Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: PPM-mottagare kopplar inte upp ordentligt mot SP Racing F3 Deluxe Flight Control

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard PPM-mottagare kopplar inte upp ordentligt mot SP Racing F3 Deluxe Flight Control

    Har precis byggt ihop min första quad, med en Lemon-RX PPM-mottagare och en SP Racing F3 Flight Control. Har dock problem med att få mottagaren att koppla upp sig ordentligt. När jag sätter i batteriet blinkar fc bara rött och det går inte att "arm the board".

    Kopplar jag ur kontakten mellan rx och fc (på fc-sidan) och sedan tillbaka in igen slutar det blinka och allt fungerar som det ska. Verkar som om uppkopplingen mellan rx och fc hakar upp sig på något sätt.

    Någon som vet vad detta kan bero på och om det går att lösa på något sätt?

    Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hur får FC och RX sin spänning från ESC eller BEC, om den kommer från ESC så skall bara en av pluskablarna från ESC var ansluten till FC

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Hur får FC och RX sin spänning från ESC eller BEC, om den kommer från ESC så skall bara en av pluskablarna från ESC var ansluten till FC
    Båda får ström från en Matek PDB, eller snarare får FC ström från PDB och RX från FC. Har följt bygganvisningar som Painless360 har på Youtube, bygger den Dubai210 racing quad från gearbest.com han har i en av sina senare nybörjarserier.

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vilken typ av ESC använder med eller utan BEC, om med BEC så skall, ditt fall, ingen av pluskablarna från ESC var ansluten till FC.
    Kör du cleanflight, kolla under ports att ingen kolumn RX är "Grön"

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Kör ESC utan BEC. Ska kolla i Cleanflight som föreslår.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Ingen RX port är grön i Cleanflight.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    I mitt fall löste det sig genom att inaktiverade port UART1 och aktivera UART3 i Cleanflight. Förstår inte varför men jag är som sagt nybörjare på quads och det är mycket att lära sig...

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det är mycket i Cleanflight som man inte riktigt förstår varför Men av någon konstig anledning gillar jag det

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Betaflight3 fixade detta problem för mig automatiskt fyi

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Betaflight3 fixade detta problem för mig automatiskt fyi

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Jag har också installerat BF 3.0 och det verkar fungera betydligt bättre. Lite instabilt men fungerar oftast, blir inte riktigt klok på om det spelar roll om radion slås på först (som jag lärt mig) eller efter att batteriet kopplats in.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UlfHedlund Visa inlägg
    Jag har också installerat BF 3.0 och det verkar fungera betydligt bättre. Lite instabilt men fungerar oftast, blir inte riktigt klok på om det spelar roll om radion slås på först (som jag lärt mig) eller efter att batteriet kopplats in.
    I BLHELISUITE finns det en kryssruta "program by TX" ; kolla om den är ikryssad; om den är så kryssa bort detch följ steg 1 nedan; där kan du också se om alla escar är Ok och du kan kalibrera dem enkelt och lättare än i BF3. Prova det!

    1. Börja med att i recievertab sätta alla endpoints från 1000-2000 i roll/pitch/yaw/trottel med radion på och subtrimma kanalerna till 1500u (1520u om du kör futaba)
    Glöm ej proppar av, för när du ställer fullspak yaw ö höger till 2000u och ej har assignat armswitch så armar du koptern och behöver ha förstånd att hålla yaw vänster i flera s.
    detta kan ordna problemet då beta3 verkar se om dina FC-Endpoints är fel (?)

    När du kryssat bort "program by TX" så skall det ej spela roll om radion är på eller ej .

    Skumma grejer händer ju ibland (buggar) t ex i beta3 måste jag använda höger sida av laptopens USB-uttag för att koppla till min dodo-FC och min sp3racing för att den skall koppla upp öht, dock ej naze32orna(rev5, rev6 och DOF6) el cc3d även om d var ett tag jag använde det, skulle ett gammalt cc3d kort fungera OK m betaflight3 tror ni f ö? Har ej använt cc3d på så länge men det fungerade OK på min första quad även om min flygning inte ställde så höga krav på tuningen.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •