mer än dubbelt vad som behövs i exemplet.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    först måste vi veta om du använder 3s eller 4s och vilka proppar du använder.
    Men som exempel så kan vi ta 3s med 8x4E

    Enl. din lista ska då varje motor dra 9A. 4x9=36A
    Batteriet kan enl. spec leverera 2200mha x 35C eller 2.2Ax35=77A vilket mer än dubbelt vad som behövs i exemplet.
    3s lipo och som i första posten 8*4,5 proppar

  9. #9

    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    67
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ett råd

    minst dubbla c-talet på acken krävs och ska man köpa ackar på hobbyking så måste man köpa ett gäng med tanke på den dyra fraktkostnaden.bra då att gå ihop med andra och göra storbeställning

    köpa billiga ackar kan bli dyrt sen måste man sköta sina ackar åsså

    Lycka till

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 459
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som vanligt är det "att mäta är att veta" som gäller. T ex med en sån här tångamperemeter - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Observera att "tången" måste fungera för strömmätning med likström (DC) och inte bara växelström (AC). Sen "klämmer" man bara tången över nån av ledningarna mellan acken och fartreglaget, håller i kärran och gasar på för fullt...
    Lizzy's råd om att dubbla C-ratingen låter rimligt men skall man vara ärlig så gäller det inte bara HK's ackar utan många andra också. Och välja en laddare av bra kvalitet så inte den saboterar ackarna.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Som vanligt är det "att mäta är att veta" som gäller. T ex med en sån här tångamperemeter - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Observera att "tången" måste fungera för strömmätning med likström (DC) och inte bara växelström (AC). Sen "klämmer" man bara tången över nån av ledningarna mellan acken och fartreglaget, håller i kärran och gasar på för fullt...
    Lizzy's råd om att dubbla C-ratingen låter rimligt men skall man vara ärlig så gäller det inte bara HK's ackar utan många andra också. Och välja en laddare av bra kvalitet så inte den saboterar ackarna.
    Roger
    Perfekt, en ursäkt för att köpa fler "bra att ha saker"

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 459
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - nya prylar är kul...
    Roger

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •