Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bygga min första drönare

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Tillverkning utav flygmotororer

    Standard Bygga min första drönare

    Tjenare, har tänkt att försöka bygga min första drönare. Har en 3D printer hemma så har tänkt att göra chassit till drönaren själv. Men har ingenaning om vad man behöver för elektronik i själva drönaren. Skulle vara väldigt snällt om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med en inköpslista, skulle vilja att nu när det är den första att det bara är så billig som möjligt. vill att den kan klara lyfta med en gopro kamera och kunna flyga i minst 10minuter ialafall
    spelar ingen roll vilket land delarna köpes ifrån bara det är så billigt som möjligt

    Mvh

  2. #2

    Standard

    En jäkla djungel. Finns nog om du söker på forumet redan. Annars kan jag tipsa om youtube. Sök på quadrocopter assembler guide och kolla relaterade klipp. Det var så jag fick ett hum om vad man behöver för olika delar.
    I kort annars.

    Chassi

    Esc ("motorstyrning"?)

    FlightController (tänk processorn/moderkort i en dator)

    Motorer

    Propellrar

    Mottagare

    Batteri

    Pdb (power distribution unit, tänk nätagget till en dator som skickar rätt volt till rätt ställen)

    Det är väl allt basic.

    Du kan även kolla tex rcflight.se eller autopartner.se för "starter kits" eller "combos" som en del sidor benämner dom.

    Tror inte jag missat något. Andra får gärna fylla i isåfall.

    / Tobias.


    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Bör väl tillägga att jag är riktigt ny jag med och om du kollar min tråd: söker flygkompisar runt falun
    Så ser du att jag just gjort en första inhandling.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Bygg nåt i storlek med DJI FlameWheel F450 (men med helt egen ram, om du kan printa så stora delar) om du bara ska fästa GoPron utan gimbal. Då har du en enkel bra start och inte så dyr setup som första quad. F450 är symmetrisk och med 3D-printandet kan du säkert få till nåt så att GoPron inte ser propparna i bild. Bygg lätt, annars klarar du inte 10 minuter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jag tror lite att ditt krav på 10 minuter i luften gör det svårt för dig. Det är bara större maskiner som klarar det som Ålänningen skriver. Större maskiner är dock inte så nybörjarvänliga då de har fler problem än små. t.ex. obalancerade propellrar har mycket större inverkan på flygegenskaper och de går sönder mycket lättare när man krashar.
    Det är inte heller någon bra idée att göra en ram enbart genom 3D-skrivare av plast oavsett om man gör den liten eller stor kommer den vara antingen för tung eller för bräcklig.
    Man får alltid till nåt betydligt hållbarare när man bygger i huvudsak av plattor och armar av glasfiber eller kolfiber. Men 3d-skrivaren kommer väl till pass för att göra övriga detaljer som håller ihop ramens delar som t.ex. motorfäster, kamerafäste och andra små detaljer i ramen.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Mycket bra tips här! Ska tillägga att så som jag måste koncentrera mig när jag flyger skulle jag bli slarvig efter 10min garanterat, nu flyger jag racequad och flygtid för mig är 2-3min - nöjd med det då det ger mig lite tid att andas och låta adrenalinet lugna sig lite , nu låter det som du mer är ute efter en flygande hdkamera och då är väl f450 t ex en bra plattform - dock blir det jobbigt och dyrt när du kraschar (vi kraschar allihopa)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Tillverkning utav flygmotororer

    Standard

    Okej, tack!
    Skulle jag kunna köpa något utav de här kitten eller vad tänker ni för något?
    Look what I found on AliExpress
    http://www.aliexpress.com/item/32708...708390373.html


    Look what I found on AliExpress
    http://www.aliexpress.com/item/32594...594454054.html


    Look what I found on AliExpress
    http://www.aliexpress.com/item/32402...402415722.html

    Och vad finns det isånafall för någon billig och bra kontroll och batteri?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Håll dig borta från de där. APM är stenåldershårdvara. Ja, allting i de där paketen är stenåldersskräp. motorerna är inte ens gjorda för multikoptrar, ryser bara jag ser det.

    Kan väl försöka hitta nåt, men försök att inte vara dumsnål. att köpa för billiga saker är mer slöseri med pengar än att köpa bra saker.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #9

    Standard

    Vad får det kosta då? Säg int under 1000 kr för allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Tillverkning utav flygmotororer

    Standard

    Jag vill mest att den ska kunna flyga och vara stabil men skulle du kunna rekommendera något annar sådant kit då?

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Tillverkning utav flygmotororer

    Standard

    Haha nejdå men under 2000kr vore fint iaf om man ändå köper från Kina

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    SHURIKEn x1 från holybro har fått grymt bra kritik!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Tillverkning utav flygmotororer

    Standard

    jag vill dock ha något liknande den F450 men hittar ingen sån men vill bara ha någon för att flyga och filma med! Men kan vara ett kit som man får bygga ihop då jag bara tycker det är roligt!

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av joelstenssonk Visa inlägg
    jag vill dock ha något liknande den F450 men hittar ingen sån men vill bara ha någon för att flyga och filma med! Men kan vara ett kit som man får bygga ihop då jag bara tycker det är roligt!
    Ok ; jag skulle nog köpa en eagletree vector att ha som FC isåfall för att komma bort från dji:s dyra grejer och köpa en kolfiberram från Kina eller liknande blir nog billigast, escar och motorer får nån annan svara på jag har inte bra koll på vilka motorer och escar som är bra till en sådan setup; du förstår att denna önskequad du beskriver kommer vara rätt sävlig och långsam om man jämför med "racequads" - visst är allt relativt men med vectorn till skillnad från DJI kan du iaf slippa ständig autolevel; finns ett flygläge (3dH) som är som acro på miniquads och det saknar dji och kopiorna så vitt jag vet! (Jag fick tag på ett komplett vectorsystem m gps; pitot; alerter, osd och current sensor för 1000kr men det var extemt billigt)

    Du vet att större maskiner som denna också kräver större och dyrare accar.

    Lycka till med projektet ! Mvh Gustaf


    (!alt kan du säkert köpa en billig beg dji p2 el p3 och den uppfyller ju din lista - tror nästan det är billigaste lösningen )

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av joelstenssonk Visa inlägg
    jag vill dock ha något liknande den F450 men hittar ingen sån men vill bara ha någon för att flyga och filma med! Men kan vara ett kit som man får bygga ihop då jag bara tycker det är roligt!
    Ok ; jag skulle nog köpa en eagletree vector att ha som FC isåfall för att komma bort från dji:s dyra grejer och köpa en kolfiberram från Kina eller liknande blir nog billigast, escar och motorer får nån annan svara på jag har inte bra koll på vilka motorer och escar som är bra till en sådan setup; du förstår att denna önskequad du beskriver kommer vara rätt sävlig och långsam om man jämför med "racequads" - visst är allt relativt men med vectorn till skillnad från DJI kan du iaf slippa ständig autolevel; finns ett flygläge (3dH) som är som acro på miniquads och det saknar dji och kopiorna så vitt jag vet! (Jag fick tag på ett komplett vectorsystem m gps; pitot; alerter, osd och current sensor för 1000kr men det var extemt billigt)

    Du vet att större maskiner som denna också kräver större och dyrare accar.

    Lycka till med projektet ! Mvh Gustaf


    (!alt kan du säkert köpa en billig beg dji p2 el p3 och den uppfyller ju din lista - tror nästan det är billigaste lösningen )
    Citat Ursprungligen postat av joelstenssonk Visa inlägg
    jag vill dock ha något liknande den F450 men hittar ingen sån men vill bara ha någon för att flyga och filma med! Men kan vara ett kit som man får bygga ihop då jag bara tycker det är roligt!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    I övrigt om du vill ha nåt kul att kasta runt med en gopro på så har eachine Wizard fått grym kritik; 127 dollar för f3chip och blheliS escar , komplettera med billig eachine-radio så har du allt komplett mkt billigt -ja förutom nåt att se fpvbilden med, där kan du lika gärna köpa ett quanumvisirkit från HK m mottagare, alt köpa ett par dyra goggles men just nu i utvecklingen av HD-downlink så hade jag ej köpt några goggles som ej klarar HD..men det är en personlig reflektion; jag kör oftast med ett quanumvisir främst pga det immar mindre men också för att jag inte behöver markstation med dom (diversitymottagare och acc på visiret)

    Lycka till

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •