Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Tuning?

  1. #21

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Två klipp från idag med lite olika pids, den ena kändes lite bättre än den andra men ingen större skillnad egentligen. Skakningarna är kvar, pids eller vibrationer?
    https://youtu.be/rUJX0qnjkR8

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

  3. #23

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jaha, jag fortsätter idag också trots blåsten men den ska väl klara av lite vind också.

    Flög lite på fm med lite olika pids men inget verkar göra någon större skillnad, kollade igenom också så allt sitter fast.
    Var nyss ut igen och provade med DAL 5x4,5x3 BN, de ger mer kraft men också mer skakningar.
    Bytte till DAL 4x4,5x3, mycket mindre kraft med dem men nästan inga skakningar förutom lite grann på fullgas.
    Äntligen börjar det hända lite som verkligen märks av!
    Slutsatsen jag drar då är att jag har för höga pids för de trebladare jag kör med, främst på rollaxeln antar jag.
    Antar att det är P värdet som gör skillnad och tänker sänka det men vet inte hur mycket som behövs.
    Det ligger på 29 nu, sänker man då ca tio procent eller är det för lite eller för mycket?

  4. #24

    Standard

    Vad har du för värden? Ofta är det yaw som spökar speciellt på 3 bladiga. Ser man vibrationer på fpv kameran är det illa, på hd blir det värre än då.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Här är några värden jag provat:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabilization2.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	60154

  6. #26

    Standard

    Flyger inte libre numera men tycker yaw ser hög ut på din skärmdump. Testa dra ner den till hälften o se vad som händer - äre inga vibrationer dra sakta upp den. Se till att I o D hakar på så att dom inte stannar höga dom med.

    Nu flyger jag betaflight o kiss men sen jag bytte till 3bladiga proppar har mina yaw värden varit knappt högre än pitch innan vibrationer smyger sig in.

  7. #27

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ok, jag ska prova det.

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jaha, jag har kört några ackar varje dag och testat mig fram.
    Nu, alldeles nyss, när jag flög, kände jag att jag hittat nästan rätt
    Det är P i roll som varit det stora problemet och jag har sänkt det mycket mer än jag trodde jag skulle behöva, nästa gång jag tunar en copter ska jag inte vara så försiktig med ändringarna som jag varit nu utan ta i så det verkligen märks skillnad. Det går så mycket snabbare att tuna då
    Yaw blev bättre när jag sänkte pidsen, på det sättet att jag inte skickades iväg i höjd vid kraftig yaw. Ska nog prova höja dem lite igen.
    Just nu tycker jag den flyger riktigt bra, jag kan slänga runt den lite hursom i hög fart runt träden utan konstigheter.
    Självklart är det inte perfekt ännu men det kommer jag ta vartefter jag märker av problemen.
    Jag höll lite grann på att ge upp och tänkte att tuning är inget för mig men gjorde ett till försök och som tur var så blev det riktigt bra, känns härligt att till slut få ordning på quaden
    Såhär ser värdena ut nu:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	brapids161012.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	60230

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Den flög riktigt bra till slut, ändrade bara lite smått på pid:arna från inlägget ovan och hittade faktiskt inget som jag upplevde som fel i hur den flög.
    Den blev dock inte så långlivad, den var betydligt mycket mindre kraschtålig än vad min Vortex Pro är:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zmr250kraschad1.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	60445
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zmr250kraschad2.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	60446
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zmr250kraschad3.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	60447

    Tur att jag beställde en annan ram och en pdb med inbyggd osd igår då

    http://n-factory.de/onlineshop/Lisam...ame_1?lang=eng
    http://n-factory.de/onlineshop/Matek...Current-Sensor

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nu lever den igen, hade lite reservdelar till ramen som jag kunde använda ihop med en ny Matek pdb med osd.
    Blir en re-maiden imorgon.
    Sen bygger jag en till av den nya ramen, ett litet lätt bygge med 2205 2300 kV motorer på 4s så hoppas den blir riktigt snabb.
    Det känns lite kul att försöka tuna de nya igen när jag fick till den förra så pass bra till slut

  11. #31

    Standard

    Var nåt år sedan jag körde cc3d kort,vet inte om libre pilot stöder black box loggning?. Har tunat alla mina quads med det de senaste året.grymt bra info för det där sista som är svårt o se,känna,höra..
    Kör med extern openlog på de fc som inte har internt minne för blackbox.klart enklare med inbyggt minne!.
    har sänkt D med nästan hälften på flera maskiner när 3bladig propp testats. Klart värt besväret när man förstått hur det funkar o kan använda loggfiler till tuning. Joshua bardwell har flera bra videos som förklarar.
    min nya QavX både låter o flyger grymt bra nu med 5" 3blads Dal propp.. Va rätt vobblig på default settings (betaflight 2.91) när man laddade på från början..

    //Patrik

  12. #32

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Glömde bort att svara när jag läst
    Blackbox orkar jag bara inte sätta mig in i just nu, tunar efter hur det ser ut och känns så länge men kanske provar blackbox senare, har inbyggd logger på två av mina tre quadar.

    ZMR 250:n flyger hyfsat bra igen, inte lika bra som innan återuppbyggnaden men det duger just nu. Jag trodde inte det skulle göra just någon skillnad att bara byta pdb, men vikten bli ju klart mer centrerad och lite lättare blev den väl också med nya pdb:n. Osd är skönt att ha också för att skona ackarna lite.

    Nya ramen jag köpte är byggd och så gott som klar, fattas bara en liten 5V pololu eftersom pdb:ns inbyggda osd brukar freaka ur om man kopplar något till 5 V kretsen på den så tänker inte ens prova att göra det.

    Specen är:
    Lisam 210 mm
    Naze32 acro rev6
    Multistar V-spec 2205 2300 kV
    Littlebee 30 A
    Matek HubOsd H pdb/osd
    4s 1300-1550 mAh
    DAL 5x4,5x3 Cyclone
    + fpv utrustning

    Snart blir det maiden och tuning av den också
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161121_160855.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	60699
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161121_160932.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	60700

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Färdig och prov-"flugen" i garaget, allt funkar som det ska verkar det som.
    Kul, jag trodde det skulle vara svårare att konfigurera den i Betaflight än i LibrePilot som jag är van vid
    Det lilla jag känt på den hittills så känns det som Betaflight 3.0.1 blir skitbra att flyga med.

    Undrar lite om pidcontrollern, ska man använda Legacy istället för Betaflight när man kör Naze 32 pga lägre processorkapacitet jämfört med de nyare FC?
    Vad ska man sätta Gyro och PID loop update frequency till, default är 1Khz, blir det någon märkbar skillnad om man ändrar?
    Little Bee reglagen bromsar som sjutton, det blir tvärstopp när man drar ner throttlen, går det att ställa hur hård bromsning man vill ha?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182219.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	60725
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182259.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	60726
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182330.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	60727

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Färdig och prov-"flugen" i garaget, allt funkar som det ska verkar det som.
    Kul, jag trodde det skulle vara svårare att konfigurera den i Betaflight än i LibrePilot som jag är van vid
    Det lilla jag känt på den hittills så känns det som Betaflight 3.0.1 blir skitbra att flyga med.

    Undrar lite om pidcontrollern, ska man använda Legacy istället för Betaflight när man kör Naze 32 pga lägre processorkapacitet jämfört med de nyare FC?
    Vad ska man sätta Gyro och PID loop update frequency till, default är 1Khz, blir det någon märkbar skillnad om man ändrar?
    Little Bee reglagen bromsar som sjutton, det blir tvärstopp när man drar ner throttlen, går det att ställa hur hård bromsning man vill ha?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182219.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	60725
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182259.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	60726
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161124_182330.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	60727
    Hej! Kul att du gillar BF! Det sålde mig direkt..

    På f1 kort vill vi använda legacy-kontroller , man får inte ut nåt extra med betaflight pidcontroller utan f3 minst!

    Ja gyro och pidfrekvensen spelar roll!! Din naze32 klarar förmodligen ett steg högre (1.24 el 1.64 el vad nästa steg är kommer inte ihåg på rak arm)
    och den kommer kännas ännu bättre då även om du ev behöver ändra PIDs lite grann som ett resultat.
    Observera att du kan bli tvungen att stänga av accelerometer, baro och onödiga finesser för att få processor att fixa högre PID och gyrorate, du ser lägst ned i bf GUI hur din processor är belastad i %, för hög siffra så armar inte koptern!

    Ett exempel på goda egenskaper vid högre gyro och pidrate var när jag skaffade en Xquad med torn - Symmetrisk, hade ej tunat en sådan tidigare (med accen under dessutom) och hade väl
    inte direkt svårigheter men fick inte till de sista 10%en av tuningen men när jag såg att gyro och PID stod på 1khz ändrade jag det till ett steg högre som jag skrev ovan och tuningen blev alldeles perfekt (98% iaf) och det där härliga klösiga ljudet som för mig säger "denna tune är nu flygklar" !


    Kul att den flyger bra! Dags att kolla blackboxen nu kanske? Kolla joshua bardwell på Youtube; han gör mkt blackboxanalys och han verkar rätt duktig på det - om man nu står ut med rösten kan vara en smula nasal för min smak men han har mycket bra att säga så jag prenumererar!

    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Var ut på en maiden idag mellan regnskurarna.
    Jag flög fem ackar och den kändes otroligt bra på stock pids. Lite, lite skakningar bara i rollplanet, speciellt på 1300-ackarna, de tyngre 1550-ackarna var stabilare så det är väl kanske lite för högt P?
    Lite för låg rollrate också men det har jag ändrat, alldeles för hög tomgång också, den ville nästan lyfta utan gas

    Den kändes fantastiskt lättflugen i full spätta lågt över marken och in bland träden, jag kryssade mig nog fram i högre fart än någonsin tidigare pga att den kändes så manövrerbar och snäll men hade ändå massor med kraft när det behövdes.

    Jag hade lite hjärtklappning på vägen hem, det var en riktig kick att flyga idag

    Nu får jag nog börja fundera på allvar på att flasha cc3d-kortet i ZMR 250:n med betaflight också.
    Hur gör man det?
    I LibrePilot GCS eller i Betaflight konfiguratorn?

    Nu går tankarna mot att sälja min Vortex 250 Pro, den har inte flugit på länge nu och när mina hembyggen flyger så bra som de gör så kommer den nog mest att bli stående

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Var ut på en maiden idag mellan regnskurarna.
    Jag flög fem ackar och den kändes otroligt bra på stock pids. Lite, lite skakningar bara i rollplanet, speciellt på 1300-ackarna, de tyngre 1550-ackarna var stabilare så det är väl kanske lite för högt P?
    Lite för låg rollrate också men det har jag ändrat, alldeles för hög tomgång också, den ville nästan lyfta utan gas

    Den kändes fantastiskt lättflugen i full spätta lågt över marken och in bland träden, jag kryssade mig nog fram i högre fart än någonsin tidigare pga att den kändes så manövrerbar och snäll men hade ändå massor med kraft när det behövdes.

    Jag hade lite hjärtklappning på vägen hem, det var en riktig kick att flyga idag

    Nu får jag nog börja fundera på allvar på att flasha cc3d-kortet i ZMR 250:n med betaflight också.
    Hur gör man det?
    I LibrePilot GCS eller i Betaflight konfiguratorn?

    Nu går tankarna mot att sälja min Vortex 250 Pro, den har inte flugit på länge nu och när mina hembyggen flyger så bra som de gör så kommer den nog mest att bli stående
    Vad kul att du känner att betaflight fungerar bra för dig - betaflight efter release 3.0 är riktigt riktigt bra och får f1chip som naze och cc3d kännas mer som en f3kopter och det är mycket bra.

    Angående de små vibbarna så är nu detta ett ypperligt tillfälle att lära dig blackbox loggning! Då vet du precis hur oscillationer som ej är godkända av dig ser ut i BB ! om du vill kan jag skicka över en BBLogg från min bee5" el killerbee6" då dessa två är rätt gott tunade så kan de visa hur en välflygande kopter ser ut i Blackbox Enhanced Explorer som du laddar ned först.
    I BB kommer du se direkt om din Pgain är för hög alt om Dgain är för låg och det är för mig bästa verktyget att sätta korrekt PIDs på yaw-axeln.

    Du kan ju också lägga upp en bblogg här så kan vi alla hjälpas åt med din tuning; )

    Cc3dkort flashar du i betaflight GUI precis som alla andra kort; bara välja cc3d i listan och Flasha på! Återkom gärna med resultat!! Jag har aldrig kört BF på cc3d men har två st liggande och har lekt m tanken att bygga upp ett av dom. Om det fungerar bra m bf vill jag höra det!
    Mycket nöje. Mvh G

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  17. #37

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Haha, ja, jag kanske får ge mig på BB snart ändå, vi får se.
    Jag kanske flashar cc3d kortet så småningom, det vore kul att prova.

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nä, det blir en ny FC till min andra quad, det är bara småpengar så inte mycket att fundera över.
    Naze 32 med Betaflight 3.0.1 är helt fantastiskt.
    Jag flyger nu med lätthet genom hål i buskar som jag inte gjorde förr, det var mer eller mindre tur om jag kom igenom då
    Den är så otroligt stabil och lättmanövrerad, och det är med totalt stock inställningar.
    Jag ser ändå att lite måste göras med inställningarna, har flugit den med fyra olika proppar och vissa känns bra men ser dåliga ut på video, andra känns inte lika bra men ser bra ut på video
    Såg också att de som kändes bra såg bra ut med mer aggressiv flygning så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag måste nog välja en uppsättning och tuna efter den.
    Återigen, Betaflight är fantastiskt, tack till de som lägger ner tid och pengar på att utveckla progamvaran.

  19. #39
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Nä, det blir en ny FC till min andra quad, det är bara småpengar så inte mycket att fundera över.
    Naze 32 med Betaflight 3.0.1 är helt fantastiskt.
    Jag flyger nu med lätthet genom hål i buskar som jag inte gjorde förr, det var mer eller mindre tur om jag kom igenom då
    Den är så otroligt stabil och lättmanövrerad, och det är med totalt stock inställningar.
    Jag ser ändå att lite måste göras med inställningarna, har flugit den med fyra olika proppar och vissa känns bra men ser dåliga ut på video, andra känns inte lika bra men ser bra ut på video
    Såg också att de som kändes bra såg bra ut med mer aggressiv flygning så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag måste nog välja en uppsättning och tuna efter den.
    Återigen, Betaflight är fantastiskt, tack till de som lägger ner tid och pengar på att utveckla progamvaran.
    Hej! Om du skall köpa ett nytt kort och du gillar hur naze32 känns i betaflight så kommer du älska ett f3chip på BF ! Jag kör en seriously DODO-FC på min bästa 5" och den flyger som en bra simulator - tuning med denna är busenkelt - flög otroligt väl med stockpids och den xtremt lilla proppwashoscillation som fanns försvann direkt med 2+ i Dgain över roll och det ser bra ut i video och i BB.

    Har ett seriously pro racing f3-kort på min 6"Killerbee och där lämnas mycket att önska i design - den är helt nerlortad med miniconnectors överallt så jag har svårt att se den passa bra sandwichad med pdb i trängre applikationer, tror också att den saknar BB-dataflash(?)
    Nu fungerar ju kortet extremt bra som FC ändå men ett råd är att föredra DodO:n framför sp3racing även om båda är bra! Eller om du hittar något spännande f4-kort så kan du använda/prova raceflight och prova på 32khz looptider
    Det blir nog riktigt bra det där : se till att du har hyfsade escar och motorer också till nya kortet så du kan njuta av en riktigt perfekt flygande quad; läste om emax nya redbottoms med 20% mer thrust! ! Om det stämmer blir det ett jäkla drag! Deras 2205redbottoms kör jag på min 6" och det är bra tryck i dom tycker jag! (Och balans - mkt bra motorer. .
    Jag brukar tuna för olika proppar och ibland sker tuning med proppar; har flera gånger börjat en tune med en typ av propp för att i mitten av tuningen inse att det jag sökte fanns i andra proppar; bytt och fått de egenskaper jag velat ha..

    Vad kör du för proppar? För 2205-motorer och större kör jag alltid DAL 5040BN - en jäkla stark och hård propp med massor av klös och mkt välbalanserade ur påsen (ingen obalans som inte fc klarar av att kompensera iaf; jag har för stor felmarginal för att min proppbalanserare skall ge utslag iaf)

    Jag brukade även köra dessa proppar på 2204-motorer men de är lite tunga och jag känner att d blir bättre punchouts med en lite mindre propp t ex DAL 5040 "normala blad" - får bättre tryck med dessa då jag tror att motorerna inte orkar vispa runt de tidigare tillräckligt fort

    Mvh Gustaf
    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Nä, det blir en ny FC till min andra quad, det är bara småpengar så inte mycket att fundera över.
    Naze 32 med Betaflight 3.0.1 är helt fantastiskt.
    Jag flyger nu med lätthet genom hål i buskar som jag inte gjorde förr, det var mer eller mindre tur om jag kom igenom då
    Den är så otroligt stabil och lättmanövrerad, och det är med totalt stock inställningar.
    Jag ser ändå att lite måste göras med inställningarna, har flugit den med fyra olika proppar och vissa känns bra men ser dåliga ut på video, andra känns inte lika bra men ser bra ut på video
    Såg också att de som kändes bra såg bra ut med mer aggressiv flygning så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag måste nog välja en uppsättning och tuna efter den.
    Återigen, Betaflight är fantastiskt, tack till de som lägger ner tid och pengar på att utveckla progamvaran.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  20. #40

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Någon som vet något om det här kortet, hittar ingen info om det när jag söker:
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...flight-control
    Har ett sådant ligger här på skrivbordet men det finns inte med på sp racings hemsida, är det en kinakopia?
    Jag skulle gärna vilja ha en manual till det som förklarar anslutningarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •