Efter att ha byggt 5 av Flitetest plan tidigare, var det dags att göra det med en originalsats.

Tidigare har jag främst byggt medIKEA-kartonger och en FT Arrow i svensk kapaline-foam. Frågan var, hur bättre är originalet [bilder under texten]. Efter att ha m
issat att RCFlite tagit in dem och Hobbyborgen var lite sena med att svara,så det blev direktimport från Graupner.de. Två modeller "FT Arrow" och "FT Bushwacker".

Den första var för att jämföra med min från PDF-filer utskrivna kapaline-version. Och det är skillnad. Troligen för att PDF justerade till A4. Den gamla är ca 5% större än orginalet, vilket stämmer med att A4 är störreän "Letter". Dvs. skriver man ut Flitetest ritningar och skrivaren inte ser vad för papper man man har, bör man välja Letter-formatet.
Svensk Kapaline-foam är dessutom klart tyngre. Min äldre Arrow är på ca 500 gr, medan originalet ligger kring 200 med all elektronik.

Trots att jag valde att använda UHU POR i stället för smältlim, som jag haft problem med, tog själva bygget ca 2 tim medan limningen tog ca 6 tim. Var, som synes på bilderna, tvungen att vikta ner vinghalvorna rejält för att POR:en skulle fästa, tre små MC-batterier och 1 kg potatismospulver. Fick ändå limma om enavinghalvan.

Det finns dock några ord till varning med detta bygge.

1.Det är viktigt att vara försiktig med att skära upp vinghalvorna för den lilla flygkroppen. Speciellt med vänster vinge. Den främre halvan av vingens översida har inte perfekt passning om man skär efter de två guidelinjerna. Bakre halvan är OK, men inte främre. På vänster sida diffar det med 2-3 mm och på höger ca 0.5-1 mm. Kan tyckas lite, men kan man inte limma fast övre vingprofildelen mot kroppen, kommer första kraschen att dela Arrow längs "mittlinjen"mellan vinghalvorna. Har fått bygga om min första Arrow tre gånger, sista gången med extra förstärkning under med bl.a. tunn plywood och EPP samt ett stag över mellan vinghalvorna längst bak i propellerbrunnen.


2.Man bör använda limpistol till att sätta ihop mittlinjen, undre delen av vingprofilerna. Samma med anslutning flygkropp och övre del av vingprofilerna samt för vingletsen. Blir alltid lite ojämt och ett fyllande lim ger bättre resultat.


Jag fick även göra en modifiering av kamerautrymmet, längst fram på flygkroppen, för att hantera min Denver AC-1300 videokamera, som varför hög för utrymmet. Det blir trångt, men jag hoppas jag slipper köpa ny kamera, pga att den flyger ur [fotnot - just nu är det ju totalt kameraförbud enligt Högsta förvaltningsdomstolen].


Fick även göra en egen "brandvägg" av plywood, då den Tiger2204 jag skall använda inte passade med FTs brandvägg.



Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161012-Flitetest-packs.JPG 
Visningar:	122 
Storlek:	341,1 KB 
Id:	60380 Paketen redo för inspektion, köpte även motorpoddar, roderhorn och brandväggar.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-2.JPG 
Visningar:	130 
Storlek:	311,6 KB 
Id:	60381 Alla delar losstagna, bara att trycka ut.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-3.JPG 
Visningar:	127 
Storlek:	308,3 KB 
Id:	60382 Vänster vinghalva, grillpinnen hamnar i vecket mellan över/undre del. Linjerna för böjning av övre profilen öppnade jag med ett betalkort samt min tång, blev perfekt.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-4.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	281,3 KB 
Id:	60383 Limning av vingprofil, foamen är stark och fjädrar bra.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-5.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	269,1 KB 
Id:	60384 Rejält med vikter för att limma bakkant.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-6.JPG 
Visningar:	116 
Storlek:	261,5 KB 
Id:	60385 Alla delar samlade.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-7.JPG 
Visningar:	116 
Storlek:	152,6 KB 
Id:	60386 Motorpodden färdig
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-8.JPG 
Visningar:	117 
Storlek:	222,8 KB 
Id:	60387 Test av passning - här upptäcktes att även denna byggstat hade problem med guidelinjerna.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FT-Arrow-9.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	212,8 KB 
Id:	60388 Färdig,bortsett propeller. Väntar fortsatt på väder .......... :-(