Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: HK:s "Cloud Surfer" bara sk*t?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard HK:s "Cloud Surfer" bara sk*t?

    Häpp!
    Jag har på några veckor förbrukat TVÅ av HK:s FPV-kärror "Cloud Surfer".
    Egentligen en alldeles förträfflig FPV-kärra för mig, lagom långsam och mycket stabil i luften.

    På den första modellen behagade fartreglaget att lämna in redan i hobbyrummet.
    Detta avhjälptes med att installera ett annat, större reglage.
    Sedan flög kärran bort, men det är egentligen en helt annan historia. Vi hittade den efter ett par timmar 14 meter upp i en kastanj! Tog 3 dagar innan man fick ner resterna...

    Nummer två premiärades i lördags på MRFS' "FlyOut".
    Vid en av de första flygningarna gick planet i backen från låg höjd, helt ostyrbart.
    Nosen sprack, men limmades ihop med UHU Por och CA-lim.
    Vid sista flygningen hände samma sak igen!
    10-15 meter upp i luften "stannade" alla funktioner! Motorn stannade också, planet gjorde en lätt spiral ner i Terra Firma. Nu blev det mera skador, men inget som inte går att laga.
    Vid båda tillfällena fungerade ingenting när jag kom fram till haveriplatsen, men efter att ha dragit isär batterikontakterna och kopplat ihop dem igen så fungerade det klanderfritt.

    Min teori är:
    Kan det vara något skumt med det medskickade fartreglaget???

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0275.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	60016

    Jag kör med 4S 3300 mAh acke...
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Jag letade efter dig i luften idag på klubben, blev två timmars fpv totalt idag. Det var ju tråkigt, bara att limma, reglaget kanske överhettar med 4S?

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tror jag inte.
    Det ska klara 4S och blev inte speciellt varmt.
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Till att börja med så verkar allt bli strömlöst - och du får en okontrollerad spiral/krash

    Det tyder först på dåligt fartreglage som av någon anledning stänger av.

    Det andra är en korrekt inställd failsafe.
    Men det hjälper inte om du är strömlös...

    Det tredje felet är att du inte kör separat BEC till din mottagare och dina servon
    Detta skulle hjälpa dig att krasha med stil och full kontroll även om motorn lagt av.

    Separat BEC kopplas antingen på samma acce som motor eller en helt separat sådan och isåfall gemensam jord mellan de bägge batterierna.

    På en FPV kärra måste man tänka extra på att alltid ha kontroll - och om man tappar den så bör man ha teknik ombord för att ta hem kärran på ett kontrollerat sätt.

    RTH om möjligt (return to home)
    Eller kontrollerad långsam spiral med avslagen motor så att kärran inte bara sticker iväg rakt fram så länge den har ström.


    Om jag skulle flyga 30km/h med min Skywalker skulle den kunna flyga 22,5Km rakt fram på de 45 minuter jag normalt flyger med den på en acce - därför är det viktigt att se till att ev failsafe kurvar neråt på platsen där man tappar kontakt istället för att bara ha neutrala roder.

    Jag kör med APM och den har RTH som träder i kraft efter ett par sekunder om jag tappar kontakten med min radio - jättekul att testa att slå av radion mitt under en flygning
    Senast redigerat av UndCon den 2016-09-26 klockan 10:20.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också haft en incident med min Cloud Surfer där den plötsligt verkade ostyrbar och påbörjade en spiral ner mot fältet - på bara kanske 100 m avstånd. Gasavdrag gjorde dock att jag återfick styrförmågan och kunde landa med oskadad maskin. Hade kopplat in en Orange stabilisator men den var inte i sitt aktiva läge. Hade dessutom flugit kärran några gånger tidigare utan problem. Jag misstänkte ev glapp i nån av de sladdar som tillkommit i samband med installationen av stabilisatorn men det kanske är så att fartreglaget är boven i dramat... Det som talar emot är väl att motorn gick och det gick dessutom att dra ner "gasen" vilket tydligen inte var fallet för Thomas. Har inte flugit kärran efter denna incident utan funderar lite på vad jag skall åtgärda...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Om du också haft problem så är det mer troligt att fartreglaget ställer till det.

    Har du möjlighet att byta ut det till ett som du vet är pålitligt?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gör som Undcon rekommenderar, separat BEC. eller kör med bägge via en switch som växlar över till den som ger mest spänning.

    Själv hade jag en incident igår, där jag flög rakt över TX-antennen och kärran gick helt plötsligt inte att styra utan RTH via failsafe gick in. Dock återfick jag kontrollen så fort jag var förbi antennen, en erfarenhet att delge till er som står och flyger FPV med radion i handen. Nu kör jag med slav och har TX-antennen till UHF på bilens tak stående rakt upp och det blåste igår så kärran gjorde cirka 8km/h framåt och därför var jag i skuggan en stund som jag då också märkte av.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man kan bygga in hur mycket "safety items" som helst, men ju fler pryttlar man stoppar in, desto fler felkällor kan det bli.
    Jag tycker bara det är skumt att två fartreglage lägger av (om det nu är det som är felet).
    Jag ska byta till ett bättre reglage, bara kärran blir lagad.....
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Ja, och utan dessa pryttlar slutat det i krasch.

  10. #10

    Standard

    Om du inte har någon kontroll alls så är det minsta en korrekt inställd failsafe som du förhoppningsvis redan har inbyggt i din radio och mottagare.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    HobbyKing... mjaaaee...

    UBEC är nog bra att ha.
    Om man aktiverat någon failsafe ska man ha koll på vad man gjort.
    Om man inte har nån failsafe aktiverad ska man veta vad som händer, som tex vid cutoffs, lost signal, etc.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Rätt intressant för jag flög en hel del med min Super Skysurfer och fick också en total brownout (blev aldrig klok på vad som hände egentligen). Dödsspiral rätt ner i backen. Fick aldrig tillbaks kontrollen... https://www.youtube.com/watch?v=vQliUYSuVos
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  13. #13

    Standard

    Ytterligare en krash troligen beroende på samma sak.

    Det verkar vara fartreglaget som inte håller måttet, antingen pga motorns last eller för hög belastning på BEC-delen i fartreglaget.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Motorn går enkelt att ta ur genom att dra ur den rakt bakåt enligt denna film - kolla ca: 3:20 in i filmen - https://www.youtube.com/watch?v=JJHeWzIFuos
    Och det fungerar - testade själv igår så nu blir det reglagebyte. Reglaget sitter f ö anslutet med runda kontakter till motorn.
    Roger

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det märkte jag också Roger, när jag slaktade resterna av min första kärra.
    Här blir det också reglagebyte.

    Jag såg även på filmen att han hade "balanserat" propellern med en massa tejpbitar.
    Den medskickade proppen är hopplöst obalanserad! Åkte direkt i soptunnan.
    Byte till APC 8x6 eller motsvarande är ett måste!
    Retroholic!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - proppen var det första jag också bytte till en APC-E 8*6". Sen skall som sagt reglaget också bytas innan nästa flygning.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •