Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: PID tuning problem

  1. #1

    Standard PID tuning problem

    Hej,

    Kan någon svara på varför jag ej kan skriva decimaltal i PID tuning fliken i cleanflight. Skriver jag t.ex. 4.2 så avrundas det till 40 av någon anledning. Hur ställer jag om så jag kan skriva decimaltal?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pids.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	60011

  2. #2
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    4,2 blir väll 42 med dom nya värderna

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KJ! Visa inlägg
    4,2 blir väll 42 med dom nya värderna
    Yes! Samma för mig när jag uppgraderade.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pidss.png 
Visningar:	63 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	60051

    Okej så hur översätter jag siffrorna från ovanstående bild till Cleanflight? Om nån förklarar första raden vore det toppen. Får inte ihop det alltså. Det är framförallt Integral som jag inte begriper hur det ska översättas.

  5. #5

    Standard

    42 52 116 skulle jag tro... så va det för mig. Men det är så olika i alla program så ...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    det där ser ut som ett klipp ur en KISS konfigurator, du kan (väl) _EJ köra samma pids till CF som t KISS -(eller betaflight3) m Dtermen har en annan skala så det blir nog fel med dessa värden!

    kör stockpids och tuna därifrån! du vet ju hur du vill att den skall flyga?
    mvh Gustaf

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    btw är inte det där MR steeles alien 5" PIDS för KISS???

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    btw är inte det där MR steeles alien 5" PIDS för KISS???
    Haha ja mycket riktigt! Jag har grova problem när jag kör acro mode med min quad så tänkte att jah kunde knycka hans pids och testa.

  9. #9

    Standard

    Min quad är HUTLÖST känslig just nu (så fort jag vidrör höger spak på radion så tvärdyker den ner i marken) och jag vet ärligt talat inte vad felet är. Går knappt att köra den ens med default pids vilket borde gå kan man tycka

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    han säger uttryckligen att EJ göra så!!! Spec inte med en helt annan flighcontroller!!!!

    upgradera till betaflight3 och köra stockpids utifrån att din ram är hyfsat standard.

    KISS FC som steele kör är en helt annan FC än du kör, den är mkt snabbare än PIDskalningen är annorlunda, TPA på 50 eller vad han kör är ovanligt i cleanfligt

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    han säger uttryckligen att EJ göra så!!! Spec inte med en helt annan flighcontroller!!!!

    upgradera till betaflight3 och köra stockpids utifrån att din ram är hyfsat standard.

    KISS FC som steele kör är en helt annan FC än du kör, den är mkt snabbare än PIDskalningen är annorlunda, TPA på 50 eller vad han kör är ovanligt i cleanfligt
    Haha han sa att det han visade var en bra grund och man kunde bygga vidare på den. Jag som är ny har dock ingen aning om vad stockpids är? Bytte till betaflight configurator nu och gjorde en ny pid inställning, kan detta fungera?

    Quaden jag har problem med atm har ett Naze 32 kort, bygger även en ny nu som har ett Doge DTFc kort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pidsss.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	60073

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av shadow_dude Visa inlägg
    Haha han sa att det han visade var en bra grund och man kunde bygga vidare på den. Jag som är ny har dock ingen aning om vad stockpids är? Bytte till betaflight configurator nu och gjorde en ny pid inställning, kan detta fungera?

    Quaden jag har problem med atm har ett Naze 32 kort, bygger även en ny nu som har ett Doge DTFc kort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pidsss.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	60073
    Utan någon aning om din setup är det svårt att säga: det ser ut som stockpids för betaflight och har du en 5" 250 miniquad i hyfsat normal ramkonfiguration med batteri ovanpå bör den flyga OK, du kan säkert bumpa upp yaw Pgain (minst +1)och öka lite Yawrate: där kan du sätta lite rcexpo om du vill typ 25% (om det ej är en tricopter!)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och det är en bra grund för honom med en alien5" 250 med kiss fc och kiss esc samt skitzos 2206or och hans specifika monteringar, att flytta en antenn kan ändra tunens behov i princip (lite överdrivet men ändock )

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Stockpids är de pidvärden som är default s a s, i senaste betaflight är de OK!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Stockpids är de pidvärden som är default s a s, i senaste betaflight är de OK!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Tack för svaren, ska testa de nya inställningarna imorrn

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av shadow_dude Visa inlägg
    Tack för svaren, ska testa de nya inställningarna imorrn
    Prova dem: Det ÄR betaflight 3.0 du kör som Firmware på kortet? (Alltså ej konfiguratorappen; den skall heta betaflight configurator och det är på första sidan där i vänstertabben du laddar in ny FW online och flashar din flightcontroller, om du ej redan har gjort det så Flasha 3.0; se till att det är ditt typ av kort du väljer där )

    Jag tippar att du kommer ha en mycket trevligare flygupplevelse då, prova detta och återkom : har du nån inspelade kamera på quaden så lägg upp det så kan vi hjälpa dig mer; en video säger mer än tusen bilder(jag myntade precis det där
    På flygvideon; om du kan så försök flyg hastigt och gör tvära vändningar där du går genom din egen proppwash då det avslöjar dålig tune, efterfrågar också några 3 sekunders fullgaspunchouts i början på accen samt att du centrerar ett objekt och flyger runt det så fort du kan - eller flyg som du vill och är bekväm med det är bara förslag som visar svagheter i din tune

    Mvh G

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hur gick det? Hoppas du ej körde med mrsteeles KISS-PIDS utan körde stock betaflight fw3!!!!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •