Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Nya EU-regler, RC-flyg ett minne blott?

  1. #1

    Standard Nya EU-regler, RC-flyg ett minne blott?

    European Aviation Safety Agency (EASA) [1] har publicerat ett förslag till nya regler för obemannade flygfarkoster [2]. Transportstyrelsen länkar även till detta under rubriken "Information om kommande regler från EASA" [3].

    Jag ska inte påstå att jag dejalstuderat förslaget från EASA eller är någon expert i ämnet för den delen. Men att läsa om detta förstörde definitivt min helg och jag såg ingen post som sammanfattade detta på rcflyg, so here goes.

    I korthet innebär de nya reglerna att alla hemmabyggda flygfarkoster (segelplan, balsabyggen, multirotors, helis, etc, etc) hamnar i "Open Category A0" [4]. Detta är alltså den enda kategori som tillåter egenkonstruerade farkoster. Då gäller:

    - Max flygvikt 250g. Ja precis, 250g, inte mer.
    - Max höjd 50m. Farkosten måste ha en "inbyggd funktion" som begränsar flyghöjden till 50m.
    - Max avstånd 100m. Samma gäller här, måste finnas elektronik som tvingar denna gräns.
    - Max fart 15m/s, 54km/h.

    Träder dessa regler i kraft är RC-flyg i nästan alla dess former som vi känner till idag endast ett minne blott :-(

    Finns det något man kan göra? Maila UASPrototypeRule@easa.europa.eu och förklara artigt varför du tycker detta förslag bör ses över. Bara individuellt formulerade synpunkter räknas tydligen, så copy-paste av någon annans email har ingen effekt. Och det är visst bråttom också, kommentarer ska skickas in senast "mitten av Oktober".

    Länkar till youtubers som förklarar detta mycket bättre än jag:
    https://www.youtube.com/watch?v=4WqJByGGRYo
    https://www.youtube.com/watch?v=akdsVdOUuuk
    https://www.youtube.com/watch?v=RZhfQox6dDo


    [1] https://www.easa.europa.eu/easa-and-...il-drones-rpas
    [2] https://www.easa.europa.eu/system/fi...on%20final.pdf
    [3] http://www.transportstyrelsen.se/dronare
    [4] http://droneinsider.org/new-easa-dro...rone-industry/

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hela modellflyg-industrin avseende Europa kollapsar ju i princip så frågan är om detta verkligen kommer att bli verklighet...
    Har läst skrivningar nånstans om att det organiserade modellflyget, alltså i klubbar och liknande, inte skulle omfattas av samma regelverk eftersom vårt "track record" avseende olyckor och incidenter inte är speciellt omfattande.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Det var detta förslag jag menade i mitt inlägg i tråden "Modellflygsremiss från Transportstyrelsen". Missade att både IngemarTh (inlägg) och Michael (inlägg) hade nämnt förslaget.

    Jag håller med om att detta förtjänar detta en egen tråd, vilket jag inte tänkte på när jag gjorde mitt inlägg i den andra tråden, så det är bra att nordicguy fixade denna tråd!

    Detta är ett riktigt läskigt förslag. Hemmabyggen omfattar allt vi pysslar med. En ARF är ett hemmabygge. I princip allt utom Bind-N-Fly är hemmabyggen, om man så bara ploppar in en egen mottagare så är det "hemmabygge". I princip skulle förslaget om det blir verklighet slå ut hela den organiserade hobbyn.

    Jag undrar om förbunden är medvetna om detta förslag och tänker/har agera(t) på något sätt. Det jag uppfattat som debatterats har mest handlat om transportstyrelsens förslag, men jag har å andra sidan varit rätt off på sistone.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det påverkar ju inte minst FAI och all tävlingsverksamhet så jag har lite svårt att tro att det går igenom som beskrivits.
    Och lokalt i Sverige också Riksidrottsförbundet.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har läst skrivningar nånstans om att det organiserade modellflyget, alltså i klubbar och liknande, inte skulle omfattas av samma regelverk eftersom vårt "track record" avseende olyckor och incidenter inte är speciellt omfattande.
    Det undantag som finns med säger såhär:
    Källa: https://www.easa.europa.eu/system/fi...on%20final.pdf
    Article 15
    Transitional provisions

    For recreational operations of UA, such as leisure flights, air displays, sport or competition activities, conducted in the frame of associations or clubs with proven satisfactory safety records and performed under national systems before this Regulation enters into force, the following transitional provisions shall apply:

    1. By [3 years after entry into force of this Regulation — estimate 2020], the competent authority shall issue operation authorisations to associations or clubs for the operations which would otherwise require an authorisation according to Subpart B of Annex I to this Regulation.

    2. An operational authorisation can be issued without the need to conduct the operational risk assessment referred to in UAS.SPEC.60.

    3. Operational authorisations issued under this Article shall define the conditions, limitations and deviations from the requirements of Subpart B of Annex I to this Regulation.
    Vad jag förstår är "Subpart B" det som handlar om att flyga saker i "Specific" kategorin.

    Som jag tolkar detta så ska det senast 3 år efter att reglerna införts "delas ut" auktoriseringar till klubbar eller organisationer där de kan flyga "specific-flygetyg" utan att fullt ut följa reglerna som stipuleras i "Subpart-B". Dessa auktoriseringar ska då även innehålla vilka specifika avvikelser som gäller för klubbarna.

    Vad som händer fram tills denna auktorisering inträffar vet jag inte, men jag gissar att Sverige har en viss tid på sig att införa reglerna och under den tiden kan vi förhoppningsvis fortsätta som vanligt.

    Det som är lite läskigt här är på vilken basis auktoriseringarna delas ut och vilka undantag som görs. Blir det på förbundsnivå, eller på klubbnivå? Vilka undantag kommer att göras, om ens några? Det verkar faktiskt som att man bara skjuter problemet framför sig; "förbjud nu och fundera ut hur/om vi fixar till problemet med modellflyg sen, nu har vi iaf 3 år till på oss att fundera".

    Sen undrar jag lite varför detta står under en rubrik "Transitional". Det låter ju mistänkt som att det är övergångsregler. Övergång till vad då, ett modellflygfritt EU? Denna regel tillåter ju t.ex. inte nya klubbar att få undantag (om det nu inte blir på förbundsnivå, men då tillåts ju inga nya förbund).

  6. #6

    Standard

    Bra och kloka inlägg i flygremiss-tråden, tack för länkarna. Kan ju bara hoppas att beslutsfattarna inser vidden av ett sådant här regelverk innan det är för sent.

    Tänkte jag skulle maila några ord till EASA, om inte annat bara för att kunna sova lite bättre och känna att jag åtminstone gjort någonting. Vet inte hur mycket betydelse det har vad man skriver men har iaf funderat på några olika resonemang. Kör en liten sammanfattning av mina tankar här så ni kan såga det om det låter galet

    Det känns som RC-flyg var frid och fröjd enda fram till autonoma (självflygande) RTF-modeller blev lätta att få tag i för i princip vem som helst. En gammal hederlig modell, vare sig det var flyg, heli eller t.o.m. multirotor, som kräver konstant styr-input från RC-piloten har aldrig varit någon risk i "oerfarna händer". Har man inte flugit förut så är spektaklet över på några sekunder och således ingen fara för allmänheten.

    Idag är det annorlunda när vem som helst, utan någon som helst RC-erfarenhet, kan köpa en Phantom om komma i luften direkt. Så EASA har helt klart en poäng i att den exploderande marknaden av "självflygande" modeller kan bli ett problem för säkerheten i luftrummet.

    Var är då autonoma modeller dominerande? Bland hemmabyggda RC-modeller eller kommersiella RC-produkter? Total dominans bland RTF-produkterna från företag som DJI skulle iaf jag säga. Få inom hobbyn som bygger modeller för waypoint-navigering, även om det såklart finns. Och en FPV-raceing "drone" är ju långt ifrån självflygande.

    Det som blir helgalet i detta reglemente är att man slår ned absolut hårdast på hobby-flygaren. Den grupp som bär absolut minst risk att orsaka oreda i luftrummet. Att däremot sätta högre krav på de företag som vill sälja självflygande RTF-drones tycker jag känns rimligt. Det hjälper högriskgruppen (de utan tidigare RC-erfarenhet) att kunna flyga med mindre risk för att ställa till oreda.

    Jag förstår att dessa tankar stötts och blötts otaliga gånger i många andra trådar, hoppas ni kan ha överseende.

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag är övertygad om att myndigheterna fått in remissvar som väl täcker upp vad vi modellflygare vill ha.
    Är det inte att elda för kråkorna att spekulera i olika scenarier kring hur reglerna blir?
    Jag anser att nu får vi vänta in de första reglerna och sedan gå i polemik.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag är övertygad om att myndigheterna fått in remissvar som väl täcker upp vad vi modellflygare vill ha.
    Är det inte att elda för kråkorna att spekulera i olika scenarier kring hur reglerna blir?
    Att inkomma med remissvar på transportstyrelsens förslag som förbunden gjort är väl inte detsamma som att inkomma med svar till EASA om deras förslag? Det är väl olika instanser som kommer med förslag på reglering som inverkar på modellflyg. Jag tror iaf inte att synpunkter som inlämnats till transportstyrelsen om deras förslag har någon större inverkan på EASAs förslag.

    Har RCFF månne redan behandlat/svarat på EASAs förslag också?

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Har man inte haft liknande scenario i USA och såvitt jag vet blev det nåt i stil med att man var tvungen att registrera sin "farkost" om vissa villkor var uppfyllda. Nog tror jag det går att lösa även för vår del i Sverige och Europa utan att vi i princip bara får kasta pappersvalor i luften.
    /Bo

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Att inkomma med remissvar på transportstyrelsens förslag som förbunden gjort är väl inte detsamma som att inkomma med svar till EASA om deras förslag? Det är väl olika instanser som kommer med förslag på reglering som inverkar på modellflyg. Jag tror iaf inte att synpunkter som inlämnats till transportstyrelsen om deras förslag har någon större inverkan på EASAs förslag.

    Har RCFF månne redan behandlat/svarat på EASAs förslag också?
    Stor respekt för allt det jobb som RCFF gjort kring remissvar till Transportstyrelsen, stort tack till alla som jobbat med det!

    Jag vill dock hålla med Mjoelner att ett remissvar till EASA från de svenska flygförbunden också är viktigt. Om EASA får sitt förslag godkänt i EU-parlamentet har Svenska Transportstyrelsen sannolikt inte så mycket att säga till om.

    Tyska DMFV har skickat in följande svar till EASA:
    https://www.dmfv.aero/files/DMFV-Pos...ugust-2016.pdf

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nordicguy Visa inlägg

    Träder dessa regler i kraft är RC-flyg i nästan alla dess former som vi känner till idag endast ett minne blott :-(
    Nu har jag precis som du själv skrev inte läst reglerna helt innantill utan lyssnar på vad som poppar upp.

    Jag vill påstå att modellflyget som vi känner till idag alltså inte drabbas alls. http://www.modellflygforbund.se/Mode...eglerfraneasa/

    Regelverkets utformning är ganska tydlig att den tillkommit av och riktar sig mot drönare, ofta framförda av något jag kallar icke-RC-piloter. Alltså folk som handlar på teknikmagasitet och inte i RC-affärer. Med det som bakgrund väger jag informationen från SMFF som trovärdig. Det påverkar inte modellflyg som bedrivs på modellflygplatser och det vill jag påstå är modellflyg i nästan alla dess former som vi känner till idag. Om vi borträknar den flygning som göra av icke-RC-piloter.

    Någon kan säkert knorra till detta inlägg på diverse olika vinklingar men det verklar tydligt att man absolut kan fortsätta modellflyga utan problem.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag vill påstå att modellflyget som vi känner till idag alltså inte drabbas alls. http://www.modellflygforbund.se/Mode...eglerfraneasa/
    Jag hoppas att dom har rätt i praktiken, men om man t.ex. läser Explanatory Note for the UAS Prototype regulation, sidan 8, så finns följande att läsa:
    We had several attempts to make a definition that could accurately separate classical ‘model aircraft’ from unmanned aircraft. This has proven difficult as a ‘model aircraft’ is indeed an unmanned aircraft, and the variety of model aircraft goes far beyond manually controlled fixed wing aircraft. As we could not identify a satisfactory definition, the option of a transition period combined with an authorisation taking into account the good safety record has been adopted.
    ...
    Other reasons to keeping ‘model aircraft’ under the prototype rules are ...
    Av detta framgår klart att förslaget på regelverk även gäller för modellflyg. Jag föreslår att man läser hela avsnittet om artikel 15 i det dokumentet, eftersom jag saxade rätt hårt i citatet.

    Hur det sen slår på modellflyget och på klubbarna återstår att se. Det verkar som att det finns en avsikt att låta oss fortsätta med modellflyg som förut, men när jag läser förslaget på regelverk så undrar jag vilka undantag som ska göras för klubbarna/förbunden, hur säkerhetshistoriken ska bedömas och hur det hela kommer att implementeras om 3 år när det är dags för en "kompetent myndighet" att dela ut undantagen.

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ta reda på vilken EU-politiker som representerar er region, skriv, även om denna/denne inte ingår i den grupp som IngemarTh skrev till.

    Säg till dem att detta faktiskt gör er mer benägna att arbeta för en Svexit och att det är i klass med 90-talets bananlag. Jämför med mc-olycksstatistiken, 1000-tals dör varje år, ändå tillåter EU MC:s pga hävd.

    Som många sagt, det har flugits i 60 år utan större incidenter. EASA är ju medvetna att de går över gränsen, de vill stoppa en liten grupp geom att kriminalisera en mycket större. Egentligen borde klubbarna samla på sig om de haft incidenter med allmänflyg- eller personskador, så det fanns statistik hur farliga vi är. Den ende jag kolliderat med, är mig själv.

  14. #14

    Standard

    Hur kan det bli bara värre och värre? Jag fattar ingenting. Vem orsakar detta?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur kan det bli bara värre och värre? Jag fattar ingenting. Vem orsakar detta?
    Bland annat pilotföreningar som denna har drivit på:
    https://www.eurocockpit.be/pages/remotely-piloted-aircraft-systems-drone


    Europkommisionen har också jobbat för gemensamt regelverk:
    http://ec.europa.eu/growth/sectors/aeronautics/rpas_sv

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ursprungligen var det tänkt att EASAS protoytypreglemente skulle behandlas i EUs transportutskotts möten idag och imorgon (10-11 oktober) men ärendet finns inte med i agendan för mötet. Det tycks således stämma att förslaget är föremål för förseningar beroende på revideringar avseende bl.a. modellflyg så som skrevs i ett svar från den svenske transportutskottsmedlemmens kansli.
    Förhoppningsvis är det förändringar till det bättre. Det är mycket viktigt att vi håller uppsikt på den kommande versionen och uppmärksammar eventuella problem för modellflygets del.

    För er som inte hunnit sätta er in i frågeställningen publicerades idag en hyfsat bra sammanfattning (på engelska) här: http://video.terbeken.com/rc-flying-...from-the-easa/

    Lyssna gärna igenom denna presentation av förslaget och dess konsekvenser: https://vimeo.com/184752149
    Senast redigerat av Michael den 2016-10-10 klockan 20:19.

  17. #17


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    har mailat både Jens Nilsson och Lars Adaktusson igen för att peka på de båda trådar här där EASAs förslag diskuteras. Syftet var att servera vår diskussion på ett enkelt sätt ifall de på ett direkt sätt vill se vad som bekymrar "gräsrötterna".

    Hej igen Jens och Lars,

    efter att ha läst igenom EASAs förslag, ‘Prototype’ Commission Regulation on Unmanned Aircraft Operations, verkar det som om man verkligen är på väg att skapa ett reglemente som om det genomförs kommer att omöjliggöra framtida modellflyg i den form det bedrivits under långa tider och utan konflikt med övrig luftfart. Om ni vill se en del av diskussionen som förs bland oroliga modellflygare i Sverige föreslår jag att ni följer nedanstående ”trådar” på RCFFs forum.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/52014-Nya-EU-regler-RC-flyg-ett-minne-blott
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/50823-Modellflygsremiss-från-Transportstyrelsen

    Motsvarande diskussioner och farhågor förs fram i b l a England och Tyskland, båda länder med mycket omfattande modellflygverksamhet, och kan följas på internet, länkar finns i ovanstående.

    MVH
    Kjell Nilsson
    Östersunds Modellflygklubb


    Fick direkt nedanstående svar från Adaktussons kansli:

    ADAKTUSSON Lars
    Till: Kjell Nilsson
    RE: EASAs förslag - omröstning

    Hej!

    Jag skickar ditt brev till berörd handläggare. Han har redan fått en fyllig inlaga från Sveriges Modellflygförbund och är väl insatt i problematiken.

    Vänligen,

    Fredrik Bergström
    Stagiaire for Lars Adaktusson
    Member of European Parliament
    Swedish Christian Democrats

    Inväntar enligt tidigare besked också ytterligare svar från Jens Nilssons kansli under veckan. Det verkar som om våra företrädare i EUs transportkommitté är införstådda med problemtiken....

    Dristar mig till att posta detta i båda trådarna som handlar om oron över modellflygets framtid.

    MVH
    Kjell

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Det tog en stund men nu har jag fått iväg mail till alla på denna lista.

    http://www.europarl.europa.eu/meps/s...tml?country=SE

    Peter Lundgren har svarat att han jobbar för oss så plus till honom.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag vill påstå att modellflyget som vi känner till idag alltså inte drabbas alls. http://www.modellflygforbund.se/Mode...eglerfraneasa/

    Regelverkets utformning är ganska tydlig att den tillkommit av och riktar sig mot drönare, ofta framförda av något jag kallar icke-RC-piloter. Alltså folk som handlar på teknikmagasitet och inte i RC-affärer. Med det som bakgrund väger jag informationen från SMFF som trovärdig. Det påverkar inte modellflyg som bedrivs på modellflygplatser och det vill jag påstå är modellflyg i nästan alla dess former som vi känner till idag. Om vi borträknar den flygning som göra av icke-RC-piloter.
    Jag förstår hur du resonerar och har också läst på flera håll att EASA "har sagt" att man inte avser förbjuda modellflyget på godkända modellflygfält. Detta är såklart jättebra men som Mjoelner påpekar så framgår inte detta av EASAs förslag.

    Modellflyget är dock betydligt större än den verksamhet som sker på modellflygfälten. Det finns många erfarna RC-piloter som på ett ansvarsfullt och säkert sätt flyger på andra platser, helt i ordning med idag gällande lagstiftning. Citat ur RCFF-reglerna:

    Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på något av de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige.

    Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs.
    Alla har inte förmånen att bo nära ett modellflygfält. Däremot en åker i samråd med den lokale bonden eller ett kalhygge i skogen finns tillgängligt nästan oavsett var man bor i detta land.

    Det oroar mig därför att EASAs förslag inte alls beaktar gruppen av modellflygare som inte har ett fält att tillgå.

    Det är även stor skillnad mot idag att ha ett generellt förbud mot modellflyg och endast undantag för vissa modellflygfält. Undantag som lätt kan dras in eller åtstramas ytterligare.

    Här är en update från Simon Dale som också nämner det jag försöker beskriva ovan:
    https://www.youtube.com/watch?v=jMKwYWlSkMY

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Det tog en stund men nu har jag fått iväg mail till alla på denna lista.

    http://www.europarl.europa.eu/meps/s...tml?country=SE

    Peter Lundgren har svarat att han jobbar för oss så plus till honom.
    Man bugar, bockar och tackar för denna enastående insats! Grymt bra jobbat!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •