Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: SkyWalker Mini 850 mm

  1. #1

    Standard SkyWalker Mini 850 mm

    Någon som har erfarenhet av en sådan?
    Köpte nyss en och tänkte beställa en setup och sen försöka få in en MiniAPM med GPS och hitta på nåt hyss. Inte FPV. Vet inte vad man ska hitta på. Kanske skicka iväg den på nån lång tur och se om den kommer fram. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Flög två 1300 ackar ikväll och blir bara mer och mer impad av den här lilla kärran. Riktigt trevlig att FPVa. Bara det inte blåser för mycket, men 1300 ack gjorde stor skillnad mot 1000 som jag hade först. Min totalvikt ligger på lite drygt 400 gram men den sägs bära betydligt mer även om den då får framföras i högre fart.

    Jag har en Hextronic 24gramsmotor, 12A esc, 5x3x3 prop, simpel minicam CMOS och en G-OSDIII. Den tuffar fram på 30% gas i nästan en halvtimme på den setupen. Ingen imponerande fart direkt, OSDn säger 20-30 km/h om det går att lita på. Tycker i vilket fall det är rätt imponerande faktiskt. Glider helt OK också =)

    Läste på lite innan jag byggde min och det rekommenderas att förlänga bomen i kroppen nästan ända bak och staga upp stjärten med ett par spröt. Det känns som det var väl investerad tid, utan dessa moddar känns den vek skulle jag säga.

    En liten favorit faktiskt =) Iaf just nu...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1670.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	59788

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 571
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har en som jag kört i LoS och FPV, 3s från 1000 till 2200mAh. Man kan få bra med flygtid på den och den uppför sig förvånansvärt bra i find för sin storlek.

    Enda mod jag har är flyttat upp motorn lite för att få på 6" prop och grillpinnar för att stötta den horisontella stabilisatorn.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Körde till en början med 6x4 apc men tycker att 5x3x3 är märkbart effektivare med kraft så det blir över...

    Gjorde också om motorfästet så den sitter på kroppen istället för i vingen. Printat motorfäste la' jag upp på thingiverse (http://www.thingiverse.com/thing:1718064)

  5. #5

    Standard

    Skoj att fler flugit den med framgång. :-D

    Jag har funderat på setupen... har sett att vissa satsat på väldigt lätt sådan med 2S-LiPo-paket.
    Men jag har kommit fram till att jag vill få ut egenskaperna från 3S. Behöver inte loopa o rolla osv.

    Har funderat på följande setup:
    - T-Motor MN1804 2400 kv Navigator Series 110W, 16g, 10A, 2-3S, 358 grams drag vid 5x3"
    - HobbyWing Flyfun 12 A (dock ej OPTO eller bra BEC) 2-4S
    - Har en bunt olika 5x3 samt 5x3x3 och 6x3
    - 4 st EMax ES9051D 4.3 g, 0.09 s

    Vissa har inte an vänt sidorodret alls.
    Vissa har inte haft servo i stjärten för CGs skull.
    Kommer nog försöka göra om så motorn kan sitta fast på kroppen och inte vingen, ändra fästet lite alltså
    Funderade först på Gravity 3S 1300mAh som jag har men sen tänkte jag att GensAce 800mAh är lättare och räcker till. Eller? Den verkar orka bära mer, men jag vill ha den långsam o nätt. =) Vad anser ni om ack-storlek?
    Förlänga bok-kolfiberstaven... okej, låter smart.
    Stjärten är lite klen så den ska nog få sig lite.

    Vad har ni för specs på motorn? Och hur har ni valt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Var inte så mycket val egentligen, hade den här liggande, en HK motor som jag hade i en av mina allra första modeller som lärde mig flyga. En liiiten cub från HK. Visade sig vara rejält svårflugen men det hade den fördelen att när jag väl klarade den hade jag tagit mig över den värsta puckeln =)

    Den här motorn är det, en Hextronik 24 gram/1700kv, har en 20grams/2300kv dito som säkert skulle funka den med men det finns ingen anledning att byta nu, jag är nöjd. Den håller sig under 6A vid start och vid cruise mellan drygt 1 och 3A, inte den bästa OSDn så värdena pendlar lite för mycket för att man ska va nöjd, men det funkar tillräckligt bra, förbrukningen stämmer.

    Har testat med 1000 och 1300 ackar och det fungerar map CG. 1000 måste så långt fram det går för korrekt CG.
    Jag har monterat roderservot fram som avsett, men jag minns inte om höjdroderwervot hade förskuren plats under hor-stabben eller inte. Satte iaf servot där bak, ett Tgy D56MG, 5-6 g.

    Tyckte mig märka stor skillnad i vindtålighet när jag bytte till 1300 ack, men det kan ha andra orsaker också...

    Har tom kostat på den ett panservo till kameran som sitter direkt på servodrevet =) Förhöjer känslan!

  7. #7

    Standard

    Trevligt! Får väl beställa hem grejerna och testa. Är väl CG som kan bli intressant med 800mAh 3S. Har 1300 också.
    Blir nog sidorodersrevo trots allt, MiniAPM ska ju i denna också och då används sidoroder för bättre svängar.
    Hade vart bra ha differentierade roder, men APM stöder inte det, om man inte gör nåt special förstås.
    Mer vikt gör nog flyget stabilare, men snabbare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Jag tycker den flyger långsamt även med 1300. Neråt 20 km/h om jag ska tro osd'n. Sällan det är helt stilla, men då tycker jag den är allra roligast och precis att flyga.

    Du får din vana trogen (?) delge oss bygget och vad du tycker om den sen =)

    Min får nog vila ett tag nu, verkar vara över med det lugna vädret här för ett tag, men vid nästa tillfäller ska jag försöka se hur långt min setup håller, om det går att flyga runt sjön vi har här hemmavid...

  9. #9

    Standard

    Mini SkyWalker Mini APM

    Udda namn? Ja men det är en Mini SkyWalker som får en Mini-APM v3.1. Syftet med denna?
    Inte FPV, inte filma. Utan ren RC-flygning med stabilisering av olika sort samt waypointflygning,
    i liten skala.

    Flyget:
    Modell - Mini SkyWalker ARF
    Material - Formgjuten EPO
    Vingspann - 840 mm
    Längd - 590 mm
    Vikt - 250g flyrklar (får se vad min sen väger)

    Elektronik:
    Servon - 4st Nanoservon EMax ES9051D 4.3g 0.09s 0,8kg
    ESC - HobbyWing FlyFun 12A 2-4S 12g BEC 2A
    Motor - Tiger-Motor MN1804 2400KV 2-3S 10A 110W 16g Navigator Series
    Propeller - EMax 6x3" kolfiberpropeller eller 5x3" om det räcker
    Ack - GensAce 3S 800mAh eller Gravity 3S 1300mAh, beror på CG
    RC-mottagare - Futaba R617FS 2.4GHz FASST eller nåt liknande, vill helst ha med failsafe på alla kanaler
    Styrkort - MiniAPM v3.1 + GPS/Compass + Telemetri + PM

    Har skurit bort alla ojämnheter och gjutfransar.

    Liten nätt låda den kom i.




    Har redan börjat montera ihop flyget. Limmat ihop lite o så.
    Nedan lite bilder på delarna, hårdvaran, en del av elektroniken osv.
    En jämförelsebild mellan ett jumboservo, standardservo, submicroservo och nanoservo.

    Jag hade förut MiniAPM i en MPX EAsyStar II och jag störde mig på att jag inte fick rum med allt i den (hade även OSD i den). Och nu har jag ett ÄNNU mindre flyg som ska ha samma setup, nästan. Vet ej hur jag tänkte... men det går nog. ;-) Får se om jag sätter MinimOSD'n i denna. Flygtid borde bli ca 20 minuter med 3S 1300 och med den hastighet den får
    med den vikten den får... så borde den kunna flyga ca 14 km.








    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Kul, med 3S 1300 mAh får jag ca 30 min flygtid. Nu var det ett tag sedan jag hade den uppe då jag tycker den gör sig bäst i väldigt måttliga vindar. Har inte varit det på ett tag nu känns det som...

  11. #11

    Standard

    Jag får inte rum med 3S 1300 i den som det är nu, men jag har en bunt såna ackar, så vem vet. =) 30 min är jäkligt bra. Vad har du då för setup på den? Motor + prop + annat?

    Fastnade på en sak... Vilken riktning ska kompassmodulen monteras i flyget? Ännu en orsak till att alla kopior och sånt man köper från eBay, Banggood osv är dyra att ha att göra med. Kanske inte i pris, men tid!!! Hur svårt kan det vara för en tillverkare att sälja en GPS-modul med inbyggd kompass, utan att märka vilken väg modulen ska vara?

    Tumregel och generaltips: Köp bra grejer!

    Den ser ut så här btw:
    Satellit-mottagaren på ena sidan (spelar ingen roll gällande riktning): http://img.dxcdn.com/productimages/sku_303679_1.jpg
    Kompassen (ett litet chip uppe till vänster på kortet): http://cdn.shopify.com/s/files/1/0672/9 ... 1476092000

    Jopp, jag kan koppla upp allt och testa, men det borde ta mer tid än att hitta en beskrivning på nätet, tror jag...





    Nå... man kan ju söka på chipet så löser sig allt? L833 2108 Och hittar massor med text:
    https://www.aliexpress.com/item/10pcs-1 ... 123.nsE88F

    Men inget om riktningen. :lame:

    Efter ca 1h letande så hittar jag nån med samma problem (kinesiska kopior finns i en miljon utföranden så det finns sällan dokumentation):

    http://api.ning.com/files/uHRAM*dGlS*rF ... orient.JPG

    och

    http://api.ning.com/files/uHRAM*dGlS8g8 ... tation.jpg

    Så nu vet jag att L'et i chipets namn ska vara FRAMÅT!!! Observera då att jag hittat flera ställen där det framgår X och Y och att pilen på Y pekar åt ena hållet innebär inte att framåt är åt det hållet, utan andra. Dvs Y-.

    På denna GPS/Compass-modul så är kompassen på undersidan, men det är då allmänt känt av alla som håller på med ArduPilot att man då ska ställa in kompassen enligt 180 grader ROLL när man ställer in och kalibrerar kompassen. Så NU kan jag äntligen fortsätta med Mini SkyWalkern. :-D

    Sen återstår det att se om elektroniken på GPSen vänder detta före den skickar ut signalen...

    Sa jag att man aldrig ska köpa kineskopior? Har du för lite att göra/har för mycket tid över... go for it! @£€$#¤%
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Min Setup
    Totalvikt utan ack: 310 gr, 3S 1300:110gr
    Motor:hextronic 24 g
    Plush 12A
    5x3x3 simpel HK-prop men funkar bra. Väldigt effektiv. Hade initialt en 6x4 men den drog lite mer kräm.
    4x5gr servon + ett 4,3 gr panservo till en pytte CMOS-kamera från ebay

    FrSky X8R
    VTx: Aomway 200 mW 5.8 GHz m CL
    OSD: G-OSD III m strömsensor och GPS
    Feiyutech stabilisator FY-30

  13. #13
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    401
    Jobb
    Mångsysslare
    Klubb
    Frifräsare för tillfället...

    Standard

    Lyfter en fråga här istället för att skapa ny tråd.
    Funderar på att sätta i någon liten smidig och gärna både kompetent och billig flight controller i min miniSW. Jag har tappat kunskap om vad som finns och är smartast att ge sig på i dessa dagar. Vet att en del copter controllers numera stöder även "fixed wing".

    Vill ha RTH och gärna så mycket lull det går... =)
    Ser att CC3D skulle fungera. Naze också väl? Andra alternativ? Och vad behöver man skaffa till för GPS? Annat extra som går åt?

  14. #14

    Standard

    MiniAPM (som jag har) ger väl en massa lull-lull. =)


    MiniAPM-paketet!

    Som RC-flyg så innehåller detta flyg bara följande: LiPo (väger 64 g) + ESC + Motor + Mottagare + 4 st servon
    Som APM-flyg så innehåller det även: MiniAPM + PM + GPS/Compass + Telemetri + Brygga (detta väger 78 gram med antennhölje + tjocka LiPo-kablaget på PM + 2st XT60 mm).

    Bäst skissa lite...


    Nog ska det väl få rum?


    Är väl bara att börja... sidoroder-servot på plats...


    MiniAPM v3.1 på plats...


    LiPo på plats... blir bara mer och mer trångt...


    Futaba-mottagaren på plats (den väger nästan bara 10 g)


    Plug n ... JST-kontakt på plats...


    Lödde bort feta kablarna och XT60 från PM... nu på plats...


    ESCen på plats...


    Bryggan...


    När telemetrin skulle dit så vart det för tajt... så jag fick möblera om lite...


    Börjar bli dags få dit andra halvan av kroppen... men lade dit en lucka för att komma åt...
    Kabel och kontakt är försänkta och övertejpade med genomskinlig tejp, måste va slätt juh.


    Konstaterade nu att jag stängt in USB-kontakten efter att ha lagt PM i vägen...
    och så kom jag på att kanske GPSen blir i vägen också... får väl hitt på nåt bara... vilket är det roliga.
    MiniAPMen ligger på en mjuk bädd så den går ju att bända på rätt bra.

    Blir allt tungt? Hm... finns de som flyger med 1600mAh-LiPos som borde väga ca 60 gram mer.
    Och eftersom jag plockat bort en del grejer från APM-paketet så borde jag hamna på rätt okej vikt.
    Dessutom ingen FPV. Flera har sagt att den flyger bättre med lite vikt. Så det blir nog bra detta...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Halvorna ihoplimmade. Målartejp är bra att hålla ihop EPO/EPP med när man limmar. Keep it simple.


    Blev ju rätt bra. Luckan ska fästas med sån där "flik"/läpp och sen en magnet, tror jag.


    Vingen så gott som klar med servon, kablage och motor på plats samt även kontakten.
    Motorn sitter på vingen!!! Vet inte hur de tänkt. Har funderat mycket på hur man skulle göra om... har en plan.


    Motorn, suddig sådan. Fäste o allt blev riktigt bra, men jag lyckades glömma tejpbiten
    när jag limmade så nu håller limmet fast axeln där inne nånstans... dammit!!!


    Provvägde grejerna... ska väga runt 250 gram, men det slutade på 286 och det är inklusive APM-helarasket!!

    GPS/Compass på plats inskuren men vet ej om är rätt väg än, får testa sen. Den ser stor ut i detta lilla flyg...


    Luckan på plats (flärp i framkant och magnet i mitten som håller fast den)...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Fixat vidare på detta lilla flyg som trots allt är rätt kraftfullt vad gäller funktioner...

    Stabben är på plats


    Har gjort en läpp i framkant på vingen för att kunna fästa den i kroppen samt limmat fast en MPX-kontakt med epoxy i kropp och i vinge. Vingen sitter alltså inte fast med gummiband enligt original, utan med "läppen" + MPX-kontakten + skruven (som är på gång). Bästa sättet vet jag inte, men den är lätt att ha att göra med. GPS/Kompassen är fäst på plats. Den gick att kalibrera med roll 180 och yaw 90 så den kan man ju ställa hur man vill.


    I det stora hela är den färdigbyggd, men återstår nog en del ännu innan den är flygklar.




    Håller på tampas med volt- och strömövervakningen. Jag fattar ingenting där just nu. Ställer in att minimigränsen ska vara 10,2V. Men under 11,1 V så blir det rött och man kan inte arma. Stänger jag av övervakningen av spänningen kan man ändå inte arma, så det är två knepigheter kvar att lösa. Måste nog prova med fulladdad ack nästa gång. Sen återstår en del smått än, så nog tar det ett tag till... Tror jag byter till XT-30 ändå för att slippa ett problem, OM det skulle bli ett.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Fick tag på XT30 som är på plats och ackarna har fått såna kontakter.
    - Ska nu bara ladda en sån ack för att sen ställa in strömförbrukningen och spännings-failsafes som nu är väldigt märkliga. Har en lägre gräns på 10,5V om jag minns rätt, men failsafe kickar in vid 11,1V.
    - Ska se om det är tillräcklig kylning samt nog ändå fixa lite större ventilationshål.
    - Ska även testa vad som händer vid lobat, ska ju RTLa helst, men av erfarenhet med Ninox vid RTL så vet jag inte om det funkar så bra, den höll nästan på stalla när den skulle svänga om och fara tilbaks med för lite ork, kanske måste höja gränsen.
    - Ska se om skild UBEC behövs också, det märker man bäst när man flyger iofs... så får se. Men börjar med att spaka vilt med spakarna.
    - Balansering
    - Sen kanske målas ljusgrå och få lite mer UAV-look. =) På skoj.

    Några tidsenheter senare... Flygklar!

    Laddade en ack och ställde in spänning och ström. Strömmätningen reagerade dock ingenting,
    får väl flyga och se vad som händer. Den står på 0,2A.

    Öppnade upp kylningen lite mer.

    Motorn drar 13,3A vid fullgas och ESCen är gjord för 12A kontinuerligt och klarar nån topp
    ett tag som är mer än 13,3A. Men, det var ett sjujäkla drag så jag lär nog inte behöva fullgas
    så ofta om man säger så.

    Spakade hejvilt med alla servon och kom då upp i 0,78A, detta på bordet så ingen vind som
    trycker på rodrena. Men 2A kontinuerligt ska BECen klara av. Man ska inte använda BEC på
    ESC för att driva väsentliga saker. Men, jag har en PM för APMen och BECen går endast till
    servona så det ska nog funka, inte rycker jag i spakarna så där mycket vid flygning.

    Balanserad och vikten hamnade på 324 gram. Ska väga 250 g flygklar och det är utan ack.
    3S 800mAh-acken väger 72 gram och många flyger med 3S 1300 som väger 110g, dvs 360
    gram flygklar. Det är mer än vad min väger som visserligen saknar FPV, men har komplett
    APM-paket (APM+PM+GPS/Compass+Telemetri).

    Några veckor senare eller nåt...
    Och igår premiärflög jag den. Jäklar va vild start, flyget var överallt inom loppet av några sekunder. Tror det var för att jag handstartade för snävt uppåt samt med fullgas och stjärten är ju som sagt lite mjuk så den fladdrade väl hit o dit, därav oroliga starten. Men efter intrimning i lite högre fart så kunde den sen flygas snällt och långsamt. Mycket bra flygegenskaper. Testade även APMens Stabilize och FBW som funkade finfint. Klart nöjd. Kanske inte finns så många APM-proppade Mini SkyWalkers där ute med endast en telemetriantenn på utsidan... ;-)

    Målas lite nu då så har man gjort det också. :-) Blir nog en sån här grå:
    https://img.rcgroups.com/http://fpvh...qDRLfCq2pVBd2A
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •