Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Värmekamera?

  1. #1

    Standard Värmekamera?

    Nu har det gått 1 år sedan någon sade "dom är rätt dyra" och för 2 år sedan sade nån "de kostar massor".

    Idag har jag sett handhållna värmekameror med färgdisplay, knappar, ack, massa funktioner osv, för under 1000 USD. Jag är ute efter själva kameran bara, som helst ska ha livefeed ut med enkel video förstås. =) Nog måste det ju börja dyka upp sådana på marknaden som är överkomliga? Såg att det fanns 70 grams FLIR för 2000USD, men det måste finnas enklare. Nån som har koll? Testat? Ju mer man betalar, desto bättre är de säkert. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Här kanske (199 USD)?: http://thermal.com/
    Senast redigerat av Johan_H den 2014-12-11 klockan 18:28. Anledning: Nu med prisinfo

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Fluke har bra värmekameror, dock vet jag inte hur det är med livfeed m.m på deras billigare varianter
    den senaste jag använde ( förra veckan ) kostade en bit över 100 000 och den hade allt och ungefär lika mycket till
    men tycker dom borde ha en del av den funktionaliteten på sina billigare prylar ( dom under 10k )
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Runt 2000 USD för de med låg uppdateringsfrekvens som kräver amerikanskt exportlicens. De snabbare klassas som krigsmateriel.
    http://1uas.com/index.php?route=prod...rch&search=Tau

  5. #5

    Standard

    Det du måste kolla på är hur stor bild du får ut ur din kamera...flera handhållna varianter har bara 230*240 pixlar och det tycker jag inte räcker.

    FLIR är bara ett märke och det finns andra - jag har kollat på en variant men den kostar fortfarande för mycket för en privatperson....
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Så det finns "bara kamera-delen"? Finns det fler märken än FLIR som har lätta små?
    Upplösningen på de handhållna var ju inte så häv... Men det kanske räcker? FatSharksen har inte så högupplöst heller, ändå ser man nåt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    7
    Jobb
    Guldsmed, juvelsfattare
    Klubb
    Västerås flygklubb

    Standard

    Hej! Är också ute efter en billig enkel men användbar värmekamera för multikopter. har sett en någon stans som man kopplar till sin iphone, priset låg på 4.000:- om jag minns rätt. Någon på forumet som har erfarenhet av den?

  8. #8

    Standard

    Du tänker nog på Flir One

    http://www.flir.com/flirone/

    Den kombinera bilden av den vanliga kameran och en värmekamera för att få mer detaljrikedom.


    De kameror med hyffsad upplösning jag kollat på kostar ca 50000 sek och då har de TV-ut.

    De kommer med olika objektiv och dessa måste då väljas mycket noga beroende på avstånden som den kommer användas på - för de är så dyra att det inte är tal om att byta lins för en privatperson.

    En del använder PathFindr som kan monteras i vissa bilar och den stämmer rätt bra i storlek mot vad jag tittat på

    http://www.flir.com/cvs/cores/view/?id=51221
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Flir är ett märke, som verkar vara proffsigt och dyrt. Finns det andra?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Alla kameror, oavsett om det är värmekameror eller inte, som har en display på själva modulen kan få live video ut genom att dra ut videosignalen till extern display eller videosändare.
    Det man skall kolla på är vilket avstånd man kan använda dem på.

    Det finns kameror som funkar jätte bra upp till 20m, men sen är det skit. Desto mer pixlar du kan se desto lättare är det att se längre, men med en dålig lins så hjälper det föga.

    Skall du flyga med kameran och ha lång räckvidd till värmekällan du skall upptäcka så får man lägga en hel del. Sett rätt billiga kameror som har ett par hundra meter räckvidd, det funkar ju att börja med, men då kommer talesättet in igen "köp billigt, betala två gånger". =)

  11. #11

    Standard

    100m skulle räcka gott och väl! =) Bara man ser en människa. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Vill man ha en rejäl kamera från början som håller måttet, så är nog Tau 160 en bra kamera, dock kanske inte priset är så bra?=)

    160 är den billigaste med lägst upplösning, tror den har en räckvidd på runt 400m.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad kostar en Tau 160?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Jag googlade på Tau 160 och hittade priser på ca 2000-3000 USD. Mhmm... liten och nätt.

    Tau 320 verkar bättre än 160? =)
    https://www.youtube.com/watch?v=UabNcnkQfO4

    Comparison TAU 160 320 och nån till
    https://www.youtube.com/watch?v=idLlkAwxwn4
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Ja det är den absolut, sen finns ju även 640 som det är enorm skillnad på.
    Men då blir det ju självklart skillnad på priset oxå =)

    Men tror en tau 160 räcker gott och väl i några år, sen lär man ju få en del tillbaka när man säljer den, har själv länge varit sugen på att köpa en.

  16. #16

    Standard

    Ok, så Tau 160 i första hand och sen Tau 320 om det skulle spåra lite. =) Eller om nån köper paketet av en...
    De verkade klara avståndet bra. Har ej läst om de har live ut samt hur man skulle lösa "fotografering" istället för filmning.

    Men... fortfarande bara FLIR som äger marknaden? Jag har inte tagit mig tiden att googla runt så värst mycket, än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Beroende på hur mycket det får kosta. Hade ju absolut valt Tau 640 främst, men priset är ju ett rejält hopp. Tau320 är mycket bättre än 160 och skillnaden är även där ett stort steg i både kvalitet och pris. Skall man kunna urskilja saker på avstånd så är 320 ett mycket bättre val än 160 då det är dubbelt så många pixlar.

    Det är live ut från kamerorna och du kan flyga med dem som primär FPV kamera.

    Det finns ingen inbyggd lagring i dem, så oavsett filmning eller fotografering så bör du skaffa någon form av DVR till den.

  18. #18

    Standard

    Kanon! Tur att man köpte en DVR från dx.com som inte fungerade. =) Får väl hitta nån lätt DVR som kan vara i flyget så man slipper sända ner dålig kvalitet, om det behövs. Kul!

    Men ändå, bara FLIR?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Dx.com! Inte en sån här väl?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	49465

  20. #20

    Standard

    Nä det var en blåeloxerad.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •