Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flightcontroller Vs Flygplansgyro

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Flightcontroller Vs Flygplansgyro

    Ser när man läser på specen till många FC att dom kan sättas i flygplan och heli, vad är skillnaden på ett flygplansgyro contra en FC i ett flygplan?..nån som vet om ngn som haft FC i en helikopter..funkat bra?

    /JaS

  2. #2

    Standard

    Ett flygplansgyro är väldigt mycket enklare.

    Det kan vara inbyggt i mottagaren (inte så vanligt än).

    Det är oftast en liten mojäng som är "lika stor" som mottagaren.
    Exempel:
    Du kopplar aileron, elevator, rudder från mottagare till gyro och sen vidare från gyro till just skeven, höjdrodret och rodret.
    På gyrot kan det finnas en potentiometer per kanal (ail, ele, rud).
    I mittläget så gör gyrot ingenting, vrider du åt ena hållet så blir utslaget kraftigare och kraftigare ju mer du vrider. Åt andra hållet blir rodrets rörelse samma sak, men reverserat.
    Flyg och känn av, ställ in, flyg, ställ in, flyg...
    De flesta har så att du kan ställa flightmode från sändaren (av helt, stabilisering, osv) via en switch.
    Vissa har så du kan ställa gain från sändaren, dvs hur hårt/mjukt gyrot ska reagera mot rörelser.
    Du behöver inte ens en dator, bara koppla in och ställ in.
    Tja, det är väl allt.

    En Flightcontroller är så mycket mer.
    Massa kontakter för att ansluta tex en massa kanaler från mottagaren, ett drös utgångar för att ansluta servon på flyg eller rmotorer på en multicopter, eller gimbal. Kan även ansluta en extern GPS (med eller utan kompass), eller telemetri samt även en PMU för att ha koll på spänningen. Och en massa annat som sonar, kamera-sonar, LED-modul, airspeed-sensor, osv.
    Sen kan du ansluta denna till en dator via USB (eller telemetri) och ställa in enorma mängder inställningar på en massa olika flikar. Du kan flyga i flera olika flight modes som tex varianter av manuellt, stabilize, loiter, fly by wire, RTL/RTH, guided, osv.

    Det finns FCn som funkar både för flyg och för heli. APM och Pixhawk är såna. Finns massor med enkom flygplansgyron (de enklare) samt massor med enkom helicopter-gyron (1-axliga och 3-axliga). DJI Naza finns för multicoptrar men har även en H-modell för helis.

    Babbel babbel... kan skriva hur mycket som helst... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Blev bara förvånad att man kan ha en FC i ett flygplan eller heli, haft ett par olika flygplansgyron under åren och de har funkat ok efter att jag labbat med gainen så att det faktiskt kändes som om det var jag som flög och inte tvärtom, min fråga var mer om det var smidigare med en FC, har idag en CC3d controller i 250 quaden som fungerar mkt bra men hade nog inte vågat sätta den i ett flygplan men precis som du skriver verkar det vid eftertanke lättare med ett dedikerat flyggyro.

    /JaS

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jas Visa inlägg
    Blev bara förvånad att man kan ha en FC i ett flygplan eller heli, haft ett par olika flygplansgyron under åren och de har funkat ok efter att jag labbat med gainen så att det faktiskt kändes som om det var jag som flög och inte tvärtom, min fråga var mer om det var smidigare med en FC, har idag en CC3d controller i 250 quaden som fungerar mkt bra men hade nog inte vågat sätta den i ett flygplan men precis som du skriver verkar det vid eftertanke lättare med ett dedikerat flyggyro.

    /JaS
    Jag tror "miniquadelektronik" har sin plats i flygplan, jag tänkte t ex sätta i en sån kombo av pdb och osdkort i min FPVeztrainer, det har samma dimensioner som ett cc3d (vilket ligger 2st här och skräpar också så varför inte? Tänker börja med osd/pdb-plattan vilket är perfekt för en fixedwing m fpv så jag får telemetri från flygaccen, kopplar jag i en naze får jag dess sensorer också och kan då se höjd, art.horisont etc vilket kan vara mkt användbart!

    Återkommer med resultat med pdb/osd, dock vet jag att det fungerar på bänken men det är inte samma sak som i luften som vi alla bittert erfar då och då

    Om du kör cc3d som gyro genom ppm eller sbus slipper du överflödigt kablage och jag tippar att du kommer undan billigare och lättare, funktion kan jag ej uttala mig om, en del inställningar där säkert som måste fixas men slutresultatet tror jag blir en clean snygg installation, om du ska köra Fc lär du låta en osd visa dig FcNs data de passar ju ovanpå varandra så det bör vara lätt! Tänk på att de kan bli varma (fc och pdb) och ev bråka m smältlim men det vet du säkert lycka till!mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Graupner har två lite mer avancerade mottagare, GR18 och GR24Pro, som har gyro, accelerometer, magnetometer och lufttrycksgivare. Beroende på vilken programvara man laddar mottagarna med fungerar de för flygplan, flybarlesshelikopter eller multikopter. Alla inställningar görs direkt från sändaren via telemetrifunktionen.
    Jag har använt bägge mottagarna för flyg och helikopter och de fungerar utmärkt.
    Andra har testat multikopterfunktionen:

    Senast redigerat av Michael den 2016-09-15 klockan 00:28.

  6. #6

    Standard

    intressant, tittade på en Mz 24 men valet föll på Turnigy Tgy I10, främst med anledning av priset, hade jag vetat detta så kanske valet blivit annorlunda.

    Mvh
    /JaS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •