Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Min quad gör volter vid landning

  1. #1

    Standard Min quad gör volter vid landning

    Hej just fått ihop ett av mina första byggen och den flyger nu helt okej efter lite pid inställande! Problemet är att när jag landar i Angle mode så gör den ofta en volt precis innan marken? Vad har jag ställt in fel måtro?

    spec:
    Qav 210
    Powercube (Betaflight)
    EMAX redbottom 2600kv

    Tack på förhand

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Låter som du har Airmode.

  3. #3

    Standard

    hmm, har ej airmode aktiverat alls :/
    Sänkte lite på P och I och det verkade hjälpa lite men den voltat fortfarande ibland
    Senast redigerat av Gissla den 2016-09-23 klockan 07:53.

  4. #4

    Standard

    Kan tillägga att den gör detta i alla olika modes...

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Den voltar nog ej, förmodligen studsar du på marken och pidkontrollern blir tokig och försöker i panik kompensera, därav landningar uppochned, rek def airmode alltid på och motorer snurrande vid switch-arm oavsett trottelvärde (kryssa i configurator) .
    Landning, beroende på kamerauptilt kan det vara knepigt att landa racequad, hitta ett högt objekt att ha som referens när du landar (obs ej dig själv, typ ett träd) och öva på att ha trottel så du saaakta sjunker och lägg märke till markeffekten när du kommer lågt, med armingswitch slår du bara ifrån och droppar sista de centimetrarna till marken och vips så är volterna borta.



    Övrigt, vilken version av betaflight använder du? har upptäckt att betaflight3.0 har stora fördelar tuningmässigt (och speciellt stockpidsen är en bra baslinje nu) över så sena versioner som 2.9.2 har mycket blivit bättre, du bör verkligen prova den om du inte redan kör den FW!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Tack snälla för input! Ska laborera lite med arm switch. Körde 8 packs idag och märkte att landar jag så mjukt jag kan på plan yta uppstår inte problemet verkar det som!

    Tror jag flashade beta 2,9 nånting, verkade vara den senaste till tbs powercube :/
    Senast redigerat av Gissla den 2016-09-23 klockan 21:10.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK som jag trodde,

    Jag tycker att det är absolut säkrast att ha en armingswitch (och se till att du ej kommer åt den switchen då du landat och ska dra ur accen, detta är från erfarenhet och tokigt farligt om det är en stor switch man lätt kommer åt oavsiktligt.
    )
    Om du råkar arma koptern vid fel tillfälle och måste hålla V yaw i flera s för disarm kan koptern redan skurit upp nån.

    Och alltid motorspinn vid arming, (och disarm regardless of throttle value kryssat)då råder det aldrig tvivel om koptern är armad eller ej, det är mycket att tänka på när man skall flyga och ett misstag gör man lätt (läs: flera ggr) och konsekvenserna kan vara förödande.



    Sedan jag ökade uptilt t runt 40-45grader fick jag lite svårare att landa snyggt, disarmade ofta bara.i luften och damp ned, nu har jag fått känsla för det speciellt med referenspunkt såsom träd blev det betydligt lättare.

    Om du kollade för ett par veckor sedan var 2.9.2 den senaste FW men nu är Betaflight3.0 tillgänglig (i BETAFLIGHT configurator 1.8.x som du nu måste ha till betaf3 FW som du flashar genom konfiguratorn)

    Skärmdumpa eller clidump för att behålla dina modes, rates, pids etc även om du nog bör testa stockpids i BETAFLIGHT3.0 då dessa flyger rätt väl som de är på flesta kopters, vad är det du flyger, TBSvendetta?

    Bra att du får mycket och regelbunden spaktid, flyger du bara massor på helger tar det längre tid att bli bättre, regelbunden "träning" ger bäst resultat.
    Kom ihåg att varenda gång du ändrar rates eller nåt som påverkar flygkänsla så måste hjärnan lära in detta, försök få en bra tune och kvicka rates (1024grader runt där i roll/pitch) från början så flyger du som mrsteele efter 8mån
    Lycka till!



    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Tack för alla tips! Jag föyger en egenbyggd qav 210 ram med powercube o emax 2205 2600kv. Okey ska kolla vart jag hittar betaflight config så jag kan tanka 3.0! Försöker flyga så mycket jag kan så iaf ett par ggr i veckan men tror jag har för många quads men detta är nya favoriten!

    vad flyger du själv med?

  9. #9


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Bild?

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
    Tack för alla tips! Jag föyger en egenbyggd qav 210 ram med powercube o emax 2205 2600kv. Okey ska kolla vart jag hittar betaflight config så jag kan tanka 3.0! Försöker flyga så mycket jag kan så iaf ett par ggr i veckan men tror jag har för många quads men detta är nya favoriten!

    vad flyger du själv med?
    Hej! Jag har ju först flyg, en mpx heron 2.5m spv motorseglare, fms let13, fms easytrainer (m fpv)
    En stor -3m kompositseglare jag färdigställer
    Sedan en symaquad (p3kopia) som ska bli racesleeper...
    Fpvkoptrar redo för flygning:
    En Blackout Spider hexaxopter
    En TornXframe, sån symmetrisk, kommer ej på ramnamnet
    En dal210
    En killerbee 6" sp3 racing cobra 2205r favorit tillsammans.med xframen

    En emax320 m cc3d, 10a simonk o 2204or, min första, kördes på 3s.. I bitar och redo för uppgradering!
    D är min flotta ft!

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  11. #11

    Standard

    Jag tror jag måste börja göra mig av med grejer... :-/
    22 flyg (5 av dem UAV/FPV), största är 100cc.
    10 helis (minsta är en 450-lilling)
    4 multirotors (tur man mekar åt andra, annars skulle jag ha fler)
    2 båtar
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    ttillägg till topic;


    Jag provade 3dproppar igår och satte en quad på 3dmode och körde lite LOS och FPV, lite läskigt i vändningarna när escerna skall vända håll fort fort men ett härligt grymt ljud!

    Tips på att landa, landa upp och ned, om möjligt, mycket enklare med 40grader nertilt på kameran=)

  13. #13

    Standard

    Tjena, lånar tråden lite.

    Jag har precis bygg mig en billig 250 Racer, och tänkte eventuellt testa den lite i helgen.

    En sak jag fortfarande funderar lite på är vilka flight modes man ska ha, kommer köra den i los just nu bara för att få lite känsla för den, sen blir det FPV.

    Installerat Betaflight 3.o, och tänkte att jag skulle ha Angle som första läge för start och landning, sedan horizon för att testa lite mer och till slut acro. Tanken är alltså att lägga upp dessa tre lägen på en switch.

    Tänker jag fel, och bör man landa i acro-läge för att undvika problemen som tråden handlar om vid landning?

    Riktigt grön på detta...

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej; Du tänker rätt; sätt en 3vägsswitch för dina flightnmodes, jag brukar ha (angle) autolevel-lägen längst bak och acro "mot mig" och du kan landa och lyfta i autolevel för att snabbt klicka om till acro och flyga din acc för att slå på autolevel och landa. Följ mina råd tidigare i tråden angående airmode och arming via switch och ständigt snurrande proppar vid "arm" och hur du ska ställa det; och personlig smak har inget med detta att göra jag vet att det är direkt farligt att ha det inställt på Annat vis!! Speciellt om man börjar bli varm i kläderna!

    Lycka till! Kom bort från autolevel såfort du kan, det begränsar dig FPV så otroligt; när du väl provar kommer du komma ihåg denna meningen och le

    Ta korta turer i början också, man kan vara nervös och t o m skakig första gångerna, djupandas och kör kanske bara 1-2min de första accarna, så du kan ta paus och blinka
    Detta kräver sin koncentration så se till att miljön ej kan störa t ex bilar som åker förbi och se för tusan upp för all routertrafik; speciellt i 5ghz bandet om du kör 5ghZ



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    En liknelse; du skall nu kliva in i en formel1- bil och köra; du har förmodligen byggt en kapabel racingmaskin så behandla den som det och gör den så bra du bara kan med tuning senare, vi hjälper dig, se bara till att komma upp fpv nu! Den enda positiva transfern i princip från LOS autolevelflygning är nog trottelkänsla, annars ger det ej så bra träning, acro LOS däremot tränar upp fingrarna en del!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  16. #16

    Standard

    Det där med fram, bak, emot, bort... blev upplagt för problem i ett fall häröver. =)
    Fram (utgående från mig) är inte samma sak som fram mot sändarens framsida.
    Osv...
    Så nu är det endast bort och emot som gäller.

    Killenheladagen, du är en tillgång! =) Skulle du inte komma med förslag till min ZMR250 så skulle jag låta den ligga i sin fina alu-låda.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej; Du tänker rätt; sätt en 3vägsswitch för dina flightnmodes, jag brukar ha (angle) autolevel-lägen längst bak och acro "mot mig" och du kan landa och lyfta i autolevel för att snabbt klicka om till acro och flyga din acc för att slå på autolevel och landa. Följ mina råd tidigare i tråden angående airmode och arming via switch och ständigt snurrande proppar vid "arm" och hur du ska ställa det; och personlig smak har inget med detta att göra jag vet att det är direkt farligt att ha det inställt på Annat vis!! Speciellt om man börjar bli varm i kläderna!

    Lycka till! Kom bort från autolevel såfort du kan, det begränsar dig FPV så otroligt; när du väl provar kommer du komma ihåg denna meningen och le

    Ta korta turer i början också, man kan vara nervös och t o m skakig första gångerna, djupandas och kör kanske bara 1-2min de första accarna, så du kan ta paus och blinka
    Detta kräver sin koncentration så se till att miljön ej kan störa t ex bilar som åker förbi och se för tusan upp för all routertrafik; speciellt i 5ghz bandet om du kör 5ghZ


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    En liknelse; du skall nu kliva in i en formel1- bil och köra; du har förmodligen byggt en kapabel racingmaskin så behandla den som det och gör den så bra du bara kan med tuning senare, vi hjälper dig, se bara till att komma upp fpv nu! Den enda positiva transfern i princip från LOS autolevelflygning är nog trottelkänsla, annars ger det ej så bra träning, acro LOS däremot tränar upp fingrarna en del!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det där med fram, bak, emot, bort... blev upplagt för problem i ett fall häröver. =)
    Fram (utgående från mig) är inte samma sak som fram mot sändarens framsida.
    Osv...
    Så nu är det endast bort och emot som gäller.

    Killenheladagen, du är en tillgång! =) Skulle du inte komma med förslag till min ZMR250 så skulle jag låta den ligga i sin fina alu-låda.

    Tjena

    Tack för era svar, jag har precis varit ute och flugit ett par batterier, f-n vad de tar slut fort. Var sätter ni varningen, jag testade 3.7 på det ena och 3.6v på det andra. Vågar man köra ner till 3.5 (belastat)?

    Hade exakt de där inställningarna, med angle, horizon och acro, ärligt så känns angle lite onödig när man har horizon, så funderar på att skippa den. Är inte airmode ett eget flygläge, eller är det ett komplement till valfritt läge, och tycker ni jag ska aktivera det? Har fattat att det gör att man har kontroll även när man drar ner throttle på noll, vilket ju så klart inte är så dumt. Verkar vara "framtiden" så kanske lika bra att aktivera? På både horizon och acro isf eller?

    Jag har varit lite snål, och min quad kostade inte ens 100$ med frakt, då är det 2205 och 20a esc, kloner så klart, även kamera och vtx ingick.

    Testade inte alls med fpv idag, ville bara se att min quad faktiskt flög som den skulle, vilket den gjorde. Förresten, kör ni med några led eller så igång, jag har "bakljus", och det kändes riktigt nice idag när man körde los åtminstone.

    Får nog koppla in kamera ikväll och testa lite fpv imorgon, hoppas på fint väder.

    Tack för tipset att leta upp en lugn plats, även om jag inte lyckades helt så gick jag ändå iväg mycket längre än jag tänkt och det var riktigt skönt att inte ha någon publik (well, en o annan hörde man väl som reagerade).


    Körde bara 3S idag, har köpt mig ett 4S också som jag får testa vid tillfälle, hoppas inte mina esc brinner upp då bara

    Riktigt kul att den flög som den skulle, man har ju lagt en del jobb trots allt.

    Jag köpte ocskå en annan version, bara en annan "frame" för 83$ (sjukt billigt om man ser till vad man faktiskt ändå får). Hade tänkt ha delarna som reserv, men funderar på att ändå bygga ihop och testa även den, det är ju kul att bygga!

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej vad roligt! ! Kommer ihåg mina nanotech 3s1500 som var ett under av kraft för mig! Med 2205or och 20A esc kan du slänga på dal v2 5045BN trebladare 5tums proppar på 4s och få ett jäkla tryck; se till att 4s batteriet kan lämna ~80A i iaf 10s för att inte straffa accen så hårt!! TattuR 1300 95C är en mkt bra acc och du skulle vara som skjuten ur en kanon!

    Kom ihåg att ändrade proppar och spänning kräver retuning; ännu ett härligt skäl att ge sig ut och lära sig mer om pids!


    Lycka till, kom ihåg att ha roligt hela tiden! !! Snart snubblar du över ramar och fartreglage hemma

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Angående airmode, ja, alltid på finns ingen anledning till nåt annat; utan förlorar du stabilisering och börjar tumla (ja, acro är också ett stabiliserat läge mkt.likt.ett flygplansgyro) vid en 0trottelsituation så ha på det du!!
    Mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det där med fram, bak, emot, bort... blev upplagt för problem i ett fall häröver. =)
    Fram (utgående från mig) är inte samma sak som fram mot sändarens framsida.
    Osv...
    Så nu är det endast bort och emot som gäller.

    Killenheladagen, du är en tillgång! =) Skulle du inte komma med förslag till min ZMR250 så skulle jag låta den ligga i sin fina alu-låda.
    Tack det var snällt!
    Jag har fått (och tjatat) mig till så mycket information härifrån när jag var helt grön; därifrån startade en passion och som allt jag gör passionerat gör jag det 110% och vill alltid lära mig nya saker ( märkligt hur inlärningen fungerar mkt bättre när ämnet är intressant

    Har du fått felmappning helt åt skogen av kanalerna ??
    Jag fick så en gång tidigt m.min första quad m cc3d när jag försökte byta t futaba och sbus istället för spek.sat(dsm2
    Detta var riktigt rörigt kommer jag ihåg men jag räddade det genom att mappa om själva RX (FUTABA rb2008sb) och reversera ett par kanaler; gick bra tror jag allting rörde sig som det skulle men fick aldrig till esc kalibreringen, det var nåt mysko med escerna men det hör ej hit.

    Infon om om-mappingen av RX var från Youtube och gällde futaba till nazerev5 så det är inte lika för dig men prova söka om du kan göra samma sak; ska jag behöva segla över halva Östersjön för att få dig i luften; det är ju dags att ta upp båten nu!

    Är du säker att allt är mode 2 btw? Om det är så du flyger...


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •