Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Min första RC-vinge/flygplan

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Min första RC-vinge/flygplan

    Hejsan! Jag har slängt ihop en kundvagn på banggood, och jag undrar om någon kunnig skulle kunna kika igenom den.


    Innan ni kollar så kanske ni vill veta lite om mina tidigare erfarenheter inom RC-flygning.
    Jag är helt ny till vingar/flygplan. Jag har flugit quadcopters innan. Quads jag har flugit (om det spelar någon roll): Hubsan X4, DJI Phantom 3 Standard, och en massa små nanos som jag har flugit med inohmus. Jag har förstått att att flyga vingar är helt annorlunda än att flyga quads.


    Mina funderingar:
    Är 800mm i vingspann för stort att börja med? Jag kan köra över en ganska stor åker . Om ni skulle vilja ha en bild på åkern så finns det säkert något bra foto jag kan leta fram bland mina foton från min Phantom 3.

    Vilken propeller funkar bra med motorn jag har valt?

    På bilden på motorn finns det inga sladdar som kommer ut ur motorn, finns det paddar på motorn som jag lödar fast sladdarna från ESC:n på?

    Lämpar sig ESC:n till motorn jag har valt?

    Skulle jag kunna sätta på en FPV-kamera senare om jag vill det?

    Är detta ens en bra nybörjar-rig, eller bör jag sikta in mig på något helt annat?

    Behöver jag en flightcontroller eller kan jag koppla servo och esc direkt till mottagaren?
    Jag hittade inget sätt att dela kundvagnar på på banggood, så screenshot får väl duga.
    Kundvagnen


    Jag är säker på att jag har använt begrepp helt felaktigt. Rätta mig gärna så att jag kan lära mig.


    Tack på förhand!

    EDIT: Jag kom på att jag har glömt batteri helt och hållet. Vad är det för batteri som gäller för ett bygge som detta?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett flygplan drar ju iväg direkt i stället för att kunna stoppas som en Heli/multi.
    Men det är enklare att flyga ett plan än en kopter.
    Frågan är om en vinge är det som flyger säkrast för en nybörjare - MEN - med koptererfarenhet så är det nog inga problem.
    Min första vinge - Zagi - kallade jag för " den bästa simulatorn" för att den var tålig och man vågade allt som man inte hade en s tänkt sig med ett plan.

    Som första plan rekommenderas ofta EasyStars kopior Bixler och allt vad de kan heta från olika tillverkare. En motorseglare med motor på ryggen och en spännvidd mellan 1 meter och 1,5 meter alltså.

    Motorn har säkert kablar även om de inte visas på bilden.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kommer säkert att få andra åsikter men personligen tycker jag inte att en Vinge är speciellt bra som första flygplan. De är bl a ofta kritiska på tyngdpunkten (TP/CG) och bara att få den lite baktung kan innebära att den blir helt oflygbar.
    Med dina flygfälts-förutsättningar (inget kortklippt klubbfält) så ligger väl en Easystar/Bixler/FMS Easy Trainer 1280 närmast till hands. Sen använder man inte Opto-reglage till flygplan i denna storlek för då måste du fixa strömförsörjningen via en separat BEC. Så köp nåt av de jag nämnde - de finns ofta mer eller mindre färdiga så slipper du fundera på vilka småtillbehör du behöver.
    Roger

  4. #4
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Som Roger skrev så lämpar sig sällan vingar för att lära sig flyga på. förvisso hållbara men kan få otäcka flygegenskaper om TP är fel etc.
    ang elektroniken
    ESC: är ett multikopter ESC utan BEC, och saknar dessutom kablar till motorn, vilket betyder att du måste löda motorsladdarna direkt på reglaget. vanligast på flyg är att man använder "Guldkontakter" mellan fartreglage och motor för att lätt kunna koppla i/ur samt polvända etc.

    Servo: Funkar säkert. men "billiga" servon med enbart plastdrev tenderar att gå sönder lätt. och iomed att du är "nybörjare" så lär du krasha ofta... = byta servon ofta

    Motor: alldeles för stor. leta efter en motor på ca 10-20gram med ca 100W effekt.

    Batteri: 2s 500-800 mah bör passa för lugn flygning, 3S 500 mah för vildare flygning.

    Sändaren kan jag inte uttala mig om då jag inte testat den...

    men som andra redan sagt så skulle jag rekommendera typ en Bixler eller Easystar istället för en vinge.

    //Nicke

  5. #5

    Standard

    Vilken servo skulle du rekommendera? Kan vara bra att ha i åtanke till framtida byggen.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karlsson=) Visa inlägg
    Vilken servo skulle du rekommendera? Kan vara bra att ha i åtanke till framtida byggen.
    Frågar du mig? Jag har Hitec HS-65 i vingen för det råkade vara det i paketet jag köpte. Men vilka mikroservon som helst bara de är av någorlunda erkänt märke man litar på funkar nog.
    Rubin RC - Din ädelsten i RC-träsket!

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    http://www.banggood.com/DW-HOBBY-Rai...p-1080691.html

    scrollar du ner en bit så rekommenderas passande elektronik.
    propp: ca 5x3

    //Nicke

  8. #8

    Standard

    Du behöver inte 4st servon då en vinge bara kräver 2st (höjd och skev mixas till samma roder)
    Man behöver ingen fc till ett flygplan men för en nybörjare kan det vara en fördel att ha ett gyro så flygplanet auto levlar när du släpper spakarna. ta en titt på wing z-84 ifrån hobbyking, samma storlek men bättre plats för batteri m.m den finns också i PnP utförande, jag har en fast med något större motor, en axn 2208.

    I övrigt kan jag hålla med om att vinge inte är optimalt att börja med.
    om du har tillräcklig erfarenhet får du avgöra själv

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kangan Visa inlägg
    Du behöver inte 4st servon då en vinge bara kräver 2st (höjd och skev mixas till samma roder)
    Man behöver ingen fc till ett flygplan men för en nybörjare kan det vara en fördel att ha ett gyro så flygplanet auto levlar när du släpper spakarna. ta en titt på wing z-84 ifrån hobbyking, samma storlek men bättre plats för batteri m.m den finns också i PnP utförande, jag har en fast med något större motor, en axn 2208.

    I övrigt kan jag hålla med om att vinge inte är optimalt att börja med.
    om du har tillräcklig erfarenhet får du avgöra själv
    Jag tänkte att det är en sak som är enkel att ha sönder, därav la jag fyra i kundvagnen.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Exempel i Sverige - http://www.habohobby.se/sv/produkter...0-fly-rtf.html
    RTF = innehåller även en enkel sändare, 1 batteri och en enkel 12V laddare
    Roger

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Vill man börja med vinge som nybörjare, vore RCflight.se inomhusvinge Crack Wing ett billigare alternativ.

    Ca 250 kr bara för vingen, 700 kr för komplett utan mottagare/Lipo. Min första Crackwing dog efter ca 75 krascher, min nuvarande som jag kör slalom mellan enbuskar med och förstärkt framkanten på med grillpinnar ligger väl uppe på 150 st, still flying, minimala skador.

    Dock, för att kunna flyga med en sändare utan expo, har jag fått minskat ner elevonerna, "stelopererat" yttre 1/3-del av dem på vardera sidan. Skar av från "gångjärnet" till bakkant och använde grillpinnar att få yttre delen att förbli plan med vingen. Är fortfarande mycket aerobatisk i uppförandet, men med 50% gas, 20 gr uppåt är den enkel att få i luften, flyger ur handen.

    Så startinsats 700 och sedan återanvände jag allt utom själva vingen till nr 2. Använde sedan 1:an som mall till en 12 mm tjock DIY FPV-/ video-vinge (eget laminat EPP/Depron/EPP) för kameror. Tyngre och klarar att bär ca 50 gr kamera.

  12. #12
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Vill man börja med vinge som nybörjare, vore RCflight.se inomhusvinge Crack Wing ett billigare alternativ.

    Ca 250 kr bara för vingen, 700 kr för komplett utan mottagare/Lipo.
    men kundvagnen han länkar till går ju på ca 500kr utan mottagare och batteri...
    175kr för vingen

    //Nicke

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Undvik att börja med en vinge - det finns som sagt bättre varianter.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Jag är själv nybörjare (van heli) och har vinge som första "flygplan" och tycker det går hur bra som helst! Tycker det är en alldeles ypperlig skolmaskin!
    Rubin RC - Din ädelsten i RC-träsket!

  15. #15

    Standard

    Tack för alla svaren! Blir nog en bixler 3

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du vill göra det enkelt för dig och inte lägga en förmögenhet på servon så välj ett EMax-servo av lämplig storlek - dom brukar fungera bra och till vettigt pris. Hittas i Sverige bl a hos http://iabrc.com/index.php?route=pro...ry&path=63_133
    Gäller det servon i 8 g-klassen så har ES08-serien fungerat bra för mig. Finns analoga och digitala och med nylonväxellåda eller metallväxellåda. De flesta av mina är analoga med nylonväxellåda men vet man med sig att man tänker smälla ofta kan man ju välja metallväxellådan.
    Roger

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du tycker emax är dyra så fungerar HXT900 också. Något sämre precision, men väldigt hållbara för nybörjaren. Men prova inga billigare än HXT900, det är inte lönt.
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karlsson=) Visa inlägg
    Tack för alla svaren! Blir nog en bixler 3
    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du tycker emax är dyra så fungerar HXT900 också. Något sämre precision, men väldigt hållbara för nybörjaren. Men prova inga billigare än HXT900, det är inte lönt.
    Jag skulle nog rekommendera att du köper ARF bix3 och utrustar m följande:
    Turnigy 50090-servon till höjd- och skevrodet
    Hxt900 till klaffar och sidroder
    Turnigy sk3 aerodrive 2836 1040 kv
    Motorfäste från small parts CNC
    Multistar 5200 3s 10C. 2200 3s är för litet för att balansera en bix 3 tror jag.

    Till det ngn vettig radio och mottagare. Eller så köper du RTF och river ut allt som kom med när du vill ha bättre grejer så småningom.

  19. #19
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    Jag skulle nog rekommendera att du köper ARF bix3 och utrustar m följande:
    Turnigy 50090-servon till höjd- och skevrodet
    Hxt900 till klaffar och sidroder
    Turnigy sk3 aerodrive 2836 1040 kv
    Motorfäste från small parts CNC
    Multistar 5200 3s 10C. 2200 3s är för litet för att balansera en bix 3 tror jag.

    Till det ngn vettig radio och mottagare. Eller så köper du RTF och river ut allt som kom med när du vill ha bättre grejer så småningom.
    hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
    och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

    jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

    //Nicke

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    hur tänkte du nu? en motor med nästan 500kv lägre än orginal? får en så stor propp plats?
    och som Roger skrev, 5300mah väger ju bly. rekommenderat är 1800-2200mah.

    jag skulle rekommendera att köpa den komplett.

    //Nicke


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    3S5200 i en Bixler ? Kan inte vara rimligt och en lättare kärra flyger alltid bättre än en tyngre - givetvis under förutsättning att tyngdpunkten ligger på rätt ställe. Sen verkar en motor med 1040 i KV lite lågt med tanke på den storlek av propp som får plats. Jag rekommenderar en PnF-modell så sitter det grejor i som fungerar tillräckligt bra för ändamålet. Det är i alla fall min erfarenhet av flera andra HK-kärror även om jag inte haft behov av nån Bixler.
    Keffe: Äger du en Bix 3 eller gissar du ?
    Roger
    Jag gissar inte, jag äger en bix3 och flyger den regelbundet som FPV-kärra. Jag följer också tråden för bix 3 på rcgroups och den setup jag rekommenderade är samma somv jag själv använder och vanlig på bix3. Multistar 5200 3s 10c väger inte alls bly enligt min mening. Detta beror mkt på det låga c-talet. Motorn går väldigt fint och ganska effektivt med en 9x6. Jag är lite osäker på om den får plats i standarfutförandet, det var därför jag rekommenderade ett justerbart motorfäste från small parts CNC. Den motor som följer med RTFen är det ganska många som haft problem med vilket jag generellt uppfattar som vanligt i HKs RTF-kärror. Den är också ngt för klen enligt min mening, en uppfattning jag fått efter att ha sett en kompis flyga en sådan. Fast visst flyger den för all del. Så sammanfattningsvis skulle jag säga såhär till dig som går i köptankar: bix3 är ett bra nybörjarplan och också ett plan man kan växa med. Den är t ex utmärkt för FPV om du vill börja med det. Men läs tråden på rcgroups innan du beställer den, och se vad folk använder i form av batterier, motorer, servon osv. RTF-versionen går bra att få upp i luften och tuffa runt fältet men jag skulle inte sätta några dyra saker i eller flyga längre bort med de servona eller motorn. Fast du kan ju byta dessa efter hand om du känner ett behov av det. Några andra rekommendationer: de inlimmade kolfiberdelarna (lister inne i planet, stav i stjärten och röret för V sparren) sitter ofta löst eller dåligt limmade. Limma om dessa innan du provflyger. Att ett lättare plan alltid flyger bättre håller jag inte heller med om. Ett tyngre klarar sig t ex ofta bättre när det blåser lite. Med nuvarande setup (som förutom det jag beskrivit innefattar en tung vtx, kamera osv) fast med ett 7000 mAh 3s li-ionbatteri har jag haft planet i luften en timme i sträck så det här är ett plan som kan bära en hel del.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •