Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

  1. #21

    Standard

    dannyf. Jag har ett plan du kan få prova, det är ett eget konstruerat flyg av diverse olika delar. Kroppen var högvingad nu dubbeldäckare, alldeles fel motor, heli motor, och heli esc, vilket det är full gas eller inget, kraschad innan ombyggnad ca 50 gånger, mycket lim, motor har en vinkel av ca 10 grader uppåt sett. Jo det är 65 cm i vingspann och alldelse för tungt runt 450-500 gram eller nått. Jo man måste ger fullt roder eller höjd, ca 2 sek innan det händer nått. Om jag är stolt, nja vete fan, nog mest för att vissa en tegelsten kan hålla sej i luften, flyga vetefan, skadeskjuten kråka mera.

  2. #22

    Standard

    Vi skulle bli glada och fulla av skratt om du byggde nått lika galet.

  3. #23

    Standard

    förstår era åsikter och håller med, ja bör egentligen börja med ett lättfluget och intrimmat plan. men då försvinner ju halva grejen för mig. när ni säger att jag inte kommer lyckas med mitt projekt så häller ni bensin på min eld hehe.
    sen finns ju risken och är säkert stor att jag misslyckas totalt och då även tappar lusten att fortsätta bygga, men då har jag iaf provat på och förverkligat mitt sug att prova själv. och kör jag inte sönder elektroniken totalt så finns det ju färdiga plan utan elektroniken att stoppa det i antar ja.

    ska sätta mig någon kväll och beställa saker så att jag kan sätta igång, men min fundering är om sakerna på ebay som såklart är billigare än kvalitetsmärkena ens är något att fundera på? eller är det rent skräp?

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du ändå skall försöka - rita och planera lite först innan du beställer grejor.
    Fast min absoluta rekommendation är fortfarande att först lära dig grunderna i flygningen via nån RTF-kärra, sen kan du försöka konstruera och bygga nåt själv. Det borde helt enkelt vara roligare att lyckas än att misslyckas. Och oavsett om du lyckas få ditt bygge i luften några sekunder så kommer du säkert sen att behöva en bättre kärra för att verkligen lära dig flyga. Om du nu är intresserad av det eller om det är själva bygget av nåt flygmaskinsliknande som är huvudintresset.
    Roger

  5. #25

    Standard

    skulle nog säga att det är 50/50 bygga/flyga. intresset för radiostyrda flygplan har alltid funnits där sedan 20 år tillbaka men har aldrig haft något själv. tror inte att jag kommer ta mitt eventuella misslyckande så hårt. bara köra på tills man lyckas, alternativt ta genvägen med färdiga plan, men har faktiskt varit nära på att beställa hem ett Easytrainer plan. men då kändes det genast mer ointressant så jag måste pröva på denna hobby min egen väg.

    rita och planera ska jag definitivt göra men tänkte utgå ifrån hur mycket plats tekniken tar och bygga så stabilt men lätt efter det. blir det för tungt så får jag banta ner alternativt göra nytt. som sagt min egen väg

    vad är EPP för material?

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    ...och för mig så är en del av det roliga att just bygga själv utan ritningar. det får bli lite som de blir, många crasher och ombyggnation/lagningar räknar jag med...
    Bra, du är ju både optimist och realist. Försök i alla fall att flyga i någon enkel simulator under tiden du bygger. Sparar många reparationstimmar och kan utföras när kidsen sover!
    /Leif

  7. #27

    Standard

    Man måste ju fråga vad för elektronik du tänkt beställa, innan du vet vad du ska bygga.
    Vad för plan typ har du tänkt dej och vilken storlek.
    Bygg i balsa så får du mycket att göra inför varje test, om byggandet är utmaningen, så får barnen en brasa också efteråt.

  8. #28

    Standard

    de va fan va negativt det låter här då. balsa vore ju roligt men aningen mindre lämpligt som första bygge.
    återkommer väl om några veckor/månader med bilder/film så får ni eventuellt något att skratta åt

  9. #29

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    JAG är inte negativ till att börja bygga på egen hand, det är väldigt lärande att förstå aerodynamikens gyllene grunder.
    Det finns massor att läsa om scratchbuild´s på nätet, till exempel här:
    https://www.google.se/search?q=rc+pl...Hq7puICg#imgrc=_

    glöm dock inte dom elementära delarna med vikt, tyngdpunkt, vingprofil, riggningsvinklar mm, som jag skrev om tidigare...
    Retroholic!

  10. #30

    Standard

    nej allas kommentarer är inte negativa, men en del verkar tycka att bygga eget utan kunskap inom flygningen är mer eller mindre helt omöjligt. kanske är så vad vet jag, det lär ju visa sig.

    jag uppskattar såklart tips på sånt man bör tänka på innan man bygger. och har gjort lite research på designer och sånt. vilket jag kommer gå efter men då utan ritningar.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - som vi redan nämnt så vill vi gärna att nybörjare skall komma in i hobbyn så bra och snabbt som möjligt och försöka undvika de fällor många av oss gått i. Om du sen vill kalla det negativt så OK - men det kan lika gärna vara en mera realistisk syn på saken. Men har du bestämt dig för den vägen så önskar jag lycka till och ser fram emot byggtråd och så småningom lite berättelser om dina första försök att flyga.
    Roger

  12. #32


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors Danny, kul att du vil ge dig in i denna kreativa hobby.
    Föreslår att du spanar in ett flygplan hos en handlare som ungefär motsvarar det du tänker bygga.
    Kolla på HAB, RC Flight, Hobbyking m.fl.
    Då är det bara att planka setuppen fr det rakt av så vet du vad du behöver köpa.

    Hobbyking är ett populärt ställe för billiga prylar.

    Håll första projektet så enkelt som möjligt, då kommer du fortast fram till något som fungerar/ flyger.
    Dessutom blir förlusten mindre kännbar vid ev krasch.

    Hjälp med detaljfrågor mm får du här på forumet.

    När du väl står på fältet har du två stora variabler:
    Flygplanets förutsättningar samt din egen förmåga att flyga det.

    Om du investerar t.ex i beggad Bixler och en hyfsad simulator för lite övning (som säkert föreslagits ovan), är den ena hyfsat säkrad när du väl kommer ut.

    Att bygga och flyga egna konstruktioner är otroligt kul men det tar som sagt tid innan man får varaktig luft under vingarna.
    (Tro mig, jag vet ;-)

    Lycka till på alla sätt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #33

    Standard

    jag förstår er helt och hållet. men det blir att bygga själv

    ifrån land skickar hobbyking sina saker? tänkte om man åker på tull och moms avgifter.

    och är det skillnad på motorer och fartreglage till flyg quad/helikopter? kollar lite på ebay och vissa står det quadcopter på.

  14. #34
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du väljer international warehouse på hobbyking skickas det från hongkong och du ska betala moms och straffavgift från spedition/post men det är inte 100% säkert att du åker fast. Om du väljer EU warehouse skickas det från nederländerna tror jag, det är i alla fall inom EU och ingen ytterligare avgift finns. Lagret är tunnare på EU warehouse, så det kan behöva kompletteras men en ny order på international warehouse.

    Fartreglaget till flyg går inte att använda till quad. Fartreglaget till quad går att använda på flyg. Fartreglage på ebay är sällan värda pengarna.
    fredrik

  15. #35

    Standard

    okej låter bra. hittade ett fartreglage på hobbyking som inte kostade mycket mer än det på ebay.

    men funderar lite på laddare om jag väljer batteriet som pernstig länkade. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html

    någon som har tips på laddare?
    hittade denna, men kanske går att komma undan billigare? inga problem om inte kontakterna passar de går ju att ordna.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Charger.html
    denna va dock slut och finns en av samma märke men kostar då 65 euro

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om inte denna laddare varit "Out of stock" så skulle jag tveklöst rekommendera den istället - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...nigy%20reaktor
    Är du beredd att ta 3--4 veckors leveranstid så hittar du samma laddare under annat märke här - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
    Välj i så fall "gratisfrakten" = erfarenhetsmässigt lägre risk (nästan obefintlig) att få betala moms + adminavgift i Sverige.
    Dessa båda laddare är oerhört lika den välrenommerade iCharger 106B+ - gissningsvis t o m samma tillverkare men med olika namn. Har både originalet och Reaktor och skillnaderna är nästan obefintliga - t o m samma programvara.
    F ö är min rekommendation att köpa LiPo-ackar från Hobbykings EU-lager - snabbare och relativt låg fraktkostnad speciellt om du skall beställa fler och större grejor samtidigt (enhetsfrakt).
    Roger

  17. #37
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Billig laddar blir dyrt i längden om du fastnar i sporten. Den billigaste OK laddaren är iCharger 106B och dess kopior som Roger pratar om. Ska du aldrig i hela ditt liv flyga med något större än 3S 2200mAh så kan en av de billigare laddarna fungera, annars sparar du pengar om du direkt går på en iCharger. Orsaken är två.

    De allra billigaste är bara kalibrerade på kanal 1-3, så även om de heter 4,5 eller 6S laddare så går de bara att använda på de tre första kanalerna utan att förstöra batterier.

    Sen nästa orsak är laddtid, som påverkas av maxström och Laddeffekt.

    De billigaste har 50W, iCharger har 250W eller mer (jag har 350W i iCharger 208B).Att överföra laddning med 50W på 11.1V blir 50/11.1=max 4.5A. Det är en 1.5h laddning på 3S 4500mAh batteri.

    Om batteriet tål snabbladdning kan iCharger ladda samma batteri på 30 minuter (nu går iCharger 106:s max ström 10A in), eller min icharger på 15 minuter (nu går iCharger 208:s max ström på 20A in).

    mvh //Fredrik
    fredrik

  18. #38
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    skulle nog säga att det är 50/50 bygga/flyga.
    Samma här. Halva nöjet är att sitta och fnula ut små smarta sätt att bygga.


    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    vad är EPP för material?
    EPP = Expanded PolyPropylene
    En sorts mjuk foam, som man väl egentligen utvecklade för att ha i instrumentpaneler på bilar, som krockskydd.
    Jag har några kärror i EPP, de är i princip okrossbara. EPP är dock ganska sladdrigt, det krävs en hel del förstärkning i form av kolfiber för att få dom lite styvare.
    Finns t.ex här:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...00x580-6mm-vit
    http://epp-versand.de/n_epp.php
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #39

    Standard

    okej tack har inga problem att vänta på leverans så det får nog bli en Charsoon Antimatter 250W laddare.


    en fundering till: spelar det någon roll vilken mottagare man har i planet när man väljer esc? vissa esc har en bec som ger tex 4A medans en annan ger 5A osv, misstänker att det enbart spelar roll när man ska ha kraftigare servon eller har jag fel?

  20. #40

    Standard

    EPP verkar ju va rätt svårt att hitta i sverige och rätt dyrt också. får nog bli ett försök att bygga i cellplast med diverse förstärkningar. tänkte prova denna typ av cellplast, om den inte är för tung vill säga: https://www.bauhaus.se/xps-3035-cs-615x1265x50-mm.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •