Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Fotoförbud allmän plats. Hur påverkar det er?

  1. #41

    Standard

    Jag är hobbyflygare o flyger bara när det är fint väder så det har inte påverkat än. Mina maskiner är i 200 klassen och filmar med 170 graders linser så för att identifiera någon måste jag nästan vara inom 5 meter. Jag flyger sällan högre än 2 meter och tom när jag går över trädtopparna är jag inom 2 meter från dom. Oftast buskflyger jag långt ifrån folk o egendom eftersom jag bor på landet och utanför kontrollzon.

    När vädret blir bättre fortsätter jag som vanligt men jag lägger nog inte upp filmer.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  2. #42

  3. #43

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    "Kamerans bästa läge" är vad som fäller det där, du kan flyga närmare och identifiera personer.

  4. #44

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    SVT fortsätter flyga utan tillstånd: http://www.journalisten.se/debatt/vi...nvanda-dronare

    Enligt deras tolkning får vi alltså filma om vi gör det för att t.ex. publicera det på http://www.modellflygnytt.se. Nu ska visst den flyttas men Modellflygnytt ser ut att ha ett utgivningsbevis.

    Kanske skulle någon mer (RCFF ?) skapa en nättidning med utgivningsbevis så fler kan använda vår grundläggande rättighet att samla in redaktionellt material?

    Fast alltihop börjar ju få ett löjes skimmer och om det kan gå så långt som till att någon blir straffad är oklart så det kanske bara är att fortsätta filma med sunt förnuft.

  5. #45

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    En inte helt tokig idé, RCFF-Videonytt .........

  6. #46

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Själv har jag numera lagt av med drönarflyg och satsat helhjärtat på konsten, närmare bestämt modern konst så ofta jag kan och hinner.
    Eftersom jag ändå har några quadar stående på hyllan, så har jag valt att utrycka mitt konstnärskap och mina känslor just genom dem.
    Allt presenteras givetvis över videolänk.

    Yttrandefrihetsgrundlag

    1Kap.


    1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
    television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
    ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
    uppgifter i vilket ämne som helst

    Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

    Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor samt innehållet i vissa offentliga uppspelningar ur en databas.
    Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
    Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2010:1349).
    //Lasse

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Själv har jag numera lagt av med drönarflyg och satsat helhjärtat på konsten, närmare bestämt modern konst så ofta jag kan och hinner.
    Eftersom jag ändå har några quadar stående på hyllan, så har jag valt att utrycka mitt konstnärskap och mina känslor just genom dem.
    Allt presenteras givetvis över videolänk.

    Yttrandefrihetsgrundlag

    1Kap.


    1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
    television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
    ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
    uppgifter i vilket ämne som helst

    Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

    Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor samt innehållet i vissa offentliga uppspelningar ur en databas.
    Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
    Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2010:1349).
    Det där kan man ju faktiskt hävda. Särskilt om man har publicerat några filmer på dutuben tidigare, bearbetade och med pålagd musik etc. Grundlagen måste ju smälla högre än det där oenigheter prejudikatet från HFD.

  8. #48

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    Det där kan man ju faktiskt hävda. Särskilt om man har publicerat några filmer på dutuben tidigare, bearbetade och med pålagd musik etc. Grundlagen måste ju smälla högre än det där oenigheter prejudikatet från HFD.
    Grundlagen säger också lite längre ner: Trots första stycket får det genom lag meddelas föreskrifter om granskning och godkännande av rörliga bilder i filmer, videogram eller andra tekniska upptagningar som ska visas offentligt samt av rörliga bilder i en sådan offentlig uppspelning ur en databas som avses i 9 § första stycket 3.

    Jag är ingen jurist men jag tror att man med offentligt menar media som har utgivningstillstånd typ det SVT och Modellflygnytt har. Däremot finns Europakonventionen och regeringsformen men där kan man inte vara anonym enligt http://www.nilsfuncke.se/wp-content/...april-2016.pdf men det står mycket bra där vad man ska tänka på. Min slutsats blir att har man inget utgivningstillstånd där man tänker publicera är det bättre att hänvisa till europakonventionen och de mänskliga rättigheterna.

  9. #49

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag ska nog bli konstnär jag också, då behöver man ju inte ens jobba utan kan få bidrag från staten

  10. #50

    Standard

    Jag vill också få bidrag för att lägga ut videor på dutuben... Ingemar, jag är inte heller ngn jurist (tack och lov) men jag tror inte att det är begränsat till SVT o dyl. Vad är Youtube om inte en databas med filmklipp? Dessutom har jag för mig att SVT själva lägger upp en del material där?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •