Tänkte lägga in en kortfattad sammanfattning av förslaget för dom som inte satt sig in i det.

Notera att nedanstående är min personliga tolkning av förslaget och den är troligtvis mer eller mindre felaktig. Dessutom kommer den troligtvis också förändras allteftersom jag förstår/sätter mig in i förslaget.

Nåja, here goes nothing...

Förslaget delar in obemannat flyg (UA = unmanned aircraft, där modellflyg inkluderas) i tre kategorier:

  1. En "öppen" kategori (UAS Open, Appendix I, Subpart A)

    Kategorin klassificerar farkosterna i sub-kategorier efter "farlighet", A0 till A3 (Subpart A, UAS.OPEN.10) och sen ställs krav på farkost/pilot/flygning efter "farligheten".

    Det är sub-kategorin A0 (UAS.OPEN.50) som pratats om i tidigare inlägg, där hemmabyggen tillåts och kraven 250g maxvikt, 54km/h maxfart, 50m maxhöjd, etc gäller. Inga andra sub-kategorier tillåter hemmabyggen, utan definierar köpta flygetyg/system som ska vara certifierade.

    I min mening är det enbart i undantagsfall som våra flygetyg kvalar in den öppna kategorin (A0).

  2. En "specifik" kategori (UAS Specific, Appendix I, Subpart B)

    I den här kategorin finns inga sub-kategorier av flygetyg och inte heller finns några begränsningar vad det gäller hemmabyggen. Istället ställs det bl.a. krav på operatör/pilot och procedurer som ska uppfyllas. T.ex. ska operatör/pilot och farkost vara registrerade och något som kan liknas vid en "färdplan" ska finnas för varje "operation" (flygning).

    Det är uppenbart att det är i denna kategori där vår normala modellflygverksamhet hamnar, om inte annat för det som sägs i artikel 15 (se nedan). Om vi modellflygare skulle behöva hålla oss till föreskrifterna som gäller i denna kategori så skulle hobbyn dö ut, men vi kommer (troligtvis?) få undantag från detta enligt artikel 15.

  3. En "enkel certifierad operatör" kategori (LUC = Light UA operator Certificate)
    Vad jag förstår är denna inte aktuell för oss hobbyister.


Artikel 15
Artikel 15 handlar om att förbund och/eller klubbar som fanns innan reglerna trädde i kraft ska kunna bli auktoriserade för den "specifika" kategorin enligt Subpart B och då eventuellt med vissa undantag för de regler som gäller i Subpart B.

Jag tycker dock att man ska notera att möjligheten för en myndighet att bevilja undantag är inte detsamma som att undantag kommer att beviljas.

Min slutsats är i alla fall att vi modellflygare som flyger på modellflygfält inte behöver fundera på den "öppna" kategorin eftersom den uppenbart inte tar sikte på oss, utan istället bör vi främst titta på den "specifika" kategorin.

Jag tror att det som är viktigt är att sätta sig in i vilka begränsningar som kommer gälla för den "specifika" kategorin samt var de begränsningarna definieras. Detta eftersom det endast är begränsningarna i Subpart B som undantag kan medges för. Sen är det väl till att klura på vilka undantag som vi skulle behöva för att kunna fortsätta med hobbyn.