Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En av kompisarna köpte en Charsoon Antimatter 250W för några veckor sen och även om den inte använts så mycket ännu så har den i alla fall fungerat bra hittills så det är nog ett vettigt "ekonomi-val". Och själv har jag som sagt tvillingen från Turnigy som jag kört drygt 1 år utan problem - parallellt med "originalet" iCharger 106B+ vilken tjänat mig under många år.
    Visst kan du bygga av "friggo-material" men du bör ha ett ytskikt som förstyvar. Många använder gråpapper/brunpapper vilket kan fästas på olika sätt - utspätt vitlim är en gammal metod med gissningsvis kan det även fungera med nån form av vattenbaserad lack. Du får väl testa på nån bit först så inte friggon försvinner under lacken...
    EPP använder man mest till kärror a'la våra inomhuskärror med "platta" vingar och profilkropp och det är som sagt väldigt hållbart - speciellt i jämförelse med depron som tidigare var det vanligaste material vid inomhusflyg-byggen. Med vettig konstruktion så går det att göra såna kärror utan en massa utanpåsittande kolfiber-stag men det kräver nog att man använder typ 10 mm styv EPP. Sen finns det ju ett snarlikt material som kallas EPO som används när man gjuter kärror - t ex den Bixler som nämnts tidigare.
    Men visst finns EPP-skivor hos många av våra svenska handlare men man skickar oftast inte hela skivor via posten eller andra fraktare utan vill man ha det får man oftast handla "över disk" i butiken.
    Roger


  2. #42
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    spelar det någon roll vilken mottagare man har i planet när man väljer esc? vissa esc har en bec som ger tex 4A medans en annan ger 5A osv, misstänker att det enbart spelar roll när man ska ha kraftigare servon eller har jag fel?
    Du har helt rätt.
    Mottagare spelar ingen roll, det är ju esc´n som förser mottagare med ström.
    Generellt kan man väl säga att de flesta reglage över 50A är s.k OPTO, dvs de har ingen inbyggd BEC, då måste du köpa en separat sådan. Alt en egen ack som strömförsörjer mottagaren.

    Här ett tips på annat ställe med bra priser, köpt många motorer och reglage här genom åren.
    Kan dock ta några veckor att få hem prylarna.
    http://rctimer.com/

    http://www.rcflight.se/ är en av mina svenska favoriter. Bra service och snabba leveranser.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #43

    Standard

    Jag gjorde ett eget friggo plan och vill du flyga lite mera konst än runt runt i ring, så tycker jag det höll dåligt, sprack hela tiden även med förstärkningar. Det hittade alltid nått nytt ställe att spricka på.
    Bygg i epp om jag vore du.

  4. #44

    Standard

    vilken typ av cellplast använde du dig av och hur förstärkte du?

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det viktigaste är nog att ha ett "skal" utanpå friggon - som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Gör du vingprofilen hyfsat tjock så tror jag inte du behöver nån kraftigare vingbalk el likn - i alla fall inte för en trainer.
    Vi byggde friggo-trainers redan i början av 70-talet och dom klädde vi med grå/brunpapper som vi satte fast med utspätt vitlim - och sen drevs dom med en 2t glödstiftsmotor. Ja - vi målade dom givetvis också för att tåla glödstiftsbränslet. Kommer inte ihåg att vi hade nån speciell förstärkning men vi gjorde vingen i 2 halvor med relativt tjock vingprofil. Efter att de limmats ihop så förstärkte vi mitten med "tapetserar-remsa" - alltså den glasfiberremsa som man sätter i skarvarna mellan gipsskivor o likn på väggen. Även dessa "målades fast" med utspätt vitlim. Sen fick man göra lite speciella verktyg av värmetråd för att skära ut de hål som behövdes för tank, servon, mottagare och ack. Ja - allt fick ju förståss skäras ut med värmetråd. Vi använde vanlig vit friggo men det finns säkert bättre idag.
    Roger

  6. #46

    Standard

    Det var vanlig vit friggo skivor, sån man kan hitta överallt, tror det var 80g. Lätt att forma med värmetråd. Använde vanlig kolfiber stav och trä list som förstärkningar.

  7. #47

    Standard

    Man måste ha ett lim som inte löser upp friggo, men foamsafe fungerade. Tacka vet jag epp och vanlig ca lim.

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag sagt flera gånger - vitlim fungerar bra på vanlig vit frigolit. Säkert fungerar även UHU Por och kanske också epoxilim (mycket "onyttigt" att bl a få på huden så skydda er). Densiteten anges vanligen som kg/m3 och jag tror att den brukar vara runt 15--30 för den vanliga vita isolerings-frigoliten.
    CA-lim bryukar jag avråda ifrån rent allmänt eftersom det är långt ifrån nån hälsokur - om man säger så. Och EPP limmas lämpligen med UHU Por - endera kontaktlimning eller s k våtlimning (stryk på limmet och tryck ihop direkt). CA-lim passar inte så bra på EPP eftersom EPP är flexibelt och CA-limmet blir hårt när det härdat.
    Roger

  9. #49

    Standard

    Jag har provat annat än ca lim, men dom gånger man fraktat med sej allt till sitt flygställe, med polaren och man får nått haveri, och ska försöka laga nått.
    Så tar det ju en evighet innan det torkar, då kan man ju lika åka hem igen, för skulle jag väntat tills lagningen torkat så hade en ny dag börjat.
    Det är det fina med ca lim, man kan vara uppe i luften inom 5 min. Jag har rätt så mycket att frakta när jag väl åker, då man har 5 mil tur o retur.

  10. #50

    Standard

    har kollat en del på youtube när dom bygger o många använder varmlimspickan, så det lär väl funka det med?

    tips på vettig sändare o mottagare för 4-600kr?

  11. #51
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Limpistol funkar till det mesta, men det är ett förhållandevis tungt lim.
    Vi flygplansbyggare vill ju gärna hålla ner vikten på våra kärror....

    Ska du inte lägga ner mer pengar på radion så föreslår jag en begagnad Spektrum DX6i, torde gå att få för en sån slant...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    okej tack har inga problem att vänta på leverans så det får nog bli en Charsoon Antimatter 250W laddare.


    en fundering till: spelar det någon roll vilken mottagare man har i planet när man väljer esc? vissa esc har en bec som ger tex 4A medans en annan ger 5A osv, misstänker att det enbart spelar roll när man ska ha kraftigare servon eller har jag fel?
    Exakt, typ och mängd av servon du vill driva avgör vilken " BEC-styrka" du behöver. En liten varning; Kina-tillverkarna/HobbyKing friserar gärna sina siffror på såväl maxströmförbruknkng hos servon som på vad ESC orkar med att försörja med ström och även i slutänden när mottagaren svimmar pga spänningsfall (kallas ibland Brown out).
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cummins Visa inlägg
    Jag har provat annat än ca lim, men dom gånger man fraktat med sej allt till sitt flygställe, med polaren och man får nått haveri, och ska försöka laga nått.
    Så tar det ju en evighet innan det torkar, då kan man ju lika åka hem igen, för skulle jag väntat tills lagningen torkat så hade en ny dag börjat.
    Det är det fina med ca lim, man kan vara uppe i luften inom 5 min. Jag har rätt så mycket att frakta när jag väl åker, då man har 5 mil tur o retur.
    När det gäller EPO, EPP, Elapor, Depron osv så brukar jag limma med UHU Por och tejpa fast allt med vanlig målartejpt och upp före det torkat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Exakt, typ och mängd av servon du vill driva avgör vilken " BEC-styrka" du behöver. En liten varning; Kina-tillverkarna/HobbyKing friserar gärna sina siffror på såväl maxströmförbruknkng hos servon som på vad ESC orkar med att försörja med ström och även i slutänden när mottagaren svimmar pga spänningsfall (kallas ibland Brown out).
    Fast det var väl att dra alla över en kam? Hobbyking Plush/Hobbywing FunFly 40A och upp tål mer både ström till motor och servo än de har angivit.
    fredrik

  15. #55


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Trodde vi snackade mest om frigolit och att limma med CA på friggo känns inte som det mest optimala. Behöver man kort "härdningstid" så torde UHU Por använt som kontaktlim uppfylla kraven väl så bra. Överhuvudtaget så skall man vara försiktig med användningen av CA-lim för det finns många modellflygare som utvecklat en stark allergi efter att ha använt CA-lim. Och att limma porösa och elastiska material med CA är inte heller optimalt p g a den hårda fog som det ger.
    Roger

  16. #56

    Standard

    nu kmr ju inte mitt egendesignade plan flyga perfekt direkt haha så lite mer tyngd av limmet gör nog ingen som helst skillnad, och har ju redan varm limmet hemma så.

    föredrar att köpa ny sändare, ingen som har tips på vettig sådan för max 600?

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det verkligen frigolit du skall limma så skall du nog allvarligt fundera över om limpistolen är rätt verktyg för att sammanfoga dessa frigolit-bitar...
    Roger

  18. #58

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    nu kmr ju inte mitt egendesignade plan flyga perfekt direkt haha så lite mer tyngd av limmet gör nog ingen som helst skillnad, och har ju redan varm limmet hemma så.

    föredrar att köpa ny sändare, ingen som har tips på vettig sådan för max 600?
    Bygg lätt! Man bör inte kompromissa med vikten. Tyngre modeller flyger fortare och oftast sämre (med vissa undantag). Ju "sämre" konstruktion desto viktigare är vikten

    Cellplast, kolfiberstav, glasfibertejp och tunn packtejp. Använd tex 3M spraylim för för att tejpen skall fästa bra.

    Vitlim och brunpapp på cellplast var som sagt poppis på 70-80 talet med lite sköna combatkärror mm i hobbytidningarna men det finns alltså ungefär lika billiga alternativ idag.

    Värt att veta är att även "billiga" material kräver sina bygg-skills; som erfaren balsabyggare tycker jag limpistol, cellplast och EPP är klurigt!

    Sändare: Spektrum DX6i beg
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #59

    Standard

    ska absolut göra ett test med varm limmet innan jag bygger. silikon kan ju vara ett alternativ det med, om det nu funkar med ett mycket tunt lager vill säga. när jag byggde bakgrund och inredning till mitt terrarium så limmade jag mycket frigolit med det, visserligen med massor av silikon men limfogen blev bra mycket starkare än själva frigoliten.
    anledningen till att ja tar upp silikon är att jag har en hel tub hemma torktiderna är ju å andra sidan inge vidare.

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Multiplex Zacki (ett slags CA) och UHU-por är mina "standardlim" för olika typer av expanderad plast (Frigolit, Elapor med mera).

    Frigolit, inklädd i brunpapper som limmats fast med utspätt vitlim fungerade bra på sin tid. Det gav starka konstruktioner som dock nästan alltid blev tyngre än ett motsvarande balsa/ply-bygge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •