Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: FRsky S6R

  1. #21

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och en ny firmware har också blivit släppt. har lagt in den i min, då enligt beskrivningen såg ut att vara ett alvarligt fel

    "Fix the bug of no output in ELE channel sometimes"

    http://www.frsky-rc.com/download/vie...&file=Firmware- S6R

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag vill flika in att ibland kan dessa fel med USB-kopplingar kan lösas genom att använda en annan sladd - inte alla sladdar är likadana - jag har arbetat många många h med att få ihop ett ezuhf system i en turnigy9xpro och koppla upp det mot en ET vector och har aldrig haft så mycket strul någonsin - kopplade ej upp/fail att uppdatera etc, bytte sladd och allt fungerade på en gång igårkväll. Man kan också gå i i enhetshanteraren och avinstallera drivern som dyker upp när man kopplar usbn och ominstallera drivern så kan det fungera.

    Har också märkt (i Windows iaf) att om man har många olika GUIs som använder samma usbdrivrutiner så kan de stampa på varandras portar - inget en omstart ej löser men det är rätt frustrerande..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  3. #23

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Äntligen har jag provflugit en modell med S6R motagaren, var premier för modellen också, en Mustang från RcFactory, det fungera som det skulle, inga större övningar då det var råkallt, men prova aútolevel ett antal gånger och dt fungera bra nästan brutalt, smack och modellen låg i rätt läge igen, om man har en modell med bräckliga vingar måste man nog minska gain lite på denna funktion, iaf på elevatorn, så väldigt nöjd än så länge, mer tester kommer när vädret blir bättre


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mustang.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	121,9 KB 
Id:	60717

  4. #24

    Standard

    Jag har flugit min FunCub med S6R nu vid flera tillfällen. Fungerar perfekt. Första flygningarna provade jag Autolevel via en omkopplare och den var som sagt blixtsnabb så jag har ställt ner Gain på den funktionen. Använder nu bara Autolevel i failsafe inställd så att motorn stängs av och planet sjunker sakta i en vid cirkel. Lite klurigt att ställa in faktiskt.
    Autohover och autoknife har jag bara handflugit i hobbyrummet och då vill S6R att nosen ska peka neråt! Tror det beror på att enheten är monterad felaktigt med servokontakterna framåt i färdriktningen.
    /Leif

  5. #25

    Standard

    Hej,
    låter spännande med stabilisering. Tror ni det skulle gå att flyga med ett instabilt plan? Dvs tyngdpunkten rätt långt bak. Inte för att jag just nu vet vad det ska vara bra för mer än experimentlustan. Man skulle kunna tänka sig extremt tvära svängar.
    /OlleG

  6. #26

    Standard

    Ja, JAS39 Gripen är ju aerodynamiskt instabilt men stabiliseras med styrdatorer så i teorin borde det fungera även på modeller. Skulle vara intressant att göra experiment men man ska nog inte prova med ett plan man är rädd om
    /Leif

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om det inte gäller just denna "stabiliserade" mottagare utan en snarlik (antagligen lite enklare) från Lemon så bevistade jag ett intressant experiment under söndagens inomhusflyg hos oss. En kollega har en "inomhus-pylon-racer" som fungerar alldeles utmärkt tillsammans med nämnda Lemon-mottagare men när stabiliseringen kopplades bort så blev den nästan ostyrbar - den var väldigt instabil helt enkelt. Det var en helt otrolig skillnad så jag förstår absolut att han alltid flyger med stabiliseringen aktiverad... Så visst kan sådana här "stabilisatorer" ha en väsentlig påverkan på flygegenskaperna.
    Roger

  8. #28

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Config Tool S6R har blivit uppdaterad till v1.3 och finns att ladda ner från FrSky. Ingen krasch hittills
    http://www.frsky-rc.com/download/ind...d=0&pro_id=167
    Provflög min S6R i en FunCub idag fm i lungt väder. Funkar perfekt både i Stab mode och Autolevel. Skulle vara bra om man kunde stänga av gyro och autolevel på kanal 6 "Elev2" så att den kunde användas till klaff eller annat.
    Din önskan har blivit uppfylld , se länk, videon är bra men han som gjort den är i den snabbaste precis



    https://www.youtube.com/watch?v=BTsXnrDavi4

  9. #29

    Standard

    Jodå, och det fungerar utmärkt. Redan innan denna uppdatering kom från FrSky kunde man använda Mike Blandfords hemmagjorda program "SportSet(8)" till bland annat just detta.
    http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=9291
    /Leif

  10. #30

    Standard

    Nu har FrSky släppt sin nya S8R som såklart är samma som S6R fast med två kanaler till som kan användas till vad som helst. Jag fick hem två st från T9Hobby idag men tyvärr saknas gul och blå LED i båda mottagarna vilket är ett känt ärende från tidiga exemplar. Mina är datummärkta 2017-01-22 så uppenbarligen kvarstår problemet även på senare serier
    /Leif

  11. #31

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Nu har FrSky släppt sin nya S8R som såklart är samma som S6R fast med två kanaler till som kan användas till vad som helst. Jag fick hem två st från T9Hobby idag men tyvärr saknas gul och blå LED i båda mottagarna vilket är ett känt ärende från tidiga exemplar. Mina är datummärkta 2017-01-22 så uppenbarligen kvarstår problemet även på senare serier
    Tack, bra info, fundera på att beställa en sådan, men då väntar jag tills man får en som är komplett

  12. #32

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har sökt här och hittat några mastodonttrådar på RCGroups och vill egentligen bara att någon av er som använt dessa S6/8R kan bekräfta att jag fattat rätt.

    De fungerar bara ihop med Taranis X9D Plus eller "bättre". Alltså inte med första X9D. Rätt?

  13. #33

    Standard

    Om jag minns rätt från mastodonttråden så är det problem med att binda S6R/S8R till X9D (utan plus), möjligen med undantag för någon batch.
    /Leif

  14. #34

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok, tack! Får fundera om det här är anledning att uppgradera radion till något nyare. Inbyggd STAB hade ju varit trevligt...

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flyger normalt med Horus men kan vid tillfälle testa att binda S6R mot min "gamla" Taranis. I Horus finns det ju en speciell meny för att justera stabilisatorns olika egenskaper - rätt smidigt får jag säga. Känns dock lite märkligt om inte Taranis (utan plus) skulle fungera - skillnaderna emellan dessa versioner är ju trots allt inte så stora.
    Roger

  16. #36

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Vore tacknämligt! Men det satte igång hjärncellerna och började kolla på ny radio iaf. Roger, som Horus-flygare, är du nöjd? Flyger du med tummarna eller grepp? Tycker du prisskillnaden är befogad eller vad man ska säga? Trots allt ett stort hopp...

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Jag har B batchen och den funkar att binda med om man tar ett lågt modellnummer. Prövade först första bästa som var modell nr 35. Det gick inte alls. Läste på nätet och prövade med nummer 2 och då funkar det. Däremot har jag dålig räckvidd med S6R-mottagaren, varför vet jag inte. OpenTX2.2 är installerat samt LUA-script

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är inte hemma så kan inte testa med min Taranis.
    Horusen ? Tja - jag köpte den billigt av en klubbkompis som inte riktigt kom underfund med den. Var intresserad av att testa deras eget OS (FrOs) eftersom jag trots allt tyckte att OpenTX var lite småstruligt att jobba med - trots att jag knåpat ihop några basmallar som täckte det mesta av mina standardbehov. OpenTX är definitivt mera flexibelt och totalt sett mera kompetent medan FrOS mera påminner om andra konventionella sändar-OS. Sändaren i sig är tung, och känns kanske av den orsaken rätt gedigen i motsats till t ex Taranis som är en relativt lätt sändare. och eftersom jag gärna vill ha sändaren i sele på magen så skaffade jag ett sändarbord ifrån senderpulte.de. Mycket välgjort bord och definitivt inget jag ångrade. Därmed är det kanske också klart att jag kör med tumme/pekfinger-grepp. Skulle inte rekommendera den som handhållen sändare. "Vreden" på sidan/upptill sitter lite tveksamt till - f ö inga större bekymmer runt dispositionen. Det sitter en NiMh-ack i sändaren som man inte kan ta ur utan att öppna sändaren - relativt enkelt men det är ändå många skruvar.
    Jag flyger mest motormodeller och det jag främst saknar, och som förvånar mig liue, är att jag inte hittat nåt färdigt flaps-program där man också kan styra höjdroder och flaps-hastighet. Höjdrodermixningen(dykroder vid flaps utfällda) har jag istället fått göra via 2 av de 5 tillgängliga dualrate-lägena som då aktiveras via flaps-knappen. Det går alltså att ställa bl a roderoffset den vägen. Finns heller inga regelrätta Flightsmodes tillgängliga i motormodell-programmet med väl i segelflyg-programmet. Detta har dock inte varit till nåt bekymmer för mig personligen för de varianter jag behövt kan ofta lösas på andra sätt.
    Om man vill använda stabiliserings-mottagarna så kan man som jag redan nämnt ställa om värdena för de olika variablerna direkt ifrån en sida i Horus och det är rätt smidigt. En del funktioner/funktionsnamn påminner om de i OpenTX så lite påverkan har det nog haft trots allt. Jag kör International-versionen av programvaran i alla mina FrSky-utrustningar.
    Det finns säkert mycket annat du är intresserad av men i så fall får du fråga så får vi se om jag kan svara...
    Vill minnas att även uffe_46 har en Horus och i så fall kan han säkert komplettera. Dock säger minnet att han kör OpenTX i sin.
    Roger

  19. #39

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för det utförliga svaret!. Jag kör OpenTX och kan inte tänka mig något annat. Allt går att göra =) det var mer om den är värd 5 papp i förhållande till Taranis Plus knappa 2. Nu såg jag i annan tråd att det är en Horus 10X på utrullning för en lite lägre peng. Då väntar jag innan jag handlar... Den ser trevlig ut!

  20. #40

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jodå Uffe_46 har en Horus, men för tillfället är det FrOs i den, detta på grund av pinsam slöhet från min sida, prova att göra konfig i FrOs till en trex 250 och den funka. Sen la jag in Opentx i den. För ett tag sen blev jag sugen på att testa Trex igen, men motagaren satt taskigt till i den för binda om, så jag la tillbaka FrOs i Horusen. Men nu är Trexen ombyggd till FBL med en annan motagare och fungerande konfig i min Taranis, så nu blir det OpenTX igen i Horusen och modellerna kommer att flyttas över en efter en till denna, det som är lite irriterande är att man måste binda om när man importerat modellerna i Horusen, det skulle va bra om bindnings koden följde med vid import.

    I Taranis med OpenTX 2.2 kan man ställa in stabiliserings via lua scriptet, jag har ett antal S6R mottagare men inte upplevt några räckvids problem

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •