Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: DJI Mavic

  1. #41

    Standard

    Nu har jag fixat en helt ny Samsung Galaxy S5 som jag inte gjort någonting annat än att installera DJI GO 4-appen på. Den fungerar faktiskt! Inga problem med video-feeden och strömmen verkar inte försvinna allt för fort heller, dock väldigt mörk bild jämfört med iPhone 5S, jag har ljusstyrkan på skärmen på max men den är svår att se på ändå. Kanske någon mer inställning?

    Sen råkade jag ut för ett litet missöde, det var helt mitt fel eftersom jag inte slog av "Obstacle avoidance" så jag skyller inte på Mavicen. Jag följde en älv och skulle gå nära ett träd. När jag kom nära så nitade drönaren och verkade välja att hovra precis bredvid trädet så en propeller tog i och drönaren föll ner i älven

    Det var rätt skönt faktiskt, för all ångest släppte över "Ska jag behålla den eller nyttja min ångerrätt?" och blev istället "Nej! Jag måste rädda min Mavic!" Den blev ju lixom min i det ögonblicket

    Den låg helt under vatten så den har nu genomgått en demontering och hamnat i en påse ris i bastun.

  2. #42
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Nu har jag fixat en helt ny Samsung Galaxy S5 som jag inte gjort någonting annat än att installera DJI GO 4-appen på. Den fungerar faktiskt! Inga problem med video-feeden och strömmen verkar inte försvinna allt för fort heller, dock väldigt mörk bild jämfört med iPhone 5S, jag har ljusstyrkan på skärmen på max men den är svår att se på ändå. Kanske någon mer inställning?

    Sen råkade jag ut för ett litet missöde, det var helt mitt fel eftersom jag inte slog av "Obstacle avoidance" så jag skyller inte på Mavicen. Jag följde en älv och skulle gå nära ett träd. När jag kom nära så nitade drönaren och verkade välja att hovra precis bredvid trädet så en propeller tog i och drönaren föll ner i älven

    Det var rätt skönt faktiskt, för all ångest släppte över "Ska jag behålla den eller nyttja min ångerrätt?" och blev istället "Nej! Jag måste rädda min Mavic!" Den blev ju lixom min i det ögonblicket

    Den låg helt under vatten så den har nu genomgått en demontering och hamnat i en påse ris i bastun.
    Usch då vad trist med badet i älven. Hoppas verkligen att den går att rädda.
    Lyckades du rädda inspelningen? Vore kul att se i så fall

    Känner du till HealthyDrones? De har bytt namn: https://airdata.com

  3. #43

    Standard

    Stämmer den verkar ladda telefonen. Verkar dock inte som den laddar mer än den förbrukar.

  4. #44

    Standard

    Filmen på minneskortet försvann men en lite lågupplöstare version av filmen låg i cache-minnet i telefonen
    Dock skäms jag lite(inte mycket) för filmen eftersom jag råkade komma lite väl nära två måsar som jag inte såg, jag kollade så att det inte stod några personer på kaj-kanten. Jag kollade LOS i detta skede men på filmen ser det nästan ut som att jag siktar på måsarna. Det kan nästa vara måsarna som triggade Obstacle avoidence men jag tror inte det.
    Vet inte om jag vill lägga upp en sådan film då jag är väldigt mån om djur :/

  5. #45

    Standard

    Jag har märkt ett till problem med att man inte kan slå av GPS-positioneringen. Eftersom Mavicen hela tiden försöker hålla positionen så lutar den emot vinden så gott som hela tiden, detta gör att kameragimbalen tycks börja luta. I Atti eller stabilized blir ett sådant problem mindre eftersom drönaren ligger horisontellt när man har spaken i mitten så gimbalen har en chans att "kalibrera" tillbaka till horisontellt läge.
    Jag tror i alla fall att det är därför så många horisonter blir sneda.

  6. #46

    Standard

    Yeayy!! Den flyger igen

    Allt funkar så det verkar som att den tål vatten. Två propellrar gick sönder i kraschen, man får ju med en CW och en CCW extra och naturligtvis så var det båda CCW propellrarna som gick sönder. Dock var det inga problem att pressa ur pinnarna som håller bladen i huben och sedan pressa i dom igen och på så sätt "bygga" en hel propeller av två trasiga. Dock beställdes fler propellrar så man har reserv.
    Nosen fick två märken, förmodligen landade den på sten när den föll ner.

    Jag tror att jag får stänga av "krock-sensorerna" framöver

  7. #47
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Yeayy!! Den flyger igen

    Allt funkar så det verkar som att den tål vatten. Två propellrar gick sönder i kraschen, man får ju med en CW och en CCW extra och naturligtvis så var det båda CCW propellrarna som gick sönder. Dock var det inga problem att pressa ur pinnarna som håller bladen i huben och sedan pressa i dom igen och på så sätt "bygga" en hel propeller av två trasiga. Dock beställdes fler propellrar så man har reserv.
    Nosen fick två märken, förmodligen landade den på sten när den föll ner.

    Jag tror att jag får stänga av "krock-sensorerna" framöver
    Grymt! Jag har nu också beställt en men har ingen aning när jag får den. Verkar vara långa leveranstider på den.

  8. #48

    Standard

    JonasH: Kul! Det är ganska många som köper verkar det som. När jag köpte var det 15 st i lager på komplett.se på fredagen och på söndag var det bara 2 st kvar så jag nöp den ena och fick den fort

  9. #49
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag har beställt på Dustin för ca en månad sedan och hoppas att de får in dem snart.
    Jag har en iPad Mini 4, bara med wifi. Tror du att den kommer att funka? När jag läser om specen på DJIs hemsida verkar det som att den ska funka men när jag läser på olika forum så verkar det som den måste ha kompass och det har bara 4G modellen.

  10. #50

    Standard

    Både jag och en kompis hade liknande problem när vi ville använda iPod touch och iPad mini WiFi som plotter i våra båtar. Det verkar som att de flesta Apple prylar utan Celluar har kompass men saknar GPS vilket gör att man inte kan göra positions-relaterade saker med dom.
    Jag läste på Dji/forum att Mavicen fungerar med plattor utan GPS men att man då av naturliga skäl inte kan nyttja funktioner som kräver det. Det är nog att uppdatera hem-punkten under flygning och vissa intelligenta flight-modes som inte funkar skulle jag gissa. Men om du redan har en iPad mini så borde det gå att använda den, du kanske inte behöver alla funktioner i början. Men om du ska skaffa ny platta så är det nog lämpligt om den har GPS. Samsung S5 som jag kör med nu funkar och jag har inget SIM-kort i den så "celluar" tycks inte behövas.

    Edit: Det var här jag läste http://forum.dji.com/thread-76372-1-1.html

  11. #51
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Både jag och en kompis hade liknande problem när vi ville använda iPod touch och iPad mini WiFi som plotter i våra båtar. Det verkar som att de flesta Apple prylar utan Celluar har kompass men saknar GPS vilket gör att man inte kan göra positions-relaterade saker med dom.
    Jag läste på Dji/forum att Mavicen fungerar med plattor utan GPS men att man då av naturliga skäl inte kan nyttja funktioner som kräver det. Det är nog att uppdatera hem-punkten under flygning och vissa intelligenta flight-modes som inte funkar skulle jag gissa. Men om du redan har en iPad mini så borde det gå att använda den, du kanske inte behöver alla funktioner i början. Men om du ska skaffa ny platta så är det nog lämpligt om den har GPS. Samsung S5 som jag kör med nu funkar och jag har inget SIM-kort i den så "celluar" tycks inte behövas.

    Edit: Det var här jag läste http://forum.dji.com/thread-76372-1-1.html
    Tack för tipsen och länken!

  12. #52
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag har fortfarande inte fått leveransbesked från Dustin, beställde den i februari
    Förbeställde också de nya goggles förra veckan och fick nu besked att de verkar komma in och skickas den 15 maj. Verkar som jag kommer att få goggles innan Mavicen... Blir så trött

  13. #53

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Mavic och goggles funkar det! Nån som har provat det redan!

  14. #54
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Flight Test testar de nya DJI Googles. Verkar grymma.


  15. #55

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Flight Test testar de nya DJI Googles. Verkar grymma.
    N

    Tack för den filmsnutten JonasH, det där var jäkla fränt

  16. #56
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Premiärflög min alldeles egna Mavic idag Många inställningar och annat att hålla reda på men flög upp alla 3 batterierna. Hade problem med DJI Go 4 appen på mobilen hela tiden (jag har en iPhone 7) så jag bytte till min iPad Mini och då fungerade det bättre. Och bilden blev riktigt bra på iPaden. Kommer inte flyga mer med mobilen, den har en för liten skärm tycker jag. Så nu måste jag antingen skaffa ett bättre fäste till iPaden eller skaffa en lightningsladd med 90 graders kontakt .

    Här är min första video med Mavicen (bilen är till salu)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •