Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SkyWalker X-1

  1. #1

    Standard SkyWalker X-1

    Köpte nyss en SkyWalker X-1 och tänkte göra en nätt FPV-kärra av den.
    Nån som har?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Ingen som har? Nå, jag byggde ihop en FPV-X-1...

    SkyWalker X-1 FPV

    Jag har redan en FPV-vinge (TBS Caipirinha 3S), men denna är mindre och ska bli ren FPV-vinge, inget Full HD-filmande.

    Flyg:
    Modell - SkyWalker X-1
    Material - Formgjuten vit EPO med svarta coroplast-winglets
    Vingspann - 600 mm
    Längd - 400 mm
    Vikt - ca 270 gram sägs det flygklar, får se vad min väger sen

    Elektronik:
    Ack - Gravity 3S 1300 30C eller GensAce 3S 800 40C
    Servon - 2 st digitala EMax ES08D 8,6g 2.0Kg 0,09s
    ESC - HobbyWing FlyFun 18A 2-4S 2A BEC 19g
    Motor - Tiger-Motor MN1806 2300KV 14A 2-3S 18g 150W Navigator Series (drar 535g och 11,1A med 6x2" ej samma som min prop)
    Propeller - EMax 6x3" kolfiberpropeller
    Mottagare - Futaba R617FS eller nåt annat, kanske...

    FPV:
    Kamera - Måst se vad jag har...
    Videosändare - Troligtvis en 1.28GHz 200mW...
    Antenn - Helst en Spironet (Cloverleaf/Skew Planar), men de blir enorma med 1.3GHz så kommer nog på nåt...
    Filter - Tror jag har ett 1.3GHz-band-filter liggandes...

    Jag har med skalpell skurit bort alla ojämnheter och gjutflänsar så nu är den slääät.
    Ska jag klä den? Är ju lite kurvig, får se. Annars spraya över med airbrush, om det håller.
    Ska byggas lätt, därför valet av setup.







    2 st servon + ESC + Motor + Propeller samt hårdvaran som kom med X-1:







    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Spännande! skall bli kul att se när den är färdigbyggd.
    Har börjat fundera på liknande grejor.
    Hoppas dock att du inte kraschar på 2min, jag har i alla fall ILLA erfarenheter av Emax servon, fytti grisen. Dom verkar helt sonika ge upp när som helst utan anledning.
    Efter denna krisperiod i mitt liv, så bytte jag ut alla servon mot powerHD, I funjetten, funcubben och 2 vingar, och har faktiskt inte haft ett enda problem än, och dom är ju inte så himla dyra heller.

    Som en liten sidonotis, så köpte jag Emax RS2205-2600kv motorer till min racingdrönare, en släppte ifrån sig vit rök efter 10sek, bytte ut den och sedan har det iofs funkar bra, men funderar ju på när nästa smäll kommer, och när det sker så kommer jag platta dom med slägga.
    Exakt samma hände kompisen efter ett tag, 2st gick åt skogen på kortare tid.

    Otroligt dålig kvalitetskontroll måste dom ha i alla fall.

    Hur som helst, ursäkta om jag verkar gnällig, tänkte bara på den fina dyra utrustningen du kommer ha

    Lycka till med bygget!
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  4. #4

    Standard

    Kraschar vet man ju aldrig om man gör. =) Vad skulle det göra med denna? Lätt och liten, studsar väl bara och upp igen.

    Jaså, EMax-servon som flera verkar rekommendera. Nåja, får se vad som händer då. :-P De jag köpt senaste tiden (inom nån månad) så är hoppeligen nya och håller bättre, får man hoppas. Uhm... =) Jag har tre småflyg med EMax-servon, totalt 9 servon, så ska de hur det går.

    PowerHD å andra sidan har jag haft bara dåliga erfarenheter av, tror inte jag har nåt kvar, men har inte haft många heller. Kanske inte var de dyraste, men dreven rasade i alla allt för lätt. Dom dömde jag ut helt. Så jag får väl säga Lycka till åt dig jag då så får vi ser hurudan tur vi har med dessa billiga grejer. :-P

    Jag använder Tiger-motorer, de har funkat klockrent för mig.

    Kanske det finns EMax och "EMax"? Var köper du EMax-grejerna ifrån? Flera billiga ställen i asien har ju andra sorteringen, så man vet ju aldrig med dem. ?

    Är ingen dyr utrustning i denna, är bara en liten X-1-vinge juh. ;-) Och om ett servo går slut så lär den väl ramla ner fort och det är väl vingen som går slut då, det andra ska ju hålla.

    Bygget fortsatte!

    Är lite trångt, men nog ska väl jag också få dit en 3S 1300 och en videosändare samt kamera, på insidan. =)
    18A ESC längst bak och längst ner, kablarna är under den till motorn.
    Futaba-mottagaren är upp och ner, även där är kablarna under, så det er rätt cleant ut.
    Vet inte hur jag ska göra med antennerna än.
    XT60-kontakten på sin kabel... vet inte om det kommer kvarstå att vara som det är, beror på vilken väg och var acken blir.
    Kameran ska i alla fall bli i nosen och eventuellt ta bort magneten i nosen och sätta två på var sida istället.
    Lär ska vara vanligt att en enda magnet i nosen inte håller fast locket när sugkraften lyfter locket, de brukar ha gummiband runt också.


    Måsta ju prova klä med rött plastklädsel för flyg, funkade förvånansvärt bra!!!
    Det kom inte med någon kolfiberpinne för vingen, men den verkar tillräckligt styv ändå.
    Eller så är spåret det tänkt för LRS och videolänk?! Inte kollat upp desto mer.
    Så här se den ut idag...




    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Benpa, en undring... Vilken spänning kör du servona på? De klarar kanske inte 6V så du vet, inte alla EMax jag har iaf (3-6V är vissa, andra är 4,5-5,5V) så jag kör 5,0V.

    Har hållit på lite till. 1.3GHz-videosändare och 800TVL-kamera testade (beställde ju en sån jag inte skulle ha), riktigt bra bild! Kameran är på plats, men videosändaren blir ju varm och det är lite knepigt placera den, så det är väl endast det som är kvar nu. Jag är ju så noga och vill få välbyggt så det tar sån tid. Det tar egentligen inte så mycket tid att bygga, men man tänker mellan byggtillfällena. :-D Måste lösa om videosändarkablaget, är lite dålig kontakt som måste bytas eller nåt. Kylningen av videosändaren ska bli intressant om jag får till, den blir varm. Målet är att allt ska vara inbyggt, inget som händer på utsidan. Vikten vet jag inget om än, men den verkar bli helt OK.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Det är knepigt det där med olika märken mm, en del har jätteflyt med sina saker, andra inte.
    Jag har kört 5volt på alla, även de som du har på bilden es08d II, har haft 2st som bara la av direkt ut kartong, plus 1st som låste sig....orkade inte skruva, men förmodligen kuggarna som inte ville gifta sig.....å vem fasiken vill det?
    Samtliga servon köpta här i Sverige.

    Emax motorerna är dock inte köpa här, köpte 8st, och flertalet piloter har rapporterat om väldigt varierande kvalitet i olika forum, främst handlar det om lagren samt magneterna.

    Jag köper inga fler servo med plastdrev i alla fall, den saken är bombsäker.

    Trodde du skulle lasta i dyrgripar i vingen, det var därför jag tänke oh shit!

    Kör hårt! kommer följa detta.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  7. #7

    Standard

    Ska ta en funderade nästa gång jag köper EMax-servon. =) Nå, får väl se vartefter vad som händer... =) Man ska inte skruva åt servona hårt i alla fall Jag brukar ha dem igång när jag skruvar åt skruven på servoarmen, då parerar man bättre eftersom man hör om man "är slapp om handen" när man tar i. Lätt förstöra dreven där. Dessutom får de inte bind'a.

    Då var X-1 helt flygklar!

    Vilket pyssel. Man borde inte hålla på med smågrejer, de tar längre att fixa på än större. Att måka in allt i ett flyg är inte svårt. Det är när man ska börja tänka på CG, kylning och störningar som man kan bli knäpp för mindre. Videosändarens antenn sticker rakt upp o ch RC-mottagarens antenner ligger under flyget i horisontalplanet i 90 graders vinkel mot varandra, borde funka bäst.

    Problemen som tex det jag stötte på idag:
    1. Glapp i videolänken.. Whyy? Se bild nedan. Bytte kabel av förekommen anledning.
    2. Hm, den varma videosändaren hamnade PÅ RC-mottagaren, flyttade mottagaren en bit längre ner i kroppen och isolerade den med depron
    3. Väntas nu, videosändaren nära RC-mottagaren = störningar? Nee? Jo, det knorrar i servona på ett nytt sätt... ändrade om lite och alutejpade, done!
    4. Videosändaren blir varm nämnde jag. Den som är inpackad!! Nå, fixade lite spår för kylning och skapade en spalt som gör att luften drar sig längs med och över videosändaren och ut.
    5. Ack och annat blir varmt. Finns ju hål där fram som släpper in... nej väntas nu, jag beställde fel kamera så den stoppar allt flöde!! Fixade större lufthål.
    6. CG måste ju bli rätt också... och det kan den bli, för CG är ställbar eftersom videosändaren är flyttbar i längsled. Ha!

    Men, jag blev nöjd med resultatet. Vingen ser bra ut och inget onödigt som sticker ut.
    Samt så blev bilden riktigt bra. Jag ska i alla fall göra en range check med videosändning FÖRE jag flyger.

    Vikten blev 358 gram (250 utan ack). Den ska väga 270 flygklar. Då kan man undra va sjutton de har för grejer eftersom jag har samtliga grejer lättare än det dom rekommenderat, men men, HobbyKing har noll koll som vanligt. Eller så menar de vikt utan ack... ;-) För då vann jag!

    Denna ska flygas nästa gång det bär av till Djäken. OM videosändarnen inte stör ut RC helt...












    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Den har premiärflugits!

    Först fick jag ingen RC-kontakt mellan sändare och flyg. Visade sig vara min mobiltelefons Wifi som var aktiverat. Stängde av, funka (Jag har en Futaba T10CP 2.4GHz FASST).

    Flygning 1 utan FPV för att trimma in gick åt fanders inom väldigt kort tid. Stack iväg som den "skulle" och tänkte trimma in flyget, men jag tappade kontakten nu och då (RC-länken) och slutade med en nödlandning. Videosändaren störde tydligen ut RC-länken, så jag kopplade ur den och flög 3 ackar utan problem. =) Så nu ska det flyttas om lite. X-1 flög väldigt stabilt och flyger relativt rent (ändrar lite karaktär beroende på throttle) och ska bli riktigt skoj se hur den är att flyga med FPV. Bilden var det inget fel på med 295-kronors FPV-kamera från RCFlight. Funka bra neråt, upp mot himlen, mot solen. Jag tycker överlag att X-1an flög riktigt bra så jag rekommenderar den som en liten FPV-vinge. OBS! Jag har inte FPV-flugit än, men flygegenskaperna gillade jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Hade en Futaba R617FS FASST 2.4Ghz-mottagare, men den har kontakterna stående så den passade ingenstans. Så det blev att skaffa en Futaba R6303SB FASST 2.4GHz 3-kanals RC-mottagare med stöd för SBus. SBus kommer jag inte använda, men den har 3-kanaler (som X-1) och är fullrange. Och viktigast av allt, kontakterna rakt ut!

    Flög den igår igen. Den flyger jäkligt fint!! Och inga störningar på RC-länken. Flög som en pil. Pigg och busig. Tyvärr lossnade ju objektivet från kameran... :-D Vill nån ha en liten smidig FPV-vinge så kan jag starkt rekommendera denna. När man ger gas så ökar hastigheten, inte bara ljudet. ;-)

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tjusigt bygge!
    Jag håller själv på att färdigställa en vinge från RC Factory som heter Zorro. Blir fpv på den också men 5,8GHz. Och med likadana servon från Emax
    Jag lägger vtx utanför kroppen för att få bra kylning. De har en tendens att bli varma.

  11. #11

    Standard

    Jag har sändaren på insidan, men har skurit ut kanaler framför och på sidan om sändarenså att luft går igenom sändaren, både från bägge sidor och ovanpå och ut bakom och ut, så den kyls helt OK. =) Men helt rätt tänkt. Den där sändaren blir väldigt varm annars. Du får berätta sen hur Zorron vart, känner ej till den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag köpte ett paket från RCFlight efter rekommendationer från en i klubben som flyger Zorron.

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...ory-zorro-gran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •