Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Reparera/återställa glasfiberkropp

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard Reparera/återställa glasfiberkropp

    Hej
    Håller på att bygga ett flygplan med glasfiberkropp som råkar har en panel 10x10 cm på sidan ursågad, som var tänkt att bli en öppningsbar lucka med diverse serviceanslutningar, on/off switch, mm av den tidigare ägaren. Glasfiberkroppen är helt tom invändigt så det har inte gjorts mycket på den.

    Nu vill jag återställa detta hål i sidan, någon som kan tipsa hur jag ska göra. ? Den utskurna glasfiber luckan har jag kvar.

    Kan jag använda resin + glasfiberduk på insidan av kroppen och fästa luckan tillbaka på sin plats utifrån och sedan spackla och slipa på utsidan så det blir en slät yta ?

    eller

    Ska jag bygga upp från insidan med resin + glasfiberduk och fylla hålet med spackel från utsidan och jämna till ?

    Vad är bäst att göra tycker ni kom med förslag..



    /Stefan

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur pass når du inifrån? Kan du hålla emot på något sätt t.ex. med ballong (kondom är bäst) när du trycker fast luckan utanpå glasfiberduken du preparerat så blir det nog snyggast.
    fredrik

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Fixera först luckan med ett par punkter av CA lim, gör sedan som du först skrev arbeta bakifrån.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det borde väl gå att t ex tejpa fast "luckan" i hålet på kroppen (stadigt - kanske behövs det lister el liknande som "håller emot" luckan) och sen plasta fast den bakifrån - om utrymme finns. Det är ju inte så mycket som behövs för att få fast den. Går det att fixera den med CA så är ju det en enkel metod men gissningsvis är den lite mindre än hålet så det kanske är svårt - i alla fall på alla sidor. Ballong inuti kroppen a'la Fredriks förslag kanske kan fungera för att få den inre glasfiberduken på plats men är utrymmet hyfsat så behövs det säkert inte. Jag skulle i vart fall inte försöka mig på att bygga upp en ny när du har den ursprungliga kvar.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Tack för all tips och svar.
    Lutar åt att använda ursprungliga luckan jag har och bygga upp innifrån med duk,(som McRegor föreslår) eftersom det är gott om plats där att arbeta. Luckan bär inte upp någon strukturell kraft utan sitter bara mitt på kroppen "i det fria", så det behövs nog inte så mycket glasfiber duk att hålla den på plats.
    /Stefan

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Se bara till att fixera den så bra som möjligt så den inte "buktar ut" (eller in) när du plastar fast den. Kan kanske behövas att du t ex använder några lister längs med kroppen (på utsidan - utanpå luckan) som du tejpar fast i både kropp och lucka för att garantera att luckan ligger i linje med kroppens ytterkonturer så att du inte behöver spackla så mycket sen.
    Lycka till hälsar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Har sett att vissa borrar hål lite överallt runt skarven dit "limmet" kan rinna in och då få bättre tag i det hela. Men det ska inte vara så mycket krafter som drar i en lucka mitt på en kropp å andra sidan.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Tack igen allihop för tipsen!
    /Stefan

  9. #9

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej så här gör jag Zapar på furulister då blir det mycket lite att spackla
    mvh Nisse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6750.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	59667  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •