Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nano SkyHunter

  1. #1

    Standard Nano SkyHunter

    Skulle ha en när den kom, men de var slut på RMRC och andra ställen direkt.
    Nu finns den i Sverige. :-D Klickade KÖP direkt. Nån här som provat denna väldigt lilla svarta FPV-modell?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    jag har inte prövat den, men min polare "FARMER" från Florida har å är tok nöjd med sin FPV racer här är en film han la upp nyligen

    https://youtu.be/MX5PpO4Gmw0
    No gutt´s no glory!!

  3. #3

    Standard

    Jag ska hämta min på posten i morrn. =) Ser fram emot det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV

    Trevlig liten svart nanominiatyr av den stora mer kända SkyHunter. Inte beställd från RMRC utan från RCTech i Sverige. Syftet för flyget är FPV med en Owl-kamera (kan flygas i becksvart). Eventuellt nån sort av stabilisering blir det nog också.

    Flyget
    Modell - RMRC Nano SkyHunter Stealth
    Material - Formgjuten svart EPP
    Vingspann - 780mm
    Längd - 540mm
    Vikt - 375 g

    Elektronik
    Servon - 3st Submicro-servon EMax ES08D 8.6g 2.0Kg 0,09s
    ESC - HobbyWing Flyfun 18A 2-4S 19g BEC 2A
    Motor - Tiger-Motor MN2204 2300KV 2-3S 10A 115W 23g Navigator Series
    Propeller - EMax 6x3" kolfiberpropeller
    Ack - Gravity 3S 1300 30C
    RC-Mottagare - Futaba R617FS 2.4GHz FASST

    FPV
    Kamera - RunCam Owl 700TVL Night Vision Starlight 0.0001Lux FOV150
    Videosändare - Troligtvis en ImmersionRC/FatShark 200-250mW 5.8GHz
    Antenn - Troligtvis ImmersionRC/FatShark Spironet (Cloverleaf/Skew Planar)
    Filter - Ingen aning än
    Full HD-kamera - Jag har ju en Mobius Full HD Lens C som bra får rum...

    Har skurit bort alla ojämnheter och gjutfransar, var en hel del, men nu är den slääät! :-D Och jag har börjat limma ihop den.



    Vingen är två delar. Ihoplimmad med kolfiberbom i vingen samt ytterligare 4 kolfiberlister på undersidan. Lyckades få lite UHU Por lite här o där, men det får man lätt bort genom att gnida lite. Man ska slipa ytorna före man limmar ihop dem. Denna svarta formgjutna EPP fastnar inte ens CA på.




    Kroppen ihoplimmad med motorfäste + vingfäste. Samt de två locken med magneter på plats. De klickar riktigt fint på plats, känns gedigen. Den är inte så stor...






    Vingen fastskruvad


    Stjärten med dubbebom tar form. Höjdservot ska vara på ovansidan, antagligen för att inte fastna vid landningar. Men vigarnas servon är på undersidan. Så jag går emot manualen och alla andra och lägger höjdservot på undersidan så det ser bättre ut från ovan. :-D Estetiskt snyggast nu.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    spännande! Är nyfiken på om det är stor skillnad på hur mycket plats det är i den här jämfört med Mini Skywalkern. Innandömet ser betydligt större ut. Är det det?

    Håll oss informerade om bygget=) Är lite sugen på den här med om den är lika effektiv som MiniSW'n...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Samma kärra (?) finns ju i vitt i form av Eachine Micro Skyhunter hos bl a Banggood. Det man saknar är väl främst sidoroder vilket vore bra men visst går det att flyga den utan också. Rymlig kropp med skjutbar platta för t ex mottagare, fartreglage och FC om man vill ha en sån. Har bara flugit min LOS ännu och då med 3S700 - och den är väldigt snål på ström.. Inget behov av att flytta höjdservot till ovansidan för det är skyddat av en liten plastkåpa - i alla fall på PNP-kärran från Eachine.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Nano SkyHunter är bra mycket större på insidan. Mini SkyWalker är väldigt smal.
    Här kommer innermåtten (längd x bredd x höjd):
    Mini SkyWalker: 20 x 3 x 6-7 cm = 360-420 cc i runda slängar
    Nano SkyHunter: 25-27 x 5,5 x 4,5-5,5 cm = 620-810 cc även det ca... är ju inte kubiskt direkt

    Nano Skyhunter är delvis väldigt robust, förutom stjärten som känns klenare.

    Nano SkyHunter har ej sidoroder heller.

    Finns en vit Mini SkyHunter också, men den är större än Nano.

    Ska bli kul flyga!! =)

    Grejerna!







    Och nu är dom på plats. Dvs motor, ESC, propeller, kamera.
    Flyget i sig är färdigbyggt.






    Svart flyg med nattkamera, ska bli kul att testa... och hitta när jag landat. :-D
    Kvar är insidan, dvs mottagare, lost model finder, LiPo och videosändaren.
    Det enda jag inte har är videosändaren, blev ändrade planer så jag har ingen extra.

    Måste klura ut vad jag behöver för videosändare, men nån av dessa blir det:
    5.8GHz 200mW ImmersionRC http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-8-ghz-a-v-tx
    5.8GHz 200mW Mini http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-32-kan-200-mw
    5.8GHz 250mW FatShark http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-8-ghz-250-mw
    5.8GHz 600mW ImmersionRC http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...ghz-av-sandare
    5.8GHz 600mW TS832 http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...dare-race-band
    5.8GHz 600mW TS5828 http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-32-kan-600-mw
    Bara jag skulle veta vilken som passar bäst för mitt ändamål...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Micro Skyhunter = Nano Skyhunter men vit istället för svart.
    Min Micro kolliderade i luften med en Parkmaster - och Parkmastern var den som skadades mest. Bara en liten spricka på typ 1 cm längst fram i nosen på Micron som fixades snabbt med UHU Por...
    Roger

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ja den ser betydligt större och enklare ut att inreda. MiniSWn fick jag i princip inreda först och sen limma ihop kroppen... Vet inte om jag får ut grejerna igen om jag skulle få för mig att ändra något...

  10. #10

    Standard

    Jag brukar vara den som ropar "COMBAT!!!" på fältet och vid inomhusflygningar. För några år sedan så hakade folk på, men sen började de skrika tillbaks eller landade. Förstår int... ;-)

    Har inte börjat inreda Nano SkyHuntern än. Behöver bestämma mig för vilken videosändare jag ska ha. Räcker 250mW och Spironet-antenn om jag satsar på FatShark eller ImmersionRC? Jag tänker då på att jag inte vill tappa bort bilden så snabbt att jag hela tiden måste svänga när jag flyger för att inte tappa bild. Får väl se vad de väger ocskå... Synd bara att antennernas coaxial-kontakter (vad de nu hette, RFMAblabla nånting) ska väga så mycket. Dum lösning.

    Blir inget fortsatt bygge förrän jag har Videosändaren beställd och hemkommen. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Nå vad säger ni som flugit mycket med tex Futaba 2.4Ghz RC-länk och 5.8GHz FatShark/ImmersionRC med Spironets? Är säkert många som gjort det. Jag har gjort det, men kan inte säga att jag har så mycket erfarenhet av räckvidd vid LOS. Räcker 250mW? Känns som det borde göra det... eller? Observera att flyget lutar i svängarna, likaså gör antennen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Det va nån som undra förut hur mycket mer utrymme det är i RMRC Nano SkyHunter jämfört med Mini SkyWalker.



    Fattar inte varför FatShark/ImmersionRC har Spironet-antenner som har rak kontakt eftersom sändaren har den på änden. Hur ofta monterar man sändaren stående?! Man "ska" ju helst inte böja de där feta antenn-kablarna som sitter på spironets. Så jag måsta skaffa en 90-graders antenn-kontakt.

    Och sen va den svarta lillskiten flygklar. Natt-fjärilen. Den har mörkerkamera så den kan flyga när som helst på dygnet. På lågt varvtal hörs den knappt.

    Återstående frågetecken: Motorn drar 15A vid maxpådrag med 6x3" och den ska dra 10,4A med 6x2" men i specs står det att den drar max 8A kontinuerligt men 10A vid maxpådrag. Den drar 10A kontinuerligt enligt andra sidor. Hur ska man tolka det? Att man inte ska köra med rekommenderade proppar? :-D Den drar väl mindre när man flyger jämfört med när man svinhåller den på testbordet. Halvgas drar dryga 3A med allt.

    Nåja, den ser ut som bilderna tidigare i tråden, men Futaba-mottagrens antenner sticker ut på sidorna och ImmersionRC-sändarens Spironet-antenn sticker upp just bakom vingen ca 10 cm. Väger 404 gram komplett med allt. Och då är det tyvärr två st 5 grams vikter i stjärten, får se hur den är efter premiärflygningen. Använder 3S 1300mAh 30C-LiPo. Glömt fotat hur den ser ut innanför. Den ser städad ut och allt har en bra plats. ;-)

    Räknade ut totalkostnad på skoj:
    - Flygklara flyget med allt = 402€ (nästan 1€ per gram)
    - Utan Futaba-RC-mottagare samt Gravity-ack = 287€

    Och igår premiärflög jag denna. Stack iväg som en pil, trimmade lite på höjd. Kanske lite baktung, men flög väldigt bra. Ska inte flygas för långsamt, då börjar den stalla men den varnar i tid, den verkar vilja flyga med fladdrar på lite så det känns tryggt. Videolänken funkade finfint. Landade fint. Svart-svart så man ska inte flyga den i fel ljus som RC-flyg. =) FPV-funkade bra!

    Klart nöjd! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Trevligt att höra att den flyger bra, har en sådan som ligger och väntar på provflygning, har satt en Frsky S6R motagare i samt två 2,5 g servon till sidoroderna får se hur det blir med räckvidden på den medföljande Eachine EF01 kameran på 25mw, annars har jag en TX03 på 200mw

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0571.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	62036

  14. #14

    Standard

    Är inte det där en Mini Skyhunter? Är det RMRCs? Ut o flyg den nu, sen vet du. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det är en Eachine Micro Skyhunter 780mm Wingspan från BG

    http://www.banggood.com/Eachine-Micr...?rmmds=myorder

    Det var nära det blev en maiden idag, fint väder men lite blåsigt. Värmde upp med en annan modell, men tappa flyglusten när skulle hämta den efter landning en bit ut på åkern, höll på sätta skorna i leran ....

  16. #16

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    I går blev det premiär flygning av min Skyhunter, den flög bra men fick flygas ganska fort för att stanna kvar uppe i blå. Det var ganska byigvind, andra flygningen justera jag in gain för stabilersingen av S6R,en, det blev en jätte stor skillnad, flög väldigt stabilt i vindbyarana, men la märke till att den vifta lite på svansen som en glad hund i de värsta byarna. Det blev ingen FPV flygning för vi flög på ett väldigt litet fält, det normala har inte hunnit torka upp än

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, både Micro och Mini Skyhunter tycks vifta lite med svansen efter vad jag sett - även i lugnare väder. Har bara flugit min "Micro" utan stabilisering och det gick bra. Fast jag har inte testat den i byig vind ännu.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Oj! Finns det både nano, micro, mini och storavadnudenheter!! Jag minns inte hur min flög.. det blåste så det är väl irrelevant. =) Proppen gick av vid landning så nu ska det landas i "fluffigare gräs" hädanefter. :-D OLW-kameran var inge vidare. FatShark 600TVL är otroligt mycket bättre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Har konverterat till LiIon i detta flyg. Fick flytta om innehållet i flyget för att klara av den tyngre acken.
    Förut flög jag med Gravity 3S 1300mAh 30C LiPo.
    Nu håller jag på premiärladdar Jeti 3S 2600mAh 10C LiIon.
    Jeti väger 146 gram mot LiPon som väger 110 gram.
    Bantade flyget för att hålla vikten nere.
    Man kan tydligen ta ur mer mAh ur en LiIon än en LiPo och med allt inräknat borde jag kunna flyga max 73% mer.
    Ska bli intressant.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hur gick det med ditt batteribyte? Blev det mer flygtid?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •