Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Förslag på modell -Enya i9-vi 4006

  1. #1

    Cool Förslag på modell -Enya i9-vi 4006

    Hej!

    Jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra för roligt med min Enya i9-vi 4006.
    Tyvärr tycks glödstiftet vara dött, så jag undrar först och främst om ni vet vad jag skall ha för glödstift.

    Sedan skulle jag också vilja ha hjälp eller tips med att hitta en passande modell.
    Själv aldrig byggt något plan men de skulle vara roligt att pröva.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Välkommen till rcflyg.se!

    Jag antar att det är fråga om en Enya .19. I så fall fungerar glödstiften Enya #3 eller OS #8 utmärkt om du inte har alltför mycket nitro i bränslet.

    Om jag minns rätt är detta en glidlagrad motor med järnkolv i stålfoder. Motorn behöver därför köras in med lite rik blandning i ett par timmars tid för att kolven ska nötas in på ett bra vis. Använd helst ett bränsle som innehåller en del ricinolja. Jag brukade köra in sådana motorer i 5 minutersintervaller med avsvalning mellan körningarna till dess motorn hade gått ett par timmar. Därefter brukade motorn gå så jämt och stabilt att den kunde monteras i ett flygplan. Väl inkörd håller motorn hur länge som helst.

    Med ljuddämpare kan du räkna med ca. 0,3 hp, dvs. cirka 225 W uteffekt. Välj propeller så att motorn varvar ca 10-11000 varv/min på marken. Gissningsvis skulle 9x5-propeller kunna fungera bra.

    Du skriver inte något om din tidigare flygerfarenhet, men om du vill bygga ett flygplan och redan kan flyga eller har möjlighet att flyga i dubbelkommando med en lärare vill jag som första bygge föreslå en SIG 4-star 20 EP. En trevligare och mer lättflugen modell är svår att hitta. Skånehobby brukar kunna ta hem SIG-byggsatser.

    Vill du inte bygga på egen hand utan istället montera ihop en ARF så finns det säkert andra alternativ, men i det fallet är andra än jag bättre informerade om vad marknaden har att erbjuda.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ja, det låter som att det är en Enya .19, av sjätte modellen (VI), den har även märkningen 4006.
    Motorn har en klassiskt konstruktion med en järn kolv i en stål cylinder (tvärspolad med baffel på kolven). Dessa fanns både som glidlagrade och kullagrade, det var bara olika framdel på dessa, i övrigt är det samma motor.

    Konstruktionen gör att det behövs ricin olja, 20-25%, och helst ingen syntet olja alls (tycker jag). 0-10% nitro funkar bra och Enya 3 är nog det bästa stiftet men OS#8 har också rätt längd (men är lite kallare?).

    Just sjätte (och även femte) modellen gillar lite mindre propellrar än de tidigare Enya .19 modellerna. Så 9x5 är lite stort, 9x4 eller 8x5 passar lite bättre. Jag har en kullagrad modell VI och den gör ca 12000rpm på en APC 9x4 och 10% nitro. Det finns (eller fanns kanske man måste säga) även trimpipor till dessa och då får man ut lite bättre varv på de mindre propellrarna.

    Om man inte har tidigare erfarenhet av flyg så bör man börja med en högvingad modell, gärna med enbart sidoroder och höjd. De är då självstabiliserande och det är bara att släppa spakarna så rätar de upp sig och flyger rakt fram.

    Typiska plan för dessa när det begav sig var väl tex Graupner Taxi. Bland moderna plan så tror jag att ngt på 1200-1400mm i vingspann och en vikt kring 1.2-1.4kg kan passa bra.
    Kör så det ryker!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast om detta är trådskaparens första försök med RC-flyg så finns det nog enklare och bättre alternativ för att till en början lära sig flyga. Därefter kan man ta nästa steg med bygge och att lära sig använda en metanol-motor.
    Roger

  5. #5
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag gissar att du syftar på eldrivet?
    Tycker nog att el verkar vara minst lika krångligt, med dyra laddare och Lipo batterier som börjar brinna etc...

    En .19 motor är ju en väldigt bra storlek att börja med, den kan lätt handstartas och man kan använda vanliga 1.5V batterier till glödstiftet tex. Det enda med just Enya motorn är ju att det är viktigt med ricinolja i bränslet, sedan tål de det mesta och håller väldigt länge. Reservdelare finns också enkelt ifrån Enya själv eller "shtterman" på ebay etc.

    För de som gillar motorer så är ju själva motorn minst halva nöjet, det kan inte bli bättre än så.
    Kör så det ryker!

  6. #6

    Standard

    Hej igen, är det av avgörande betydelse huruvida jag råkar ha en glidlagrad eller kullagrad motor?
    Modellen är täckt av ett lager damm, är det bara plocka ner den och doppa den i t-röd för en rengöring?

    Jag har två plan, varav det första var ett med endast höjd och sidoroder. Min sista modell är av typen trainer, med skevroder: FMS SUPER EZ. Uppskattar hjärtligt rekommendationerna på glödstift, och en flaska ricin har jag stående hemma. Ser man till att hitta blandade bränslen för metanol och adderar angivna procent ricin?
    För övrigt dog aken för några veckor sedan, och jag har inte haft ork/lust/tid att köpa ett nytt.

    Jag har aldrig flugit lågvingat plan, mer än i simulator. Och jag tror som ni, att jag skall köra minst en modell till som är högvingad, innan man börjar trixa med svårare modeller. Om jag förstår rätt föreslår ni att jag köper en byggsats i balsa? Hittar inte SIG 4star 20 EP i Sverige, har ni något annat tips på modell?


  7. #7
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Glidlagrad eller kullagrad spelar ingen roll för effekten eller bränsle sorten i detta fallet. Med glidlagrat så slipper du att tänka på rostiga lager och ett ev. byte av dem. Oftast så är det faktiskt onödigt att ta isär motorerna, det är mest en risk för att man kan göra mera skada än nytta på skruvar (en japansk stjärnskruvmejsel JIS behövs) och packningar mm.

    Om motorn går runt men går trögt, så brukar det räcka med lite bränsle för att lösa upp den gamla oljan. Om motorn inte går runt alls så kan du prova att värma upp den med en varmluftpistol, det mjukar upp gammalt ricin som oftast är problemet. Det är bara att ta det lugnt och inte använda för mycket våld.

    När det gäller rekommendationer på en byggsats så finns det hemskt mycket att välja ibland, men något i den här stilen och storleken tror jag kan vara lämpligt (utan att ha byggt eller flygit denna själv); http://www.topmodel.fr/en/product-de...-48m-laser-kit
    Senast redigerat av Cox den 2016-10-19 klockan 16:51.
    Kör så det ryker!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du en total nybörjare på RC-flyg så har jag svårt att rekommendera nåt annat än en eldriven PNF eller RTF-kärra byggd i EPO. Balsa gillas av många av oss gamlingar men EPO har mer eller mindre revolutionerat RC-flyget - i kombination med eldrift. Jag är helt övertygad om att detta plastmaterial och eldriften har hjälpt till att öka intresset för RC-flyg i våra klubbar. Balsa är som du nog förstår inte så hållbart och mera krävande att reparera medan en EPO-kärra dels håller bättre men också är betydligt enklare att reparera den gång det behövs.
    Du skall givetvis bygga en metanoldriven balsa-kärra om det är ditt mål men är du nybörjare så kanske du skall fundera över att börja med nåt annat. Och eldrivet är definitivt inte krångligt och det brukar finns många i klubbarna som kan hjälpa till - eller här på forumet.
    Roger

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ta du ner modellen och kör en runda med fönsterputs för att få den någorlunda ren.
    En burk med T-röd är perfekt att lägga ner motorn i ett par dagar (efter att du skruvat bort den från modellen).
    Kolla upp så att alla gångjärn är friska på modellen och så får du säkert kolla så att tanken och slangar + rör i tanken är OK.
    Vill du bygga själv så kan du ju hämta hem en ritning på Falcon 56 från Outherzone och börja karva till balsabitar.
    Du kommer garanterat att ha en trevlig vinter framför dig med bygge av en modell som funkar fint med en .19-motor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Ja, foam EPO och all annan plast är magi när man är nybörjare. Vilket jag fortfarande påstår att jag är.
    Jag sitter med ett trasigt mini plan, och en halvkrashad fungerande EPO modell.

    Sanningen är att jag börjar tröttna på att flyga på samma ställe med mitt el plan, första prio efter jobbet är inte längre att rycka med sig sändare och ack ut. Vi vet ju alla hur exalterad man kan vara för att flyga, men det har fan försvunnit...

    Så, med en ärvd metanolmotor i källaren vill jag ändå ge den ett försök. (Måste ju ge förbränningsmotor och fpv/UAV en chans innan sakerna läggs ut på blocket. )

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag rekommenderar hobbyträ blue stick 20. Den har visserligen inte skevroder, men flyger lugnt och stabilt på sida o höjd. Den är lättlagad, vilken kanske kan behövas.
    http://www.hobbytra.se/index.php?pag...hk=1&Itemid=41
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •