Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gimbal som la utav

  1. #1

    Standard Gimbal som la utav

    Hej! Jo som rubriken lyder så la min gimbal utav igår då jag höll på att ändra lite inställningar på BGC.
    Jag hade den kopplad till datorn och hade quaden på, helt plötsligt lägger gimbalen bara utav. På kretskortet lyser röd LED. När jag kopplar den till datorn blinkar den grönt en gång och fortsätter lysa rött. Datorn känner utav och ger ifrån sig ett ljud då jag kopplar in gimbalen. Men BGC GUI känner inte utav den, även om jag skiftar COM. va ska jag göra? Tacksam för svar!

    PS! Här är den gimbal jag har: http://www.banggood.com/Light-FPV-Br...l?rmmds=search

  2. #2

    Standard

    Jag gissar du har den versionen som havererar när man ansluter den till datorn.....
    Du måste hälla ner ny firmware via en USBASP.
    Jag har verifierat att det räcker att ansluta USB kabeln för att "bricka" kontrollen, du behöver inte ens starta något program på datorn när original firmware....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Du måste hälla ner ny firmware via en USBASP.


    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Aha vart hittar jag en ny firmware och hur genomför jag den?
    Och vad är en USBASP? Tack för ditt svar

  4. #4

    Standard

    Minns just inte var jag hittade den, men jag minns att jag letade ett tag....
    Jag har den ligger på någon maskin hemma så den går att hitta igen.....
    USBASP är programmerings verktyg (hårdvara) för att ansluta direkt mot processorn på koret...
    Det borde finnas sex olödda lödpunkter på kortet märkta VCC, GND, MOSI, MISO, SCK och RESET, där löder du på stift för att ansluta USBASP.
    Ladda firmware till AVR Programmer och skjut ut den till processorn via USBASP.
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Det finnas sex olödda hål på varsin sida om kortet varpå den ena sidan har GND, + 5V, RES, SCK, MISO, MOSI. Alltså ska jag löda dit stift. Ska jag sedan koppla in kabel som går från dom 6 stiften till USBn på datorn?

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Att du ska löda på stift är helt rätt, MEN dom ska kopplas till USBASP kortet som i sin tur kopplas till datorn.....

    Här är en USBASP: http://www.rctech.se/index.php?route...product_id=140

    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Jaha nu fattar jag, men då måste man beställa ett sånt kort. Men finns det ingen annan metod att installera in ett nytt firmware i den? Via Micro usb uttaget?

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Nej, eftersom bootloadern har havererat når du bara kortet direkt via processorn...
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Okej då beställer jag en sådan USBASP som du länkade, det lär väl ta några dagar innan jag får hem den.

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    Kan lägga in ett inlägg om att jag fick hem usbasp grejen och jonas (FinnbyFraggel) hjälpte mig på traven när jag körde fast. tillslut fick jag fason på gimbalen och nu funkar den som vanligt igen.

    En annan sak som har hänt är att jag inte får kontakt från gimbal till dator längre (det funkade efter jag installerade den nya firmware), inget händer förutom att gimbalen får ström och lyser och blinkar och har sig. Har testat på 3 andra datorer och det funkar inte på någon utav dem. På alla andra datorer utom min så *ploppar* det upp en notis om att en okänd usb enhet är inkopplad. Såklart har jag installerat CP210x på dom datorerna också, förutom en XP som har 32bit som inte CP210x funkar på eftersom det kräver 64 eller 86.

    Någon som kan hjälpa mig eller har råkat ut för samma sak?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •