Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan jag göra såhär

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Kan jag göra såhär

    Jag skall inom kort bygga en lite 250 quad, jag vill inte använda ngn pcb utan vill löda allt om möjligt, kan jag löda ihop alla motorsladdar till fartreglagen till ett enda paket, självklart kommer reglagen vara kopplade separat till FC via servokablarna?

    /JaS

  2. #2

    Standard

    Jo det går. Det e svårare o brukar bli mindre snyggt.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Så har jag tänkt göra på nästa 2xx-quad. Varför ha en PDB liksom...
    Skalar ena kabeln lite mer, löder dit de andra kablarna, krympslang på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Så gjorde jag på min första quad. Den jag byggde ihop i helgen använde jag en pdb till, det blir så mycket snyggare bygge med mindre kabel.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag förstår inte riktigt vinningen av detta? Är det vikten och platsen för PDBn du vill banta för jag tror denna lösning blir större och klumpigare, det är ju inte servokabel som skall lödas direkt utan rejälta don som måste bli perfekt lödda, allt annat än perfekt kommer resultera i katastrof förutspår jag.... glöm ej att kolfiber är strömledande också när du testar för en lödd kortslutning är ej att leka med och går det in där är du kokt!
    Hej, blir ni inte oroliga att strömförsörjningen skall bli olika för de olika ESC:erna och ev strömspikar om t ex en lödning inte är 100% eller att ESCn med kortast pluskabel suger mest ström vilket bör ge PIDloopen nåt att bita i=)?

    ? Nu när det finns så otroligt fina billiga PDBplattor med inbyggda regulatorer och LCfilter ihop med OSD, dessutom USB- programmerbar från PC, blir så otroligt cleana installationer med dessa och de kostar ju knappt 200 och passar ovanopå naze-storlekboards!

    lycka till hur du än gör! lägg gärna upp bilder!
    mvh Gustaf

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Mina första multikoptrar i plast och trä byggde jag på det sättet, men ju mer man kan integrera i en PCB desto finare blir det. Kör nu med RC Explorer mini tricopter med naze, pdb och bec på samma PCB, ljuvligt cleant.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Standard

    Killen... PDB ökar ju helt klart riskerna du pratar om, därför är kablar egentligen bättre.
    PDB = krångligare, väger mer, mycket mer lödpunkter, måste också isoleras!!, "plus och minus" blir mycket närmare varandra och risken för kortis blir större, flera punkter där det kan faila, osv. Kan man inte löda så vet jag inte hur en PDB kan göra något bättre.

    Hur ska det kunna bli olika strömförsörjning? Alla ESCarna har ju samma diameter på kablarna och samma längd och allt löds i mitten. Man kan nog korta av dem, är så korta avstånd. Och landar man hårt eller kraschar så är det ingen PDB som tagit skada eller ännu värre, de där PDB-Dual-PMU-plattorna.

    Ju mer elektronik... desto mer som kan faila. ju mer lödningar, desto fler felkällor. Blir ju bara TVÅ med kablar. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •