Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

mne: Fotofrbud allmn plats. Hur pverkar det er?

Standard

S jag antar att det r lge att skruva bort vra kameror och arrangera stormten dr vi roar oss med att flyga drnare utan mjlighet att filma... de lr vl trttna p att jaga vderkvarnar ganska snabbt d!

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hsselby MFK, Vallentuna Aviatrfrening

Standard

Arne Anka har rtt!

"Och gllande detta med gamla bilder; och hur ska de bevisa om du filmat med helikopter eller drnare. Vilket pvisar det bisarra i mnet..."

Hr r ett flygfoto som nu anvnds i ett ml i miljdomstolen fr att frska rdda rstafltet som var ett modellflygflt innan frbudet mot flygning i kontrollzoner uppfanns......
    rstafltet r fortfarande ett modellflygflt med tillstnd av markgaren Stockholms Stad. Men flygning sker utan klubb och p egen risk med sunt frnuft.....

http://arstafaltet.se/profiles/blogs...ource=activity

Flygfoto taget med en bemannad flygfarkost eller en drnare?
    Vet ej och ingen vet det.

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Vi mste samarbeta bgge frbunden och framfrallt med UAS Sweden http://uassweden.org/ som berrs mycket mer n vi hobbyflygare gr fr att f in ett undantag i lagen eller en rimligare tolkning vid utfrdande av tillstnd.

Det kan vara en bra id att frbunden gr ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver vra synpunkter och behov.
    Exempelvis:
    1. Det handlar om Rekreation och Hobby
    2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begrnsat omrde
    3. Antalet utvare r stort
    4. En rolig aktivitet som lockar mnga ungdomar
    ...osv.

Det knns inte serist att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som mlar upp en bild av en hotad mngmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfllen. I juridikens vrld gller fakta och inget annat. Hrsgen, rykten och spekulationer ska man avhlla sig fr att ta upp.

Ge konkreta exempel p hur den egna verksamheten berrs av - det freslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar mnga ungdomar som behver spnnande aktiviteter.

KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fr SMFFs vidkommande kommer Uffe Hglin att kontakta DI p mndag har han lovat. Bl a kommer ju detta att dda en internationell tvlingsklass i Sverige nmligen F3U - allts quad-racing - vilket han kommer att ta upp. Men allt r ju inte bara tvling utan de flesta flyger ju fr "rekreation" s en samordnad aktion mellan SMFF och RCFF vore nog p sin plats fr den gruppen av flygare.
    Sen kommer man nog inte ifrn att detta r ett drpslag fr de som faktiskt anvnder dessa verktyg i sin yrkesutvning s en hel del ligger det nog i de uppenbara problem som UAS Sweden tar upp.
    Men i gruden r det ju en gammal och otidsenlig lag som ligger och spkar och det pgr ju ett jobb med att omarbeta den men det finns nog nd all anledning att uppmrksamma berrda p de vdliga konsekvenserna denna fr med sig idag s att den uppdaterade lagen frhoppningsvis kan vara mera anpassad till dagens teknik och behov.
    Roger

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    327
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det kan vara en bra id att frbunden gr ihop om ett gemensamt ramverk som beskriver vra synpunkter och behov.
    Exempelvis:
    1. Det handlar om Rekreation och Hobby
    2. Verksamheten bedrivs inom ett litet begrnsat omrde
    3. Antalet utvare r stort
    4. En rolig aktivitet som lockar mnga ungdomar
    ...osv.

Det knns inte serist att som UAS Sweden skicka in en skrivelse till myndigheterna som mlar upp en bild av en hotad mngmiljardindustri och globalt hotade arbetstillfllen. I juridikens vrld gller fakta och inget annat. Hrsgen, rykten och spekulationer ska man avhlla sig fr att ta upp.

Ge konkreta exempel p hur den egna verksamheten berrs av - det freslagna - regelverket. Ta fram de positiva sidorna hos den egna organisationen - verksamhet som bedrivs i organiserade former i de lokala klubbarna, en rolig hobby som lockar mnga ungdomar som behver spnnande aktiviteter.

KISS - Keep It Simple Stupid. Adekvat och kortfattat.[/COLOR]
    Jag hller med om att inte blanda in UAS Sweden fr jag tror aldrig de kommersiella aktrerna kommer ifrn att ska tillstnd medan vr utgngspunkt ska vara att det inte behvs tillstnd fr hobbyflygare under vissa givna regler typ att man inte filmar ansikten s det gr knna igen folk eller bilnummer och att informera genom t.ex. skyltning typ de regler man har p Irland som jag skrev om i den andra trden. Irlndarnas regler kommer ifrn begreppet hushllsundantaget som finns i EU frordning. Fr vrigt ska VD fr tidningsutgivarna redan p mndag ta kontakt med justitieministern fr att begra mte om undantag enligt http://inifran.aftonbladet.se/2016/1...-fran-dronare/. Diskutera undantag tycker jag modellflygfrbunden ocks ska gra.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-10-23 klockan 12:29.

Standard

Vldigt oprofessionellt att skippa jmfrelsen mot annat som r vrre.
    Finns det heller ingen tillit att folk faktiskt skter sig, som med allt annat.
    Bra med regler, men totalfrbud r ju helt patetiskt. Snart fr man vl inte cykla lngre heller, jag hrde om nn som cyklade p nn hromdagen. Och s hrde jag om nn misshandel en kvll i mrkret, s snart fr man vl inte g utomhus p kvllarna lngre. Snart fr man vl inte anvnda oljeeldat lngre och s stoppar de all infrsel av olja till hemmen. HFD verkar vldigt nyckfulla och ovetande om konsekvenser av sina handlingar. In med nytt folk och kompetens? Eller hur lses det? De frstr ju bara.

Och ja, det kommer nd finnas de som inte skter sig, d r det bra med ngon sorts straff.
    Att begrnsa till endast registrerade stora RC-flt r inte heller bra, det frstr fr mnga.
    Vad r det fr fel p grundreglerna som 99,99% redan flyger efter? Dvs inte flyga bland mnniskor, inte flyga vid flygflt, osv...

n s lnge har vl inget hnt med en "drnare", men bort ska dom!!!
    Fast folk skjuter varann med vapen s r de fortfarande tilltna i Sverige, USA och andra lnder.
    Varfr r de mindre farliga n drnare?

Tnk p alla som inte hnger p internet hela tiden och hinner se snt som tex en e-postadress man kan maila till med sin sikt. Internet regerar. Utan att hnga verallt hela tiden s kan du missa ngot viktigt och det kan stlla till det fr dig. Snabba beslut.

Sprid inte detta jox till Finland... fr d drabbas jag och alla hr ocks. Men jag lider med er. r ju helt sanslst ljligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    295
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Detta pverkar (enligt check med lokala lnstyrelsens handlggare) ven astrofotografer som naturfotografer, som bda grupper kr med fjrrkontroll, frsta med ca 5.000 utvare och den senare troligtvis dubbelt upp n oss RC-flygare (UAS angav 200.000, s +400.000).

Har sagt det tidigare, vi kan inte ndra tolkningen, vi mste f till en lagndring, g p politikerna. Ev. genom ett upprop inom alla hobbyfrbund som har mycket folk som anvnder kameror med fjrrkontroller. Med riktigt mnga, s kan man g p partitopparna. Tror de att det pverkar nsta val negativt ..... Vi r staten, DI och Lnstyrelsen samt politikerna arbetar fr oss och om vi inte ryter till, fortstter de i sina egenintressen.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb

Standard

lnning!

Vi har redan frbud mot oljeeldning i Sverige!

http://www.klimatupplysningen.se/201...husgasutslapp/

Sverige r FANTASTISKT!

Standard

och snart frbjuds krning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 s flyga metanol/bensin kan vi snart glmma. Trodde att eldrift inom vr hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glmma det ocks.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Standard

Hller inte alls med om att detta ska fokuseras p hobbyniv, vi mste anvnda bda niver. Fr vissa kommer lyssna p den ena sidan, andra p den andra.

Jag jobbar med detta kommersiellt, och jag tror att politikerna som vara nringslivsvnliga lyssnar p UAS Swedens argument. Och d denna frga gtt till sista instans krvs en lagndring fr detta.

Sen tror jag vi mste hitta en massa kryphl. Detta fr att gra lagen mer tandls.

Men d Sverige nu r det enda landet i vrlden dr det r totalfrbud mot drnarfilmning (kanske ocks gller Nordkorea), finns det gott om argument fr att detta r galet. Andra lnder som USA gr ju istllet t motsatt hll.

Men just nu behvs pengar fr att kunna driva lobbykampanjer, och jag tror att vi hr behver tillverkare och terfrsljare samt de strre kommersiella aktrerna. Fr det kommer att vara de som frlorar mest p detta. Hrde att webhallen hade 250 frbestllningar p DJI Mavic. Frgan r hur mnga som avbokar. Troligtvis de flesta. Dr tappade de 2-3 milj.

r vldigt glad att jag inte kpte en vrmekamera till min Inspire fr 100.000 kr. Hade varit varit en dlig investering. Men synd fr Missing people och andra som hade haft nytta av den i situationer dr en vrmekamera hade kunnat liv och egendom.

Standard

Eller s tnker de flesta att ingen har mjlighet att kontrollera detta och flyger oavsett frbud eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlgg
    lnning!

Vi har redan frbud mot oljeeldning i Sverige!

http://www.klimatupplysningen.se/201...husgasutslapp/

Sverige r FANTASTISKT!
    h! Inte illa. Men de som har s kan fortstta, ett tag till. Jag orkar givietvis inte lsa allt i den lnken du skickade eftersom det inte berr mig.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlgg
    och snart frbjuds krning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 s flyga metanol/bensin kan vi snart glmma. Trodde att eldrift inom vr hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glmma det ocks.
    En bekant till mig skulle bestlla 4 st ackar idag fr 500€. Det skulle kosta 400€ att frakta dem. S det dr med el r nog p vg utfr det med. Brjar bli vldigt trttsamt att gra ngot nr man snart inte fr gra nnting mer snart. Metanol och nitro kommer frsvinna eller frbjudas rtt snart fr vanliga anvndare. Det r nog bensin som gller, svida inte alla miljvnliga brnslen uppges vara livsfarliga fr mnniskan men inte naturen och plockas bort.

Standard

Man ska vara frsiktig med att stta frbud p ngot, det mste minskas successivt. Folk har annat att gra. Det skulle dock inte frvna mig om det kommer mer mrkliga frbud mitt i allt. Snart kanske gipsvggar i hus r livsfarliga och mste bort. Iofs r risken strre att de som bestmmer har gipsvggar och d lr de vl tnka efter att man inte kan gra s, fr d drabbas dom.

Jag fortstter nog flyga som vanligt, som jag gjorde 2007 nr jag brjade.

Standard

All teknik utvecklas snabbt nr det finns kundunderlag och folk kper prylarna s nr kunderna sviker p.g.a olika frbud pverkar det oss s om vi vill det eller inte men beslutsfattarna mste vl frst att utvecklingen mste g vidare och att detta r bara brjar p en utveckling som ingen vet i vilken riktning den tar och att vi bara har sett brjan av den nya tekniken som komma skall. Teknikutvecklingen har gtt extremt snabbt under den senaste tiden och den kommer inte att stanna av s lnge det finns folk som r villiga att spendera pengar. Ett frbud nu skulle vara olyckligt vilket jag hoppas inte hnder.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb

Standard

Hr r en film som visats ca 500 gnger idag.
    Vilken fin PR fr det fantastiska Sverige!

https://www.youtube.com/watch?v=wDPO-3so3ac&app=desktop

JA! Ngra av Er har skert redan hittat lnken p Svenskt modellflyg.

En till intressant frga r hur de ska stoppa en drnare?
    Hr r ngra roliga frslag!

https://www.youtube.com/watch?v=X27-2WDIZR0

Det sista frslaget r intressant!
    Om / Nr vi bygger radiostyrda rnar (el seglare) med spionkamera kan det bli en ornitologisk sensation.

http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rd-%C3%96rn%21

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb

Standard

Hr r dagens 2 nya pressmeddelanden frn UAS Sweden.

http://uassweden.org/?page_id=183

De jobbar hrt, 3 pressmeddelanden p 1 dygn!

olarantalas avatar
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    9
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogrdsvaktmstare / Brandman d

Standard

Men lagen verkar inte glla alla.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dr...e-alla-3595312

Skickat frn min SM-G920F via Tapatalk

Standard

Jag tycker det r en intressant formulering

Lagen gller bara svenska medborgare ELLER lnder som ligger utanfr EU

Varfr gller den inte andra EU-medlemmar?

r det fr att de redan VET att de gr fel?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Vilken tur att min mamma bor i Kpenhamn. Om inte Sverige vill ha mina skattepengar fr jag vl betala till danskarna istllet. Vilket konstigt land vi lever i...

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •