Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 107

Ämne: FrSky HORUS

  1. #41
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sändarpult till Horus - http://www.ebay.at/itm/SENDERPULT-V2...MAAOSwUEVYDhBq
    Finns antagligen flera så nu börjar det bli intressant...
    Roger
    Se där ja, och färdiga hål för grillkorven om man blir hungrig
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag har nu testflugit med min Horus under en tid. Jag har perfekt räckvidd hela tiden. Men funderar på om jag skall låta den vara kvar i EU eller om den skall ändras till INT. jag har några X8R mottagare som i så fall också måste ändras.

    Men min fråga är om ni haft bekymmer med EU versionen i Taranis eller Horus? Det är ju det här med "Listen Before Talk" som kan ställa till det

    Stig

  3. #43

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Har du opentx eller horus installerat?
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #44

    Standard

    Taranis X9E Open Tx 2.1.8 EU-LBT:
    Jag får räckviddsvarning på mina båda segelmodeller (Supra) i vissa flygriktningar på långa avstånd (kanske 500+ m). Troligen skyms antennerna av utrustning m.m. i de slimmade kolfiberkropparna. Inga problem med mina andra modeller.
    EDIT: På vilket sätt kan LBT "ställa till det"?
    /Leif

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej
    Jag har Horus installerad. Den är helt original.

    Din fråga om LBT måste jag bara försiktigt besvara eftersom jag inte kan detta riktigt. (inte alls) Men de som finns i min närhet berättar för mig att just LBT gör att om radion "hör något" när den Lyssnar på en kanal så sänker det tillfälligt effekten. Detta säger min sagesman kan ge räckviddsbekymmer.

    Men kom nu ihåg att detta är skrivet av en ekonom som inte är duktig på teknik. Så därav min urspungliga fråga

    Stig

  6. #46
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    FrSky's ACCT-system sänder med samma effekt hela tiden. Den hoppar mellan ca 50 slumpvis valda frekvenser ca 170 gånger per sekund. LBT innebär att när sändaren hamnar på en upptagen kanal hoppar den vidare till en ny. I bägge fallen - LBT eller inte - blockeras den upptagna frekvensen. Så i praktiken är det ingen skillnad mellan LBT- eller Internationellt protokoll.

    För den som vill fördjupa sig i 2,4 GHz tekniken: http://syssec.kaist.ac.kr/pub/2015/shin_wisa2015.pdf
    Senast redigerat av AM den 2016-12-19 klockan 09:17.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Tack för svaren. Då kör jag vidare med EU-LBT.

    Stig

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Vill öppna denna tråden lite igen.
    Tråden har ju innehållit en del frågor kring räckvidden för Horus. Den sändare som jag nu köpte och som jag har haft tillfälle att testa en tid hade väldigt låg uppdateringsnivå (1.2.06) Jag flög med den under några veckor och det gick utomordentligt. Mottagaren är en X8R!

    Nu tänkte jag att göra det lite mera strukturerat och daterade upp radion till senaste release (1.2.24) och upptäckte då att minst två av de mellanliggande releaserna handlade bland annat om räckvidd. Så Bennys påpekande om att det funnits sådan oro var tydligt befogad.
    Jag hängde upp min mottagare två meter upp i vårt skyddsnät på fältet.
    Optimerade inte antennerna utan det fick vinden ta hand om. På 10 meters avstånd hade jag ett RSSI värde på ca 85 dBa. Detta med den interna antennen på radion.
    Jag körde sedan med bilen rakt bort från mottagaren på en väg som är ca 800 meter och där fick jag RSSI varning. När jag gick ur bilen och riktade radion mot mottagaren så steg värdet något till ca 45-46 dBa.
    Då kopplade jag in den externa antennen och när detta var gjort fick jag ytterligare 5dBa. Då blev avståndet helt ointressant för mig eftersom mina modeller för länge sedan varit utom synhåll redan på 800 meter.

    Nu känns det bra

    God Jul och Gott Nytt År

    Stig

  9. #49
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Notera att Taranis Plus X9D lämnar max 9 V ut på plusledningen (6S NiMH) medan X9E kan lämna 12V ut (8S NiMH). När det gäller Horus vet jag inte. Mottagarna är specade för max 10 V.
    Jag tänkte inte ens på möjliga problem här men jag körde på och flashade om mina mottagare med Taranis+3SLipo och ingen mottagare brann upp (X4SB, X4R, X6R och X8R), så jag tror spänningen tas ner till modulen.
    fredrik

  10. #50
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Ja, och det något större problemet var att failsafen smackade in, och det var då man datt i backen när man flög på låga höjder mm, men det verkar dom ha löst nu.

    Jag flyger med extern antenn, kasserade den som var medskickad, och har sedan dess inte haft en enda varning eller fel, mycket nöjd kan man säga! ca 25st lipo pack senare, man får ju passa på när vädret varit hyfsat

    Stig: sände dig precis ett privat meddelande som du kan läsa för ditt pågående projekt.

    GOD JUL ALLA......eller god natt blir det här i alla fall haha.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  11. #51

    Standard

    Intressant, vad har du valt för antenn och hur är den monterad? Bild?
    /Leif

  12. #52
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Står inget på den antenn jag använder, men den är identisk med TP-LINK 9dBi inomhus wi-fi 2,4ghz antenn.
    Jag beställde från min leverantör 4st, 3st stod TP-LINK på, men denna var svart, förmodligen har dom bara missat att trycka loggan på den.
    Finns i lite olika versioner, en kortare 8dBi t.ex.

    Sedan fäste jag antennen med en VVS Rörklammer mini....finns som 2-pack på t.ex Biltema artikelnr: 869160 pris 39,90kr
    Satte fast rörklämman med extra stark dubbelhäftande tejp och trycke in antennen.
    Visst blir den lite lång, men funkar kalas!


    Vill även skicka ut en liten notis om att inte bära radion i remmen! Skall byta ut den lilla "Strappen" man fick med att fästa remmen i, för "klammern/klämman" som skall hålla ihop ändarna gjorde inte det, och allt lossnade.
    Byt ut den mot något kraftigare är mitt tips.
    Sista bilden är på den.

    Tog bilderna "stående" i mobiltelefonen, så dom hamnade lite på sned när jag lade upp dom.
    Ledsen över detta, men lyckas inte hitta en rotera funktion här, så ni får spara ned bilderna och rotera själva

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161225_172755.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	61097
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161225_172857.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	61098
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161225_172815.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	61099
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161225_172921.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	144,2 KB 
Id:	61100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20161225_172934.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	61101
    Senast redigerat av Benpa den 2016-12-25 klockan 18:35.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Så har även undertecknad blivit med en Horus...
    Och det första tillbehör som beställdes var ett sändarbord och jag fastnade för detta tyska bord - https://senderpulte.de/epages/396e07.../Products/3602
    Känns som helt rätt val - mycket stabilt, "glidpassning" på sändaren, enkel fastsättning/fixering av sändaren, enkelt att montera på och av "byglarna" som man sätter selens fästen i och utsökt finish på det stora hela. Dessutom fick allt plats i original-väskan om man tar ur den lösa delen av inredningen och tar av byglarna vilket är gjort på några sekunder eftersom de är fastsatta med rejäla "karossericlips". Kan rekommenderas till 100 % och levererades från Tyskland på några få dagar.
    Kör FrTX OS t v och har flashat om sändaren till Internationell version eftersom jag kört denna i Taranisen tidigare. Skall bli spännande att börja programmera denna och sen provflyga men just nu känns det helt rätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_154815.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	61297Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_161444.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	106,0 KB 
Id:	61298Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_155542.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	108,1 KB 
Id:	61299Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_161655.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	61300Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_161733.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	61301Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170113_161836.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	61302

    Roger

  14. #54

    Standard

    Kan inte säga annat än att den ser läcker ut, särskilt med sändarbordet!
    /Leif

  15. #55
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Går det att flytta modeller mellan horus och taranis/opentx?

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du kör OpenTX på Horus så borde det väl fungera, Fredrik. Men knappast nån kompatibilitet mellan OpenTX och FrTX.
    Roger

  17. #57

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så vitt jag vet så har inte OpenTx Companion (2.2 RC8) något stöd för editering av modeller än i Horus , möjligen går det att göra via SD kortet

  18. #58


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har säkert rätt Uffe - påminner mig om att jag sett detta men eftersom jag inte kör OpenTX i Horusen så har jag inte ställts inför frågeställningen. Men för OpenTX-användare så borde det rimligen bara vara en tidsfråga innan denna editering fungerar.
    Roger

  19. #59
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns bara några "beta"-varianter än så länge och en RC1 (Release Candidate 1), så projektet är inte så moget att jag vill hoppa på. http://www.open-tx.org/2016/09/01/opentx-2.2.0RC1. Den är från September 2016 så det går rätt så långsamt.
    fredrik

  20. #60

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns bara några "beta"-varianter än så länge och en RC1 (Release Candidate 1), så projektet är inte så moget att jag vill hoppa på. http://www.open-tx.org/2016/09/01/opentx-2.2.0RC1. Den är från September 2016 så det går rätt så långsamt.

    Nja det händer lite där, senaste är faktiskt RC8 från december http://www.open-tx.org/2016/12/03/opentx-2.2.0RC8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •