Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: 1/2 skala Gripen bröts i luften.

  1. #21

    Standard

    Varför alltid allt nojs om säkerhet? Det händer ju knappt nånting om man tänker på hur mycket det flygs. Kan det bli säkrare utan att inte ta bort hobbyn? Och hur mycket det än skrivs regler och lagar så kommer det hända nåt för det finns alltid nybörjare, såna som aldrig lär sig, såna som inte bryr sig och såna som har otur. Tänk på biltrafiken. Fast det finns regler så händer det olyckor. Finns en gräns. RC-flygning är lite av en risk, medveten sådan. Flyg inte om du är rädd. Flyg inte nära andra om du är rädd. Far inte på evenemang om du är rädd.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Standard

    Tja... Det är så klart alltid en avvägning mellan komfort osv och säkerhet. Jag tycker att om det finns enkla saker att göra (använda bilbälte, flytta bort åskådare från banans närhet osv) så ska man göra dem. Vi svenskar är besatta av säkerhet men så här vi t ex väldigt få dödsolyckor i trafiken i förhållande till antalet invånare....

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Man kan se uppvisningar på tv, tyvärr så tappar man intryck av ljud-, lukt-, fart känslan när man sitter i soffan dock är man säker om något skulle inträffa på uppvisningen. Man tittar ju inte hela tiden utan man går omkring och tjatar med piloter eller andra delaktiga och för att inte snacka om allt pillande på flygen för att se lösningar etc.
    Men klart, flyttar man åskådarna ännu längre bort blir det snart dags för kikare för att följa farkosterna. I Tyskland tycker jag att man är lite väl långt borta från de flygande planen, blir liksom en prick man följer och därför blir kärrorna också naturligtvis större, pest eller kolera, bara att välja.

    Åter till JAS:n som kraschade, jag hävdar för svag konstruktion, vilket man också ser på piloten i alla filmerna att han känner till, då han flyger med extremt låga G. Fast jag hade gärna velat att den levt lite längre, så jag själv haft en chans att se den.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Standard

    Om det är så att vi har få olyckor så kanske det beror på allt nojs om säkerhet. Finns ingen anldening att fuska med den och vad vore Volvo idag utan det svenska säkerhetstänket. Jag brukar ibland titta på dom här programmen om bilbärgare på andra sidan Atlanten och förvånas ofta över det obefintliga säkerhetstänket. Dom kryper under fordon som är nära att välta. använder bristfälliga wirar som smäller av står i vägen för kättingar och wirar med tiotals ton last. Inte helt ovanligt med svåra skador i programmet heller. Det finns en motsvarighet som är filmad i Norge och det går inte att jämföra på samma dag.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •