Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard bygga eget plan, hjälp med elektroniken.

    hallojsan.

    har blivit sugen på att bygga ett eget rc plan. men då ja inte sysslat med detta innan så har ja ingen större kunskap när det gäller drivlinan. så skulle behöva lite hjälp med det, alla siffror förvirrar mig hehe.
    vill ha ett plan med lite pulver i så behöver hjälp med vilken motor, prop, fartreglage och batteri setup som får fart på planet. behöver såklart inga overkill saker men lite fart vore ju roligt.

    har tänk bygga i cellplast och för mig så är en del av det roliga att just bygga själv utan ritningar. det får bli lite som de blir, många crasher och ombyggnation/lagningar räknar jag med. hade tänkt utgå ifrån elektroniken, så hur stort det blir är det ingen som vet men såklart så lätt som möjligt.

    så någon som har tips på motor osv som får fart på mitt projekt?
    och är sakerna på ebay något att ha? vill ju såklart inte lägga för mycket pengar då risken är rätt stor att det körs sönder mer eller mindre direkt i inlärningsfasen.

  2. #2

    Standard

    Vilket plan?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att börja helt från scratch utan kunskap om vare sig flygning eller konstruktion av flygplan känns som en mindre bra början...
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Glöm det där med "pulver" i ditt första flygplan såvida diuinte har stor vana av någon annan radiostyrningsgren. Du kommer nästan säkert att ha fullt upp även med ett normalmotoriserat flygplan.
    Innan vi kan ge några råd får du berätta om vad du har för intresseinriktning och vad du har för målsättning med ditt flygande. Det kan i ganska hög grad påverka valet av flygplan/radio mm. En annan fråga som är högst väsentlig är huruvida du kan få hjälp av en erfaren modellflygare med skolflygning, intrimning av flygplanet och annat?

  5. #5

    Standard

    valet av plan är inte bestämt än, men något relativt lättbyggt.

    skulle såklart kunna köpa ett färdigbyggt plan eller ta ritningar ifrån nätet att bygga efter, men då försvinner en del av tjusningen för min del. får ja bara elektroniken så får kommer jag garanterat få något att flyga ska ni se

    som jag nämt innan, ombyggnationer och reparationer kommer det såklart bli. men jag tycker det är roligare att göra och lära mig själv snarare än att köpa ett färdigt paket som jag utan större problem flyger efter timmar i simulator.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dannyf Visa inlägg
    valet av plan är inte bestämt än, men något relativt lättbyggt.

    skulle såklart kunna köpa ett färdigbyggt plan eller ta ritningar ifrån nätet att bygga efter, men då försvinner en del av tjusningen för min del. får ja bara elektroniken så får kommer jag garanterat få något att flyga ska ni se

    som jag nämt innan, ombyggnationer och reparationer kommer det såklart bli. men jag tycker det är roligare att göra och lära mig själv snarare än att köpa ett färdigt paket som jag utan större problem flyger efter timmar i simulator.

    En början med design, dimensionering, bygge, intrimning och flygning är sannerligen en utmaning! Att lära sig modellflyg är väldigt svårt för de allra flesta och jag tror du kommer finna att uppförsbacken du valt är både brant och lång.

    Det mesta som ser ungefär flygplanslikt ut brukar dock flyga och med envishet kommer man långt, räkna dock med att det krävs mycket envishet. Väldigt mycket envishet.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Go for it!
    Glädjen av att bygga något alldeles själv, och sen få det att (hjälpligt) flyga är obetalbar.
    Det mesta flyger, dock mer eller mindre bra.
    Som rekommendation att tänka på är:
    *Vingprofil, gärna något liknande Clark-Y, (semisymmetrisk)
    *Vingbelastning, 50-75 gram/kvdm är Ok för en kärra i 1-1,5-metersklassen,
    *Riggningsvinkel på vinge/motor (i förhållande till 'datumlinjen'/stabben), vingen ett par grader positiv, motorn ett par grader neråt,
    *Roderutslag, INTE för stora!
    *Balans! Tyngdpunkten ska ligga på ca 25% av kordan, räknat från vingens framkant.

    Finns massor att läsa 'på nätet', sök efter "Model Plane Design" eller liknande.
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Här hittar du nästan säkert en tilltalande konstruktion:
    http://www.rcgroups.com/foamies-scratchbuilt-428/

    Beroende på vad du ger dig på kan du få hjälp med val av utrustning,
    Själv tycker jag att en drivlina som går på 3s 2200 mAh batteri är en bra utgångspunkt.

  9. #9

    Standard

    Ja, 3S 2,2 Ah är en bra utgångspunkt. Till det väljer jag en motor som väger ca 140 g och med ett kv-värde på ca 1000 samt ett fartreglage som tål 40 A med inbyggd BEC 3 A (så slipper jag mottagarbatteri). Med en 11x6 propeller drar linan en modell på mellan 1,5 och 2 kg och med spännvidd 130-150 cm.
    Här några exempel:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...=SK3-3542-1000
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ch=plush%2040a
    /Leif

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vill du då ha "pulver" lägger du dig i underkant på vikt av vad pernstig skriver. Det kan vara meningslöst om du har fel vingrofil.
    Viktigt är att vingbelastningen är låg, då blir det möjlighet till lättfluget.
    Vinglast kan mätas i det meningslösa måttet gram/dm2 eller hellre det skalbara måttet gram/dm3.
    Vikt på modellen i gram.
    Yta på vinge * roten ur yta på vingen delar du med.
    Är du nybörjare ska du inte över 7 (gram/dm3)
    Ju lägre desto bättre.
    En till tumregel
    Motorn ska väga cirka 10% av planet (All Up Weight)
    Batteriet ska väga cirka 20% av planet (All Up Weight), gärna standardvikten 2200mAh/3S. Köp präktigt med "C"-rating då tillverkarna ljuger om detta värde. Ofta tål batterierna hälften av vad tillverkaren skriver. C kallas Coloumb och är ett mått på laddningsöverföring.
    Resten av elektroniken ska väga mindre än motorn. Lagom servo i denna viktklass är 9-13 gram/styck.
    Fartreglage 40-60A 3S räcker.
    Bygger du själv ska triangeln motor / landställ / vinge vara stabilt, här blir det mest påfrestningar.
    Lycka till.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    har ingen större vana, provat lite metanolbil, quadcopter och något litet simpelt plan. målsättningen är väl att ta ut planet och köra lite när jag känner för det hemma i parken(stor park med mycket utrymme) men även på större ytor någon gång då och då. inget avancerat asså. men gasglad som man är så vill jag ha något som kan köras lite fortare. även om jag inte kommer göra det i början så ska det gå, annars kan det vara.

    och jag vill göra allt själv, vill inte bli lärd eller kopiera andras konstruktioner. läser rätt mycket här på forumet så klart, en del saker är ju bra att någorlunda koll på innan man bygger.
    kraschar jag planet och får bygga om det 10 gånger så är det så. och konstruktionen kommer såklart vara allt annat än optimalt.
    känner jag att detta är riktigt roligt så kan man såklart börja fundera på om man ska lägga in mer slantar och uppsöka klubb.
    men just nu är det bara ett roligt projekt att pyssla med på lediga stunder.

    tack för tipsen pernstig ska kolla lite på länkarna du skickade

  12. #12

    Standard

    envishet finns så det räcker och blir över det är snarare tiden som saknas och då blir det svårt att göra det seriöst med klubb och lärare.

    i början var min plan att använda mig av en EDF motor men som ja förstår det så är det för stor energiförlust jämnfört med propellermotor?

  13. #13

    Standard

    läste just lite ang edf vs prop, edf är inget för mig vill ha bra acceleration vilket inte edf verkar ha för rimliga pengar.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om tiden är bristvara så är det ju ingen som helst tvekan om att ett RTF-kit, typ Bixler, och hjälp på en klubb är det klart snabbaste sättet att lära sig flyga - om det är det primära. Ditt upplägg är nog det mest tidskrävande och osäkra, tyvärr.
    Lär dig flyga med nåt beprövat först - sen kan du glatt kasta dig över dina egna konstruktioner och eftersom du då redan kan flyga så blir det enklare att utvärdera det du gjort och inte minst försöka trimma in dom så att dom flyger. Det är väldigt svårt att bedöma och trimma in en nykonstruktion när man inte kan flyga...
    Roger

  15. #15

    Standard

    på sätt och vis finns tiden, förutsatt att jag är på hemmaplan. bygga och testflyga funkar utmärkt om ungarna kan vara med. det är tyvärr svårare att få något vettigt ur tiden med lärare när ungarna på 2 och 5 år ska vara med.
    tjusningen med det hela för mig är ju att lära mig själv, det ger så mycket mer när jag lyckas på egen hand än om jag skulle bli lärd och kör med ett plan som någon annan byggt.
    jag bara är sådan, vill och måste veta hur allt funkar oavsett om det handlar om rc flyg, motorcykeln eller diskmaskinen hehe. oavsett projekt så hittar jag alltid på egna lösningar och konstruktioner som i regel funkar lika bra som det man hittar i butiken, att de inte blir lika fint och perfekt är en annan femma

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du har massor med pengarna så går det ju. Men det blir dyrare som Roger skriver, räkna med 20 totalkrasher innan du kan flyga 30 sekunder. Om du gillar EDF så är det totalt fel område att börja där. Ju häftigare planet ser ut desto sämre flyger det. Högvingat med dithedral ska det vara på första planet, men jag tror inte du lyckas trimma själv på de 1-3 sekunder du har innan du träffar backen.
    fredrik

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast du vet ju inte ens hur en lyckad konstruktion fungerar och flyger i detta fall. Nåja - du väljer själv väg - det är bara det att många av oss som skriver här gärna vill att nybörjare skall ha bra förutsättningar att lyckas och därmed på allvar upptäcka denna roliga hobby och det är därför jag personligen avråder dig ifrån att välja den svåraste metoden. Du lär ha utmaning nog till en början att lära dig flyga en intrimmad kärra av väl utprovad modell...
    Det kan se enkelt ut när man ser oss som flugit under många år men riktigt så enkelt är det inte. Visst - för vissa sitter det i blodet men även dom är nybörjare om än under lite kortare tid.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag är helt självlärd, började med en easytrainer 1280 och kan rekommendera dig att börja med en sådan. Jag klarade av att flyga själv med den redan första gången jag provade. Det planet är en bra start tycker jag, sedan kan du bygga något eget och försöka få det att flyga.
    Vill du absolut både lära dig flyga och bygga eget samtidigt så tycker jag du ska göra det. Bygg ett depronplan med billig elektronik så gör det inte så mycket om du kraschar.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...med tanke på att TS är nybörjare så skulle jag snarare råda till att bygga i EPP än depron eftersom depronen är tämligen skör. Fast rådet att börja med en Easytrainer 1280 är helt klart bättre.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Skaffa ett komplett paket först och lär dig flyga, sen vet du mycket bättre vad du ska sikta in dig på. Låter som en krånglig långsam väg att börja från noll. Men hittar du ritningar på en högvingad trainer på ca 1,1-1,5 m så är det bara att bygga, sen hjälper vi till med motorval.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •