Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Tuning?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Tuning?

    Jag har byggt en 250 quad med 2204 2300kV motorer och den körs med 4s.
    Den flyger riktigt bra men jag har skakningar vid ca 40% throttle som försvinner vid högre throttle, går det att säga generellt vad som är fel i tuningen då?
    Bounceback vid flippar också.
    Jag har höjt roll P och det blev bättre men inte riktigt bra, höjde lite mer men fick rejäla oscillationer vid punchout.

    Kommer ladda upp flygfilmer från brillorna så ser ni bättre vad som händer.
    Senast redigerat av Ted_B den 2016-09-20 klockan 07:43.

  2. #2

    Standard

    Om du håller fast quaden stumt och varvar upp sakta upp till fullgas, skakar det då med? Tänker på vibrationer som kan oreda bort FC.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Det är olämpligt att köra motorer på 4s till max varv eftersom de kan grillas utan proppar. Det beror på esc o motor men vi vet inget om dessa.

    Skriv exakt vad du har i den o vilken mjukvara. Att skakningar är vid 40 o försvinner tyder på resonans. Har du beta eller cleanflight kan du läsa av acceleremetern på motor tabben, nån motor kan vara dålig. Om inte byt ut propparna o testa igen o se till att allt är ihopskruvat o inget skakar. Kolla även om kameran rasslar i plastlådan. Om inte sänk D till nästan 0 o testa igen.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Med proppar! =) Annars missar man vibrationer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag tyckte det kändes som något annat än pidsen så jag bytte de nya proppar som satt på till en annan uppsättning. Jag tror problemet försvann då men kunde inte flyga så mycket eftersom jag förra gången kraschade av antennen till vtx:en och grillade den, räckvidden är usel
    Så förmodligen var det en dålig propp från fabriken men jag får se när jag bytt vtx.

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hur lång tid tog det för VTXen att grillas och hur dålig räckvidd har den nu? skulle den kunna användas som repeater t ex?
    mvh G







    Tror jag har en extra extra T5823 i lådorna här nånstans, 200mw, intrsserad?
    mvh G

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Vet inte riktigt tiden, 10 minuter max. Räckvidden är under hundra meter, skulle gissa 60-80, innan störningarna blir för mycket.
    Det är en aomway 500 mW som jag varit riktigt nöjd med, funkar bättre än immersionrc 600 mW men immersion sändaren är känd för att klara av att köras utan antenn utan att ta skada.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag var ut och provflög igår kväll, räckvidden är obefintlig, hade kraftiga störningar i bilden hela tiden.
    Kanske är dålig kontakt i lödningen.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Fanvad tråkigt, har en immersion600 som är så, bra till 50m då ballar det ur direkt o blir oflygbart i.e. Brillor hastigt av och tacka gud för konfigurerad autolevel...
    Den ligger på bänken,
    Tänker också att jag ska löda av, putsa, klippa och löda om, sparar d till någon morgon..lycka till!

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kolla.att.coax ej rör signal men d vet du

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Orkar inte löda om utan byter till en ny istället.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Orkar inte löda om utan byter till en ny istället.
    Det gjorde jag med, avskyr verkligen videostrul, du kan göra som jag att låta den ligga på bänken m tanken att du skall laga den en regnig dag

    Jag hade lite strul igår m ny maskin, skulle köra mitt visir (med autoscan I diversityVrx, bluebeam, och crosshairantennen på) färgerna var gryniga och dålig mottagning, provade olika kanaler, fick det knappt flygbart, bytte till mina gästgoggles attitudeV2med spironet v2 och original 8ch vrx o på fatshark ch1 fanns det utmärkt video hela flighten, kan autoscannen missat lite? Hittade bildsignalen på flera kanaler men ingen var flygbar, visiret fungerar.mkt bra i övrigt, mycket RCA-kablage och sånt som kanske stör, eller hamnade mellan kanaler?
    Gillar ej autoscan, är det någon som vet vilken frekvens fatsharkch1 a1 är på?



    (tur att jag hade gästgoggles med, karma gjorde att jag fick min flygtur m killerBee6" bytte proppar efter markkänning till de nya 5046 thinblade från 5045BN (DALproppar alltsammans) och dessa proppar är def för veka för 2205r på 4s,( gav en känsla av halv punktering fram o bak på en cross, hörde hur bladen böjdes....
    Mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Skakningarna försvann när jag bytte till en tredje kamera, det finns väl resonans vid ca 40% throttle som visar sig i de kameror som är känsliga för det. Kamerorna är väl heller inte helt friska då de kraschats en hel del.
    Har hållit på att tuna den hela dagen igår och ett par flygningar idag men det tar tid då jag får åka hem och ändra tuningen mellan varje gång, jag måste verkligen skaffa en ny laptop

    Just nu flyger den rätt ok men det blåser ju så jäkligt så det är svårt att avgöra vad som är vind och vad som är tuningproblem.
    Ett problem är att det känns som om den "sitter fast" när jag ska rolla eller pitcha, det händer inget och sedan styr jag lite till och då kommer allt på en gång så den vickar till, som om det skulle vara ett enormt lagg.
    Tyder det på för högt I?

    Specen är:
    ZMR250 i kolfiber
    MassiveRC PDB
    Multistar 2204 2300kV
    Dal Tj 5045
    LittleBee 20A
    CC3D med LibrePilot
    Tattu 4s 1550mAh
    Taranis och X4R som körs med ppm.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Har varit ut ett par gånger till, höjde P på roll-axeln, nu känns den bättre. För lågt P gör den oresponsiv och instabil, det var det som jag märkte av.
    Jag är ganska oerfaren på tuning så det här kommer ta sin tid

  15. #15

    Standard

    Är det inte så att om man ställer in endast P och nollar I samt D så blir P så här:
    Lågt P lågt gör att den blir orolig och inte stabil ett dugg
    Rätt P gör att den stannar direkt man släpper spaken
    Högt P gör att den vibrerar (högre frekvens)
    När den stannar upp lagom hårt så man är nöjd så fortsätter man med I-delen.

    Och om man inte använder I-delen så kommer den att stanna där man släppte den, eller i alla fall inte så bra på att hitta tillbaks.

    Höjer man sen I-delen successivt så kommer man märka att den försöker dra tillbaks den bättre och bättre. Sen när det är för högt I-värde så börjar den överkompensera med svängningar. Sänk värdet.
    När man tycker att den hittar tillbaks jämnt och fint utan överkompensering så borde man vara nöjd.

    D-delen... den har jag inte memorerat så bra... den ska väl egentligen finjustera tillbaks det sista. För lågt värde, ingen aning. För högt värde, ingen aning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jo, jag vet väl vad de olika termerna gör men problemet är att översätta ett flygbeteende till vilket värde som är fel.
    Jag har laddat in en profil med värden och utgår från det och försöker ändra det som behövs för att den ska flyga bra, det är väl egentligen bättre att göra som man ska och sänka I och D och ta det i tur och ordning som man ska.

  17. #17

    Standard

    Det är rätt hopplöst att stå och titta på en multicopter som står och beter sig olika (vilket de ofta gör) för att se vilket värde man ska höja eller sänka utan att testa några ggr för att komma på rätt väg. Vissa testar ju hur mycket som helst och de värdena brukar bli utgångsvärden som folk hämtar i forum. Blåser det så är det ännu värre. Och rör man spakarna lite olika är det ännu mer svårt. Jag håller på med en 250-quad och den beter sig väldigt olika. Helt beroende på hur jag flyger eller hur vinden ligger på. Uff! Dessutom finns det massa olika FCs och olika setups och tipsen väller in korsvis så inget blir bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Min tune just nu; det blåser 5-7m/s och jag kan ej avgöra riktigt varifrån det blåser för quaden skär rakt genom; tunen är bra när koptern inte gör nånting du inte sagt åt den att göra; nöjd m denna tune på min killerbee6' med 3blads dal 5045BN m sp3racing ,2205 cobra redbottoms; betaflight3 och futaba sbus, när man gör mkt tuning kan proppbyten hjälpa, i samma dimensioner eller lägga till eller ta bort ett blad, kan vara precis det som behövs ibland för att få tunen till 95% bra !

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag flög ett par ackar idag också för att prova lite ändringar jag gjort.
    Börjar bli ganska hyfsat inställd nu men har lite småproblem som ska rättas till, tycker det är svårt att sätta fingret på vad som inte riktigt stämmer utan det blir mer att 'den flyger inte riktigt bra'.
    Jag tyckte jag hade lite oscillationer, eller om det är vinglande, och lite problem med tvära vändningar och propwash.
    Vilken axel det är som bråkar är inte heller helt lätt att avgöra tycker jag.
    Den är klart flygbar bland träden iallafall så det börjar närma sig.

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Lite högre rates gjorde det bättre också, lägre än de 500 grader jag satt nu vill jag inte ha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •