Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: samma pids Betaflight 3 som 2.8.2???

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard samma pids Betaflight 3 som 2.8.2???

    Hej mitt i nyfödda barnet och allt har jag införskaffat en sån tower Xramquad, den hade 2.8.2 BF FW på(och flög helt ok, lite oscillationer bara.. och jag flashade 3 på kortet nu, stockpidsen är dramatiskt förändrade, har aldrig tunat en sådan här symmetrisk xram förut men det känns rätt enkelt, har läst dokumentationen från 282 till stabil 3 FW och det står ingenting i skalaändringar i någon PID-gain, stämmer detta?

    skulle uppskatta snabbt svar, vill ut tidigt imorgon och nu har jag skrivit in samma pids som på 2.8.2 (förutom lite tweakande som behövdes då, lade detta på FW 3 också, vet att *FW3 hanterar dterm-loopen annorlunda och ett ton kodändring så den kommer säkerligen kännas lite annorlunda, frågan är om P och D är inom ramarna för flygbart, sänkte lite i pitch då jag misstänkte oscillationer i fpvlänken, bekräftade av BB att så var fallet, lite P-oscillationer vid hög trottel, ingen TPA, kör nu default TPA som jag tror är 0.2 vid 1650 eller nåt sånt och tror det blir bra.

    vad tror ni ? samma pids för 2.8.2 som BF Fw 3?

    mvh G

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    https://github.com/betaflight/betafl...BetaFlight-3.0

    The PID from 2.x versions can transfer to 3.0 as the scaling is the same, but you may expect that it should be possible to get higher PID's despite the same PID scaling due to new PID controller functionalities.


    Kör du en Naze (F1) så rekommenderas fortfarande den gammla PID controllern.
    Legacy PID controller

    This is a rewritten MWREWRITE PID controller that uses integer math instead of Floating point math.
    Some may like this one better and it is also recommended to run faster PID loop rates on F1 processors.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok tack hoppsan det var det jag läste som jag tolkade att det var typ samma iaf, även om d finns mer godis i betaFW3 och den förhoppningvis känns ännu bättre med denna FW och kan jag dra upp Pgain mer är det härligt, det händer så mycket nu i betaflight och jag har gått från tuning på BO hexakopter i cleanflight 1.13 till betaflight3 och denna nya quad.
    F ö tycker jag att den har märkligt låga gains, Pgain är roll 45pitch46 (helsymmetrisk xram) och jag vill ha upp dessa liite , såg lite oscillationer vid fulltrottel i pitch D och P och tror default TPA i betaflight3 tar hand om dessa, de syndes mest i videofeeden mer än faktiska synbara skakningar , blackbox bekräftade även om magnituden av oscillationerna var relativt liten i förhållande till vad som hände så möjligheten att kunna öka P och D m lite TPA tror jag är rätt verktyg för ännu båttre tune.
    Ska iväg till episkt fpvställe och vill ej ta mig dit med 6 fulla accar för att märka att jag har tuningproblem, behöver verkligen få ezgui att fungera i smartphonen eller ta med en laptop men det senare känns tungt och klumpigt..

    Denna ram kändes dock extremt lätt och känner på mig att tuning blir rätt enkel också då pitch och roll är närapå identiska i vikt och cg,

    Hade med visir och goggles, såg ett 3unga grabbar genom kameran så landade och frågade om de ville kolla i goggles, de var överförtjusta och jag hade som tur är en acc kvar för varje barn och bjöd på en rejäl flygtur, mestadels inverterat, pojkarna tjoade och skrek, riktigt kul, en av dem hade ett intresse och 3st(?) Plan, ej flugit något av dem då hans far sökte flygklubb först, bjöd han och hans far till rfk fyris som mina gäster och bytte nr, så skall det gå till tycker jag, om grabben gillar fpv så mycket kan jag slänga en t5328 vtx och en cam åt honom

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    .
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-09-22 klockan 09:16.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och ja, det är en nazedof6 på denna quad, tack

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Bra tänkt att skicka med grejer till grabben så fpv sporten växer

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Precis så jag tänker, flygklubben skulle må bra av mer unga och mer fpv, en sak som sällan nämns i andra ändan ac spektrat är att äldre som får svårt att flyga pga dålig syn faktiskt i många fall kan flyga fpv m speciallinser i goggles/visir/display många år efter LOSflygning ej går pga försämrad syn. Flög nyss 4 accar i tuningsyfte, betaf3 är riktigt bra, stannar utan i goggles synbar bounceback i någon axel från fullspak(1024 el-nåt grader/s) med samma Dgain som betaflight2.8.2 , ökade Pgain på fältet men gick ej, upplevde proppwashoscillationer, behövs mer Dgain och.en smula Igain känns det som, TPA,:n hamnade på 0.17 vid 1720.

    Märkligt det som är.svårare i CF dvs bounceback, är inget problem alls i betaflight3 dock en del proppwash i "extrema "situationer som jag hade enkelt att få bort i CF1.13, hursomhelst var motorer kalla så dgain skall upp inför turen imorgon. Körde lite Acro LOS också, riktigt kul när det sitter olikfärgade LEDs på så man ser vad som är.vad.....

    Accarna väldigt kalla f ö, tror aldrig.jag var under 70% trottel förutom vid manövrar, denna är mkt lätt och snäll jämfört med.Bo minispiderhex i förbrukning
    Mvh G


    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    ,jaha detta ser ut att bli en tuningtråd, när jah kommer på hur jag ska montera en kamera på denna ram blir det videor också.


    Närmaste flygbara(fpv) fält är en bit bort dock går LOs bra utanför dörren och viss tuning går att göra LOS, höjde(!) dgain över pitch och roll till 23 (lågt tycker jag) och med Pgain på 4.5 i samma axlar fick jag bort en del proppwash, nästa tur blir på 25 i Dgain, Integral gickcupp från 20 till 25 utan problem (men med I på 20 igår höll den vinkeln under punchout vilket är en mkt låg siffra, misstänker att den landar på dubbla det)

    Återkommer senare med resultat!


    Btw blir era FCs varma när ni laddar ner blackbox.via.USB-uttag? Använder.förlängningar och.undrar om det har m saken att göra?
    Mvh g

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nehej inga svar, maler på i vanlig ordning då, det gäller Pgain, dessa verkar (roll o pitch) vara lite för höga innan TPA går in, 0.2 vid 1700 står det på nu,
    Vill verkligen inte sänka P eller öka TPA utan jag funderar på dessa fina.notchfilter då mina Ptermoscillationet sker runt och strax under 60% trottel, Dterm börjar bli hög också, svårt att säga i BB , D och P delar magnitud i oscillationerna och följer varandra, svårt att säga just nu om Dtermens värde ökar Ptermens inducering av oscillationer eller tvärtom, motorerna är kalla och det låter som P och inte D som oscillerar, detta är helt klart flygbart och trevligt flygbart dessutom, lite störande bara, skall väl släpa m laptopen t fältet nån dag.och få ordning på allt t 100% : ramen, motorerna och escerna är kapabla till storverk känns det som

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  9. #9
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Kanske jag skickar ner min quad så får du Tuuna den ;-) lägger inte ner hälften av vad du verkar göra, kanske måste göra ett ryck. Men vill man inte ha D så låg som möjligt och mest labbar med P? Är det TPA jag ska leka med när jag får vibrationer vid högre gas?

  10. #10
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Du föresten jag kör betaflight med airmode men när jag drar ner gasen i botten så faller den som ett asplöv, har inte fått till full kontroll vid min gas, vilka värden ska jag ändra i CF för att ha kontroll vid mingas?

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    KJ!!
    Du måste ändra din min-throttle i configurationtabben , tryck upp den till 1060 minst, du vill att dina motorer ska ha hyfsar hög tomgång, detta är viktigt när du i en extrem kurva där du flyger mestadels med 2 av motorerna (de andra 2 varvar ner för att ge dig yaw i svängen, denna nedvarning vid låg mintrottel kan få quaden att bete sig oönskat)

    Ja jag lägger mycket tid på tuning, hade nog varit mindre om jag ej hade flera multirotorer som är så olika att de skall tunas helt olila, en tung hexa, en jättelätt XframeTorn, en konventionell dal220 och nu igår en killerbee 6"

    Yes,, TPA skalar ned hela PiDKontrollern, om du sätter ett värde på 0.20 och t.ex 1650 så kommer den börja skala ned PIDs vid 1650u trottel för att nå 20% nedskalning vid full trottel, 0.4 ger 40% etc. Detta tar bort högtrotteloscillationer som en wettextrasa.

    Jo du har rätt i viss utsträckning, du vill ha så höga P som möjligt men beroende på vad vi utsätter quaden för (vårt pilotskill) så krävs mer och mer av din tune, rates spelar in mycket också, om koptern ej KAN röra sig tillräckligt fort och aggressivt så behöver den ej hellee en bra tune för att göra det, förstår du min tanke?
    DGAIN bör hålla proppwash borta och förutse Pterm överskjutningar, så när vi reser Pterm och vi börjar få klara oscillationer kan vi försöka få bort dessa med lite mer DGain, tuna bara en axel i tqget och börja med roll. Såfort du höjer Dgain så är det brq att flyga 30-45s aggressivt och landa och känn på motorerna, kan du hålla i dem utan att du upplever obehag är det OK!

    Tuning för mig börjar med ramen, kolla att allt sitter fast monterat och inget kan röra sig och skapa vibrationer som ej har att göra med motorerna, ex batterisladdar, antenner, ZIPTIES!! ETC.

    Jag är verkligen ingen mästertunare, långt därifrån och hade du bott i uppsala hade jag gärna försökt hjälpa dig men att ta mot en via post och skicka tillbaka dessutom behöver du känna på rates och det så jag kan tyvärr ej hjälpa dig på det viset, mina bästa råd är youtube: Joshua Bardwell , practical pidtuningserie och att löra dig använda blackbox, då lär du dig myycket och jag kan be dig om råd!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Ännu ett grymt svar, ska testas sedan tusen tack

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ett tips om du har kapabel smartphone (måste ha nåt som heter usbhost, glöm ej sätta flygläge eftet) kan du ladda hem ez GUI eller multiwii configurator beroende på OS där du kan använda.luren som laptop och ställa om pids, rates, ally, du behöver en kabel från classe också!!

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  14. #14
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Ok ska kolla, hittade eaze cleanflight configurator funkar den bra?

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ej provat finna säkert flera likn appar, klarar den att ändra alla dina parametrar och koppla till din multirotor och klarar spara ändrade pids o allt du behöver ändra i fält så mer kraft t dig! Glöm dock ej i allt att tänka på att ej stänga ned luren när du väl flyger, tokiga protokoll i våra nya smartphones, 5ghz wifi och nfc är saker som slår ut det mesta i video o kontroll (1.2ghz till 5ghz) har en samsungklocka, smartwatch som ej går att ha på spec på fältet!



    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  16. #16
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Hööru killenheladagen vad gör jag för fel, måste ha tomgången på 1140 för den inte ska fnatt när jag drar ner trotteln för att flippa och rolla?

  17. #17
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Du förresten vilken kabel från classe hittar inte, har iPhone

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •