Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

mne: Fotofrbud allmn plats. Hur pverkar det er?

Standard Fotofrbud allmn plats. Hur pverkar det er?

Hrde precis p nyheterna att drnare inte fr filma p allmn plats d det klassificeras som vervakningskamera. Hur pverkar det er flygning och ev verksamhet?

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 292
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Tja, jag kommer nog skert att sluta modellflyga, trtt p att alltid bli jagad. Funderat p att slja allt jag har, men tnker avvakta tills det stora beslutet/lagen kommer, sedan fr vi se.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Frgan r vad straffet att inte ska tillstnd r. Knns som att det r vrt risken....

Standard

Jag misstnker att det r tmligen riskfritt att fortstta flyga under "oordnade" former, dremot kan det ju bli jkligt struligt fr klubbar som frsker f till t.ex. FPV racing under ordnade former eftersom vra flt med omnejd vl r allmn plats.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Och drmed har Sverige stoppat en FAI-tvlingsklass nmligen F3U (Quad-racing). Undrar hur FSF/SMFF tacklar detta... Och kanske t o m FAI r intresserade av denna dom...
    Vi fr vl brja lsa bommen p vgen till fltet s ingen allmnhet fr tilltrde...
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 177
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag tror inte man ska mla fan p vggen riktigt nnu.
    Hela lagstiftningen bottnar ju i att man inte vill ha drnare flygande runt i ttbebyggt omrde = allmn plats. Det har jag full frstelse fr - inte s kul att knna sig vervakad om man sitter p verandan och petar sig i nsan...

Vra flygflt och platser vi flyger modellplan p r ingen allmn plats. I vrsta fall fr man kanske fr stta upp varningsskyltar. "Inom detta omrde kan flygfotografering frn modellplan frekomma".

Domen verkar inte vara speciellt vl genomtnkt. Kanske typiskt jurister - lyfter inte blicken ovanfr sitt regelverk - som antagligen skrevs p 1600-talet. Frvaltningsdomstolen lr f sina fiskar varma frn mklare, fretag och alla som anvnder drnare yrkesmssigt.

Vi kan beropa att det inte frekommit ngra problem med hur video- och fototeknik anvnds inom modellflyghobbyn.
    Ove (AM) Nielsen

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    384
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Det r inte frvaltningsdomstolen utan datainspektionen som skall f varma fiskar, det r de som drivit rendet Skriv och tala om vad ni tycker, detta r rtt person Kristina.Svahn-Starrsjo@datainspektionen.se

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det pgr en versyn av Kameravervakningslagen (som i grunden hrstammar frn 1998) och detta r direktivet - http://www.regeringen.se/contentasse...kning_webb.pdf
    Vi fr hoppas att man frstr att teknikutvecklingen inte sttt stilla sen 1998 och att en hel industri byggts upp runt de nya mjligheterna...
    Roger

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    273
    Jobb
    Deltids-pensionr, info-sk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

IngemarTh skrev i en en parallell diskussion (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post415962) att Irland lutar sig mot ngot som kallas hushllsundantag. Har inte hunnit lsa underliggande EU-domslut, men ev. kan svenska tolkningen bryta mot EUs direktivt rrande oss hobbyister om n inte det aktuella svenska fallet.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sen r ju en annan frga om vra flygflt kan betraktas som platser dr allmnheten inte har tilltrde - i vilken kategori bl a skolor och arbetsplatser ingr. Och vad skulle i s fall krvas fr att uppfylla kravet att allmnheten inte har tilltrde...
    I s fall borde rimligen flera klubbar med t ex en tillfartsvg med bom kunna kringg detta frbud den vgen.
    Roger

Standard

Vi har vl nnu inte drabbats av att ngon skulle blivit krnkt av en drnare som flyger runt och filmar.
    Det har givetvis frekommit utomlands - men att dra p med frbud vitt och brett lser sllan problem.

Att datainspektionen lagt sig i p senare tid r beklagligt - men det betyder ocks att alla bilder yrkesfotografer tar p stativ r olagliga, tar de bilder med fjrrutlsning r de ocks olagliga.

Det str i domen att man mste vara p plats och kameran fr inte vara fast monterad p ett stt som r avsett fr det ven om det bara var med gummiband...ett stativ r srskilt gnat uppgiften, en fjrrutlsare r srskilt gnad uppgiften.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Tycker det finns tv intressant aspekter i detta:

- man skriver i utslaget att tekniken KAN anvndas fr personvervakning. ven en mobiltelefon KAN anvndas fr personbevakning i s fall, lagd p ett stlle med inspelning pslagen. Detta kan uppfattas som ett brott i sig, men det betyder inte att mobiltelefoner med kameror frbjuds.

- Man fr enligt EUs konkurrenslagstiftningen inte gynna vissa branscher mot andra. En bekant till mig hyr helikopter och filmar villor med sjtomter och sljer bilderna till garna. Enligt detta utslag fr han fortstta men jag fr inte gra precis samma sak som han. Detta tror jag inte r lagligt, att tv verksamheter som r i princip identiska sett till slutresultat och syfte.

Standard

FPV dr man inte spar bilderna borde vara tilltet

Standard

Det r bara att flyga p som vanligt (allts p ett skert stt och inte ver folk osv..) och strunta i lagen, eller s kan man ju va duktigt och lgga ner sin hobby som man spenderat flera r p och tusentals kronor..

Fr mig kommer en fpv kamera i ett rc-flygplan vara lika mycket "fast uppsatt vervakningskamera" som en katt r en akvariefisk.
    ven om det skulle komma en lag om att katter r akvariefisk skulle jag inte drnka min katt, man mste fan dra en grns ngonstans.

Undrar va det r fr straff att p flyga fpv efter denna lagen. Det verkar ju va helt ok fr en vldtktsman att ta kort p sitt offer i alle fall, http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle23746474.ab

Vldigt rimliga lagar i detta landet..

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    181
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Det r en s otroligt korkad dom att jag r vertygad om att sista ordet inte r sagt i det hr. Dom har helt klart inte frsttt vad det r dom frbjudit.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    40
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hsselby MFK, Vallentuna Aviatrfrening

Standard

Hej!

Mycket trkig dom! Men domstolens jurister gr bara sitt jobb vilket r att tolka en frldrad lag som hrstammar frn mitten av 90 talet.

Vi mste samarbeta bgge frbunden och framfrallt med UAS Sweden http://uassweden.org/ som berrs mycket mer n vi hobbyflygare gr fr att f in ett undantag i lagen eller en rimligare tolkning vid utfrdande av tillstnd.

Kravet p tillstnd r befogat fr att undvika okynnesfotografering t.ex in genom fnster eller av personer vilket r avsikten med lagen. Avsikten r inte att stoppa oss som fotograferar landskap och byggnader fr att visa dem, i regel fotograferar vi frn sdant avstnd och p sdana platser att ingen kan identifieras p bilderna.

En intressant frga som uppstr nu r ocks om tidigare fotograferat material berrs av lagen? Lagring och ev spridning av befintliga bilder, filmer, vad gller fr det materialet. OM det berrs i s fall hur lngt tillbaka i tiden? Ngot att forska p!

Sjlv har jag synat lagen och det finns ett kryphl vilket ven en representant frn SMFF har bekrftat.

Fr den som fotograferar yrkesmssigt dr filmkostnaden r en liten del av kostnaden r det bara att leta fram den gamla filmkameran, stillbildskameran som anvnder kemisk film! En sdan kamera omfattas inte av kameravervakningslagen d den inte r elektronisk!!!
    Det gr skert att finna ngon som sljer och framkallar film nnu ven om de r f.

Prop om kameravervakning 2012/13:115

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_H003115/html

Utdrag frn sid 26

4.2.1Lagen om allmn kameravervakning
    Tillmpningsomrde
    Lagen om allmn kameravervakning innehller bestmmelser om an- vndningen av vervakningsutrustning, dvs. dels vervakningskameror, dels vrig vervakningsutrustning.

Enligt 2 LAK avses med begreppet vervakningskamera TV-kame- ror, andra optisk-elektroniska instrument och drmed jmfrbara utrust- ningar som r uppsatta s att de, utan att manvreras p platsen, kan an- vndas fr personvervakning. Med termen optisk avses alla registreringar som kan ske med instrument inom det elektromagnetiska vglngdsspektrat fr optisk strlning. Uttrycket elektronisk innebr att frmedling, visning eller lagring av bilder sker genom elektronisk pverkan. Dremot saknar det betydelse om andra funktioner styrs p elektronisk vg. Av lagtexten framgr att TV-kameror r optisk- elektroniska instrument. Ett annat exempel p ett sdant instrument r fiberoptiska kikare. Med uttrycket drmed jmfrbara utrustningar avses t.ex. instrument som kan utnyttja sdan elektromagnetisk strlning som rntgen och radiofrekvent strlning. Detta innebr att t.ex. rntgen- kameror kan omfattas av lagen. Med uppsatt avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast anvnds helt kortvarigt r allts inte en vervakningskamera som omfattas av lagens tillmpningsomrde. Kameror som r fastsatta p fordon har ansetts upp- satta i lagens mening. Med uttrycket utan att manvreras p platsen avses att den fortlpande hanteringen av utrustningen inte sker p plats. Detta innebr att lagen inte r tillmplig p handhllna kameror. Endast det frhllandet att en kamera stts i gng p stllet eller fungerar med inbyggd automatik innebr inte att den manvreras p platsen och att lagen inte r tillmplig (prop. 1989/90:119 s. 40). Lagen r exempelvis tillmplig p kameror i s.k. bildporttelefoner, som aktiveras nr ngon anropar en lgenhetsinnehavare via porttelefonen (se Regeringsrttens, numera Hgsta frvaltningsdomstolen, dom den 17 mars 2010 i ml nr 3821-09 och 3822-09).

Den frldrade lagen missar dtidens kameror!

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    40
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hsselby MFK, Vallentuna Aviatrfrening

Standard

Se pressmeddelande frn UAS Sweden!

http://uassweden.org/wp-content/uplo...ningslagen.pdf

Standard

Fast det intressanta i sammanhanget r ju att om jag hyr en helikopter fr jag ta precis samma bilder. Helt lagligt. Hur f*n kan det komma sig att en bransch kan gra en sak, men en annan bransch blir frbjuden att gra precis samma sak. Tveksamt att det r ok ur ett konkurrenslagstiftningsperspektiv.

Och gllande detta med gamla bilder; och hur ska de bevisa om du filmat med helikopter eller drnare. Vilket pvisar det bisarra i mnet...
    Senast redigerat av Arne_Anka den 2016-10-22 klockan 20:57.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 062
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Lt mig gissa att detta inte r sista ordet sagt. Allmnyttan av fotograferande drnare r GIGANTISK. Sen r det olyckligt att "teknikmagasinet" gjort drnare till ohyra.

Jag tror inte dommen som sdan jagar drnare ver lag utan de f som flyger sina drnare i brommas eller arlandas kontrollomrden.

Jag kan tycka dels att som man bddar fr man ligga och dels att det r synd om oss modellflygare.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •