Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med att hitta serienumret på en OS FT-120 II Gemini

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Hjälp med att hitta serienumret på en OS FT-120 II Gemini

    Hej.

    Jag har en OS FT-120 II Gemini som jag vill se serienumret på.

    Är det någon som vet om det är numret 0960 som visas på bilden som är serienumret?

    Om det inte är serienumret som visas på bilden, var sitter numret annars på motorn?

    Ni får ursäkta att bilden är vriden..... Klick på bilden för att se den i större storlek....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OS FT-120 II.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	109,4 KB 
Id:	60050


    Tack på förhand för hjälpen!


    Mats McLund

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Prova att ringa Model-Craft, de har haft OS i sitt sortiment väldigt länge och jag gissar de vet.
    Är det för beställning av reservdelar till motorn du behöver serienummret till?
    http://www.model-craft.se/

    /Bo

  3. #3

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det bör vara ditt serienummer, Där står det på min Pegasus.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Prova att ringa Model-Craft, de har haft OS i sitt sortiment väldigt länge och jag gissar de vet.
    Är det för beställning av reservdelar till motorn du behöver serienummret till?
    http://www.model-craft.se/

    /Bo
    Hej Bo.

    Det är så att jag skall konvertera motorn till bensin (ren experimentlusta...) och har diskuterat detta med Andrew på Just Engines.

    I slutet på vår konversation skriver Andrew en kommentar:

    - Just one last but important thing, some of the 120 twins had un bushed aluminium con-rods, this type would not be so good for conversion as a con-rod would likely fail with no chance of a spare. It would be worth checking first I think.

    Så därför måste jag kolla upp vad det är för material i vevstakarna i min motor innan jag börjar arbetet med konverteringen.

    Jag hittade då bl.a följande klipp från post #11 på https://goo.gl/fC0HH3

    - RE: OS gemeni 120 connecting rods
    OK Tip,
    After some looking through my messy file I did find the paper work on our OS engines.
    Remember, I have't looked at this stuff for years and I didn't have this quite right.
    I got this information off a old torn out yellow page of High Flight Quarterly newspaper.
    It reads:
    Some information for owerners of OS FS102 (old style), FT160 twin engines. The early OS 120 engines that are marked with the letters RP under the engine mount lug are somethimes prone to a case separation at the rear crankshaft bearing. If you have one of these engines, carefully inspect the outside of the crankcase around the rear bearing boss for cracks. Some of the O.S. FT160 twins have a possible defectiver connecting rod set. Check the serial number stamped on a small machines flat at the bottom of the crankcase, just behind the carburetor. If it matches one in the series listed below, again, contact you're dealer.
    The serial numbers are: 000105-128.....130-189......191-236.....350-473....493-672....001050-1052
    001064.....1074.....1077.....1079.....1088.....108 9.....1091
    The engines beginning with serial number 001096 and above are all O.K.

    Så om jag förstår det hela rätt, så borde inte min motor med serienummer 0960 vara drabbad av dåliga vevstakar.....

  5. #5


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Tack för er hjälp!!


    Ha dé!


    //Mats McLund

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •