Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: DJI Mavic

  1. #21

    Standard

    Jag är lite intresserad av en Mavic. Jag blir dock alltid så rädd när jag letar efter andras problem och det finns en del. Jag vet att nått som säljer i mängder också måste visa en del problem. Det intressanta är egentligen hur många som funkat i förhållande till hur många som fallerat, men den siffran är väll svår att fram kanske?

    Det verkar ju dock vara flera som haft problem med gimbal(jello samt sned horisont trots kalibrering) och kontrollen(förlorad kontakt även på nära håll). Det kan ju vara så att det bara är tillfälligheter och att det i 99% av fallen inte är några problem.

    Men det är mycket i en Mavic som kan krångla så man blir lite avvaktande. Nån mer som tänker så och avvaktar pga det eller köper ni om ni har råd lixom? ^^

  2. #22

    Standard

    DJI gör väl som GoPro och många andra.. kastar ut en produkt snabbt för att få ihop pengar för att utveckla den klart... Phantom börjar bli rätt renodlad och stabil produkt. Mavic också snart. =) Skulle man tro. Har inte sett så mycket om Mavic, men just dom problemen du nämner har jag hört/sett också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Har nu haft min i 4 veckor har dock bara flygit den 3 gånger så lite dåligt underlag kanske men hittils har den varit klander fritt.

    Otroligt lätt flygen å rolig å flyga. Tror jag hade vågat å låna ut den till morsan för en flyg tur

    Har dock långt ifrån provat allt man kan tänkas göra.

  4. #24

    Standard

    Alltså, nu undrar jag en sak. Har Mavic Pro inget flyg-mode som bara stabiliserar quaden? Det går alltså inte att flyga manuellt med enbart stabilisering?

    Vad jag kan hitta så har går den över i något som kallas ATTI om den saknar GPS-signal. Och då är höjden fortfarande kontrollerad av en trycksensor.

    Är det så fruktansvärt? Man KAN alltså inte flyga "normalt" med den?

    Hoppas att jag har fel :/

  5. #25
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Alltså, nu undrar jag en sak. Har Mavic Pro inget flyg-mode som bara stabiliserar quaden? Det går alltså inte att flyga manuellt med enbart stabilisering?

    Vad jag kan hitta så har går den över i något som kallas ATTI om den saknar GPS-signal. Och då är höjden fortfarande kontrollerad av en trycksensor.

    Är det så fruktansvärt? Man KAN alltså inte flyga "normalt" med den?

    Hoppas att jag har fel :/
    Hej,
    Tror att den flyger "normalt" i sportmode men jag har ingen erfarenhet av Mavicen ännu tyvärr. Men vill gärna ha en

  6. #26

    Standard

    Som det verkar så är "Normal mode" och "Sport mode" likadant förutom att Sport gör den snabbare. Den behöver fortfarande GPS-signal och håller positionen fast med längre broms-sträcka. Dom har packat så mycket features in i Mavicen så jag blev lite förvånad när jag försökte hitta hur man ställer den i "vanligt" mode som rate eller stabilized. Att den inte har Rate-mode kan jag ta, men att inte kunna välja att flyga fritt utan GPS och barometer är ju en fail.

    Jag har beställt en Mavic som nog kommer imorgon men skulle kolla nu hur man ändrar flight-mode och blev lite chockad över att det inte verkar gå att flyga vanlig "stabilized".

  7. #27

    Standard

    Mavic är inte till för RC-flygare. =) De är för filmare som har handväskor och rör sig mycket. :-P
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Spännande och ser fram emot en recension snart då!

  9. #29

    Standard

    Har fått Mavicen nu men inte hunnit flyga den ännu. Jag har mest dåliga erfarenheter just nu :P
    Telefonen tappar kontakten så bilden försvinner lite då och då när man leker med kamerainställningar och annat (kan bero på att jag är inne och det finns annan störande elektronik i huset).
    Det finns inget uppenbart sätt att få tillbaka bilden(typ en knapp "Connect" eller liknande) utan jag drar ur sladden till telefonen och sätter i den igen - då kommer bilden tillbaka.
    Och faktiskt så verkar det inte gå att hitta något manuellt ATTI-läge eller "stabilize". Och det verkar väldigt drygt, för om man går omkring med den lite i huset så får den GPS-mottagning ibland och hoppar lixom emellan GPS och ATTI av sig själv. Hörde även på podcasten Ask DronU att dom hade filmat ett vattenfall och fått precis detta problemet vid flygning. Dom hade haft stora problem med att få drönaren att göra det dom ville. Det är ju fruktansvärt dåligt att det inte går att stänga av GPS:en, denna drönare kostar ändå 12 000:- utan skärm.
    Den får se till att funka och flyga fruktansvärt bra om det inte ska bli en retur på den

    Det finns bra saker med den såklart men det är ganska uppenbart överallt man läser. Så många reviews som jag har kollat på och INGEN har nämnt att den inte går att flyga "normalt".

    Det kan låta helt annorlunda efter att jag provat den och jag hoppas att det gör det

  10. #30
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag tror att du tyvärr har rätt att GPS inte går att stänga av. Flera verkar ha kraschat sina när de flugit inomhus när Mavicen hittar GPS-signal.

  11. #31
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Har du iPhone eller Android? Androidappen verkar inte vara lika stabil vad jag har lyckats läsa mig till och en del använder en app som heter Litchi istället.

  12. #32

    Standard

    Ja, jag läste också om Android-problemet, men jag har iPhone

  13. #33

    Standard

    Jag har haft min Mavic ca 1,5 månader och inte upplevt några som helst problem. Att det inte går att stänga av GPS var ingen överaskning. Om man läser igenom dokumentationen som finns på DJI: s hemsida innan man köper så tror jag inte att det behöver att finnas några " aha var det så det funka " Helt klart är det en drönare avsedd för foto i klass med en något vassare GoPro, men lätt att ta med och riktigt trevlig att jobba med. Tänk bort racing och att " flyga" utan ta det för vad det är. Ett jäkligt smidigt kamerastativ. Om jag har några knepiga foroflygningar så slänger jag upp Mavic och sonderar och sedan åker Inspire 2: an upp och gör jobbet

  14. #34

    Standard

    Glömde skriva att kontrollen låter väldigt illa, låter som en billig fläkt som dessutom ändrar ljud beroende på hur man håller kontrollen så det känns lite billigt.

    Quaddaren: Ingen fara, jag bara delar mina upplevelser medans jag använder den Om jag tycker att någonting är krångligt eller dåligt så talar jag om det. Och ja, det står i manualen att Sport-mode använder GPS så jag ber om ursäkt för det. Jag borde förstås ha läst manualen(brukar göra det men inte denna gången) istället för att titta på reviews. Men det är ändå ingen deal-breaker, som jag sa, om den funkar och flyger bra så kommer jag att skriva det. Jag kanske börjar älska den.

    Edit: Kan ju tillägga att jag inte köpte den för att flyga "stabilized", jag köpte den för att göra snygga filmer och det innefattar även "stabilized" för mig. Detta är 4:e AP-drönaren jag äger. När jag började spana in Mavicen så var ju inte den högst prioriterade frågan jag ställde mig "Går det att välja att flyga utan GPS-stöd?" Jag trodde att det gick på alla. Är inte Mavic den första där det INTE går?
    Lite överraskning kan det bli även om det står i dokumentationen.
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-04-05 klockan 09:03.

  15. #35

    Standard

    Nu har jag flugit en laddning med den. Det gick bra Bilden försvann dock en gång så jag fick dra ur kontakten och sätta i den igen, då kom bilden tillbaka. Telefonen iPhone 5s är uppdaterad, appen är uppdaterad, drönaren och kontrollen är uppdaterad.

    Dock är kameran riktigt bra jämfört med tex GoPro. Det är ju mer rätt brännvidd. Det blev lite väl mycket skärpa men det finns ju inställningar för så gott som allt när det gäller kameran så den är grym

    Mer info kommer när jag flugit mer med den

  16. #36

    Standard

    Nu har jag flugit Mavicen några timmar och kan konstatera att jag inte är nöjd. Huvudorsaken till att jag inte är nöjd är hur den flyger och det är förmodligen kopplat till att den använder GPS hela tiden. Den flyger oerhört stabilt, det blir bra videokvalitet och det går att göra snygga filmsekvenser. Men den är kännslolös och långsam att flyga även i sportmode vilket gör att flera sekvenser som jag funderade på att göra är väldigt svåra eller inte ens går att utföra.

    Sen så tappar jag bilden minst en gång per flygning och måste starta om appen. Och har jag inte full-laddad telefon så kan telefonen dö så att den dessutom måste startas om(detta problem finns fler som har när man söker). Jag tror inte att detta är så mycket Mavicens fel utan troligare telefonen, men det påverkar ändå upplevelsen och det är smärtsamt uppenbart att min telefon endast krånglar när jag flyger Mavic. Kontrollen håller inte telefonen laddad heller vilket gör att det blir ytterligare en sak att ladda eftersom man inte kan flyga så länge(ca 2 laddningar med Mavicen och helst bara en laddning) innan telefonen måste laddas för att inte dö. Jag har inga problem med telefon eller batteritid annars.

    Nått jag tycker att den är riktigt bra på är att fotografera med. Lite låg upplösning och kvalitet jämfört med större kameror men det är så stabil att man kan ha lite långre slutartid utan att bilden blir för suddig.

    Sen är det helt klart den mest portabla drönaren som finns och som dessutom ger riktigt stabil och bra bild. Jag är dock tillsvidare inte nöjd med köpet. Om den kostat 8 000:- och inte krånglat ihop med telefonen hade jag varit nöjd men nu kostade den 12 000:- och ger mig varken video-feeden(försvinner när som helst) eller kontrollen(flygkänslan) som jag vill ha.
    Bommade häromdan en nice soluppgång också pga att den behövde en uppdatering och man var tvungen att spamma "continue update"-knappen för att komma igenom uppdateringen, tog ca 1 timme inkl. paus med hundpromenad.

    Resultatet man kan få med Mavicen i form av stabil flygvideo är helt grymt och det är det som gör att jag inte returnerat den ännu. Hade resultatet inte varit så bra så hade jag INTE orkat med den alls :P

  17. #37

    Standard

    Kör själv med andriod en gammal Sony S3+ har inte haft några problem med DJI GO4 appen. Har man problem kanske det kan vara värt å lägga några kronor på litchi å kolla om det är stabilare på den. Vet att många är väldigt nöjd med den.

  18. #38

    Standard

    Hur funkar det med batteritiden i telefonen för dig? Kan du ha 40-50% batteri i telefonen utan problem? Jag har sett att vissa säger att deras Android-telefoner laddas av kontrollen och vissa säger att den inte gör det. Gör din det?

  19. #39

    Standard

    Tror inte den gör det men skall dubbelkolla när jag är hemma. Har haft fullt batteri när jag flugit å har inte flugit mer än 2 batterier samtidigt så det har alldrig varit en issue för mig. Men åter kommer lite senare

  20. #40

    Standard

    Provade med en Samsung S7 och den visar att den laddar men batteri-indikatorn sjunker ändå. Möjligt är att den laddar men inte mer än telefonen drar så det kan nog räcka längre än om den inte laddar. Dock med S7 så laggar bilden ibland och hakar upp sig. Antar att Litchi eller vad det heter kan lösa det.

    Men hade DJI byggt in skärmen i kontrollen så hade det löst många problem. Det är inte smidigt att behöva:
    1. Ladda telefonen
    2. Ta ut telefonen ur sitt case
    3. Stänga av appar och annat som kan störa
    4. Pilla in telefon och kabel så att det sitter bra
    ...innan man ska flyga. Särskillt inte om man är ute och går och redan har använt telefonen så att den inte längre är full-laddad. Alternativet är att ha en dedikerad telefon enbart för Mavicen.

    Sen är det en fail att Cinematic mode(eller vad det nu heter) inte går att använda i sport-mode för det är ju där det behövs.

    Det är väldigt synd att bilden blir så himla bra när man filmar. Annars hade det varit lätt att bara ge upp :P

    Men jag som är van 5.8Ghz analog video tycker ju att upplevelsen med Mavicen (min första DJI-produkt) är jättedålig när det gäller video-feed. Men det kanske är så att det funkar dåligt om man inte har exakt rätt telefon/DJI-produkt kombination?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •