Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Min första RC-vinge/flygplan

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    3S5200 i en Bixler ? Kan inte vara rimligt och en lättare kärra flyger alltid bättre än en tyngre - givetvis under förutsättning att tyngdpunkten ligger på rätt ställe. Sen verkar en motor med 1040 i KV lite lågt med tanke på den storlek av propp som får plats. Jag rekommenderar en PnF-modell så sitter det grejor i som fungerar tillräckligt bra för ändamålet. Det är i alla fall min erfarenhet av flera andra HK-kärror även om jag inte haft behov av nån Bixler.
    Keffe: Äger du en Bix 3 eller gissar du ?
    Roger

  2. #22
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    Jag skulle nog rekommendera att du köper ARF bix3 och utrustar m följande:
    Turnigy 50090-servon till höjd- och skevrodet
    Hxt900 till klaffar och sidroder
    Turnigy sk3 aerodrive 2836 1040 kv
    Motorfäste från small parts CNC
    Multistar 5200 3s 10C. 2200 3s är för litet för att balansera en bix 3 tror jag.

    Till det ngn vettig radio och mottagare. Eller så köper du RTF och river ut allt som kom med när du vill ha bättre grejer så småningom.
    hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
    och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

    jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

    //Nicke

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
    och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

    jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

    //Nicke


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    3S5200 i en Bixler ? Kan inte vara rimligt och en lättare kärra flyger alltid bättre än en tyngre - givetvis under förutsättning att tyngdpunkten ligger på rätt ställe. Sen verkar en motor med 1040 i KV lite lågt med tanke på den storlek av propp som får plats. Jag rekommenderar en PnF-modell så sitter det grejor i som fungerar tillräckligt bra för ändamålet. Det är i alla fall min erfarenhet av flera andra HK-kärror även om jag inte haft behov av nån Bixler.
    Keffe: Äger du en Bix 3 eller gissar du ?
    Roger
    Jag gissar inte, jag äger en bix3 och flyger den regelbundet som FPV-kärra. Jag följer också tråden för bix 3 på rcgroups och den setup jag rekommenderade är samma somv jag själv använder och vanlig på bix3. Multistar 5200 3s 10c väger inte alls bly enligt min mening. Detta beror mkt på det låga c-talet. Motorn går väldigt fint och ganska effektivt med en 9x6. Jag är lite osäker på om den får plats i standarfutförandet, det var därför jag rekommenderade ett justerbart motorfäste från small parts CNC. Den motor som följer med RTFen är det ganska många som haft problem med vilket jag generellt uppfattar som vanligt i HKs RTF-kärror. Den är också ngt för klen enligt min mening, en uppfattning jag fått efter att ha sett en kompis flyga en sådan. Fast visst flyger den för all del. Så sammanfattningsvis skulle jag säga såhär till dig som går i köptankar: bix3 är ett bra nybörjarplan och också ett plan man kan växa med. Den är t ex utmärkt för FPV om du vill börja med det. Men läs tråden på rcgroups innan du beställer den, och se vad folk använder i form av batterier, motorer, servon osv. RTF-versionen går bra att få upp i luften och tuffa runt fältet men jag skulle inte sätta några dyra saker i eller flyga längre bort med de servona eller motorn. Fast du kan ju byta dessa efter hand om du känner ett behov av det. Några andra rekommendationer: de inlimmade kolfiberdelarna (lister inne i planet, stav i stjärten och röret för V sparren) sitter ofta löst eller dåligt limmade. Limma om dessa innan du provflyger. Att ett lättare plan alltid flyger bättre håller jag inte heller med om. Ett tyngre klarar sig t ex ofta bättre när det blåser lite. Med nuvarande setup (som förutom det jag beskrivit innefattar en tung vtx, kamera osv) fast med ett 7000 mAh 3s li-ionbatteri har jag haft planet i luften en timme i sträck så det här är ett plan som kan bära en hel del.

  4. #24

    Standard

    Tillkommer det VAT när jag beställer ifrån hobbyking?

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flygplan bör du alltid beställa från Hobbykings Europa-lager och då tillkommer inget annat än frakten - vilken speciellt för lite större grejor är betydligt billigare från EU-lagret än från Kina.
    Keffe: När det blåser är det främst högre hastighet som hjälper och i övriga flygförhållanden så är ett lättare utförande av samma kärra nästan alltid att föredra. Sen kanske inte 100 g betyder så mycket för en kärra i 1,5 m klassen men generellt skall man inte vikta ner mera än nödvändigt. Och inte minst viktigt för en nybörjare - tyngre kärra = mera massa när man slår i backen = större skador. Inte helt oväsentligt för en nybörjare. Och 3S2200 är ju en väldigt användbar batteristorlek dessutom.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flygplan bör du alltid beställa från Hobbykings Europa-lager och då tillkommer inget annat än frakten - vilken speciellt för lite större grejor är betydligt billigare från EU-lagret än från Kina.
    Keffe: När det blåser är det främst högre hastighet som hjälper och i övriga flygförhållanden så är ett lättare utförande av samma kärra nästan alltid att föredra. Sen kanske inte 100 g betyder så mycket för en kärra i 1,5 m klassen men generellt skall man inte vikta ner mera än nödvändigt. Och inte minst viktigt för en nybörjare - tyngre kärra = mera massa när man slår i backen = större skador. Inte helt oväsentligt för en nybörjare. Och 3S2200 är ju en väldigt användbar batteristorlek dessutom.
    Roger
    Så planet från Europa och de andra sakerna ifrån Kina?

  7. #27

    Standard

    Jag köpte som nybörjare en Bixler 2 helt komplett (RTF) för 1,5 år sedan. Fick då med ett 3S 2200mah samt en enkel HK-sändare. Minus var den medföljande laddaren som var/är lite väl för simpel.

    Hade inga problem att lära mig flyga med en Bix 2. Skillnaden mellan Bix 2 och 3 verkar inte vara särskild stor.

    Är numera 5 plan senare fortfarande nöjd med min Bix 2. Har dock från plan nr 2 gått över till en mer avancerad sändare i form av en Turnigy i10.

    Köper i princip allt jag behöver frånHK i Holland och är mycket nöjd med priser, support och kvalitet från HK.

    //R

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du skall handla från Hobbyking så är det väl bara att köpa det som finns från EU-lagret om du ändå skall beställa en kärra. Och skall du köpa ackar så ta dessa samtidigt - det går ofta fortare från EU-lagret samt att det inte kostar nåt mera i frakt än du betalar för frakten för kärran. Brukar ta typ 1 w från EU-lagret och om du t ex handlar från Banggood i Kina med gratisfrakten så skall du räkna med i snitt 3 W - kan gå lite snabbare ibland men det kan lika gärna ta längre tid.
    Roger

  9. #29

    Standard

    Håller med om att det är bättre att beställa inom Europa med tillägget att banggood numera också har ett europeiskt varuhus. Beställde min mini talon därifrån. Kom också på c:a en vecka.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Banggood EU är också snabba - men de har tyvärr ett rätt smalt sortiment.
    Roger

  11. #31

    Standard

    Jag kom på att det inte är så kul att stå stilla utomhus i denna kylan, så jag köpte en RC-sändare med USB-sladd så att jag kan köra simulator fram tills våren.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vinterflyg med skidor på kärran är kul - i alla fall om det ligger snö och vädret är hyfsat...
    Roger

  13. #33

    Standard

    Precis, eller ngn "flygbåt" typ polaris (eller kommer av den typ HK skipper, skipper xl osv), HK canadair, dynam catalina el dyl.

  14. #34

    Standard

    Här är en video jag gjorde från min skipper xl för ett år sedan:
    https://youtu.be/-Ggcj5SHVP0

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    HK Tundra med skidor fungerar utmärkt - liksom mycket annat.
    Roger

  16. #36

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Hur gör ni med propellern när ni kör med skidor, frigången blir ju mycket mindre med skidor istället för hjul?
    Använder ni mindre proppar då?

  17. #37

    Standard

    De jag flyger är utpräglade sjöflygplan (så Jag kan ändå inte sticka ner propparna för långt) och har i vissa fall motorerna på en pylon på ryggen, se videon nyss. I andra fall är det tvåmotoriga kärror och då kan propparna vara mindre av det skälet.

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ja då är det ju inga problem.
    Min Pulse XT60 funkar nog med skidor förresten, den flyger jag me både 16 och 14 tums prop. Får väl köra med 14" och hålla ner stjärten lite vid start och landning.

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig haft några bekymmer med propp-storleken och skidor trots att jag flugit en massa olika maskiner under alla mina RC-flygår.
    Roger

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karlsson=) Visa inlägg
    Jag kom på att det inte är så kul att stå stilla utomhus i denna kylan, så jag köpte en RC-sändare med USB-sladd så att jag kan köra simulator fram tills våren.
    Äh det kan vara hur kul som helst att stå stilla utomhus i kylan

    Jag körde hela förra vintern och det värsta är väl om man blir kall i fingrarna när man bökar i accarna och grejar men annars finns det ju sändarväskor, långkalsonger och mössor?

    Det finns ju vissa dagar på vintern när solen är uppe då det är friskt och ännu mer härligt att stå ute och flyga än på sommaren!

    Keffe1; bra exempel på hur dum kameralagen är, jag misstänker att jag står intill dig på flygvideon och när kameran är som närmast är den väl ~6m från där vi står och man kan ändå inte riktigt identifiera mig.
    Edit : japp definitivt jag som är med; känner igen min let13 glider
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •