Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Överurladdat batteri (och trasig teknikmagasinet laddare)

  1. #1

    Standard Överurladdat batteri (och trasig teknikmagasinet laddare)

    Tjena! Nu har jag fått iordning på min Tarot 130 quad och börjat flyga ordentligt, läskigt roligt!

    Tyvärr hade jag lite för roligt och flög ett batteri för länge. Det är ett 450 mAh 3S batteri och jag lyckades få cellerna till 3.27, 2.92 och 2.72 (!!!) V. Att döma av vad jag läst om LiPo batterier så är dels värdena i sig tokigt låga (under 3.3V) men också att skillnaden mellan cellerna väldigt stor. Kassera? Isåfall, hur skulle ni kassera det? Har kasserat trasiga 1S lipos genom att låta dom ligga i saltvatten några veckor, är det vettigt även i det här fallet?

    Vet att en del "räddar" batterierna genom att ladda upp sakta på lägsta strömstyrka men eftersom jag inte kan göra det i någon källare med betonggolv/utomhus (bor i lägenhet) så känns inte det så lockande ifall nåt går fel. Kloka tankar om det här efterfrågas!

    Som ett tillägg så har jag precis fått byta ut min B6AC+ laddare från teknikmagasinet efter att den första började spraka och ha sig när jag kopplade in den i väggen. Gissar att det här kan få igång diskussionerna och icharger vs billigare laddare igen..

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Nu är det nog vissa som protesterar - men.
    Jag ser inga problem med urladdade batterier. Det som är farligt är överladdning.
    Att ladda ur ett batteri för lågt är inte bra för batteriet men knappast farligt.
    Jag har sett de som laddat ur till ca 2,7 volt utan att något hänt förutom att laddaren gått ner i varningsläge och kört miniladdning tills cellspänningen kommit upp till ca 3 volt. (Det finns faktiskt dyra laddare som gör det automatiskt).

    Jag hade provat att ladda under uppsikt.
    MEN - definitivt ladda med balansering!!!
    Du kommer kanske inte att kunna balansera fullt ut under första försöket så ladda sedan ur till kanske hälften innan du gör en ny balanseringsladdning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En 3cells 450 är ju så dyr så där är det verkligen värt att chansa lite......
    Superhero

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Batteriet kommer att klara sig minst ett tiotal cykler efter en sån djupurladdning (om du laddar efter kort tid) sen kommer det att storkna.
    Ladda bara när du övervakar
    Märk batteriet med ett stort X så du är säker på vilket som har varit djupurladdat.
    Det händer nästan bara olyckor med Lipo under laddning och vid crash, inte vid lagring.

    Jag gjorde samma med ett 2S 460 mAh till inomhusflyget. Det dog ett år före de andra i samma batch (kanske 20 - 40 cykler mindre)
    fredrik

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha ja jäklar nu kommer du röra om i grytan i den här diskussionen du kunde inte hålla detta för dig själv naturligtvis? McRegor; nu får du skriva "vad var det jag sade

    Jag tror ej du behöver vara så rädd att få upp spänningen igen, du kan ju dessutom dra upp en cell i taget om du har en 1s-laddare genom balanssladden men givetvis på egen risk, jag skulle försöka att dra upp den igen! Med låg laddstyrka då för att försöka få cellerna att ta laddning men det vet du redan.
    Lycka till, skaffar du ny b6ac genom garantin eller byter du märke nu?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Okej stort tack för alla tipsen, verkade funka att ladda upp den igen

    Jag tog ut en ny på garantin, CSN bidrag räcker inte så långt som man skulle vilja

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •