Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 107

Ämne: FrSky HORUS

  1. #81


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Antagligen har jag inte varit observant tidigare men om man har standardmässigt 100 % utslag på Horus med FrTx så rör sig bara servona upp till ca: 65 % utslag på spaken. Har testat samma servon på en Futaba och då rör dom sig mycket längre - liksom när jag kör med min Taranis. Eftersom jag ofta har utslagsbegränsning så är det nog orsaken till att jag inte sett detta tidigare så frågan är - finns det nåt sätt att ta vara på hela spakens rörelselängd - frånsett att begränsa utslaget till ca: 65 %. -Alltså att köra med 100 % utslag och få servorörelse ända till ytterlägena av spaken...
    Roger

  2. #82

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Antagligen har jag inte varit observant tidigare men om man har standardmässigt 100 % utslag på Horus med FrTx så rör sig bara servona upp till ca: 65 % utslag på spaken. Har testat samma servon på en Futaba och då rör dom sig mycket längre - liksom när jag kör med min Taranis. Eftersom jag ofta har utslagsbegränsning så är det nog orsaken till att jag inte sett detta tidigare så frågan är - finns det nåt sätt att ta vara på hela spakens rörelselängd - frånsett att begränsa utslaget till ca: 65 %. -Alltså att köra med 100 % utslag och få servorörelse ända till ytterlägena av spaken...
    Roger
    Kan jämföra min Taranis och Horus, men det blir inte förrän till helgen, mycket på jobb nu

  3. #83


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack Uffe - även jag skall kolla lite noggrannare och se om det t ex beror på vilka mottagare man använder. När jag upptäckte detta körde jag en S6R mot min Horus men inte i stabiliserings-läget utan i det vanliga läget.
    Såg att det kommit en ny version av FrTx men om jag fattade rätt så var inte de befintliga modelldefinitionerna kompatibla vilket ju vore väldigt tråkigt. Men nu finns det tydligen bl a 9 flight modes även för motorkärror. Får nog avvakta lite och låta andra testa först...
    Roger

  4. #84

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Finns det några erfarenheter från den senaste Horus uppdateringen. 1.4.02?

    Stig

  5. #85


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Läser man här så verkar ju det mesta fungera nu - https://www.rcgroups.com/forums/show...cussion/page83
    Har dock inte ännu riktigt vågat mig på att uppgradera min men det kommer...
    Roger

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Är en supernöjd Horus 12 S användare men ser nu att uppdateringarna "springer ifrån mig".
    Jag kör nu 1.3.02 men såg idag att det nu kommit ytterligare uppgraderingar.1.4.03 kom idag.
    Detta är väl inga bekymmer med vanlig uppdatering men jag vet inte vad jag skall göra med:

    File placement:
    1. Config file all updated, copy Flash/CONFIG/*.* to the CONFIG directory;
    2. Add some icons, copy FLASH/IMAGES/bitmap to the IMAGE directory;
    3. Provide the complete documentation required for FLSAH.

    Vad gör jag och hur gör jag detta. Är nog för gammal för denna typ av radio men jag behöver "instruktioner for dummies"

    Stig

  7. #87


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Stig,
    Denna instruktion skall nog även fungera på 1.4.03 men gissar att den blir justerad inom kort av Mike (författaren) - https://www.rcgroups.com/forums/show...ostcount=11471
    Beroende på hur gammal din Horus är så bör du ändå kolla kablarna som går till gimbalen - främst för sida- och skevkanalerna. Kablarna på lite tidigare versioner var både styva och korta och på en Horus hos oss så har kablarna till sidorodret gett upp så de behövdes bytas ut. Det finns ett "bytes-kit" med kablar av betydligt bättre kvalitet men de får man nog beställa själv ifrån t ex England (T9Hobbysport) för den svenske representanten Airmedia (AM - Ove) har tyvärr undvikit helt att svara på den reklamation som kompisen gjorde på radion köpt ifrån Airmedia. Så kan det gå när man försöker gynna svenska handlare. Men så här såg det ut när han lossat Hall-sensorn ifrån hållaren...
    Sen är det inte så enkelt att byta dom heller för det är rätt trångt men är man duktig på att löda så går det. Rekommenderas att montera bort hela gimbalen - den sitter bara med 4 skruvar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170924_165742.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	64201

    Roger

  8. #88
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Kan någon hjälpa mig med hur man får till ljudfiler i min X10 ? Verkar inte finnas förinstallerat. Har försökt amber sound men får bara en massa skit i datorn. Bästa vore ju om jag kunde få det fixat å klart på ett sd kort så jag slipper allt jävulsskap, jäkla tur att man redan är gråhårig !

    Jag betalar givetvis för hjälpen.

  9. #89


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ivve,
    Kopierar "Jet Flyer" (Mike) svar på en snarlik fråga på RCG. Du kan alltså använda OpenTX Speaker:
    "When you save the sounds in OpenTX Speaker I save them at full volume and for OpenTX the file names cannot be more than six digits. After you create the files they are saved in the OpenTX Sound folder SOUNDS/en.
    Once they are saved copy them to your SD card in the SOUNDS/en folder and you are set. For FrOS they go in the SOUNDS/en/Track folder or SOUNDS/en/model for model names . Then in Special Functions you can select them to play. "
    Roger

  10. #90
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Ivve,
    Kopierar "Jet Flyer" (Mike) svar på en snarlik fråga på RCG. Du kan alltså använda OpenTX Speaker:
    "When you save the sounds in OpenTX Speaker I save them at full volume and for OpenTX the file names cannot be more than six digits. After you create the files they are saved in the OpenTX Sound folder SOUNDS/en.
    Once they are saved copy them to your SD card in the SOUNDS/en folder and you are set. For FrOS they go in the SOUNDS/en/Track folder or SOUNDS/en/model for model names . Then in Special Functions you can select them to play. "
    Roger
    Vad jag menade är att jag saknar alla ljud som finns i taranisen. Typ gear up, gear down, flaps down etc.etc.
    Finns det som färdigt soundpack att hämta på nätet !!

  11. #91


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm, dom generella ljuden har jag i alla fall i min X12S. Måste kolla med kompisen som har en X10S hur hans levererades.
    Roger

  12. #92
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    På Air Medias förstasida finns Svenska ljudfiler till Horus, kanske kan vara värda att prova?

    http://airmedia.se/
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Vad jag menade är att jag saknar alla ljud som finns i taranisen. Typ gear up, gear down, flaps down etc.etc.
    Finns det som färdigt soundpack att hämta på nätet !!
    Hej!
    Jag har använt samma ljudfiler som jag hade i Taranisen (X9D+). T.ex Amber soundpack.
    Som nämnts ovan så får man kolla så att namnet inte är längre än 6 tecken, då spelas de inte upp.

    Dock kör jag OpenTx 2.2, på en x12S. Kan inte svara på om det fungerar lika i FrOS..? Men har svårt att tro att det skulle skilja till x10..?

    Finns ett, i mina öron, trevligt soundpack av Mia Winther att köpa för en billig peng.
    Saknar vissa praktiska ljud för flyg men de har jag kompletterat med från Amber-paketet.

    //Dennis

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Läser man här så verkar ju det mesta fungera nu - https://www.rcgroups.com/forums/show...cussion/page83
    Har dock inte ännu riktigt vågat mig på att uppgradera min men det kommer...
    Roger
    Tack för hjälpen. Har nu uppdaterat den till 1.4.04 och vad jag kan se och märka så funkar det som det skall.

    Stig

  15. #95

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ni som har hängt med i OpenTX och kan det hela. Behöver lite hjälp inför ev uppgradering.

    Jag har en Taranis x9D v1 med OpenTX version 2.0.20. Denna och alla mina mottagare körs i "International mode". Om jag nu införskaffar en ny radio som är EU flashad och körs i fw 2.2 (som väl är senaste) kommer jag behöva flasha om alla mottagare till EU eller är det bara att flasha radion med International fw? Men även då måste jag flasha om mottagare om jag vill/måste upp på 2.2? Är detta rätt uppfattat?

    Jag hängde med till en början och uppgraderade vartefter men tappade taget om det för ett antal år sedan och har sedan bara kört vidare och varit glad...

  16. #96

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det är bara att flasha om radion. Nej du behöver inte flasha om din mottagare

  17. #97


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är det nog bra om vi håller denna tråd till just Horus för det finns ju redan en lång Taranis-tråd. Alla Horus-sändare levereras f n med FrOS och inte med OpenTX.
    Roger

  18. #98

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för ditt svar Uffe!
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen är det nog bra om vi håller denna tråd till just Horus för det finns ju redan en lång Taranis-tråd. Alla Horus-sändare levereras f n med FrOS och inte med OpenTX.
    Roger
    Förvisso, men nu gäller detta uppgradering och byte till en Horus även om det inte framgick, och mig veterligen levereras ingen Frsky radio med OpenTX. Det är väl en högst relevant fråga i den här tråden, eller har jag fel?

  19. #99


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Absolut att Horus-frågor hör hemma här men Horus levereras inte med OpenTX utan det operativet levereras bara till Taranis-modellerna. Om du är på G att köpa en Horus X10/X10S så finns fortfarande bara betaversioner av OpenTX, s k Nightly Builds, bara så att du är medveten om detta.
    Roger

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Ni som har hängt med i OpenTX och kan det hela. Behöver lite hjälp inför ev uppgradering.

    Jag har en Taranis x9D v1 med OpenTX version 2.0.20. Denna och alla mina mottagare körs i "International mode". Om jag nu införskaffar en ny radio som är EU flashad och körs i fw 2.2 (som väl är senaste) kommer jag behöva flasha om alla mottagare till EU eller är det bara att flasha radion med International fw? Men även då måste jag flasha om mottagare om jag vill/måste upp på 2.2? Är detta rätt uppfattat?

    Jag hängde med till en början och uppgraderade vartefter men tappade taget om det för ett antal år sedan och har sedan bara kört vidare och varit glad...
    Har gjort samma ”uppgradering”, gått från Taranis till Horus X12S.
    Förutom andra skillnader så tycker jag personligen att Horusen är betydligt trevligare att spaka.

    Som nämnts så kommer den med FrOs.
    Tänk på att först uppgradera FrOs till 1.2.25 eller senare för att uppgradera mjukvaran i RF-modulen, IXJT tror jag den heter. Det var lite strul med vissa enheter i början, lika bra att va säker. Det görs i ett separat steg 2 i FrOs uppgraderingen. Allt finns på nätet/tuben.
    Sen är det bara att trycka i OpenTx 2.2 via Companion 2.2 (i X12S, annars se McRegors anmärkning)
    Har kört OpenTx i Horusen och tycker det är kanon. Enklare i menyerna är på en Taranis men basfunktionerna känns igen...

    //Dennis

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •