Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Nya EU-regler, RC-flyg ett minne blott?

  1. #21

    Standard

    Tänkte lägga in en kortfattad sammanfattning av förslaget för dom som inte satt sig in i det.

    Notera att nedanstående är min personliga tolkning av förslaget och den är troligtvis mer eller mindre felaktig. Dessutom kommer den troligtvis också förändras allteftersom jag förstår/sätter mig in i förslaget.

    Nåja, here goes nothing...

    Förslaget delar in obemannat flyg (UA = unmanned aircraft, där modellflyg inkluderas) i tre kategorier:

    1. En "öppen" kategori (UAS Open, Appendix I, Subpart A)

      Kategorin klassificerar farkosterna i sub-kategorier efter "farlighet", A0 till A3 (Subpart A, UAS.OPEN.10) och sen ställs krav på farkost/pilot/flygning efter "farligheten".

      Det är sub-kategorin A0 (UAS.OPEN.50) som pratats om i tidigare inlägg, där hemmabyggen tillåts och kraven 250g maxvikt, 54km/h maxfart, 50m maxhöjd, etc gäller. Inga andra sub-kategorier tillåter hemmabyggen, utan definierar köpta flygetyg/system som ska vara certifierade.

      I min mening är det enbart i undantagsfall som våra flygetyg kvalar in den öppna kategorin (A0).

    2. En "specifik" kategori (UAS Specific, Appendix I, Subpart B)

      I den här kategorin finns inga sub-kategorier av flygetyg och inte heller finns några begränsningar vad det gäller hemmabyggen. Istället ställs det bl.a. krav på operatör/pilot och procedurer som ska uppfyllas. T.ex. ska operatör/pilot och farkost vara registrerade och något som kan liknas vid en "färdplan" ska finnas för varje "operation" (flygning).

      Det är uppenbart att det är i denna kategori där vår normala modellflygverksamhet hamnar, om inte annat för det som sägs i artikel 15 (se nedan). Om vi modellflygare skulle behöva hålla oss till föreskrifterna som gäller i denna kategori så skulle hobbyn dö ut, men vi kommer (troligtvis?) få undantag från detta enligt artikel 15.

    3. En "enkel certifierad operatör" kategori (LUC = Light UA operator Certificate)
      Vad jag förstår är denna inte aktuell för oss hobbyister.


    Artikel 15
    Artikel 15 handlar om att förbund och/eller klubbar som fanns innan reglerna trädde i kraft ska kunna bli auktoriserade för den "specifika" kategorin enligt Subpart B och då eventuellt med vissa undantag för de regler som gäller i Subpart B.

    Jag tycker dock att man ska notera att möjligheten för en myndighet att bevilja undantag är inte detsamma som att undantag kommer att beviljas.

    Min slutsats är i alla fall att vi modellflygare som flyger på modellflygfält inte behöver fundera på den "öppna" kategorin eftersom den uppenbart inte tar sikte på oss, utan istället bör vi främst titta på den "specifika" kategorin.

    Jag tror att det som är viktigt är att sätta sig in i vilka begränsningar som kommer gälla för den "specifika" kategorin samt var de begränsningarna definieras. Detta eftersom det endast är begränsningarna i Subpart B som undantag kan medges för. Sen är det väl till att klura på vilka undantag som vi skulle behöva för att kunna fortsätta med hobbyn.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Fick denna länken idag från en av Europaparlamentarikerna, Peter Lundgren.


  3. #23

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Spännande eller oroväckande? EASA--->FIA--->SMFF/TS............RCFF?
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Här står det att man ska ensa med USAs modellflygregler vilket jag hoppas är bra med tanke på att det
    finns många i USA som flyger helt lagligt på andra platser än modellflygfält på privat eller allmän mark: https://www.bmfa.org/Portals/0/xNews...-2016%20V2.pdf
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-10-12 klockan 21:16.

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag har fått dessa två svar

    Hej och tack för ditt mejl.

    Cecilia arbetar inte direkt med lagstiftning inom luftrum och dylikt, men är såklart bekymrad om det påverkar föreningslivet. Det verkar inte vara syftet med detta förslag, men kan såklart likväl vara en konsekvens. Istället tror jag att kommissionen och EASA ser framför sig att drönare kommer börja användas professionellt i samma luftrum som vanliga bemannade flygplan, och att det är säkerheten där man framförallt vill slå vakt om.

    Som sagt, utan att jag eller Cecilia är särskilt insatta, kommer vi följa detta förslag och vara uppmärksamma på de problem du har lyft - hon vill såklart inte heller se att regleringen blir så hård att den påverkar aktiviteten i föreningar likt din egen.

    Cecilia tackar så mycket för mailet och för att du uppmärksammat henne på frågan.

    Med vänliga hälsningar,
    Linda


    Linda Aziz
    Press Officer of MEP Cecilia Wikström (ALDE/L)
    Pressekreterare hos Europaparlamentariker Cecilia Wikström (L)
    linda.aziz@ep.europa.eu



    Hej Ola!

    Tack för ditt mail. Vi svenska socialdemokrater i Europarlamentet arbetar tillsammans vilket är anledningen att du får detta mail undertecknat av oss fem ledamöter gemensamt, och eftersom din fråga berör transportutskottet, så är det Jens Nilsson som ordinarie ledamot som driver våra frågor i det utskottet och därmed även gällande modellflygning som du kontaktat oss om.

    Vad gäller modellflygning så stämmer det att det är kopplat till Europaparlamentets pågående arbete med revideringen av EU:s luftfartsmyndighet, EASA. Planen var att det skulle röstas om i transportutskottet den här veckan. Men arbetet med rapporten är försenad och som planeringen ser ut nu kommer det istället att röstas i transportutskottet 9-10 november. Arbetet med den föreslagna rapporten som vi i transportutskottet ska ta ställning till och rösta om är därmed inte färdig än och just nu väntar vi in den för att kunna se vad texten faktiskt föreslår och hur den tar ställning till modellflygning. Vår förhoppning är att den ska bli klar och att den blir publicerad för oss (och även dig eftersom den kommer att publiceras på Europaparlamentets hemsida samtidigt) i slutet av oktober.

    Vi tackar för informationen vi fått från dig och situationen för er modellflygare, och detta är något vi ska ta i beaktande, men ber att få återkomma med ett mer utförligt svar baserat på den slutgiltiga text och förslag som vi ska rösta om.

    Med vänliga hälsningar,

    Jens Nilsson
    Marita Ulvskog
    Jytte Guteland
    Anna Hedh
    Olle Ludvigsson

  6. #26

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Skrev till min lokale EU-politiker (ölänning och sosse) för några dagar sedan, rörande flyga "fritt" på Öland och fick idag svar via Jens Nilsson för hela sossegruppen (5 st).

    Tyvärr kan jag inte klistra in det men kontentan är, pga de klagomål de fått, så har de börjat inse att förslaget inte är välgenomtänkt (vilket videon ovan också visar). Men Jens N vill inte diskutera det förrän det slutliga förslaget, som Transportutskottet skall rösta på först i november, vid månadsskiftet ligger på bordet.

    Så det är bara att skriva till er lokale EU-politiker och lägga tryck. Klart är att om man ser på den länk någon lade ut tidigare till General Aviation-piloternas europeiska intresseorganisation, det lagförslag vi hittills sett speglar bara deras världsbild. Och att man måste höra till en lokal klubb med fält, där måste speciellt vi landsortsbor pressa på. För mig, kan jag ha bra väder på norra Öland, medan det regnar i Kalmar, dvs. får inte flyga trots att det går.....

  7. #27

    Standard Distinguishing a drone from a model aircraft

    Då var mail skickat till EASA, i sista minuten, deadline är imorgon. Återstår att maila EU-politiker.

    Här är ett utdrag ur mitt mail angående de svårigheter EASA har utryckt med att skilja mellan "drönare" och modellflyg. Jag reagerade på att "autonomous flight" inte nämns i EASAs dokument.

    Distinguishing a drone from a model aircraft

    The Explanatory Note on UAS Prototype Commission Regulation on Unmanned Aircraft Operations express the difficulty of distinguishing "drones" from model aircraft, as both indeed are Unmanned Aircraft.

    Have you considered defining "drones" based on their autonomous flight capabilities?

    For example, an UA which can fly autonomously (i.e. without active control input from the remote pilot) is a drone. A civil UA without autonomous flight capabilities is a model aircraft.

    Extending this example, logic says that the type of drone which is a potential danger to public airspace safety, is the drone which anyone can buy and fly.

    Model aircraft such as airplanes, helicopters and even multirotors have been available for most people to buy for many years. Yet, without the right knowledge and skills it is not possible to keep a model aircraft airborne long enough to pose a threat to anyone. In the process of gaining the necessary knowledge and skills to fly, a person will inevitably also learn the rules and regulations associated with model flying. The model flying associations has done an invaluable job here.

    There are two criteria which together identify the civil UA in need of new regulations:
    - the UA can fly autonomously, i.e. without active control input
    - the UA is available for consumers to buy in a ready-to-fly package (or requiring no advanced assembly)

    If either of these criteria are not met, the UA does not have any higher risk of endangering public airspace than any of the model aircraft which have been available for the past 70 years.
    OBS! Copy-paste-mail till EASA ignoreras så vill man skicka in synpunkter får man formulera med egna ord.

  8. #28

    Standard

    Flyttade denna tråd till "Allmänna diskussioner om RC-Hobby" så att den är läsbär även om man inte är inloggad. Hoppas det kan underlätta om man vill skicka forum-länk till tex våra EU-politiker.

  9. #29

    Standard

    Mycket att läsa överallt, vet inte om denna varit med:
    https://www.bmfa.org/Portals/0/xNews...-2016%20V2.pdf
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    Ett scenario är ju att det blir såhär: de som flyger på modellflygfält kommer att få undantag och för de som "buskflyger" kommer även fortsättningsvis att gälla att så länge man inte ställer till med något (vilket man inte gör om man beter sig på ett vettigt sätt) så kan man i praktiken fortsätta. Med det sagt håller jag med om att utvecklingen går åt helt fel håll. Jag upprepar det jag sagt i många andra fora: det behövs en viss uppstramning inom vissa delar av hobbyn. Ett bra sätt att åstadkomma det skulle kunna vara att utfärda krav på ngn typ av certifikat som man måste gå en kortare utbildning för att få. I gengäld kunde man släppa på vissa av reglerna.

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag fick ett svar till idag,

    "Hej,

    Christofer tackar för ditt mail och har bett mig svara.

    Det är viktigt att eliminera risken att yrkesflyg och hobbyflyg kommer för nära varandra och att hindra farlig eller integritetskränkande användning av modellflyg eller så kallade drönare. Men vi är skeptiska till lagstiftning som på ett orimligt sätt försvårar för allmänheten och privatpersoner att använda drönare eller andra radiostyrda flygfarkoster.

    Christofer kommer tala med sina kollegor i transportutskottet och se vad som går att göra för omarbeta förslaget och säkerställa hobbyflygets fortlevnad.

    Hoppas jag med detta svarat på dina frågor.

    Vänligen,
    Johan Gustafsson
    Medarbetare till Christofer Fjellner"

  12. #32

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mycket att läsa överallt, vet inte om denna varit med:
    https://www.bmfa.org/Portals/0/xNews...-2016%20V2.pdf
    Här finns mer från samma skribent: http://www.fai.org/news/42436-eas-fa...anned-aircraft

  13. #33

    Standard

    EASA "klampar" vidare, nu med stärkt stöd
    Det förefaller som om EUs Transport and Tourism Committee uttalat ett ganska oreserverat stöd för EASA-förslaget.

    Dom har bl.a. konkret uttalat stöd för bl.a. 250 gram-gränsen, registreringskrav och krav på att farkoster ska vara typgodkända.
    Här finns mer om det som EASA beskriver som "ett steg framåt" och "ökade ansträngningar":

    https://www.easa.europa.eu/newsroom-...opean-airspace

    Här är en pressrelease från EU om hur dom ser EASAs förslag som "en updatering av europeisk flygsäkerhet".
    http://www.europarl.europa.eu/news/e...emerging-risks

    Jag kan inte hitta ett ord om att RC-flyg, som vi känner det, ska få existera i framtiden.

    Nytt europeiskt modellflygförbund
    Däremot har tyska och österrikiska modellflygförbunden startat en ny europeisk organisation, European Model Flight Union (EMFU). Unionen har två syften:

    1. Att föröka få EASA att låta vår hobby få vara kvar.

    2. Att skapa en organisation som representerar RC-flygare internationellt.

    Elva (11) nationella RC-flyg-organisationer har hittills anslutit sig till EMFU.

    Är SMFF med?

    Om EMFU:
    http://fpvcentral.net/2016/11/europe...ughout-europe/

    mvh/Bo

  14. #34

    Standard

    European Model Flight Union (EMFU)

    Hittade detta:

    https://www.daec.de/news-details/ite...-flight-union/

    Där finns lite mer om vad EMFU gjort hittills och hur dom bedriver sin verksamhet för att få EASA och EU att komma på bättre tankar så att RC-flyg som hobby ska få finnas även i framtiden.

    mvh/Bo


  15. #35

    Standard

    Jag kan förstå om det kommer lite regler så det blir lite kontroll på det hela, men att helt totalförbjuda är ju makalöst otroligt. Det finns hur mycket annat som helst som är mycket värre som det borde tittas lite närmare på än RC-hobbyn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    På basis av EASAs regler borde vi inom RC-sidan föra över tolkningen mot motorcyklar.

    Bara för att påpeka orimligheten med en hobby som vad hittills angivet inte gett ett enda alvarligare olycksfall under utövande under 60 år, mot en som har 100-tals kanske 1000-tals dödsfall inom Europa varje år. Visst, inte ett flygplan som störtar, men mostsvarande 1 eill ett antal jumbojets varje år.

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    USA har väl redan varit igenom det här?
    Vi i Europa kunde väl bara kunna ta efter deras regelverk i stora delar så blir det ju harmoniserat och likartat åtminstone i dessa två världsdelar.
    Vad kan vara annorlunda här i Europa och i Sverige som skulle kräva så annorlunda regelverk än vad de har i USA?

    /Bo

  18. #38

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    De har en flygmyndighet som har sett på reell statistik och funnit att "drönare" inte var så farliga som de trodde, dvs att de fann att det var bara en faktiskt kollision sedan 2014.

    EASA har gjort ett, vad anglosaxare kallar "hatchet job" (hittar ingen bra översättning), åt intresseorganisationen för det kommersiella allmänflyget. Deras förslag till punkt och pricka. Och vi hobbyister har varit för tysta. Vi får det vi väljer eller undviker att välja. Vi borde sänt tonvis med epost till våra EU-parlamentariker och påpekat skilnaden mellan att flyga i centrala London/Paris/Rührgebit mot att flyga på svenska landsbyggden.

    RCFF borde omgående gå med i EMFU. Som företrädare för oss, liksom med kameraförbudet, bjuda in riksdagsmennen för dem på gräsmattan utanför riksdagen. Visa att det handlar om ca 200.000 utövare, om vi räknar in alla Hubsan-/Symaägare.

  19. #39


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här finns EASAs regelförslag och EMFUs remissvar
    Läs och begrunda....

    MVH
    Kjell Nilsson

  20. #40

    Standard

    Kan inte förstå vad en så pass omfattande regel ändring ens har för existens berättigande i sig själv. Totalt nonsen i mitt eget tyckande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •